Szívátültetésen átesett helyközi emeletessel és teljesen új felépítésű városlakóval gazdagítja az elektromos autóbuszok piacát a BYD. Kitartó munkával szépen felhúzták a világ egyik legnagyobb járműgyártó vállalatát, s elindultak hódítani.
Úgy került föl tavaly a globális autógyártás tízes toplistájára a BYD Auto, hogy mi csak egy aprócska szeletét látjuk az értékesítéseiknek! Tavaly hárommillió hibrid és elektromos járművet értékesítettek, ebből kevesebb mint 245 ezer került ki a nemzetközi piacra. A bolygó tőlünk igencsak távoli, aprócskának közel sem nevezhető országában szép csöndben hatalmas lendületbe jöttek – két éve még „csupán” 600 ezernél jártak az összesített eladásaik. Mára az elektromos városi buszok európai piacán is domináns szereplő a BYD, a kooperációs partnereinek is köszönhetően. A tavalyi év első felében a lengyel Solaris sikereit néhány darabbal felülmúlták a kínai cég akkumulátoraival felszerelt járművek. Ne ijedjünk meg, nyilvánvalóan nem ezek alkották a negyedmilliós szám gerincét. Ám a 426 villanybusz jó tíz százalékkal több annál, mint amit három nagynevű európai buszgyártó konkurensük összesen produkált – pedig a német, a francia és a svéd vállalat összesen bő 300 év előnnyel rendelkeznek a járműgyártásban.
BYD-UNVI DD13
Hatótávolsága alapján nem interkontinentális utakra szánják, hanem nagy kapacitású helyközi járatokra. Erre utal az is, hogy akár belső kerékpártartóval is specifikálható
Az említett együttműködések egyik újabb példájaként kidobták a spanyol UNVI buszgyártó SIL Intercity buszából a belső égésű erőforrást. A nagyszilárdságú acél karosszériájú, 13 méter hosszú emeleteshez a kínai partner adja az új hajtásláncot. A BYD akkumulátorainak katódja lítium-vas-foszfát (LFP). Azaz ez kobaltmentes, nincs benne mérgező nikkel vagy mangán, és az ilyen kémiájú tárolóknál jobb a ciklusállósága, ami tartósabb üzemelést ígér. A szélsőséges külső hőmérsékletek sem okoznak gyulladás- vagy robbanásveszélyt benne. Az új hajtáslánc másik fontos fegyvere a szilícium-karbidot alkalmazó többfunkciós vezérlő, amely 15 százalékkal könnyebb egy korábbi egységnél, hatásfoka pedig meghaladja a 98 százalékot! A hat az egyben szabályzó két motorvezérlőt, a kormányrendszer és a légsűrítő vezérlését, valamint az egyenáramú feszültségátalakítót és a teljesítményelektronikát fogja össze egy egységbe. Az egyetlen berendezés könnyen és gyorsan cserélhető egy esetleges meghibásodás esetén, ami csökkenti az esetleges állásidőt. Ugyanez a szerkezet dolgozik a másik új termékben is.
BYD eBus B12
Egy teljesen új, integrált felépítésű alacsonypadlós városi autóbuszról is lerántották leplet, amelyben a cég egyedi Blade Battery akkumulátora szerves része a jármű alumíniumszerkezetének. A rendkívül lapos kialakítású pengeakkumulátor a hatékony csomagolásnak köszönhetően a hagyományos akkumulátorokénál felével kisebb beépítési teret igényel. A padlóban elhelyezett akkumulátorok 40 százalékkal alacsonyabbra süllyesztik a tömegközéppontot, miközben kiemelkedő torziós merevséget eredményez integrált beépítésük. A jármű tömege tíz százalékkal csökkent ennek köszönhetően, ami jótékonyan hat a fogyasztásra és a hatótávra is. A gyártó 10 éven át garantálja az LFP-akku legalább 80 százalékos kapacitását.
A padlóba rejtett akkumulátorok jelentette előnyöket azzal fejelik meg, hogy a légrugózást dinamikus lengéscsillapítás-szabályozás egészíti ki az igazán zökkenőmentes utazási élmény érdekében
A hajtott tengely itt is a BYD saját hídja, amely két hajtű-tekercselésű kerékagymotorral gondoskodik a vonóerőről. Ezek rövid időre akár 600 newtonméterrel szolgálhatják a jármű gyorsulását, az egységeket kis zajszint és tömeg, valamint közel 96 százalékos hatékonyság jellemzi. Az integrált hőmenedzsment jegyében a villanymotorok és az akkumulátorok hűtése a hőszivattyúval egy körre került, így biztosított a hulladékhő hasznosítása – ez 10–50 százalékkal csökkenti a fogyasztást. Négy pozícióból választhatunk a 200 kilowatt legnagyobb teljesítményű CCS-töltőcsatlakozó specifikálásakor. Pantográffal pedig 500 kilowattot is ráereszthetünk, így mindössze egy óra alatt teljesen feltölthető a busz!
Főbb műszaki adatok
| BYD eBus B12 | BYD-UNVI DD13 | |
|---|---|---|
| Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 12 130/2550/3200 | 13 700/2550/3999 |
| Tengelytávolság (mm): | 5950 | 6565/1500 |
| Megengedett össztömeg (t): | 20 | 27 |
| Villanymotor teljesítménye (kW): | 2×150 | 2×150 |
| Akkumulátorok maximális kapacitása (kWh): | 500 | 484 |
| Hatótávolság (km): | 600 (SORT II) | 350 (gyártói becslés) |
| Maximális utaskapacitás (fő): | 105 | 77 |

A Mercedes-Benz kishaszonjárművek múltja és jövője: Ma időutazunk!
Szaladjunk együtt végig a Mercedes-Benz Sprinter egy emberöltőnyi történelmén, ugorjunk vissza még száz évet. Ha már így belejöttünk, akkor egy kicsit tekintsünk bele a jövőbe is, hogy mit tartogat az a stuttgartiak kishaszonjárművei kapcsán.

BYD B12.b e03 buszok az Arriva flottájában: Kontinentális elsőség
Tegnap hajnalban öt új szóló elektromos busz vette fel a szolgálatot a fővárosban, ezzel a lépéssel egy újabb első helyet szerzett magának Budapest.

MÁVAG Tr5: Ebből a típusból született az Ikarus márka
Arra gondoltunk, hogy egy igazi különlegességgel ünnepeljük a 110 éves budapesti autóbusz-közlekedést! Bemutatjuk nektek a legendás MÁVAG Tr5 trambuszt, az Ikarus márka közvetlen elődjét. Videónkban kiderül, hogyan vált igazi ikonná a Tr5, és mit jelent a trambusz kifejezés.

60 éves a Ford Transit: A furgon, amire a világ támaszkodik
Zöldséges bolttól az állatkertig, a brit királyi családtól a bűnügyi kalandok színhelyéig – a Ford Transitot szinte mindenhol láthattuk már. Hatvan év alatt számtalan vállalkozásnak és felhasználónak vált szorgos segítőtársává a típus.

130 éves az IVECO Bus cseh gyára: Itt aztán tudnak egyet s mást a buszokról
Nemcsak a kelet-európai régió, hanem a kontinentális Európa egyik meghatározó buszgyára az IVECO Bus csehországi üzeme. A mindenkori gyárkapu fölött lógott már Sodomka, Karosa és Irisbus felirat is, hiszen 130 év történelmét rejtik a falak. Gyere, fussunk végig gyorsan a históriájukon, a gyártásfolyamatokon és a jövőbe vezető útjukra is vessünk egy rövid pillantást!

Knorr-Bremse Diagnostics: Huszonöt perc alatt újra úton!
Mindössze huszonöt perc kellett, hogy egy lerobbant teherautó újra útra keljen. A Knorr-Bremse Diagnostics szoftverével a gyors hibaelhárítás és a költséghatékony javítás minden haszonjárműhöz egyszerűen elérhető, így a fuvarozók órákat spórolhatnak.















