Bemutatta tisztán elektromos teherautóinak második generációját a Scania, amely új ügyfelek és alkalmazások előtt nyitja meg a villamosítás lehetőségét. Ezt nemrég a griffes gyártó házon belüli fuvarozóvállalata, a Transportlab is megragadta.
Mondani sem kell, hogy ezek a második generációs elektromos tehergépjárművek is a Scania olyan hagyományos értékein alapulnak, mint a modularitás és a fenntarthatóság, valamint a finanszírozástól a töltésen át a karbantartásig a szolgáltatások teljes körével társíthatók. Azonban a két évvel ezelőtt elsősorban városi áruelosztásra bevezetett elődeiknél minden tekintetben lényegesen többre képesek. Akkumulátorkapacitásuk akár 624 kilowattóra is lehet, így egy 4×2-es nyerges szerelvény hatótávolsága nyolcvan kilométer/óra autópályás átlagsebesség mellett elérheti a 350 kilométert. Ráadásul már 375 kilowatt teljesítménnyel is tölthetők, így egy óra alatt körülbelül még háromszáz kilométerrel növelhető a napi hatótávjuk. Miközben a 45 R és 45 S modellek legnagyobb folyamatos motorteljesítménye 410 kilowatt. A kezdetben 4×2-es nyerges vontatóként és 6×2*4-es fülke-alvázként elérhető modellek akár 64 tonna legnagyobb megengedett szerelvényössztömeggel is specifikálhatók. Ezek az új generációs elektromos tehergépkocsik tehát a fülkemérettől a motorteljesítményen és a szállítási kapacitáson át a hatótávolságig minden tekintetben megfelelnek a regionális, azaz közepes távú fuvarozás igényeinek. Például belföldi hűtős élelmiszerszállításhoz is jól alkalmazhatók. Az újdonságok már megrendelhetők, sorozatgyártásuk azonban csak a jövő év vége felé kezdődik.
A Scania persze a saját fuvarozóvállalatával is igyekszik jó példával elöl járni. A 2008-ban alapított Scania Transportlab 2018-ban elhatározta, hogy több mint 95 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-terhelését, ezért átállt fosszilis forrástól mentes tüzelőanyagokra. Most pedig újabb lépést tesz a nulla károsanyag-kibocsátás elérése felé. Ezért az ötven fülke-alvázas teherautóból, nyerges szerelvényből és autóbuszból álló flottájának jelentős részét már 2022-ben akkumulátoros elektromos járművekre cseréli. Persze ez az intenzív villamosítás nemcsak azért fontos, hogy a vállalat példát mutasson, hanem azért is, hogy első kézből szerezhessen minél több tapasztalatot az elektromos haszonjárművek üzemeltetésével kapcsolatosan.
A Scania új elektromos nyerges vontatói a nagyobb járműméreteket megengedő európai szabályokat kihasználva 4150 milliméter tengelytávolságúak is lehetnek, hogy alvázukon elférjen akár hat akkumulátorcsomag. Így 350 kilométer hatótávolságot is nyújthatnak
A villanyjárművek kínálatának gyors bővítéséhez azonban a kutatás-fejlesztésnek is fel kell vennie a ritmust. Ezért jó ideje szerepelt a K+F részleg kívánságlistáján egy akkumulátorgyár az összeszerelő üzem közvetlen közelében, egy elektromos és önvezető járművekre optimalizált tesztpálya, valamint egy akkumulátorlaboratórium. Most mindezek valóra váltak. A 15,5 millió eurós beruházással létrehozott ezer négyzetméteres laboratóriumban elsősorban cellákat, modulokat és csomagokat tesztelnek húsz próbapadon. Sőt, egy –40 és +70 Celsius-fok között klimatizálható kamra is rendelkezésre áll, amelynek használatával lényegesen lerövidíthetők a tesztfolyamatok. A Scania szakemberei itt szó szerint a jövőt kutatják.