Kiváló lehetőségek rejlenek a dízel autóbuszok utólagos villamosításában, amikor is a teljes hajtásláncot tisztán elektromosra cserélik. A brit Equipmake és Kleanbus komplett megoldásokat kínálnak erre, az objektív előnyök pedig önmagukért beszélnek.
Elsőre bonyolult, jelentős kompromisszumokkal járó, időigényes és költséges beavatkozásnak tűnik, hogy egy autóbusz teljes hajtásrendszerét dízelüzeműről elektromosra cseréljék. Sok üzemeltetőnek bizonyára a legmerészebb elképzelései között sem fordulna meg ilyesmi. Ám alaposan rácáfol erre több vállalkozás megoldása is.
Az Equipmake teljesen saját fejlesztésű, moduláris és az adott járműre méretezhető, nulla károsanyag-kibocsátású hajtáslánca, a ZED (Zero Emission Drivetrain) bármilyen távolsági buszba beépíthető utólagosan, akár emeletes modellekbe is. Ráadásul úgy, hogy ez nem csökkenti a poggyásztér befogadóképességét, illetve az utaskapacitást. A beépített lítiumion akkumulátorcsomagtól függően a hatótávolság akár a négyszáz kilométert is elérheti, ami száz kilowatt töltőteljesítmény mellett napközbeni rátöltéssel még jelentősen növelhető. Ehhez persze a vállalat rendkívül hatékony, szabadalmaztatott temperáló rendszere is hozzájárul, amely az akkucsomagot, a villanymotort és az invertert is mindig optimális üzemi hőmérsékleten tartja. További előny, hogy a típusra szabott tervezést követően maga az átépítési folyamat csupán néhány munkanapig tart, így az autóbusz nem esik ki sok időre a munkából. Mindemellett a szívátültetés még költséghatékony is, ugyanis feleannyiba sem kerül, mint egy megfelelő kategóriájú új elektromos autóbusz beszerzése. Mivel egy autóbusz üzemi élettartama nem ritkán eléri a húsz évet, az üzemeltetők még akkor is jelentős költségmegtakarítást érhetnek el, ha ennek az időtartamnak nagyjából a felénél végeztetik el a hajtáslánc átépítését. Ugyanis ezt követően nemcsak az autóbusz energiaköltségei, hanem a szervizkiadásai is számottevően csökkennek. Sőt, az utólagos átépítés járművenként körülbelül kilencven tonna szén-dioxid kibocsátását takarítja meg az új buszok legyártásához képest. Az Equipmake tavaly a Big Bus Tours vállalatnak tíz Ankai emeletes városnéző buszt alakított át elektromossá. A 327 kilowattórás akkucsomagjuk 192 kilométer hatótávot biztosít. Míg a Newport Transport flottájában nyolc emeletes buszt villamosított a cég. Az öt dízel ADL E400 és három hibrid Volvo B5LH alvázú buszba 218, illetve 382 kilowattórás akkumulátorok kerültek, 144, illetve 240 kilométer hatótávot eredményezve.
A szintén brit Kleanbus cég is moduláris elektromos hajtásláncot kínál szinte bármilyen autóbusz utólagos villamosításához, amelynél a vezető beszállítóktól érkező részegységeket a saját fejlesztésű szoftverével egészíti ki. Ezáltal sokféle motor és akkumulátor szerepel a kínálatában, amelyekből mindig az adott üzemeltetői igényekre optimális hajtásrendszer állítható össze. A felhasznált villanymotorok nem tartalmaznak állandó mágnest, így nem igényel ritkaföldfémeket az előállításuk. Az adott típusra vonatkozó fejlesztést és tesztelést követően két hetet sem vesz igénybe az egyes buszok átépítése. A Kleanbus számításai szerint a villamosított modellek üzemeltetési költsége harmadára csökken a korábbi, dízelmotoros állapothoz képest. Az átalakított buszok beszerzése pedig egy új elektromos busz árának ötödébe kerül, ráadásul a Kleanbus különféle lízingkonstrukciókat is kínál ügyfeleinek, például lízingelhető csak az akkumulátor vagy a teljes jármű is. A gyártó továbbá a telephelyi töltő-infrastruktúra kiépítésében is partner. A Kleanbus tavaly ősszel állapodott meg a Lothian üzemeltetővel 18 darab Volvo B5TL alvázú, emeletes, dízelüzemű autóbusz átépítéséről.
Ezek a példák azt mutatják, hogy valóban nagy jövő áll a buszok utólagos villamosítása előtt, ami fontos áthidaló lépés lehet az elektromos autóbuszokra való átállásban.
Minibus Euro Test 2024 és Minibus of the Year 2025: Magyar versenyzővel Madridban
Első ízben indult egy magyar gyártó is a nagy európai minibuszteszten! A debreceni versenyző egyedüli dízelmotorosként az ára mellett egy másik nagy aduászt is tartogatott a tarsolyában.
Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell tesztbusz: Ingyen próbálhatod ki ezt az üzemanyagcellás autóbuszt Budapesten
Három ajtó, két hajtott tengely, 500 kilowatt csúcsteljesítmény, nagy kapacitású akkumulátorok és üzemanyagcellás hatótávnövelő rendszer. És ez csak néhány paraméter a Magyarországon vendégeskedő Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell adatlapjáról.
Felfedhetjük a győztest
Ezért nem tudtál aludni sem te, sem én az elmúlt hónapokban. Mi május óta hordozzuk ezt a titkot, ti azóta várjátok az eredményt. Azonban most már megoszthatjuk veletek is, ezért elmondom, hogy melyik autóbusz érdemelte ki a Bus of the Year 2025 díjat.
MAN és NEOPLAN buszok menetpróbája: Ilyen kényelemben ritkán utazhatsz!
Csodás környezetben, az Alpok kanyargós hegyi útjain próbáltuk ki, mit tudnak ma az MAN és a NEOPLAN autóbuszai. Sajnos nem született mindenki egyenlőnek, nem minden érintett örülhet ugyanolyan nagy horderejű újdonságoknak. Azonban egy kis figyelem mindenkinek jutott! Részletesen mesélünk mai videónkban a gépészet, az elektronikus-elektromos rendszer és a biztonsági arzenál újdonságairól az MAN Lion’s Coach […]
Knorr-Bremse fékalkatrészek: Biztonsági matekpélda
Nemhogy kiszámolni, megtippelni is nehéz, hogy a Knorr-Bremse által legyártott féktárcsák vajon hány haszonjárműben dolgoztak az évek során, és ezzel mekkora biztonsági pluszt eredményeztek. Ám a konkrét előnyöket szerencsére könnyebb számszerűsíteni.
Értünk fényeskedik
Idén júniusban ünnepli fennállásának 125. esztendejét a Hella. Természetesen ezen idő alatt nem ragaszkodtak görcsösen ahhoz az 1908-ban bemutatott, automobilok számára fejlesztett acetilénlámpához, ami elhozta számukra a legelső sikereket.