Hirdetés:

Erőteljes külső megjelenéssel és kifinomult belső tartalommal frissült a Renault közkedvelt minibusza. Ezúttal a hivatásos személyszállítók és a nagycsaládosok kegyeiért versengő Trafic Combi változatot tettük próbára.

Egy korábbi munkám kapcsán naponta találkoztam az ismert magyar telekocsi-rendszerben is dolgozó hivatásos sofőrökkel, akik a fővárosból az ország különböző nagyvárosaiba szállították utasaikat. Közülük sokan előszeretettel használták a Renault Trafic korábbi generációit és egyenesági leszármazottait (Opel Vivaro, majd Fiat Talento). Választásukat elsősorban a kényelemmel, a megbízhatósággal és a kis fenntartási költségekkel magyarázták. A vásárlói igények és az elismerések tehát magasra tették a lécet, lássuk, mennyiben felel meg ezeknek a ráncfelvarráson átesett utód!

Szemtől szemben válik igazán láthatóvá, hogy mennyit változott legutóbbi frissítése óta a több mint negyven éve hódító rombuszjelvényes típus. A szinte vízszintes gépháztető és a függőleges hűtőrács markáns megjelenést kölcsönöz az új Trafic részére, amit a szintén áttervezett lökhárítók és az új vonalvezetésű LED-fényszórók varázsolnak igazán elegánssá. De mint tudjuk, a külcsín megfog, a belbecs megtart. Éppen ezért mind a vezető, mind pedig az utasok részére utóbbi a fontosabb. Az egységesítés és a takarékosság jegyében a Trafic is megkapta a márka haszongépjárműveinek standard műszercsoportját, ami egy jól leolvasható, 4,2 col képátlójú színes kijelzővel gyarapodott. A végre magyar nyelven is kommunikáló egység mérete a kor elvárásaihoz képest meglehetősen szerény, ebben magabiztosan hozza a gall kishaszonjárművek szintjét. Igaz, ez inkább a fényűzőbb SpaceClass kivitelben válhat kellemetlenebb tulajdonsággá. Határozott előrelépés történt viszont a palacktartók számában. Az eddig egyedül árválkodó egység megkettőződött, és a váltókar mellől a műszerfal felső sarkaiba költözött át. A kilátást nem zavaró helyre került alkalmatosságok a rugós oldalsó rögzítőknek köszönhetően menet közben is stabilan fogják az üdítősüvegeket, és még nagyobb gázadáskor vagy lendületes kanyarban sem dőlnek be a különböző erőknek.

A vezetőhöz közelebb került a műszerfal tárolója, az USB-csatlakozókkal is ellátott egységek térfogata összesen 17,7 liter. Az első utasülések alatti rekeszben bőséges hely várja a nagyobb személyes holmikat

Minden szempontból egy szinttel feljebb lépett az opcióként elérhető Renault Link információs és szórakoztató rendszer. A 8 col képátlójú központi érintőképernyő magasabb elhelyezésének hála a vezető tekintete az úttesten maradhat, az okostelefon tükrözésére is képes egység kezelése gyors és pofonegyszerű. A szintén extraként kérhető indukciós töltő lépést tart a korral, mégis alapvető létjogosultságát ássa alá az a tény, hogy a rendszer továbbra is a vezetékes csatlakozást részesíti előnyben a képernyőtükrözéshez. Ötletes megoldás a síneken csúszó fiókos kesztyűtartó, azonban a zárhatóság hiánya kissé csorbítja érdemeit. A vezetőülés kényelmes és könnyen állítható, a kettős utasülés pedig egy hatalmas, felhajtható tetejű tárolórekeszt rejt maga alatt. A második üléssor nem mozdítható, csak a jobb szélső egység támlája hajtható előre. Így a leghátsó traktusban utazónak mindössze 300 milliméter szélességű rés marad a beszállásra a kissé nyikorgó tolóajtó kinyitása után. De nézzük a dolgok jó oldalát is, hiszen valamennyi pozícióban kartámasszal és hárompontos biztonsági övvel rendelkezik a Trafic.

A kalaptartó egy áthelyezhető polc, ami jelentősen javítja a csomagok elrendezhetőségét. A kétszárnyú hátsó ajtó egészen 180 fokig nyitható, a művelet a masszív kallantyúk segítségével könnyen és koszolódás nélkül végezhető el

A tesztjárműben lévő 2,0 literes dízelmotor legerősebb, 125 kilowattos teljesítménye semmit sem változott, mégis határozott javulást tapasztaltam az elődjéhez képest. Már rögtön az első hidegindítást követően feltűnt, hogy jelentősen halkabb a közvetlen befecskendezésű egység. A szokatlan csendesség még gyorsításkor is kitartott, így csillagos ötösre vizsgázott a teszt alatt. A hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltó hasonló észrevétlenséggel váltogatott az egyes fokozatok között, manuális módban pedig végre határozottan érezhető a motorfék jótékony hatása. Külön ügyességi játékra buzdít a takarékos menetmód kigurító funkciója, ami újabb fontos tizedeket javíthat a tüzelőanyag-fogyasztáson. Szomorúan vettem azonban tudomásul, hogy a kizárólag a fedélzeti menüből kapcsolható menetmódválasztó legutolsó beállítását a következő indításkor elfelejti a rendszer. Ez különösen olyan alkalmakkor bosszantó, amikor rövidebb távokon is gazdaságosan szeretnénk közlekedni.

Ismerős vonalak – talán ebből a szögből változott a legkevésbé a Trafic. A Renault Tech embléma a különleges gyári felépítményről, tesztautónk esetében a kerekesszékes utasok fogadására alkalmas kialakításról árulkodik

Kisebb meglepetés ért a fogyasztásmérés alkalmával is, hiszen a Rolling Tons tesztciklusán mért 8,4 liter/100 kilométer átlagfogyasztás jócskán meghaladta a hasonló méretű SpaceClass kivitel 6,3 literes értékét. Sőt, még a gyár által megadott 7,1-7,9 literes tartományt is felülmúlta. De bízom benne, hogy ezért a pillanatnyi körülmények okolhatók inkább, és hosszabb távon kedvezőbben alakul a végfelhasználók számára. A bruttó 13 millió forintos listaárat újabb közel 2 milliónyi hasznos extrával sikerült megfejelni, de még így is eséllyel nyeri el az iránytaxisok és a népes családok tetszését. Egy biztos, apró hibái ellenére a telekocsizás végtelen útjain utazók vándorserlegét egyértelműen a Trafic típusnak ítélném oda.

Iránytaxi természetes környezetében. Kiváló tulajdonságainak köszönhetően minden esély adott rá, hogy a körablakos Trafic a profi személyszállítók kedvence legyen
Technikai adatok
Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor változó geometriájú turbófeltöltővel. Euro 6d-TEMP minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel.
Összlökettérfogat (cm3):1997
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):125(170)/3500
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):380/1500
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltó. Önhordó acélkarosszéria, négyajtós, kilencszemélyes utastér, jobb oldali tolóajtóval és kétszárnyas hátsó ajtóval
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék (átmérője 296 mm), hátul tárcsafék (átmérője 280 mm)
Kormánymű:fogasléces, rásegítéssel
Futómű elöl:MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Futómű hátul:csatolt hosszlengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Goodyear Efficient Grip 215/60 R 17C 105/107H
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm):5480/1956 (2312)/1974
Tengelytáv (mm):3498
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1616/1413
Szabadmagasság (mm):199
Fordulókör átmérője (m):13,8
Saját tömeg (kg):2026
Hasznos teherbírás (kg):1044
Megengedett össztömeg (kg):3070
Megengedett tetőterhelés (kg):200
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg):1630–1700/750
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):80
AdBlue-tartály térfogata (l):24,7

Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött leghátsó üléstámlával (l):2000/3400
Csomagtér szélessége (mm):1270
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm):590/1340
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm):1210/965
Rakodóperem magassága (mm):580
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm):1245–1370/1290
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm):1965

Szélesség fejmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm):1410/1500/1500
Szélesség könyökmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm):1640/1815/1815
Utastér hosszúsága (mm):2720
Padlómagasság a talajtól (mm):615
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm):960-1015/345-400
Vezetőülés ülőlapjának hosszúsága/szélessége elöl (mm):460/495
Vezetőülés háttámlájának magassága/szélessége elöl (mm):620/520
Vezetőülés állítási úthossza (mm):210
Első utasülés ülőlapjának hosszúsága/szélessége elöl (mm):440/450+315
Első utasülés háttámlájának magassága/szélessége elöl (mm):620/800
Ülésmagasság a 2./3. üléssorban a padlótól (mm):410/420
Ülőlap hosszúsága/szélessége a 2. üléssorban (mm):460/1510
a 3. üléssorban (mm):460/1490
Háttámla magassága/szélessége a 2. üléssorban (mm):620/1030+480
a 3. üléssorban (mm):620/1510
Lábtér az 1./2./3. üléssorban (mm):830–1030/220–500/320
Fejtér az 1./2./3. üléssorban (mm):935–970/985/1015
Kormánykerék átmérője (mm):365
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):35/35
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:3,2
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm):145
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):186
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km):7,1-7,9
Ciklusfogyasztás (l/100 km):8,4
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül.
Mérési körülmények: 1 személy, 10 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, enyhe forgalom, kikapcsolt légkondicionáló, aktivált takarékos menetmód.

A modell bruttó alapára (Ft, áfával):13 050 000
Garancia:2 év általános km-korlátozás nélkül, 3 év a fényezésre, 12 év az átrozsdásodás ellen
Olajcsere, szervizintervallum (km):50 000 km vagy 2 év
Országos szervizhálózat tagjainak száma:49

Itt elmondhatod a véleményedet!