Közel ezer dolgozik már ebből a villanybuszból tucatnyi európai országban, ami összemérhető a mifelénk is ismert eCitaro sikerével. Ám az IVECO Bus termékéről a hazai utazóközönség nagyobb része mégsem hallott. Megmutatták, mire számíthatunk a jövőben.
Dízelmotor dolgozik a tavaly az Európai Unióban átadott új buszok kétharmadában, ám ezek jó részét nagy távolságok megtételére vették. Csupán az új járművek közel fele, nagyságrendileg 13 ezer darab hivatott városban szolgálni. Ezek 30 százaléka – vagyis több mint 4200 jármű – akkumulátoros vagy üzemanyagcellás. További kétezer új hibrid városi buszt is átadtak tavaly. Már a magyar városokban is utazhatunk több gyártó villanybuszain, ám a piac még ezeknél is több, izgalmasabbnál izgalmasabb ajánlatot tartogat. Ilyen az IVECO Bus E-Way is, ami a Heuliez GX 337 Elec szó szerint átmatricázott változata, hiszen csak a márkajelzés különbözteti meg a két ikertestvért. Míg a bevezetőben említett csillagos városi busz esetében a hajtott portáltengelyt cserélték beépített villanymotorosra, addig itt a másik utat követték.
Megmaradt a tengely és a differenciálműve, valamint a kardántengely, ám a mozgást egy központi „Siemens” villanymotor kezdeményezi. Idézőjelben a márkanév, hiszen a tesztbusz legyártása óta a Siemens elektromos hajtásláncokat kínáló haszonjárműves üzletágát felvásárolta a Meritor, amelyet közben egyidejűleg a Cummins kebelezett be tavaly. Rendkívül rövid végáttételt kapott a nem túl fickós teljesítménye ellensúlyozására. Sík úton, kis terheléssel nem fogjuk a nem létező villanylovakat keresgélni, de ez a tömött busz nem könnyedén szalad fel a hegyre. Lefelé és lassításkor viszont hatalmas megelégedésünkre szolgál majd, hogy a jobb oldali bajuszkapcsolóval remekül szabályozható a bitang erős fékteljesítményt biztosító rekuperáció. Megfelelő viszonylaton éppen ezért is remekelhet, hiszen a típus valós forgalomban felállított hatótávrekordja 543 kilométer.
A kontinensünkön tavaly átadott új városi buszok több mint hatvan százaléka hibrid, akkumulátoros vagy üzemanyagcellás – a városainkba ezek szerint már megérkezett a zöld jövő!
Ezzel akkor el is érkeztünk a hatalmas lábjegyzethez, amelyet az E-Way ízelítőjéhez csatolni muszáj. Ahogyan a hivatkozott cikkben olvasható, a típus éppen megújul, jövő év közepétől izmosabb motorral szállítják már ki. A tesztjármű esetében még a jókora motorteret is teletömték akkumulátorokkal, a buszba összesen kilenc csomagban 378 kilowattóra kapacitást építettek be. Azonban a frissítéssel saját akkumulátorokat alkalmaznak majd, az FPT Powertrain Technologies új energiatárolója 69 kilowattórás, ami a tesztbusz 42 kilowattóráját hatvan százalékkal múlja felül. Bár kettővel kevesebb csomagot cipel majd így, a maximumérték mégis 485 lesz. Ez hasonló fogyasztás mellett közel harminc százalékkal nagyobb hatótávolságot ígér.
Lakva ismerni meg
Az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt fektettünk tesztjeinkben a felhasználói élményre. Ez ugyanis egyértelműen mutatja, hogy milyen apróságokon áll vagy bukik sokszor a mindennapos együttélés olyankor, amikor a járművek alapvető tulajdonságai, a menetteljesítmény és a felszereltségek, az előírások vagy a piaci elvárások miatt egyre kisebb különbségeket mutatnak. Lessük meg néha, egyik-másik konkurens típus esetében milyen megoldásokra kényszerülnek a kollégák. Például kis darab papírt állítanak az ajtónyitó gombok köré, ezzel árnyékolva, észlelhetővé téve az egyébként halvány fényű leszállásjelzést. Itt viszont hatalmas piros pont jár azért a gigantikus méretű zöld leszállásjelző ikonért, amelyik a műszeregységben középen legfölül jelenik meg. Utasáramlás közben sem csak mütyürméretű ikonon mutatja, hogy a kerekeket rögzítette a jármű, hanem a megállófék jól látható és méretes jelével is. Gombnyomásra aktiválható a megállófék, ám a fékpedált alaposan megtaposva a fékmegtartás is aktiválható.
Sőt, az ajtók nyitásakor is automatikusan rögzíti a járművet. Mi több, ha nem csukjuk be a vezetőállás ajtaját, akkor nem is hajlandó megmozdulni. Ezek mind-mind a stresszt csökkentő, egyúttal a biztonságot fokozó figyelmességek. A kabátakasztó, a tárolók, a vezetőnek is járó USB-csatlakozó vagy éppen az opcionális motoros napellenző roló olyan megoldások, amelyek igenis számítanak a korán kezdődő vagy későn végződő mindennapokban. A szabványos, télen-nyáron kellemes munkahelyet jelentő Isri vezetőülés mögé rejtett apró hűtő valószínűleg a demóbusz kiváltsága marad. Hasonlóképpen plusz pénzt kérnek a bal oldalon az övvonal alatt végigfutó háromszögablakokért. Reméljük, hogy ha tenderen indulnak valahol ezek a buszok, akkor ezt nem felejtik ki az ajánlatból! Szerintem már a képen is látszik, hogy mennyivel világosabbá teszik az utasteret. Fényes jövőt ígérnek, ami a tudása alapján az IVECO Bus E-Way típusnak is kijár. Az újabb lábjegyzetben hozzáfűzve, hogy ezt a jövő évi erősebb, távolabbra jutó változatra gondolva írjuk.
Műszaki adatok
Hajtáslánc, felépítés | |
---|---|
Teljesítmény (kW): | 1497 |
Akkumulátorok kapacitása (kWh): | 116(158)/4600 |
Siemens 1DB2016 központi villanymotor, hátsókerék-hajtás. Alvázra épített alumíniumkarosszéria. Elöl befelé nyíló kétszárnyú bolygóajtó, középen és hátul kifelé nyíló kétszárnyú tolóajtók, mindegyik pneumatikus működtetésű, a középső ajtónál manuális rámpa | |
Kétkörös, elektronikus vezérlésű légfékrendszer, rásegítéssel, blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl és hátul tárcsafék | |
Kormánymű: | golyósoros, rásegítéssel |
Futómű elöl: | független felfüggesztés, légrugó, hidraulikus lengéscsillapító |
Futómű hátul: | ZF AV 133 merevtengely, légrugó, hidraulikus lengéscsillapító |
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Michelin X Incity Z 275/70 R 22,5 |
Méretek, tömegek | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 12 050/2550/3350 |
Tengelytáv (mm): | 6120 |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 2087/1869 |
Szabadmagasság (mm): | 300 |
Fordulókör átmérője (m): | 21780 |
Saját tömeg (kg): | 13835 |
Hasznos teherbírás (kg): | 5165 |
Megengedett össztömeg (kg): | 19000 |
Belépőmagasság az első ajtónál (mm): | 320 |
Szállítható személyek száma: | 26+49+1/26+45+1+1 |
Ülések az alacsonypadlós részen (ebből dobogón): | 26 (20) |
Dobogók magassága (mm): | 250–550 |
Közlekedőfolyosó szélessége (mm): | 520–850 |
Peron szélessége (mm): | 2050 |
Vezetőállás lépcsőinek magassága (mm): | 240+260 |
Vezetőállás padlójának magassága a talajtól/az utastér padlójától (mm): | 810/500 |
Vezetőülés magassága a talajtól/az utastér padlójától/a vezetőállás padlójától (mm): | 1250–1360/940–1050/440–550 |
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm): | 470–535/490 |
Vezetőülés támlájának szélessége (mm): | 470 |
Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 220 |
Fejtér (mm): | 1410–1525 |
Lábtér (mm): | 930–1070 |
Vezetőállás belső magassága (mm): | 1870 |
Kormánykerék átmérője (mm): | 445 |
Kormánykerék távolsága a váltóvezérlőtől (mm): | 180 |
Toyota üzemanyagcellás újdonságok: Hidrogénhajtást mindenbe!
Eltökélten hisz a Toyota a hidrogénalapú társadalomban, amelynek motorja az üzemanyagcella. Íme, a világ legnagyobb autógyártójának legújabb eredményei az üzemanyagcellás járművek fejlesztése terén a pickuptól a nyerges vontatón át az autóbuszig.
Hidrogénevő
Brüsszelben, a Busworld Europe 2023 kiállításon mutatta be legújabb, helyileg nulla károsanyag-kibocsátású, üzemanyagcellás városi autóbuszát az IVECO Bus. A 12 méter hosszú, alacsonypadlós E-Way H2 a HTWO, vagyis a Hyundai technológiáját használja.
IVECO Bus eDaily: Mini nagy durranás
Nem is annyira titkos favorit a középkategóriában a Daily. Nemcsak áruszállítóként hódít, egyedi előnyeit kihasználva takarékos, a legszűkebb utcákba is beküldhető apró személyszállító építhető belőle. Nemsokára igencsak vonzó elektromos változatban is. Három darab 3,5 tonnás kishaszonjármű rakományát elviszi a hátán egyetlen héttonnás IVECO Daily. Megfordítva is működik a trükk: a kis forgalmú viszonylatokra elegendő utaskapacitást […]
IVECO Bus villamosított autóbuszok menetpróbája: Van mááásik!
Dízelmotoros vagy sűrített földgázzal üzemelő hibrid? Tisztán elektromos? Hagyományos gázolajos vagy akkumulátoros? Alacsonypadlós helyett alacsonybelépésű hibridet vagy villanymotorosat szeretne? Mindegyikre külön megoldással szolgál az IVECO Bus.
Az IVECO Bus újdonságai: Fehér e-hollók
Részlegesen villamosított és teljesen elektromos városi, városközeli buszokkal bővíti kínálatát az IVECO Bus. A távolabbi jövő is szóba került már: úgy tűnik, ők is leszavazták a Nikola régóta ígérgetett üzemanyagcelláját.
Ésszerű fenntarthatóság
Hat korszerű, alacsonybelépésű, sűrített földgázzal (CNG) üzemelő IVECO Feniksbus városi autóbusszal frissült a Miskolci Városi Közlekedési Zrt. flottája.