Hirdetés:

Megszokhattuk már, hogy a ködös Albionban az átlagosnál gyakrabban gurul el a gyógyszer. Hála istennek, hiszen olyan őrült konstrukciók köszönhetik létüket a hóbortos briteknek, mint a Ford Transit Supervan tanulmányautók.

Erőteljes motorja, jó kezelhetősége és terhelhetősége miatt az első generációs Ford Transit számított a brit tolvajok és rablók kedvenc bűntársának. Bizarr vonzódásuk odáig fajult, hogy a Scotland Yard egy szóvivője szerint 1972-ben a bankrablások 95 százalékát Transit kishaszonjárművekkel követték el! Vélhetően a Ford munkatársait mégsem ez vezértelte, amikor megálmodták a világ leggyorsabb furgonját.

Supervan

Alig ocsúdtak téli álmukból és öltötték magukra virágmintás trapéznadrágjaikat a csinos leánykák, amikor 1971 tavaszán bemutatták a legelső Ford Transit Supervan tanulmányautót. Komolyan vette feladatát a Ford megbízásából szorgoskodó Terry Drury Racing csapata. Egy olyan Ford GT40 versenyautóból faragtak furgont, amely 1966 és 1969 között zsinórban négyszer diadalmaskodott a Le Mans-i 24 órás autóversenyen. A Ford Transit apró szépészeti beavatkozással felfrissített porhüvelye daliásan mutatott a GT40 acél csővázán. Mondjuk széltében azért kilógott a lóláb! Hátul is alig tudták kerékjárati íven belül tartani a 15 colos mintázat nélküli (slick) versenygumikat. Elöl azonban sehogyan sem sikerült leplezni a bajnok telivér sokkal szélesebb nyomtávját. Az ötliteres Gurney-Weslake V8-as, 324 kilowattos (441 lóerő) versenymotor egy, ötfokozatú ZF sebességváltó-differenciálmű egység közvetítésével bőven 240 kilométer/óra feletti csúcssebességhez segítette a kishaszonjárműnek álcázott szörnyeteget. Egészen az első generáció 1977-es átfogó ráncfelvarrásáig, a Mark 2 érkezéséig sikeres reklámhordozónak bizonyult, utána egyszerűen elbontották.

Supervan 2

Emiatt a nyolcvanas évek derekáig, 1984-ig kellett várni a következő „überfurgonra”. Az üvegszál-erősítésű műanyag karosszériához már a Mark 2 állt modellt. Azonban annál alacsonyabbra építették és kiegészítették első és hátsó légterelővel, valamint hatalmas oldalsó légbeömlőkkel. Ezúttal a C-csoportos Ford C100 versenyautó méhsejtszerkezetű alumínium héjváza biztosította a Supervan 2 könnyű és merev alapját. Elődjéhez hasonlóan itt is egy V8-as benzinmotort építettek abba. A legendás 3,9 literes, 440 kilowattos (598 lóerő) Cosworth DFL erőforrás határozottan mozgatta a karakteres kisáruszállítót. A Silverstone versenypályán 280 kilométer/órás sebességet ért el. Nagy médiakarrier állhatott volna előtte, ha a Ford nem taktikázza el az időzítést. Ugyanis bő egy esztendővel a Supervan 2 premierje után bemutatták a Transit második generációját, így az egy csapásra avíttá vált sportfurgon már csak a múzeumba gördülhetett be.

A közel hatszáz lóerő és a pehelysúlyú karosszéria pályán tartásához Giovanni Battista Venturi szellemét is segítségül hívták a másodiknál

Supervan 3

Harmadikra végre sikerült a polgári változat második generációjának második ráncfelvarrásával egy időben érkezni. Valójában az 1994-ben bemutatott Supervan 3 inkább csak két és felesnek tekinthető, hiszen új kompozit köntösbe bújtatva, teljes egészében felhasználták az előző szuperfurgon vázát. Az arányosság jegyében 87,5 százalékosra kicsinyítették a civil Transit karosszériáját. Az erőforrást lecserélték arra a 3,5 literes, V8-as, beállítás függvényében 470–522 kilowattos (639–710 lóerő) Ford-Cosworth HB versenymotorra, aminek különböző változatai 1993-ban Michael Schumacher (Benetton) és Ayrton Senna (McLaren) Formula–1-es versenyautóját is repítették. A Supervan 3 könnyedén megfutotta a háromszázas tempót, így a kultikus Renault Espace F1 méltó ellenfele lehetett volna. Igen, csupán feltételes módban, hiszen a Supervan 3 rapszodikus versenymotorját elég gyorsan leváltották egy háromliteres, egyes források szerint 194 kilowattos (264 lóerő), szerintem erősebb ProSport 3000 Ford Cosworth V6 erőforrásra. Olyanra, aminek ősére a Ford Scorpio biedermeier idomai alatt is rálelhetünk. A Supervan 3 manapság a dagenhami Ford Heritage Centre vendégszeretetét élvezi.

Ford Supervan 3: vigyázat, nyomokban Supervan kettőt tartalmaz!

A miheztartás végett adjuk össze az első három generáció teljesítményét. Ugye, hogy még mindig hiányzik háromszáz benzines telivér a SuperVan 4 kétezer villanypacijához képest? Döbbenetes!