Hirdetés:

Igazi innovátor az akkumulátoros, tisztán elektromos Mercedes-Benz eActros LongHaul nyerges vontató. Ez az első olyan jármű, amely már arra készül, hogy kilépjen a városi környezetből és az országutakon megreformálja a távolsági fuvarozást.

Előzetes betekintést kínált a Daimler Truck az International Truck of the Year újságíró szervezet tagjainak, miért is olyan nagy az izgalom a házuk táján. Szenzáció van készülőben, egy újabb nagy lépést tesz a vállalat a teherszállító járművei villamosítása terén. Azt ígérték, ez lesz majd az IAA-kiállítás fénypontja, hiszen a cégen belül a nehéz-teherautók közül ennek a legnagyobb a hatótávja jelenleg, elérheti a félezer kilométeres lélektani határt. A prototípuson is látjuk, nincs nagy trükk a formavilágban, lényegében a szériagyártásban készülő nyerges vontató hűtőrácsát lefalazták. Ám mégis megnyit egy új kategóriát, amely rendkívül fontos szegmense a fuvarozásnak, és első példányai 2024-től már meg is jelenhetnek az országutakon. Azt már a prezentáción halljuk, hogy onnantól a térnyerésük felgyorsul: 2030-ra a Daimler Truck értékesítésének akár 60 százalékát is a szén-dioxid-semlegesen közlekedő haszongépjárművek teszik majd ki Európa 30 országának piacán.

Az eActros LongHaul külső megjelenése kevéssé tér el az elődökétől, semmi forradalmi. A világos kontúrjaival és az elülső részen elhelyezett LED-es fénycsíkkal azért ízelítőt ad a majdani sorozatgyártású járművek formanyelvéből. A jármű vezetőtere egyelőre elsötétítve, bezárva van előttünk, még csak meg se közelíthettük. Marad a jármű körüli séta. Ami jól felismerhető, az a három akkumulátorcsomag. Ezek összesen több mint 600 kilowattóra kapacitást biztosítanak, a két villanymotor pedig egy új e-tengely részeként 400 kilowatt folyamatos teljesítményt és több mint 600 kilowatt csúcsteljesítményt produkál. Ez azért még a skandináv 60-80 tonnás szerelvényekhez is elegendőnek tűnik. A Mercedes-Benz Trucks rögtön a piaci bevezetéskor az eActros LongHaul felépítményezhető alvázas változatát is gyártani fogja. Az első pillanattól alapvető fejlesztési célként tűzték ki, hogy a jármű és annak alkatrészei ugyanolyan tartóssági követelményeknek feleljenek meg, mint egy hagyományos Actros. Ez tíz év alatt 1,2 millió kilométer futásteljesítményt jelent. Az eActros LongHaul lesz a márka első tisztán elektromos hajtású sorozatgyártású járműve, amelyet a kezdetektől a végszerelésig a wörthi teherautógyár meglévő szerelősorain gyártanak majd. Ez lehetővé teszi a nagy termelési kapacitást és a belső égésű motorral felszerelt és a teljesen elektromos teherautók párhuzamos gyártását. A rugalmasság fontos lehet, ha végre megjelennek az olcsóbb akkumulátorok.

Az eActros LongHaul modellekben használt akkuk lítium-vas-foszfát cellatechnológiát (LFP) alkalmaznak. Ezeket mindenekelőtt a hosszú élettartam és a mainál lényegesen nagyobb százalékban kinyerhető energia jellemzi. Akár három százalékra is lemeríthetők maradandó károsodás nélkül. Az akkumulátorok körülbelül 6000 kilogramm tömegűek, vagyis a hagyományos akkumulátorok 20 százalékos alsó kisütési határa miatt ott 1,2 tonna a folyamatosan cipelt, de haszontalan tömeg. Az új technológia azonos hatótávolságú akkucsomaggal számolva közel 1 tonna felesleges tehertől szabadítja meg a vontatót, vagy azonos méret mellett megnövelheti a hatótávot. A járművek a hamarosan európai projektként gyorsan kiépülő, megawattos teljesítményű töltőállomásokon kevesebb mint 30 perc alatt 20 százalékról 80 százalékra tölthetők majd.

A járműértékesítésen túl ma már elengedhetetlenek a kiegészítő szolgáltatások. A Daimler Truck járművekből, tanácsadásból, töltőinfrastruktúrából és szolgáltatásokból álló holisztikus megoldást kínál az ügyfeleknek. Abban bíznak, hogy a jövedelmezőség, a fenntarthatóság és a megbízhatóság szempontjából is megfizethető alternatívát kínálnak majd az ügyfeleknek, Európának. Ehhez azért sok-sok szubvenció is kell majd, de reméljük arra azért jut majd pénz! A szándék, a cél nagyon is dicsérendő, jó példa a konkurenciának is. A menetrend a szokásos, 2023-ban a sorozatgyártáshoz közeli prototípusok az ügyfelekhez kerülnek, hogy valós használatban teszteljék őket. És 2024-ben jöhet a szériagyártás! A Daimler Truck ambíciója, hogy 2039-re Európában, Japánban és Észak-Amerikában csak olyan új járműveket kínáljon, amelyek a „tartálytól kerékig” számolva szén-dioxid-semlegesek. A végső cél a teljes egészében karbonmentes közúti közlekedés elérése 2050-re. Ehhez az olyan újítókon át vezet út, mint az eActros LongHaul.