Régóta mondjuk, hogy egyre csökken a járműgyártás egykor szinte megugorhatatlanul magasan lebegő küszöbe. Az új lengyel üzemanyagcellás buszt is világszínvonalú beszállítók komponenseiből rakták össze. A túlgerjesztett mottó mögött azonban valós ötletek rejlenek.
Nem bocsát ki kipufogógázokat és tisztít, hirdeti büszkén a NesoBus névadó mottójának eredetije: Nie Emituje Spalin i Oczyszcza. Az első részen az üzemanyagcella ismeretében nem csodálkozunk, ám a második azért egy kicsit túlzás. Míg a belső égésű motor a beszívott levegő helyett valóban piszkosabbat pufog ki, itt mindössze annyi történik, hogy beszívja és felhasználja a cellaköteg működéséhez szükséges mennyiségű levegőt. A levegőszűrője valóban megköti a szennyező anyagokat, ám ezzel együtt az oxigénből is vizet csinál. Vagyis a levegő úgy lesz tisztább, hogy eltűnik egy része. Arról nem is beszélve, hogy a környezeti előnye csak a megújuló forrásokkal előállított zöld hidrogén használata esetén igaz.
Az első pillanattól a hajtáslánca köré konstruált jármű külső és belső tervezését az olasz Torino Design stúdióra bízták. A Ballard FCmove-HD üzemanyagcella –30 és+50 Celsius-fok között működik, és a második tengely fölött lapul a tetőben. A Hexagon IV típusú kompozit tartályokban 350 vagy 700 bar nyomáson az első tengely fölött viszi magával a 15 perc alatt feltankolható hidrogént a NesoBus. A 18 kilométer/óra kereskedelmi sebességű SORT 2 cikluson 5,5 kilogramm/100 kilométer hidrogénfogyasztást mértek. A gyártó ennél nagyobb átlagos tempóval számolva maximum 450 kilométer hatótávolságot ígér. A gazdaságos üzemeltetést segíti, hogy a lítium-titanát-oxid akkumulátorok a hajnali első elindulás előtt külső forrásról is feltölthetők. A hőszivattyús elektromos fűtő-szellőző rendszert a tetőn a két tengely között helyezték el, ez 36 kilowatt hűtési és 47 kilowatt fűtési teljesítményt biztosít.
Amúgy szokványos buszos elemekből építkezik, a karosszéria szerkezete rozsdamentes acél. A kompozit külső burkolatok gyorsan leszerelhetők egy esetleges javításhoz, ugyanezért akár kétrészes szélvédő is választható. Elöl a ZF független felfüggesztése dolgozik. Hátul szintén a friedrichshafeniek egységét, az AVE 130 AxTrax kerékagymotoros portáltengelyt találjuk – ám opcionálisan központi motor is kérhető. A zárt vezetőfülkében modern digitális műszeregység várja a járművezetőt, a biztonságot többek között madártávlati kamerarendszer és alkoholzár is fokozza. Elektronikus szabályozású légrugózás szolgálja a kényelmet, az elektronikus szabályozású fékrendszer menetstabilizálót és visszagurulás-gátlót is kínál. Az elektronika nemcsak az abroncsok nyomását, hanem azok hőmérsékletét is figyeli.
Mindezek alapján nem csoda, hogy az európai típusbizonyítványt már megszerezte a NesoBus. A városi buszból 2023-tól legalább évi száz példányt terveznek gyártani Lublin tőszomszédságában.
Főbb műszaki adatok
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 12 000/2550/3400 |
Megengedett össztömeg (kg): | 19 500 |
Maximális utaskapacitás (teljes/ülő): | 92+1/37 |
Üzemanyagcella maximális teljesítménye (kW): | 70 |
Hidrogéntartályok kapacitása (l/kg): | 5×312/5×7,5 |
Villanymotorok maximális teljesítménye (kW): | 2×125 |
Hajtóakkumulátorok kapacitása (kWh): | 2×15,2 |