Ha mindenképpen új autóban gondolkodunk, akkor ár-érték arányban korrekt városi kishaszonjárművet alkotott az olasz gyártó. Kisvállalkozásoknak remek választás lehet az új Piaggio Porter NP6 a sokoldalúsága miatt.
Kezdjük az alapoknál, négy különböző tengelytávval rendelhető az új Piaggio Porter NP6, a 2650–3250 milliméteres változatok elérhetők szimpla és dupla hátsó abroncsozással. A vérbeli teherautókra jellemzően kettős parabolikus laprugós a hátsó felfüggesztése és hátsókerék-hajtású. Szintén a nagyokhoz hasonlít a nagyszilárdságú acélból készült létraváza.
A platós változatok rakodómagassága 800 milliméter. Négy különböző méretben elérhető a gyári plató, a legkisebbre kettő euroraklap fér fel, a legnagyobbra pedig négy. Választható fi x és hátrafelé billenthető kivitelben is. A billenő felépítmény kellemes meglepetést okozott, hiszen egész meredeken, 45 fokos szögig képes megemelni a platóját, így könnyedén mindent le lehet üríteni. A fülke-alvázas változatok felépítményezhetőségének csak a fantázia szab határt, a gyári ajánlatok között önrakodó darus, hulladékszállító és hűtős is szerepel. Apró büfékocsikhoz rendkívül előnyös jármű lehet ez a Porter. Egy jól kitalált dobozos felépítményből könnyedén árulható az étel, és a kis fülke méretéből adódóan még a „cukiságfaktor” is bevonzhat vevőket. Ez a járgány mindenképpen egyedivé tehet egy standot. Az importőr szerint kertészeti, gazdasági területen is megállhatja a helyét, illetve kisebb építkezéseken is remek munkatárs válhat belőle.
A kis Piaggio kizárólag kettősüzemű négyhengeres szívó benzinmotorral rendelhető, a 1,5 literes egység teljesítménye 78 kilowatt, azaz 106 lóerő. Ez a közeljövőben kifejezett előny lehet, ha a városokban nálunk is szigorítják a károsanyag-kibocsátási határértékeket. Az egyik kombinációban autógáz (LPG), a másikban sűrített földgáz (CNG) szolgál fő tüzelőanyagként. Az alumíniumötvözetből épített motort a még kisebb fülkeméret érdekében előrefelé megdöntötték 55 fokkal, így került az ülések alá. A megoldás hátránya, hogy így nem állítható az ülésmagasság, illetve a kis fülkemérettel kombinálva nem teszi túl kényelmessé a vezetést a 170 centiméternél magasabbak számára.
Ha eddig még nem lett volna elég a variációk széles tárháza, az üzemanyagtartályok méretét tekintve is két opcióból választhatunk. A rövid hatótávú kialakításnál az LPG és a CNG esetében is 530 kilométert ígérnek. A nagyobb tartályossal 720 kilométert mehetünk az LPG esetében, 610-et a CNG-vel (benzin és gáz együtt).
Öt felszereltségi szint elérhető, de az alapfelszereltség is tartalmaz néhány, ma már alapvetőnek tekinthető dolgot, mint például a kormányrásegítés, a visszagurulás-gátló, a motoros ablakemelők, a távvezérlésű ajtózár. Az elérhető színek száma is öt, a paletta a semleges színektől (gipszfehér és bazaltszürke) indul és olyan élénkebb árnyalatokig tart, mint a borostyán narancssárga és a gránátalma vörös, valamint a Piaggio olasz szellemiségét idéző zafírkék.
Egy gyors menetpróbára is el tudtuk vinni az autót. Körülbelül azt tudja, amit ennyi pénzért várhatunk tőle, viszont akadt pár olyan dolog, amit kifejezetten zavarónak éltünk meg. Ilyen az irányjelző hangjelzésének hiánya. Nagy forgalmú városi környezetben nem túl előnyös, ha az embernek a műszerfalon kell figyelnie, hogy visszakattant-e az irányjelző. A hallható visszajelzés nagyban megkönnyítené a vezetést. Ráadásul, azt nem is kell részletezni, hogy egy „kint felejtett” index mennyire balesetveszélyes. Pont eső után indultunk útnak, így enyhén nedves cipőtalppal láttunk neki a vezetésnek. Sajnálattal tapasztaltuk, hogy a pedálok gumibevonata nincs barátságban a nedvességgel. Kétszer is lecsúszott a tengelykapcsoló-pedálról a lábunk, ami szintén kifejezetten balesetveszélyes helyzetet teremthet.
Ugyanakkor a korábban felsorolt jellemzők kombinálásával akár 1400 féle változatban is elérhető, talán ez az egyik nagy előnye, hogy a saját és vállalkozásunk igényeinknek megfelelően személyre szabhatjuk. Kérdés, hogy a Piaggio hazai képviselete milyen karbantartási csomagokat, szervizhálózatot biztosít az autó mellé. Valószínűleg ezen sok múlik majd, hogy hosszú távon milyen mértékben terjedhet el Magyarországon ez a kifejezetten rövid távokra szánt kishaszonjármű.