Bár egyre gyarapodnak a napsütéses órák, továbbra is fokozott veszélyt jelentenek a gyalogos-átkelőhelyek. Járművezetőként időben észre kell vennünk, ha nehezen belátható helyhez közeledünk. Lassítsunk, nézzünk körül – előzzük meg a bajt!
Hosszú hónapokon keresztül az éltető napfény hiánya mellett eső, hóesés korlátozza a látási viszonyokat. Ez nyilvánvalóan kihat a közlekedés egészére, ám a legnagyobb veszélyforrást a fényjelző készülék nélküli gyalogos-átkelőhelyeknél jelenti. A téli időszakban sokat sétáltam lakóhelyem környékén, és bizony sokszor láttam, hogy meg sem próbálnak figyelni a zebrákra az autósok. Nem marad más megoldás, mint kézzel-lábbal integetni vagy várni, amíg minden jármű elhaladt. A kormány mögött ülve is nem egyszer megtörtént már, hogy levillogott a mögöttem jövő, mert lassítottam – e járművezetőket láthatólag nem hatotta meg, hogy be nem látható gyalogos-átkelőhelyhez közeledtünk éppen. A fotózás során másfél órát állt kollégám különböző átkelőknél, és még a saját tapasztalataimnál is szomorúbb helyzetről számolt be. Sokszor még a hivatásos járművezetők sem álltak meg csinos fotómodellünknek, nem ritkán hosszú percekig kellett várni valakire, aki végre átengedte. Az esőtől csúszós utakon vagy a hideg miatt kevésbé jól tapadó aszfalton hatalmas felelőtlenség ugyanúgy közlekedni, mint a nyári napsütésben. Ez ugyanis messzemenően kimeríti a relatív gyorshajtás fogalmát. Azért elkeserítő ez a hozzáállás, mert a potenciális veszély – a gyalogosgázolás – hatalmas, amely mindkét érintett életét alapvetően megváltoztathatja.
Nem szépíteni akarom a helyzetet, de az első és legfontosabb, hogy leszögezzük: ilyenkor eleve sokkal nehezebb észlelni a gyalogost. Számtalan okra vezethető ez vissza, az egyik legalapvetőbb kérdés az átkelőhely és környékének megfelelő megvilágítása. Nyilvánvalóan a legtöbb helyen hosszú évekkel, évtizedekkel ezelőtt kialakított átkelőkről beszélünk, amely nem feltétlenül rendelkezik modern és hatékony közvilágítással. Az átkelőhely közelébe telepített fák is nehezíthetik az észlelést, hiszen nem ritkán a növényzetet előbb ültették oda, és csak azután merült fel az átkelés igénye. Részben még tervezési szempont, részben már a gyakorlat problémáját jelentik a parkoló járművek. Láttunk már a járdán közvetlenül az átkelő előtt kialakított parkolóhelyet, az ide megálló nagytestű személygépkocsi veszélyesen leárnyékolja a látóterünket. A KRESZ csak a gyalogos-átkelőhely előtti megállást szabályozza, vagyis a járművel az útburkolati jeleket magunk mögött hagyva akár már várakozhatunk is. Nem kell negyventonnás szerelvény ahhoz, hogy ez potenciális veszélyforrást jelentsen! Már egy zárt felépítményű 3,5 tonnás kishaszonjármű is elég ahhoz, hogy a gyalogost teljesen elrejtse a szemből érkezők elől.
„A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van.”
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól, 21. § (7)
Mindenképpen vegyük figyelembe az emberi tényezőt is! Sajnálatos trend, hogy az emberek téli ruházata is gyakran sötét színű. Nem kell mindenkinek láthatósági sárgában járnia, de társadalmi szempontból áldásos lenne már az is, ha minden téli felsőruházat és esőkabát gyárilag fényvisszaverőt kapna. Ha a divatcégek legalább néhány csíkot beleterveznének az őszi-téli kollekciójuk darabjaiba, azzal jelentősen hozzájárulnának a közlekedésbiztonsághoz, ráadásul egyedi értékesítési előnyre tehetnének szert. Apropó, kabát! Szegény gyalogos nem a kellemes hőmérsékletű fülkében, esetleg fűtött vezetőülésben üldögél éppen, hanem esik a fejére az égből valamilyen csapadék. Ha hideg van, akkor még esetleg emiatt csúszik is a járda, mert nem takarították el az ingatlantulajdonosok. Ebből a helyzetből nyilvánvalóan minél előbb menekülne az otthona melegébe.
A könnyebb észlelhetőségért minden szereplő tehet! Az átkelőért felelős önkormányzat erős, az egész területet megvilágító LED-technikájú világítással. A járművezető a tompított fényszóró használatával és lassítással. A gyalogos pedig világos színű vagy fényvisszaverő ruházat választásával
Ezért nekünk, járművezetőknek mindig a forgalomra kell koncentrálni. Az előrelátó vezetésnek az is része, hogy figyelem, milyen még nem látható veszélyekre, akadályokra számíthatok. Pláne egy nagyobb tömegű járművel, amivel a fékút is hosszabb vagy az utasok miatt a biztonságos lassítás különösen defenzív szemléletet követel meg. Ezért inkább lassítsunk az átkelőhely előtt, sőt, megfelelő követési távolság tartásával készüljünk fel arra is, hogy az előttünk haladó esetleg későn észleli a gyalogost. Minden indulásnál ellenőrizzük, hogy bekapcsoltuk-e a tompított fényszórót, és az előírásszerűen működik-e. Ezzel a saját dolgunkat, az észlelést is megkönnyítjük. A környezeti tényezők járulékos hatásairól se feledkezzünk meg! A koszos vagy elhasználódott ablaktörlő lapát például nyomot hagyhat. Ráadásul a karok mozgási tartománya sem fedi le a szélvédő teljes felületét, így a kilátásaink sem mindig tiszták. Sáros helyen vagy havazásban a fényszórónk menet közben is bekoszolódhat, csökkenhet a hatékonysága.
Sötétben nehéz szemkontaktust teremteni, ezért egyértelmű lassítással és fénykürttel segíthetjük a túloldalra vágyókat céljuk elérésében. A gyalogos pedig megfelelő ruházattal segítheti a saját észlelését. Szerencsés, ha ő is tisztában van azzal, ha sötétben nem, vagy nehezen észlelhető. Legyen tiszta és egyértelmű mindkét irányból a kép, mielőtt nekivágunk az úttest keresztezésének! Az éjszakából nappalt varázsló világítással megáldott, jól átlátható átkelőhelyek kialakítása a helyhatóságok feladata, ez lenne a leghasznosabb lépés. Ám addig is minden érintett tehet azért, hogy mindannyian együtt és biztonságban átérjünk a zebra túloldalára.
Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság
Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve
Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.
A Közlekedési Kultúra Napja: Együtt a közlekedésben, együtt a közlekedésért
Idén tizedik alkalommal rendezték meg a közlekedési kultúra napját, amellyel az udvarias és biztonságos közlekedést ünnepeljük. A kezdeményezés megálmodójával, Bíró Józseffel beszélgettünk arról, hogyan lehetne minden nap a kulturált közlekedés napja.
A motorosszezon kezdetén: Szempillantás alatt
Előbújnak a virágok a földből és a garázsok mélyéről a motorkerékpárok is a nap melengető sugarainak hatására. Eszteri Dávid, a Safety Hungary vezetéstechnikai instruktora segített összefoglalni a haszonjárművek és a motorok veszélyes interakcióit.
Gyalogos- és kerékpáros-balesetek: Figyeljünk a védtelenekre!
Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) főtitkára a gyalogos- és kerékpáros-közlekedés biztonságának alakulásáról számol be. Haszonjárművel lakott területen közlekedve bizony egy pillanatra sem lankadhat figyelmünk!
Roadpol összehangolt közúti ellenőrzések: Tényleg csak a büntetésre mennek?
Ha létezik örökös ellentét, akkor a sofőr-rendőr reláció egészen biztosan egyfajta szimbóluma lehetne ennek az áru- és személyszállítás világában. Testközelből néztük meg, hogyan realizálódik ez a viszony 2023 őszén az út mentén.
Százéves a Kienzle és VDO tachográf: Menetelő írnok
Természetesen nem az egy négyzetméterre eső faragatlan tuskók feljegyzésére szolgál a tachográf, hiszen az a haszonjárművek menetíró készüléke. Hogyan vált ez az egykor papírkorongra körmölő, mechanikus mérőműszer digitálisan intelligenssé?