Ha új nincs, a használt is jó. És ha már használt sincs? Új tehergépkocsikat kivárhatatlan szállítási határidőkkel kínálnak a gyártók, ezért sokan inkább használt jármű mellett döntenek. De már azok a készletek is kifogytak. Méghozzá egész Európában.
Alaposan megkeverte a lapokat a koronavírus-járvány a járműpiacon. Tavaly tavasszal az első hullám ideje alatt jóformán befagyott a haszonjárműpiac, sokan a már meglévő megrendeléseiket is lemondták. Borús időknek nézett elé az ágazat, így a járműgyártók is csak óvatos megrendeléseket továbbítottak a beszállítóik felé. Csakhogy az év második felétől a vártnál gyorsabban és jelentősebb mértékben éledt újra a piac a fuvarmegbízások kedvező alakulásának következtében. A csipgyártók pedig időközben a számítástechnika és a szórakoztatóelektronika felé irányították a tekintetüket, itt ugyanis a digitális oktatás, az otthoni munkavégzés, illetve szórakozás és a lezárások miatt erőteljesen nőtt a kereslet. Ez a két hatás együttesen világszerte általános félvezetőhiányt okozott, és ennek következtében idén sorra állnak le a termeléssel a személyautó-, illetve haszonjárműgyárak akár több hétre is. Az akadozó és elégtelen kapacitású gyártás miatt keresleti piac alakult ki, a szállítási határidők pedig szélsőségesen kitolódtak. A fuvarozók ezért a fiatal, minőségi használt haszonjárművek felé fordultak, ám körülbelül mostanra itt is Európa-szerte kifogytak a készletek. Ez a hiány természetesen a használt tehergépkocsik árát is jelentősen felhajtotta. A piaci szereplők arra számítanak, hogy az idei évben már fennmarad ez a helyzet. Jövőre esetleg megkezdődhet a piaci viszonyok rendeződése, és legkorábban 2023-ban állhat vissza minden a megszokott kerékvágásba. Íme, egy kis piaci körkép arról, hogy egyes haszonjárműmárkáknál hogyan értékelik a mostani állapotokat.
DAF
A Hungarotruck Kft. régiós szinten is kiemelt használtjármű-központja végfelhasználóknak és viszonteladóknak is jelentős mennyiségben értékesít használt haszonjárműveket. Ennek aránya az elmúlt években folyamatosan tolódott el a végfelhasználói oldal felé, ami az új járművek jelenlegi, meghosszabbodott szállítási idejének köszönhetően csúcsosodott ki. Nehézkessé vált a viszonteladói partnereik részére a készletfelhalmozás a megnövekedett árak és az olcsóbb járművek kereslete miatt. Összességében a tavalyi évhez képest 20-30 százalékkal növekedtek a használt gépjárművek árai, ennek ellenére 700 használt járművet értékesítettek az idei év első felében. Leginkább kis futásteljesítményű, legalább 450 lóerős vontatókat keresnek az érdeklődők. A központ DAF First Choice program alatt fiatal, keveset futott, dokumentált előéletű, kétszáz pontos átvizsgáláson megfelelt használt járműveket kínál egy évig vagy 150 ezer kilométerig Európa-szerte érvényesíthető teljes körű vagy hajtáslánc-garanciával. Emellé gyors és ügyfélközpontú ügyintézés társul. A járműveket felkészítő szervizhálózat pedig egyedi igényeket is igyekszik teljesíteni, például hidraulikarendszer vagy álló helyzeti légkondicionáló utólagos felszerelésével. A most induló akciójuk garantált visszavásárlással ötvözve nyújt vonzó havi díjakat az érdeklődőknek. Globálisan arra számít a DAF, hogy a félvezetők és az egyéb késedelmesen érkező alkatrészek hiánya nem oldódik meg az idei évben, így a gyárak kapacitása változatlanul korlátozott marad. Ez használtpiaci szempontból rövid távon akár még előnyt is kovácsolhat a cégnek, tudtuk meg Dalman Pétertől, a Hungarotruck Kft. használtjármű-értékesítési vezetőjétől.
MAN
Az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. az idei első félévben az új teherautóknál körülbelül ötven százalékkal több használt tehergépjárművet értékesített. Szintén beszédes adat, hogy az első hat hónapban több használt tehergépkocsit adott el, mint tavaly az első kilenc hónapban. Ez jelentős változás az elmúlt évek gyakorlatához képest. Most már azonban a használt járműves készleteik is kezdenek kifogyni, így egyre nehezebb megfelelően kiszolgálni az ügyfeleket. Elsősorban a kevesebbet futott eszközök iránt mutatkozik nagy igény, nemzetközi fuvarozásra legfeljebb 400 ezer, belföldi fuvarozásra maximum 600 ezer kilométert futott járműveket keresnek az ügyfelek. A cég hazai képviselete is ráépíti a nemzetközi alkalmazásban használt nyerges vontatóra a hidraulikarendszert, amelyet így billencses feladatokra értékesíthet. Persze fülke-alvázakra, építőipari járművekre is van igény a piacon, de ilyenek már nem találhatók készleten. Az MAN Top Used márkanév legfeljebb négyéves és 500 ezer kilométert futott, jó állapotú, dokumentált előéletű járműveket takar, amelyeket a cég új gumiabroncsokkal, frissen szervizelve, friss műszaki vizsgával ad át. Így az ügyfelek egy évig költségmentesen használhatják ezeket a gépkocsikat. Az MAN fix havi díjú finanszírozást és 36 hónapra visszavásárlási garanciát is ad a Top Used használt járművekre, tehát az ügyfelek kiszámítható költségekkel, minimális kockázattal üzemeltethetik ezeket. Ezt pedig beszámítási és egyéb akciókkal is kiegészítik. Az MAN azzal számol, hogy a félvezetőhiány és az emiatt kialakult piaci helyzet továbbra is fennmarad. Tehát a közeljövőben is nagy kereslet várható a használt járművekre, de már kifogytak a készletek, nyilatkozta Lehoczki András, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. használtjármű-értékesítési igazgatója.
Mercedes-Benz
A Pappas Auto Magyarország Kft. az új járművek piacán a szállítási határidők jelentős kitolódása miatt a használt járművek terén is jelentős keresletnövekedést, ezzel együtt pedig áremelkedést tapasztalt az idei első félévben. Bizonyos szegmensekben a 15-20 százalékot is elérte az árnövekedés mértéke. A cég közel háromszáz használt haszonjárművet értékesített az idei első hat hónapban, beleértve a félpótkocsikat is. Ez másfélszeres növekedést jelent a tavalyi év első feléhez képest. Az ügyfelek jellemzően távolsági fuvarozásra alkalmas nyerges vontatókat keresnek 3–6 éves korig, legfeljebb 600 ezer kilométer futással, normál és mega kivitelben egyaránt. Ezek a 20 és 45 ezer euró közötti ársávot képviselik. A Pappas Auto Magyarország Kft. minőségi használt haszonjárműveit Truck Market név alatt találhatják meg az érdeklődők. Ezek biztos beszerzési forrásból származó, leellenőrizhető előéletű járművek, amelyeket sokszínű választékban, jól képzett munkatársak prémiumminőségű kiszolgálással értékesítenek. A járműveket egy független szakértő, a Dekra vizsgálja át, majd maximálisan felkészítve vehetik át ezeket az ügyfelek, akár egyedi igények megvalósításával, személyre szabott finanszírozási megoldásokkal és másik használt jármű beszámításával. A hirtelen jött áremelkedés után az új járművek gyártási helyzetének normalizálódásával könnyen elképzelhető a használtpiacon egy megtorpanás és esetleges áresés. A járművek hosszúságára vonatkozó új európai szabályok miatt is várható némi értékcsökkenés a jelenlegi bulldogfülkés modellek kínálatánál, magyarázta Kovács Péter, a Pappas Auto Magyarország Kft. járműértékesítési igazgatója.
Peugeot
Az új kishaszonjárművek piaca az idei év első hét hónapjában 16,9 százalékos növekedést mutatott, ami közel kétezerrel több gépkocsi forgalomba helyezését jelenti. Persze ezt ahhoz kell viszonyítani, hogy tavaly a járványhelyzet hatása miatt 22 százalékkal visszaesett a piac, így a 2019-es „békeévhez” képest még mindig 9,2 százalékos mínuszban tart az új kishaszonjárművek forgalomba helyezése. Idén tavasszal az NHP Hajrá kedvezményes kamatozású hitelkonstrukció kivezetése is élénkítette a keresletet, amivel a gyártók a félvezetőhiány és a járvány okozta egyéb gyártási problémák miatt nem tudtak lépést tartani. Ezért jelenleg szinte valamennyi márka csak hosszú szállítási határidőt tud vállalni, az elérhető készletek pedig elfogytak. Ennek hatására számottevően megnőtt a kereslet a használt kishaszonjárművek iránt, foglalta össze Mocsai Zoltán, a P Automobil Import Kft. marketingvezetője.
Renault Trucks
A használt járművek iránti kereslet felfutása váratlanul érte a piac szereplőit, ugyanis ez még a járvány előtti időszakhoz képest is jelentős mértékű. Mivel a rendelkezésre álló használt tehergépkocsik mennyisége viszonylag korlátozott, a növekedés leginkább a vételárban jelenik meg, nem a darabszámban. A Renault Trucks hazai érdekeltsége az idei első félévben kétszáz használt járművet értékesített, ami tízszázalékos növekedés a korábbi évek ugyanezen időszakához képest. Most az ügyfelek számára az elsődleges szempont a minél kisebb futásteljesítmény, hiszen új járművek alternatívájaként kénytelenek a használtak felé fordulni. Ezt követi az évjárat és esetleg némi előnyben részesített jellemző a specifikációt illetően. A vállalat kizárólag műszakilag és esztétikailag is jól felkészített, átvizsgált járműveket kínál. Minden eszközt garanciával ad át, sőt, egyedülálló módon még a nagy futásteljesítményű járművekhez is tud garanciális szolgáltatást nyújtani, akár egymillió kilométerig. Készletén több mint száz jármű található, amelyek igen széles spektrumot fednek le, így minden igényre találnak megfelelő megoldást. Az idei év végéig további árnövekedés várható a kis futásteljesítményű járművek esetében, a négyévesnél fiatalabb modellekből pedig teljes hiányra lehet számítani, mondta Kodov Zsivko, a Used Trucks by Renault Trucks magyarországi és regionális igazgatója.
Volkswagen Haszonjárművek
A kishaszonjárműveket most jellemzően tovább használják a tulajdonosok, ugyanis míg 2019-ben az értékesített használt járművek 68 százaléka volt legalább tízéves, addig ez az arány tavaly 74, idén pedig 76 százalékra nőtt. A használt kishaszonjárművek importja 2020-ban visszaesett, idén pedig tovább csökkent a volumene. A Das WeltAuto, a Volkswagen Csoport használt járműveket összefogó márkája, az itthon 29 tagot számláló kereskedőhálózatában is csak olyan gépjárműveket forgalmaz, amelyeknek ellenőrizték a múltját és az állapotát. Elsősorban fiatal, egy és hét év közötti életkorú, keveset futott használt járműveket értékesítenek gyári vagy egyéves garanciával. Minden gépkocsi ellenőrizhető hátterű és részletes állapotfelmérés után kerül a kínálatába. A hálózat az idei első félévben 241 kishaszonjárművet értékesített, azaz közel húsz százalékkal többet, mint egy évvel korábban ugyanezen időszak alatt. Az utóbbi időben a kereslet nemcsak az idősebb, 6-8 éves példányok, hanem a ritkább kivitelek, például az összkerékhajtású Volkswagen Transporterek iránt is nőtt. Legnépszerűbb a dobozos Caddy Cargo és Transporter, tájékoztatott Varga Andrea, a Volkswagen Haszonjárűvek márkamenedzsere a Porsche Hungaria Kft.-nél.
Volvo Trucks
A Volvo Hungária Kft. használtjármű-értékesítése tízszázalékos visszaesést mutat az idei év első nyolc hónapjában a tavalyi év ugyanezen időszakához képest. Ám ezt valójában nem a kereslet mérséklődése okozta, hanem az, hogy a keleti piacok járműfelszívó hatásával kimerültek az európai készletek. Az európai kereskedők fiatal, néhány éves eszközöket is exportáltak a Közel-Keletre. Ezért jelenleg legalább harminc százalékkal kisebb az üzletág forgalma, mint a járványhelyzet előtti időkben volt. Az idei első hat hónapban 205 használt járművet értékesített a cég. Mivel a készletek kimerültek, most minden Volvo tehergépkocsi könnyen gazdára talál. Amint beérkezik egy használt jármű, még aznap vevőre talál. Akár kétszer ennyi gépkocsi is könnyen értékesíthető lenne. A Volvo Selected márkanév szigorúan ellenőrzött, jó állapotú, kiváló minőségű használt járművekkel igyekszik kivívni az ügyfelek elégedettségét. Ezekre a tehergépkocsikra pedig szervizszerződés is köthető, biztosítva a kiszámíthatóságot és a biztonságot. Idén már nem valószínűsíthető változás a piacon, jövőre enyhe növekedésre lehet készülni, míg a járványhelyzet előtti állapot visszatérése csak 2023-ra várható, hangsúlyozta Hollósy Róbert, a Volvo Hungária Kft. használt és bérjárművekért felelős csoportjának vezetője.