Ékes bizonyítékai a DAF törekvéseinek a 2023-as év során elért értékesítési és fejlesztési sikerek az alternatív hajtású modellek terén. Úgy tűnik, nem csak a gyártó tesz lépéseket, de az ügyfelek is egyre befogadóbbak.
Még a 2023-as év derekán érkezett egy jelentős rendelés a gyártó elektromos teherautóira a 2016 óta működő, stockholmi székhelyű Einride vállalattól. Ez a cég a saját fejlesztésű Einride Saga elnevezésű „árufuvarozás szolgáltatásként” szoftverplatformjával igyekszik innoválni. Tevékenységeik között elektromos és önvezető flották, töltési infrastruktúrák és csatlakozási hálózatok rugalmas, költséghatékony kiépítése és fejlesztése is szerepel. Nem is kérdés, hogy flottájukban több gyártó tisztán elektromos teherautója is megtalálható. Többféle különböző specifikációval rendelték meg az ötven darab DAF XD Electric modellt, amelyeket három-öt akkumulátorcsomaggal szerelték, ez felhasználási területtől függően akár 500, tisztán elektromosan megtehető kilométert ígér.
Még szép, hogy Hollandiában
Nem sokkal ezután, júniusban tűnt fel Hollandia autóútjain egy vadonatúj DAF CF Electric EcoCombi. A szerelvény teljes hossza 25,25 méter és konténerszállításra használja a Vlot Logistics vállalat. Nem ez az első zöld próbálkozásuk, flottájukban immáron tíz tisztán elektromos teherautó dolgozik. A megvásárolt CF Electric egy háromtengelyes teherautó, amely egy dollyt és egy félpótkocsit húz. A horgos konténeremelője mellett saját daruval is bír, és még így is egyszerre három húszlábas konténert elszállít egyetlen fordulóval. Ez aztán a hatékonyság!
Kilencven százalékos csökkenés?
A tisztán elektromos kínálat és a majd érkező hidrogénüzemű belső égésűek azonnal elérhető kiegészítéseképpen a DAF felkészítette új generációs teherautóit a HVO használatára is. A százszázalékos HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), azaz hidrogénezett növényi olajokon alapuló bio-tüzelőanyagokkal akár kilencven százalékkal is csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátása bármely új generációs DAF tehergépjárműnek. A HVO tüzelőanyagot nagyrészt az élelmiszeriparból visszamaradó zsírokból és hulladék anyagokból állítják elő. A korábban használt bio-tüzelőanyagoktól eltérően, a HVO előállítása nincs hatással az élelmiszer-termelésre, azaz nem vesz el éhes szájaktól táplálékot. A gázolajhoz képest mért drasztikus szén-dioxid-kibocsátási redukció a forrástól-kerékig értendő, vagyis az üzemanyag teljes előállítási folyamatát is figyelembe veszi. Tehát összegzik mindazt a szén-dioxidot, amelyet a növény az élete során oxigénné alakított. Ezzel szemben az alternatív megoldásokat legtöbbször a tartálytól-kerékig módszerrel nézik. Ilyenkor nem számolják, milyen tisztán vagy koszosan termeltük meg az áramot, amivel az akkumulátort töltjük. Ez egy egyre gyakrabban előkerülő fontos szempont, amelyet az európai törvényhozás egyelőre figyelmen kívül hagy. Pedig bio- és megújuló tüzelőanyagokkal drasztikusan csökkenthetnénk a szén-dioxid-kibocsátást. Az érem másik oldalán természetesen az szerepel, hogy az égés során keletkező többi káros anyagot nem befolyásolja a tüzelőanyag korábbi élete.
A biztonság sem szorul a háttérbe
Év végére is tartogattak némi izgalmat a felhasználók számára a hollandok, hiszen októberben egy teljes listányi biztonsági újítással rukkoltak elő a DAF XB, XD, XF, XG és XG+ típusokhoz. Ezek 2024 januárjától mindegyikben az alapfelszereltség részét képezik az általános járműbiztonsági rendeletre (GSR) készülve. Továbbfejlesztett automatikus vészfékrendszerük immáron kamerákkal és radarokkal operál, valamint teljesen önálló vészfékezésre is képes. Amennyiben a rendszer aktiválását váltja ki valamely, a normálistól eltérő szituáció, akkor az eseményrögzítő rendszer a jármű aktuális és releváns adatait, illetve a kamera képeit is rögzíti. A kanyarodási holttérfigyelő őrködik a védtelen közlekedők és a hatalmas teherautók interakciója fölött. Az alkoholszonda előkészítése megkönnyíti az ilyen eszközök telepítését. Ezek nem engedélyezik a motor indítását, ha a vezető alkoholos befolyásoltság alatt áll. Az indulás biztonsága kapcsán új radar figyeli a jármű közvetlen környezetét, és azonnal jelzi, ha ott másik közlekedőt észlel. Az új éberségfigyelő pedig menet közben vigyáz a vezetőre, a járműre, a rakományra és a többiekre. Tisztán látszik tehát, hogy 2023-ban sem volt tétlen a DAF, és az elektromos járművek egyre szélesebb kínálatával, az alternatív tüzelőanyaggal is etethető, már jól ismert hajtáslánccal, valamint kiemelkedő biztonsági rendszereikkel tudatosan terelik a vásárlókat egy fenntarthatóbb és biztonságosabb jövő felé.
DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod
Kívülről egyetlen pici apró jelét mutatják annak, hogy megint vagy kilenc százalékkal takarékosabbá váltak a DAF XD, XF, XG és XG+ teherautói. Persze ehhez az is kell, hogy megrendeléskor ne mondjatok le az előnyöket biztosító felszerelésekről, valamint az, hogy használjad is azokat.
Égi segítség
Nem csak a mágia gondoskodik a vitorlázórepülők égbe emelkedéséről! Ismerd meg a repülők elengedhetetlen társát, ezt a rendkívül varázslatos veterán csörlőt!
Jubileumi tulipán
Idén ünnepli teherautó-gyártásának hetvenötödik születésnapját a DAF. Habár az 1928-ban alapított holland gyártó hamarosan centenáriumát ülheti, teherautók gyártásába „csupán” 1949-ben, a háromtonnás A30 típus bemutatásával fogott.
Egy elfeledett gyöngyszem új élete
Négyéves restaurálás után újra teljes pompájában ragyog a „Csipkerózsika” névre keresztelt DAF Torpedo, méltó a mögé kapcsolt buszfélpótkocsihoz. Íme, a DAF-múzeum legújabb büszkesége!
DAF Efficiency Champions: Kiélezett hatékonyság
Számos szakmai díj és tesztgyőzelem igazolja az új generációs DAF tehergépkocsik kiváló tüzelőanyag-fogyasztását. A holland gyártó Efficiency Champion néven bevezetett egy specifikációs csomagot, amely még inkább csúcsra járatja a hatékonyságot.
Nem fogyott, gyarapodott!
Míg 2022-ben a legtöbb szegmens zsugorodott, tavaly mindegyik méret- és jármű-kategória gyarapodott, ami összességében 16 százalékos növekedést eredményezett! Ez igen szép eredmény úgy, hogy a 2023-as évet kemény infláció, egyre fokozódó nemzetközi helyzet és az ebből fakadó gazdasági bizonytalanság jellemezte.