Hirdetés:

Elérkezett az idő, osztrák szomszédainknál is felkapcsolták a villanyt. Sorra villamosítja tűzoltójárműveit a Rosenbauer. A legendás repülőtéri Panther mellett az AT és egy vagány tolólétra is akkumulátorokra cserélte tüzelőanyag-tartályait.

Amszterdam, Delhi, London, Marseille, Róma, Vancouver, valamint az összes norvég és finn légikikötő mellett mintegy száz repülőtér szeretne 2030-ra klímasemlegessé válni. Márpedig ehhez elengedhetetlen a földi kiszolgáló járművek villamosítása. A reptéri tűzoltó átépített Panther 6×6 electric prototípusának fejlesztése két éve kezdődött. Képességei megegyeznek a dízelmotoros változattal, csupán sokkal jobban gyorsul. Valójában pont amiatt épülhetett meg, mert az elektromos hajtáslánc technikai színvonala immár lehetővé teszi a repülőtéri tűzoltójárművekkel szemben támasztott nagyon magas elvárásokat.

A 39 tonnás, összkerékhajtású párducnak úgy kell sprintelnie, mint egy középmotoros sportautónak. Azonban a gyorsaság önmagában semmit sem ér, ha csupán egyenes vonalban vagyunk rá képesek, kanyarodáskor pedig az életünkért küzdünk. Hiszen továbbra is a biztonság a legelső és legfontosabb parancsolat, amit a mentőegységeknek szem előtt kell tartaniuk. A tűzoltójárműveknek forszírozott tempóban is biztonságosnak és stabil útfekvésűnek kell maradniuk. Valójában nyitott ajtókon dörömbölünk, hiszen hagyományos társaikkal szemben az elektromos járműveknél nagyságrendekkel kevesebb kompromisszumot kell kötnie a konstruktőröknek. Akár olyan alacsonyra helyezhetik az akkumulátorokat, mint a vietnámi csüngőhasú malackáknál, hogy épp ne súrolják a flasztert. Ilyenkor az alacsony tömegközéppont hasonlóan viselkedik, mint a vitorlások tőkesúlya, szinte felboríthatatlan miatta a jármű. A fekete párductól némi terepjáró képességet is elvárnak az üzemeltetők, ezért megfelelő szabad magasságot hagytak alatta az osztrákok.

A Rosenbauer AT electric hagyományos társai világszerte benépesítik a tűzoltóságokat. A siker kibocsátásmentesen is garantált

Nagyon ügyelt a Panther renoméjára a Rosenbauer, ezért a tőlük megszokott igényességgel álltak a fejlesztéshez. A Magna is melléjük szegődött, és egy teljesen új platformot terveztek az electric számára, hogy kihozhassák a komponensekből a maximumot. Előrelátó, hogy az építőszekrényelvnek köszönhetően viszonylag könnyen konstruálhatják majd meg a típus más hajtásképletű járműveit is. A négy főmodul a hajtóműből, az elektromos hajtásláncból, a szivattyú villanyhajtásához szükséges hajtóműből, valamint a hatótávnövelő egységből áll. A Panther 6×6 electric a bevetések kilencven százalékát teljesen elektromosan is teljesíteni tudja. Az akkumulátorok kapacitása bőven elegendő a helyszín 2-3 percig tartó megközelítéshez, a teljes oltóanyag kifecskendezéséhez, majd a visszaúthoz. Sőt, egy töltéssel több bevetés is teljesíthető, ami főleg a gyakorlatok során előnyös. A hatótávnövelő erőforrással meghosszabbítható a bevetés ideje és növelhető a Panther rendelkezésére álló energia. Így Boost üzemmódban húsz másodpercre csökkenthető a 0–80 kilométer/órás gyorsulás, pedig a villanypárduc alapesetben is gyorsabb, mint a felmenői. A nagy teljesítményű szivattyú, a Rosenbauer RT megoldásához hasonlóan, tisztán elektromosan vagy a hatótávnövelő erőforrásról is üzemelhet. A Panther 6×6 electric éhes akkumulátorai 25 percen belül megetethetők, amennyiben rendelkezésre áll egy 250-300 kilowattos töltő. A külsőn is kozmetikáztak keveset, új fénytechnika javítja a járművezető kilátásait, valamint a Panther 6×6 electric láthatóságát. Ezúttal is felhasználják majd a repülőterek előszériával szerzett gyakorlati tapasztalatait a 2024-re tervezett sorozatgyártású példányokhoz.

Szinte bármelyik bevetésnél hasznát lehet venni a napelemmel tölthető, két kilowattóra kapacitású, akkumulátoros mobil erőműnek

AT electric és L32A-XS electric

Fejlett technológiaként (Advanced Technology) hirdeti több ezer példányban szorgoskodó tűzoltójárműveit a Rosenbauer. Nomen est omen, ezentúl minden korábbinál méltóbb lesz a nevéhez. Az Interschutz 2022 kiállításon bemutatott Rosenbauer AT electric a Volvo FE Electric alvázára épült és már év végétől begördíthető a szerencsésebb tűzoltóságok garázsába. A jövőben más gyártók sorozatgyártású elektromos alvázaihoz is adaptálni fogják. A megrendelők biztosak lehetnek benne, hogy kompromisszumok nélkül a megszokott AT-minőséget kapják. Az előírásoknak megfelelően az electric is megszakítás nélkül teljesíti a négyórás szivattyúzást. Ilyenkor a tartósan ötven kilowatt elektromos energiát biztosító hatótávnövelő dízelmotorra támaszkodik, miután a két, egyenkét 66 kilowattórás akkumulátor lemerül. Ezzel az energiával legfeljebb száz kilométer a hatótáv, ami a bevetések többségéhez bőven elegendő. Ráadásul a 22 kilowattos váltóáramú töltővel vagy a 150 kilowatt teljesítményű egyenáramú gyorstöltéssel rövidesen újra indulásra kész az AT electric. Újdonság a fülke levegőszűrője, ami a legfinomabb füst- és koromrészecskéktől, sőt a vírusoktól is megóvja a tűzoltóbrigádot.

A Rosenbauer L32A-XS electric egyedülálló képességekkel gyarapítja az elektromos tűzoltójárművek palettáját

Ugyancsak egy Volvo FE Electric szolgáltatja a legelső teljesen elektromos üzemű gépezetes tolólétra alapját. A két villanymotor együtt 225 kilowatt teljesítményre képes és egy kétfokozatú, automatizált sebességváltón keresztül közvetítik forgatónyomatékukat a hátsó tengely felé. A létrát egy önálló villanymotorral felvértezett, 100 kilowatt csúcs- és 70 kilowatt tartós teljesítményű elektromos mellékhajtómű mozgatja. A három, egyenként 66 kilowattos akkumulátor a hosszabb bevetéseket is hősiesen bírja. A mentőkosár teherbírása öt fő vagy 500 kilogramm, és akár kerekesszékes rászoruló mentésére is alkalmas.

Hideg vizet a kopaszra!

Szíven szúrja az akkumulátorokon csámcsogó tüzet

Nagy a baj, amikor egy elektromos jármű lítiumion-akkumulátorai fognak tüzet, hiszen az égés legtöbbször annyira intenzív, hogy a tűzoltók szinte semmit sem tudnak tenni az oltás érdekben. Gyakran meg kell várniuk, amíg a cellák kiégnek. A Rosenbauer kifejlesztett egy olyan eszközt, ami a villanyautók alá tolva víztakarékosan, mégis hatékonyan hűti az akkumulátorokat, miközben a tűzoltók biztonságos távolságból irányíthatják a folyamatot. Természetesen egy oldalára, vagy tetejére borult elektromos jármű kedélyeit is lehűti. A szabad fordításban oltótövisnek nevezett eszköz a 35 bar sűrített levegő jóvoltából gyakorlatilag átlövi a jármű padlólemezét és az akkumulátorházat. Így az oltólándzsa nyolc bar nyomással és percenként 30 liter vízzel közvetlenül a cellákat olthatja. Amint azok kellően visszahűltek, biztonságosan elszállítható a pórul járt jármű.