Hirdetés:

Egyértelműen növekedés jellemezte tavaly a magyarországi haszongépjármű-piacot, ugyanis szinte minden szegmensben szépen gyarapodott a forgalomba helyezések száma a tavalyi évben. Íme, a nyertesek és a visszaesők!

Persze ez várható is volt a koronavírus-járvány első hullámai miatt igen gyenge 2020-as eredmények után. Azonban még látványosabb is lehetett volna ez a felfutás, ha nem üt be a nyersanyagok és különösképpen a csipek hiánya a gépjárműiparban is. Hiszen a piac több új járművet is felszívott volna, de a gyártók nem tudták teljesíteni az igényeket. Ezért a piaci részesedések alakulását is sok esetben az határozta meg, hogy melyik márka mennyi gépkocsit tudott szállítani. Végeredményben a magyar piacon mindösszesen közel 28,5 ezer új haszongépjármű került forgalomba, majdnem tíz százalékkal több, mint 2020-ban.

2020. (db)2021. (db)
Mindösszesen25 94428 467
+9,7%
A Dacia Dokker megszűnésével új bajnokot köszönthetett a 2,5 tonna alatti kategória: immár az Opel Combo a legnépszerűbb típus

A legkisebbek, vagyis a 2,5 tonna össztömeg alatti teherszállítók szegmense 10,5 százalékkal erősödött tavaly. A Ford átvette az uralmat a Dacia márkától, és a legnépszerűbb típusnak előlépett az Opel Combo.

2,5 tonnáig

2020. db (piacrész %)2021. db (piacrész %)
Alke ATX31 (0,0)0 (0,0)
Citroën410 (7,7)531 (9,0)
C3 Van125 (2,3)214 (3,6)
Berlingo285 (5,3)317 (5,4)
Dacia1122 (20,9)772 (13,0)
Duster Van127 (2,4)76 (1,3)
Dokker Van995 (18,6)696 (11,8)
Fiat Professional583 (10,9)805 (13,6)
Panda Van25 (0,5)30 (0,5)
Fiorino Van143 (2,7)165 (2,8)
Doblò Cargo415 (7,7)610 (10,3)
Ford963 (18,0)827 (14,0)
Fiesta Van217 (4,1)85 (1,4)
Transit Courier328 (6,1)285 (4,8)
Transit Connect418 (7,8)457 (7,7)
Giotti Victoria Gladiator1 (0,0)0 (0,0)
Goupil G42 (0,0)3 (0,1)
Lada 4×4 Pack1 (0,0)0 (0,0)
Mercedes-Benz Citan42 (0,8)26 (0,4)
Nissan53 (1,0)59 (1,0)
e-NV20052 (1,0)59 (1,1)
NV2001 (0,0)0 (0,0)
Opel Combo751 (14,0)786 (13,3)
Peugeot462 (8,6)297 (5,0)
208 Van130 (2,4)0 (0,0)
Partner332 (6,2)297 (5,0)
Piaggio Porter9 (0,2)0 (0,0)
Renault138 (2,6)681 (11,5)
Express Van0 (0,0)441 (7,5)
Kangoo Van138 (2,6)240 (4,1)
Škoda Octavia Van1 (0,0)0 (0,0)
Suzuki Jimny LCV0 (0,0)270 (4,6)
Toyota Proace City275 (5,1)406 (6,9)
Volkswagen Caddy542 (10,1)456 (7,7)
Összesen53565919
+10,5%
Változatlanul és magabiztosan uralja a Ford Transit a kishaszonjárművek piacát

A 2,5–3,5 tonnások ezzel szemben csupán 2,3 százalékkal tudták növelni a forgalomba helyezéseik számát. Minden harmadik jármű orrára kék, ovális embléma került, vagyis a Ford stabilan megőrizte vezető helyét. A Transit a furgonok, a Ranger pedig a pickupok körében szerzett toronymagas fölényt.

2,5–3,5 tonnáig

2020. db (piacrész %)2021. db (piacrész %)
Caselani Type-H1 (0,0)0 (0,0)
Citroën898 (5,4)867 (5,1)
Jumpy209 (1,3)108 (0,6)
Jumper689 (4,1)759 (4,4)
Esagono Energia Gastone0 (0,0)1 (0,0)
Fiat Professional2213 (13,3)1788 (10,5)
Talento81 (0,5)78 (0,5)
Ducato2132 (12,8)1710 (10,0)
Ford6077 (36,4)5732 (33,6)
Ranger2519 (15,1)2547 (14,9)
Transit Custom1109 (6,6)1047 (6,1)
Transit2449 (14,7)2138 (12,5)
Fuso Canter0 (0,0)5 (0,0)
Isuzu129 (0,8)243 (1,4)
D-MAX89 (0,5)212 (1,2)
N-sorozat40 (0,2)31 (0,2)
IVECO Daily238 (1,4)316 (1,9)
Jeep Gladiator0 (0,0)32 (0,2)
Land Rover Defender0 (0,0)2 (0,0)
LEVC VN50 (0,0)1 (0,0)
Mahindra Goa2 (0,0)0 (0,0)
MAN TGE110 (0,7)97 (0,6)
Mercedes-Benz735 (4,4)772 (4,5)
X-osztály158 (0,9)0 (0,0)
Vito116 (0,7)160 (0,9)
Sprinter461 (2,8)612 (3,6)
Mitsubishi L200308 (1,8)304 (1,8)
Nissan261 (1,6)229 (1,3)
Navara224 (1,3)224 (1,3)
Cabstar37 (0,2)5 (0,0)
Nom0 (0,0)11 (0,1)
Opel677 (4,1)613 (3,6)
Vivaro412 (2,5)392 (2,3)
Movano265 (1,6)221 (1,3)
Paragan1 (0,0)0 (0,0)
Peugeot900 (5,4)992 (5,8)
Expert193 (1,2)108 (0,6)
Boxer707 (4,2)884 (5,2)
Ram 15001 (0,0)0 (0,0)
Renault (Trucks)1564 (9,4)2197 (12,9)
Trafic255 (1,5)404 (2,4)
Master1301 (7,8)1793 (10,5)
Mascott1 (0,0)0 (0,0)
Maxity7 (0,0)0 (0,0)
SsangYong Musso (Grand)56 (0,3)82 (0,5)
Toyota1632 (9,8)1913 (11,2)
Hilux1436 (8,6)1656 (9,7)
Proace196 (1,2)257 (1,5)
UAZ9 (0,1)17 (0,1)
Hunter/Cargo1 (0,0)3 (0,0)
Egyéb8 (0,0)14 (0,1)
Volkswagen873 (5,2)848 (5,0)
Amarok184 (1,1)42 (0,2)
T6.1255 (1,5)410 (2,4)
Crafter434 (2,6)396 (2,3)
Összesen1668517062
+2,3%

A középkategória húsz százalékkal bővült, elsősorban a 12 tonnás tehergépkocsik jó lendületet vett értékesítési eredményeinek köszönhetően. A 3,5–5 tonnás modelleknél továbbra is a Mercedes-Benz, az 5–10 tonnásoknál az IVECO márka állt az élen, míg a 10–15 tonnások esetében egy nagyobb Unimog-flotta hozzásegítette a csillagos márkát a vezető pozícióhoz, míg a típusok versenyében itt az MAN TGL nyert.

3,5–5 tonnáig
2020. db (piacrész %)2021. db (piacrész %)
Citroën Jumper0 (0,0)1 (1,0)
Fiat Ducato0 (0,0)2 (2,0)
Ford Transit17 (16,2)3 (3,0)
Mercedes-Benz Sprinter50 (47,6)51 (51,0)
Opel Movano5 (4,8)1 (1,0)
Renault Master32 (30,5)41 (41,0)
Volkswagen Crafter1 (1,0)1 (1,0)
Összesen105100
-4,8%

5–10 tonnáig

2020. db (piacrész %)2021. db (piacrész %)
DAF LF0 (0,0)3 (2,8)
Fuso Canter1 (1,0)0 (0,0)
Hako Citymaster0 (0,0)1 (0,9)
Isuzu N-sorozat25 (24,3)11 (10,4)
IVECO56 (54,4)55 (51,9)
Daily45 (43,7)35 (33,0)
Eurocargo11 (10,7)20 (18,9)
MAN12 (11,7)20 (18,9)
TGE6 (5,8)20 (18,9)
TGL6 (5,8)0 (0,0)
Mercedes-Benz8 (7,8)13 (12,3)
Sprinter4 (3,9)11 (10,4)
Atego4 (3,9)2 (1,9)
Multicar0 (0,0)1 (0,9)
Renault Trucks D0 (0,0)2 (1,9)
Volkswagen Crafter1 (1,0)0 (0,0)
Összesen103106
+2,9%
10–15 tonnáig
2020. db (piacrész %)2021. db (piacrész %)
DAF LF6 (5,5)14 (8,0)
Isuzu F-sorozat4 (3,7)0 (0,0)
IVECO Eurocargo22 (20,2)20 (11,5)
MAN56 (51,4)54 (31,0)
TGL51 (46,8)41 (23,6)
TGM5 (4,6)13 (7,5)
Mercedes-Benz13 (11,9)58 (33,3)
Atego13 (11,9)25 (14,4)
Unimog0 (0,0)33 (19,0)
Renault Trucks D7 (6,4)13 (7,5)
Volvo FL1 (0,9)15 (8,6)
Összesen109174
+59,6%


Lehetetlen letaszítani trónjáról a hollandok nyerges vontatóját, a DAF XF több mint egy évtizede uralja a nehéz-teherautók értékesítéseit

A nehézkategória piaca a gyártási viszontagságok dacára is közel negyven százalékkal nőtt, így közel 4100 új jármű került forgalomba. Ezek közül minden negyedik új tehergépkocsi DAF-emblémát viselt, így a holland márka immár a tizenharmadik egymás utáni évben végzett a dobogó legfelső fokán. A Volvo Trucks és a Mercedes-Benz fért még fel a pódiumra, majd szoros versenyben a Scania és a Renault Trucks következett. Nem sokkal lemaradva az MAN folytatta a sort, jobban felzárkózott a Ford Trucks, és végül az IVECO zárta a listát.

15 tonnától
2020. db (piacrész %)2021. db (piacrész %)
BMC Tugra0 (0,0)2 (0,0)
DAF822 (27,8)1016 (24,8)
LF2 (0,1)7 (0,2)
CF40 (1,4)33 (0,8)
XF-család780 (26,4)976 (23,8)
Demag2 (0,1)0 (0,0)
Ford Trucks121 (4,1)240 (5,9)
Cargo31 (1,1)45 (1,1)
F-Max90 (3,0)195 (4,8)
IVECO41 (1,4)108 (2,6)
Eurocargo7 (0,2)19 (0,5)
Stralis és S-Way13 (0,4)19 (0,5)
Stralis X-Way és X-Way2 (0,1)14 (0,3)
Trakker és T-Way19 (0,6)56 (1,4)
Kamaz2 (0,1)0 (0,0)
Liebherr1 (0,0)1 (0,0)
MAN303 (10,3)391 (9,5)
TGM55 (1,9)45 (1,1)
TGS72 (2,4)62 (1,5)
TGX176 (6,0)284 (6,9)
Mercedes-Benz362 (12,3)540 (13,2)
Atego7 (0,2)3 (0,1)
Actros199 (6,7)435 (10,6)
Arocs84 (2,8)101 (2,5)
Econic72 (2,4)1 (0,0)
RDO Komondor3 (0,1)0 (0,0)
Renault Trucks318 (10,8)497 (12,1)
D6 (0,2)5 (0,1)
D Wide19 (0,6)70 (1,7)
C5 (0,2)11 (0,3)
T282 (9,6)371 (9,1)
K6 (0,2)40 (1,0)
Scania470 (15,9)505 (12,3)
P-széria25 (0,8)32 (0,8)
G-széria24 (0,8)27 (0,7)
R-széria252 (8,5)279 (6,8)
S-széria169 (5,7)167 (4,1)
Tatra T 1585 (0,2)7 (0,2)
Volvo Trucks500 (16,9)787 (19,2)
FL1 (0,0)2 (0,0)
FE1 (0,0)1 (0,0)
FM és FMX39 (1,3)40 (1,0)
FH és FH16459 (15,5)744 (18,2)
Wecon2 (0,1)2 (0,0)
Összesen29524096
+38,8%


Igencsak szép évet zárt az MAN, bármelyik másik évben első lehetett volna, ám a hazai Credobus belepiszkált a németek levesébe egy gigantikus Econell-flottával

Az autóbuszok is szépen teljesítettek, közel hatvan százalékkal gyarapodott a forgalomba helyezéseik száma! Ez persze a közösségi közlekedés nagy flottabeszerzéseinek köszönhető, amelyekben a Credobus és az MAN vehette ki leginkább a részét.

Autóbuszok
2020. db (piacrész %)2021. db (piacrész %)
BYD K7U/K9U12 (1,9)1 (0,1)
Credobus111 (17,5)421 (41,7)
Econell50 (7,9)366 (36,2)
Inovell61 (9,6)55 (5,4)
Currus Aries6 (0,9)38 (3,8)
Ford Transit134 (21,1)81 (8,0)
Ikarus1 (0,2)5 (0,5)
125 LE1 (0,2)0 (0,0)
120e0 (0,0)5 (0,5)
Inter Traction Electrics21 (3,3)59 (5,8)
MB REFORM 500/501 LE21 (3,3)58 (9,1)
MB REFORM 600 IC0 (0,0)1 (0,2)
Irizar i62 (0,3)0 (0,0)
Isuzu Visigo/Novo2 (0,3)2 (0,2)
IVECO47 (7,4)13 (1,3)
Daily31 (4,9)12 (1,2)
Evadys2 (0,3)0 (0,0)
Crossway14 (2,2)1 (0,1)
Lenco Bearcat6 (0,9)0 (0,0)
MAN29 (4,6)249 (24,7)
TGE3 (0,5)2 (0,2)
Lion’s City24 (3,8)247 (24,5)
Lion’s Coach2 (0,3)0 (0,0)
Mercedes-Benz188 (29,7)81 (8,0)
Sprinter7 (1,1)4 (0,4)
eCitaro0 (0,0)40 (4,0)
Conecto173 (27,3)36 (3,6)
Intouro4 (0,6)1 (0,1)
Tourismo4 (0,6)0 (0,0)
Modulo 168d10 (1,6)0 (0,0)
Neoplan Tourliner31 (4,9)4 (0,4)
Otokar Sultan Mega1 (0,2)0 (0,0)
Renault Master4 (0,6)2 (0,2)
Scania Touring1 (0,2)0 (0,0)
Setra0 (0,0)3 (0,3)
ComfortClass0 (0,0)2 (0,2)
TopClass0 (0,0)1 (0,1)
Solaris Urbino LE Electric10 (1,6)0 (0,0)
Swimbus1 (0,2)1 (0,1)
Temsa MD 7/MD 92 (0,3)0 (0,0)
Volvo 890015 (2,4)50 (5,0)
Összesen6341010
+9,7%

Idén a nyersanyaghiány miatti gyártási problémák enyhülésére számítanak a gyártók, ami az intenzív kereslet fennmaradásával további növekedést eredményezhet az új haszongépjárművek magyarországi piacán. Más kérdés, hogy nem egy helyen a teljes idei gyártási kapacitás már elkelt, így legkorábban 2023-as szállítással rendelhetnek az ügyfelek.