Hirdetés:

Egymilliónál is több üzemi kilométert futottak már a Hyundai hidrogén-tüzelőanyagcellás teherautói és autóbuszai. A koreai márka a most beinduló hidrogénhullámmal kívánja biztosítani a teljesen emissziómentes, nagy léptékű áru- és személyszállítást.

Tavaly már beszámoltunk róla, hogy a Hyundai erőteljesen rámegy a hidrogént cipelő, tüzelőanyagcellás kamionok és autóbuszok elterjesztésére. Xcient nehéz-teherautójának 46 példánya tizenegy hónap alatt egymillió kilométernél is többet teljesített 25 svájci logisztikai és áruterítő cégnél, méghozzá teljes megelégedésre. Szerelvénytömegük 36 tonna lehet, hatótávjuk egy feltöltéssel 800 kilométer, 350 kilowattos teljesítményük megfelel az alpesi ország domborzati viszonyainak. Becslés szerint 630 tonna szén-dioxid-kibocsátást takarított meg a flotta a dízelmotoros járművekhez képest. Az ország kiválasztásában szerepet játszott annak kis mérete – főútjai mentén elegendő mindössze néhány hidrogéntöltő állomás.

A kedvező tapasztalatok – környezetbarát üzemelés, gyors tankolás, nagy hatótáv – hatására dinamikusan növeli hidrogénes járművei számát a Hyundai. Nyerges vontatók, valamint 4×2-es és 6×2-es felépítményezhető fülke-alvázak is szerepelnek majd a kínálatban. Egyedül Svájcban összesen 1600 darab áll munkába 2025 végéig, és belépnek más piacokra is.

Például már megjelentek Bajorországban, két müncheni üzemeltetőnél járnak a Hyundai Elec City üzemanyagcellás városi autóbuszai. A 180 kilowatt motorteljesítménnyel dombos területen is elérhető 500 kilométeres hatótávot ígérnek. E típus már két éve szolgál Dél-Koreában, a tapasztalatok szerint annyi szén-dioxid kipufogásától kímélik meg a légkört, amennyi elnyeléséhez 1500 hektárnyi erdőre lenne szükség.

Beindult a kaliforniai térhódítás is. Harminc Xcient áll üzembe 2023 második negyedévében. A piaci bevezetésre létrehozott konzorcium közel harmincmillió dolláros támogatással számolhat, különböző forrásokból.

A nagyvonalú tervek megvalósításának fő nehézsége a „zöld” hidrogén előállítása. Jelenleg a világ hidrogéntermelésének csaknem egészét szénhidrogénekből, földgázból, szénből állítják elő, nagyon jelentős környezetszennyezéssel. Csupán négy százalék készül elektromos vízbontással (hidrolízis), amelynek tisztasága azonban a felhasznált áram fejlesztésének módjától függ. Ezért indította be a Hyundai a hidrogénhullám fantázianevű projektet. A Kiával párban szándéknyilatkozatot írt alá a kanadai Next Hydrogen Corporation céggel, zöld vízenergiával nyert áramon alapuló hidrolízises, gazdaságilag versenyképes hidrogéntermelésre. A technológia alapja az alkálikus elektrolízis, amelyben valamilyen lúg az elektrolit, mivel ez segíti az ionáramlást. Az ilyen berendezések hatásfoka valós működési körülmények között 60-70 százalék, az előállított hidrogén tisztasága nagyjából 99,8 százalék. Ezáltal remélhetőleg nemcsak abszolút tiszta üzemű nehéz áruszállítók és városi buszok lesznek nemsokára jelentős számban elérhetők, hanem kiépülhet az üzemeltetésükhöz szükséges infrastruktúra is. Ez a rendszer erős vetélytársa lehet az akkumulátoros-elektromos haszonjárműnek, hiszen a nagy távolságoknál szükséges újratöltés órák helyett percek alatt elvégezhető.