Hirdetés:

Újrahasznosított anyagokból épített gumiabroncsot, önvezető járművek összetett érzékelőrendszerét, villanyjárművek újgenerációs féktárcsáját és mesterséges intelligenciával raktérkapacitást számoló alkalmazást is bemutatott a közelmúltban a Continental.

Elektromos városi buszokra és szállítójárművekre tervezett, hosszú távon fenntartható anyagválasztású koncepcióabroncs a Conti Urban, amely a tavalyi IAA Transportation alkalmával tartotta világpremierjét. Mintegy ötven százalékban olyan megújuló forrásból származó és újrahasznosított alapanyagokból készül, amelyek akár már a közeljövőben rendelkezésre állhatnak a sorozatgyártásban. Futófelülete 68 százalékban tartalmaz megújuló anyagokat, például repceolajat, rizshéj hamujából nyert szilikátot, valamint kizárólag felelősen beszerzett, azaz átlátható értékláncból származó természetes kaucsukot. Az újrahasznosított acél és a korom mellett a Continental visszanyert gumit is használt az abroncs előállításához, ami főként a vállalat Hannover-Stöckenben működő, korszerű újrafutózó és újrahasznosító üzeméből származik. Ez a művelet amúgy a Conti Urban élettartamával együtt a fenntarthatóságát is növeli, hiszen az újrafutózással már 90 százalék fölé is emelkedhet a megújuló és újrahasznosított anyagok aránya. A gyártó célja, hogy a teljes egészében klímasemleges értékláncolata 2050-re már száz százalékban hosszú távon fenntartható módon előállított alapanyagokból gyártsa gumiabroncstermékeit. Futófelületének speciális keverékanyaga és szélesebb kialakítása, valamint különösen merev, egyedi mintázata nagyban hozzájárul a koncepcióabroncs – a Conti Urban jelen generációjához viszonyítva – hét százalékkal kisebb gördülési ellenállásához, illetve megnövelt futásteljesítményéhez. A tanulmányabroncsot úgy tervezték, hogy a gördülési zaja szélesebb tartományban ébredjen. Az elsőre furcsán hangzó megoldás eredményeképpen a zajszennyezése is kevésbé érzékelhető, mivel az emberi fül elsősorban a monoton frekvenciájú zajokat érzékeli különösen kellemetlennek. Az eltérő frekvenciák így még azonos hangerő mellett is hatékonyan segíthetnek az érzékelt zaj csökkentésében.

A Continental Sensor Array kompakt többérzékelős rendszere nem igényel alapvető változtatásokat a vezetőfülkék alapkonstrukciójában

Szintén Hannoverben mutatta be a Continental haszonjárművek számára kifejlesztett, innovatív érzékelőmegoldását. A szélvédő fölé szerelhető Continental Sensor Array kompakt technikája az egyre sokasodó automatizált vezetési rendszereket hivatott kiszolgálni. Az egyetlen, kompakt modullal a többérzékelős rendszer egyszerűen beszerelhető és kalibrálható. Ily módon a magasabb – például négyes – szintű automatizáláshoz szükséges számos szenzor is gyorsan és biztonságosan telepíthető. A teljes körű megoldás előkalibrálva és egymással összehangolva tartalmazza az összes integrált érzékelőt, legyen az épp lidar, radar vagy kamera. Ezzel nagyban egyszerűsödik a nagyszámú szenzor integrációja a jármű architektúrájába, nemkülönben végső kalibrálásuk komplex folyamata, a karbantartásról – s ezzel a járművek csökkenő állásidejéről – nem is beszélve. A Continental tehát mindent egy kézből kínál: az érzékelőket, a központi szabályzóegységeket, valamint az egyes érzékelők előzetes, illetve a teljes rendszertelepítést követő kalibrációját. Jelentősen karcsúsodnak emellett a járművek kábelkötegei és teljes elektronikai architektúrái, de a későbbi frissítések is gyorsan elvégezhetők és új asszisztensrendszerek érzékelői is könnyen integrálhatók. Az érzékelőegységek tisztítása és temperálása is egyszerűsödött. A Continental önműködő kamera- és érzékelőtisztító, illetve -hűtő és -fűtő rendszerében ugyanis minden érzékelő önállóan figyeli szennyezettsége mértékét. A kamerák lencséjét például automatikus vízsugár tartja tisztán. Mindezt intelligens hőmenedzsment teszi teljessé az érzékelők mindenfajta időjárási viszonyok közepette is zavartalan üzeme szolgálatában.

A tanulmányabroncs megújuló és újrahasznosított alapanyagokból készül – ráadásul csak bizonyítottan tisztességes gyakorlatú kaucsuktermelőket alkalmaztak készítésénél

A jövő elektromos járműveinek hatótávját növelheti a Continental új fékkialakítása – az új nevében és küldetésében egyaránt zöld féknyergekkel. Az ezekkel szerelt tárcsafékek lényegesen, nyergenként akár két, illetve tárcsánként akár három kilogrammal is könnyebbek lehetnek, ami az elektromos járművek sajátos fékjellemzői szerinti célzott fejlesztés eredménye. A rekuperáció következtében ugyanis a kerékfékek több mint 80 százalékkal kevesebbszer dolgoznak, így hőterhelésük jóval kisebb. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy kevesebbet kellene teljesíteniük, mint a hagyományos fékeknek. Éppen ellenkezőleg, az elektromos autók akkumulátora okozta tömegnövekedés miatt gyakran még nagyobb fékteljesítményre is szükség lehet. A Green Caliper öntöttvas úszónyereg kompaktabb, a fékbetétek pedig – mivel lassabban kopnak – kisebbek és vékonyabbak. A kisebb méretű féknyereg alacsonyabb hídmagasságának köszönhetően a szürkeöntvény féktárcsa nagyobb lehet, amely a kisebb hőterhelésnek köszönhetően vékonyabbra vehető. Mivel a nagyobb átmérőjű tárcsán a fékbetét kijjebb kerülhet, a hosszabb erőkaron azonos szorítóerő mellett – pontosan az elektromos autók specifikus fékigényeinek megfelelően – tekintélyes fékezőnyomaték ébredhet. Szintén a gazdaságosságot szolgálja az aktív féknyereg-kioldás funkciója, amely a fékezést követően a maradványsúrlódás okozta nemkívánatos fékezőnyomatékot mérsékli. Egy másik konstrukciós újítás nyomán pedig a fékbetét és a tárcsa közötti légrés nagyobb és a fék mindkét oldalán egyenletes eloszlású. Az MK C2 teljes egészében elektronikus vezérlésű fékrendszerrel (brake-by-wire) és elektronikus fékpedállal kombinálva a betéteket további előnyöket kínál. Így a pedálérzet tekintetében sem szükséges kompromisszumot kötni, hiszen a kis maradványsúrlódás érdekében megnövelt útjukat nem érzékeli a felhasználó.

A szemfülesek biztosan észrevették a Green Caliper nyereggel készült új fékkonstrukció tömegmegtakarításának egyik forrását: az újdonság nem igényel belső szellőzést

A Continental különleges újdonsága a teherautók, félpótkocsik és pótkocsik szabad rakfelületének mesterséges intelligencián (AI) alapuló felmérése, amellyel a flottamenedzser pontos információkhoz juthat arról, mennyi rakomány rakodható még fel. Ezt az intelligens tachográfból vagy a flottakezelő rendszer interfészéből származó tömegadatokkal kombinálva tovább optimalizálható a diszpozíciós munka, azaz jóval több útvonal járható be teljes kihasználtsággal. A megoldás egyszerűen használható: a rakományrögzítést követően a járművezető okostelefonnal képet készít a raktérről. Ez alapján a Continental-felhőben saját fejlesztésű mesterségesintelligencia-alapú algoritmus számítja ki a szabad kapacitást. Feltöltés előtt a sofőr igény szerint manuálisan is szerkesztheti, illetve bővítheti az információkat. Az adatok végül a diszpozíciós szoftverben landolnak. Megfelelő hálózati kapcsolat mellett a teljes folyamat mindössze néhány másodpercet vesz igénybe, a diszpécser pedig a rendelkezésre álló tömegadatok felhasználásával máris szervezheti a további áru felrakását. Miután a prototípus már kedvező eredményeket hozott mintegy kétévi fejlesztése során, a való életből most még több adat várható – a mesterséges intelligencia pedig minden egyes alkalmazásból tanul.