Hirdetés:

Számos már régóta esedékes újdonsággal és néhány meglepetéssel rukkolt elő az MAN autóbuszos üzletága a Busworld kiállításon.

Mindegyik MAN buszban új, a teherautókban bevezetett architektúrán alapuló elektromos és elektronikus fedélzeti hálózat dolgozik a 2024-es modellévtől. Kétszer nagyobb teljesítményű a központi vezérlőegység és a többi szabályzórendszer is erősebb. Az EU általános járműbiztonsági rendelete, valamint az ENSZ-EGB kiberbiztonsági és szoftverfrissítési rendeletei jövőre már minden újonnan forgalomba helyezett járműre kötelezőek. Az új fedélzeti hálózat jóvoltából és az előírások miatt új biztonsági rendszerek költöztek be a termékekbe. Az éberségfigyelő, a sötétedésérzékelő és a távfényasszisztens, valamint a tolatókamera, illetve az abroncsnyomás-figyelő is széria lesz minden új buszban. Új tétel a radaralapú kanyarodási segéd és a sávváltási holttérfigyelő, valamint a 2022-ben bevezetett elektromos kormányrásegítés biztosította aktív sávtartó. Előre új közeli radar figyel, ami a sérülékeny közlekedőket észleli és szükség esetén automatikusan vészfékez – ez a rendszer természetesen alapfelszereltség a turistabuszokban.

Hosszú lista

Ezzel még közel sem ért véget a 2024-es újdonságok sora. Új a fékrendszer, és pontosabban adagolható a felülről függesztett fékpedál. A turistabuszokban elektronikus rögzítőfék egészíti ki ezt. Megújult az elektronikus vezérlésű légrugózás is, amely egyszerűbb felépítésű, mégis nagyobb tudású. Az új rendszerrel például gyorsabban térdepelnek a városi buszok, míg a turistabuszok szintszabályozása 70 kilométer/óra fölött a légellenállás csökkentésére két centiméterrel közelebb engedi a kocsitestet az aszfalthoz.

Megújulnak a műszerfalak, amelyeket az egyes kategóriákra, illetve márkákra szabott színek és anyagok jellemeznek. Az előző aprócska hangyamozi helyett végre a teherautókból ismert modern digitális műszeregység tekint vissza ránk. A távolsági buszok műszerfalát rendezték át a legalaposabban. A vezetéshez nem közvetlenül szükséges funkciók mind a helyes kormányfogás magassága alá költöztek. A navigációs rendszerrel is felszerelt turistabuszok még a SmartSelect vezérlőt is megkapják. Megjelentek a programozható gyorsgombok is, és megörökölték a kiszálláskor magasra előre felemelhető kormánykereket is.

Apropó, turistabuszok. Az MAN D26 motor új Euro VI-E változata átdolgozott turbófeltöltővel, igényvezérelt hűtőszivattyúval és új kialakítású dugattyúkkal hódít. A 12,4 literes motor aktuális változata 10 lóerővel erősebb és 50 newtonméterrel gazdagabb. Így az aktuális értékek 323–382 kilowatt (440–520 lóerő), valamint változattól függően 2250–2650 newtonméter. Nagyobb erejüknél is fontosabb előny a 2,5 százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztásuk. Mindegyik kivitel alapból használható hidrogénezett növényi olajokkal (HVO), a háromból a két erősebb variáns pedig B100 tüzelőanyaggal is üzemeltethető. A két gyengébb egység választható a ZF EcoLife Coach hatfokozatú automatikus váltóval is. A 12 fokozatú MAN TipMatic automatizált váltó legújabb nemzedéke társítható a továbbfejlesztett EfficientCruise 3 domborzatkövető rendszerrel is. Ez immár három kilométerre előre figyel, a baleseteket, körforgalmakat és lehajtókat is figyelembe veszi. Elődjéhez képest további egy százalék megtakarítást ígér.

A városokhoz közelebbi területeken vadászó oroszlán az MAN Lion’s Intercity LE. Eddig több mint 500 megrendelés érkezett a típusra, ennek 80 százaléka a rövidebb, 12,5 méteres modellre. Most pedig megérkezett a 14,4 méter hosszú háromtengelyes is, amelyet a típus bemutatása óta ígértek már. Összesen 14 személlyel többet vihet a 13,1 méteresnél, a teljes utaskapacitása 127 fő. A 23,8 méteres fordulókörű változat 63 ülőhelye nyolccal múlja felül a hosszabb kéttengelyest. A városi buszokból átvett D1556 LOH itt 243 vagy 265 kilowatt (330 vagy 360 lóerő) teljesítményű, a kilencliteres motorhoz ZF EcoLife 2 automatikus váltót társítanak. Az MAN Intercity LE 14 esetében is mindegyik motorváltozathoz opcionálisan elérhető a stop-start rendszer és az indítógenerátoros rásegítés.

Villanyoroszlánok

A másik alacsonybelépésű újdonság az MAN Lion’s City 12 E LE, amely azonban meglepetésként érkezett. Itt hátul a normál magasságú padlószintnek köszönhetően nincs motortorony. Az ügyfélvisszajelzések alapján alakították ki a 41 ülőhelyes busz üléselrendezését, ezért például hátul minden ülőhely a menetirányba néz.

A piaci pozíciójukat a müncheni elektromos városi buszok is igyekeznek erősíteni a ’24-es modellévnél említett újdonságokkal. Az új biztonsági rendszerek sorában fontos kiemelni, hogy a jobb oldali kanyarodási holttérfigyelő alapáras a városi buszok esetében. Ugyanígy az R134a hűtőközeg helyett szén-dioxidot alkalmazó új légkondicionáló is alapfelszereltség. Ez a rendszer sokkal hatékonyabb, akár 25 kilométerrel megtoldhatja a hatótávot. Ráadásul a hagyományos hőszivattyúknál nagyobb hőmérsékleti tartományban, akár –20 Celsius-fokig működőképes.

A városi Lion’s City E gyártását három éve kezdték meg, és 2023 őszén már el is készült az ezredik példánya a lengyelországi Starachowice városában. A csöndesen suhanó járművekkel szemben maga a piac dübörög. Közel felével nőttek 2023 első felében az elektromos buszok eladásai Európában, így már minden harmadik új városi busz elektromos. Ezen a piacon 260 járművel az MAN a második helyen áll a Solaris (421) mögött. Zárójelben érdemes megemlíteni, hogy érdemes odafigyelnie mindkét cégnek a keletről érkező kihívókra is, a BYD márka saját termékei (203) és a BYD-Alexander Dennis együttműködés eredményei (223) összességében már most komoly piaci tényezőt jelentenek. Egyértelműen a toplista élén maradást szolgálja a számos újdonság is.

Azonban a legnagyobb típusfrissítés a 2025-ös modellévben érkezik. A járművek formája is változik a légellenállás csökkentésére. Nyilvánvaló újdonságot jelentenek majd a saját gyártású lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid-akkumulátorok (NMC). A 12 méteres tetejére 534 kilowattóra, a csuklósra 712 kilowattóra akkumulátor telepíthető. Öt csomaggal 430, hattal 500 kilométer a hatótávolság ideális körülmények esetén. Ahogyan eddig, továbbra is két üzemeltetési stratégia elérhető. A maximális hatótávolság opció 90 százalékig tölti az akkumulátorokat, a megbízható hatótávolság pedig 65 százalékig. Fontos a gondos üzemeltetés, hiszen megfelelő töltés és használat esetén akár 14 éven és egymillió kilométeren keresztül szolgálhat az első akku a gyártó szerint. A legnagyobb töltőteljesítmény 375 kilowattra emelkedik, ezzel egy óra alatt 80 százalékra tankolható egy szólóbusz. Új opcióként ekkortól lefelé nyúló pantográffal is tankolható. A busz tetején elhelyezett töltősín kevés helyet foglal, így nem csökken a beépíthető kapacitás. Ezeknél is nagyobb változás, hogy ekkortól elektromos portáltengelyt alkalmaznak. A központi villanymotor elhagyása helyet szabadít majd fel az utastér szabadabb kialakítására.

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek
Teszt

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek

Legutóbbi bajnokunk most alacsonybelépésű elővárosiként próbált szerencsét. Bár hátul elférne egy „rendes” híd is, megőrizte a belvárosiak portáltengelyét, és a normál padlószint alá sem zsúfoltak be több akkut. Tud akkor bármi újat mutatni?

MAN TGE Next Level: Szintet lépett!
Bemutató

MAN TGE Next Level: Szintet lépett!

Alapfelszereltségként olyan kényelmi és biztonsági felszerelésekkel gördül ki a gyárkapun a megújult MAN TGE, amire korábban felár ellenében is csupán értetlen ábrázattal és közönyös fejcsóválással reagáltak volna az újtehergépjármű-értékesítő kollégák.

Bus Euro Test 2024: Csendet kérünk!
Teszt

Bus Euro Test 2024: Csendet kérünk!

Öt új, helyileg kibocsátásmentes városi, városközeli buszt tettünk próbára Csehországban, hogy megtaláljuk a legjobbat közöttük. Haladó szellemiségű hajtásláncok, modern filozófiák és légies könnyedség csaptak össze egymással. Ki lesz a bajnok?

Ezerwattos töltődés
Hírek

Ezerwattos töltődés

Rég látott akkora fejlődést az autóipar, mint az utóbbi esztendőkben, hiszen szó szerint egymást érik az elektromos rekordok, immár a megawattos töltés is közelebb került a mindennapokhoz.

MAN Lion’s City 18 E: Új ruhához új erő
Teszt

MAN Lion’s City 18 E: Új ruhához új erő

Még a mi falunkban is régi ismerős az oroszlános városi busz! Nemcsak az előző, hanem már az aktuális nemzedékével is számtalan helyen utazhatunk országszerte. Sajnos villanymotorral errefelé még fehér hollónak számít – sebaj, most alaposan kifaggattuk!

MAN eTruck: Tápos Leó
Zöld jövő

MAN eTruck: Tápos Leó

Találós kérdés következik! Oroszlán, mégsem harap, középmotoros, mégsem versenyautó és „elemről” megy, mégsem gyerekjáték. Mi lehet ez? Természetesen az MAN legelső nehézkategóriás elektromos teherautó-családja, az eTGX és eTGS testvérpáros.