Hirdetés:

Nem tétlenkedtek a Stellantis szuperkonszernhez tartozó PSA-csoport és az FCA fejlesztői. Így már üzemanyagcellás változatban is készülnek a PSA közepes furgonjai, ráncfelvarráson esett át a Fiat Ducato, illetve megjelent az új Opel Movano.

Bizonyos alkalmazási területeken egyelőre még az igencsak korlátozott hatótávolság és a túl hosszú töltési idő is gátat szab a tisztán elektromos hajtású gépjárművek térhódításának. Erre kínál megoldást a PSA-csoport azzal, hogy bemutatta közepes méretű kishaszonjárművének a hidrogénnel működő üzemanyagcellás változatát.

Akkumulátorok helyett hidrogénpalackok

A Citroën ë-Jumpy Hydrogen, az Opel Vivaro-e Hydrogen és a Peugeot e-Expert Hydrogen, ahogyan a nevük is mutatja, a tölthető akkumulátorról üzemelő elektromos testvéreiken alapulnak. Így villanymotorjuk és üzemanyagcellájuk a motorterükben található, ám a padlójukba az akkumulátorok helyére három, egyenként hétszáz bar nyomás elviselésére is alkalmas hidrogénpalack került. Ezek a szénszálerősítésű kompozit palackok olyannyira kompaktak, hogy nem csökkentik a raktér méretét, tehát a 4,95 méter hosszú M modellek 5,3, míg az 5,30 méter hosszú L kivitelek 6,1 köbméteres bendővel állnak rendelkezésre. Hasznos teherbírásuk pedig még nagyobb is, specifikációtól függően elérheti az 1100 kilogrammot. A megoldás nagy előnye, hogy ezek a furgonok csupán három perc alatt teletankolhatók hidrogénnel, hatótávolságuk pedig több mint négyszáz kilométer.

A motortérben található a villanymotor és az üzemanyagcella, a padlóban az akkumulátorok helyén a hidrogénpalackok sorakoznak, az ülések alatt pedig egy kisebb lítiumion-akkumulátor rejtőzik

A 45 kilowattos üzemanyagcellájuk elegendő energiát termel a fedélzeten még a folyamatos autópályás haladáshoz is, ám elinduláskor, gyorsításkor és egyéb nagy teljesítményt igénylő helyzetekben az ülések alatt elhelyezett, 10,5 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátor gondoskodik a szükséges pluszról. Ráadásul ez az akkumulátor külső forrásból is táplálható, akár egy hálózatról is tölthető hibrid járműé. A plusz telep önmagában ötven kilométer hatótávolságot biztosít. Ez akkor is fenntartja a gépkocsi mozgóképességét, ha kiürülnek a hidrogénpalackok a következő töltőállomás elérése előtt. Európában ugyanis még egyáltalán nem hézagmentes a hidrogéntöltő hálózat, és ez még finom megfogalmazásnak számít.

Az üzemanyagcellás modellek műszerfala megegyezik az akkumulátoros elektromos változatokéval, beleértve a műszerpanelt is

A hidrogénes trió minden tagja az Opel szülővárosában, Rüsselsheimben készül majd, ugyanis itt működik a Stellantis-cégcsoport üzemanyagcellás kutatási és fejlesztési központja. Ezek a modellek tehát azok számára is alkalmazhatóvá teszik a tisztán elektromos hajtást, akik rendszeresen hosszabb távokat tesznek meg kishaszonjárművükkel vagy fontos szempont a dízelekével közel azonos tankolási idő.

Olasz sláger

Hamarosan negyvenéves lesz a Fiat Ducato, ezt a jeles évfordulót pedig európai piacvezetőként ünnepelheti egy átfogó típusfrissítéssel egybekötve. Ennek során teljesen LED-es fényszórókat kapott, amelyekben az irányjelző a haszonjárművek világában elsőként futófényként villan fel. Az átrajzolt hűtőrácson pedig a Fiat új jelvénye díszeleg, valamint a Lanzarote Grey fantázianevű szürke árnyalat is új a külső fényezés színválasztékában.

A fülkében persze jelentősebb a megújulás. Áttervezték a műszerfalat, a kormánykereket, a váltókart, az üléseket, az ajtóburkolatokat és az automatikus légkondicionáló kezelőpaneljét. Továbbá már teljesen digitális műszerpanel, kulcs nélküli nyitás és indítás, elektronikus vezérlésű rögzítőfék, étkezéshez vagy munkavégzéshez praktikus asztalként is használható utasülés, vezeték nélküli telefontöltő rekesz, két USB-A és USB-C típusú csatlakozó, 230 voltos aljzat, valamint elektromos fűtőszállal leolvasztható szélvédő is szerepel a Ducato kínálatában. Ezenkívül mostantól szériafelszerelés az elektromos kormányrásegítő.

Érdekes, hogy ezzel szétválni látszik az eddig szoros vérvonal, a PSA-oldalhoz kötődő típusok nem kapnak ráncfelvarrást, erre utal az új Opel régi belseje. Ezzel szemben az olasz rokon jól láthatóan felfrissült, számos korszerű kényelmi és biztonsági megoldással bővült kínálata

Az új Multijet3 dízelmotor már az Euro 6d normának is megfelel, emellett akár hét százalékkal kisebb az átlagos tüzelőanyag-fogyasztása, tartósabb és csendesebb az elődjéhez képest. Az erőforrás 88, 103, 118 és 132 kilowatt (120–180 lóerő) teljesítményű változatokban készül, utóbbi háromhoz a hatfokozatú kézi helyett kilencfokozatú automatikus váltó is rendelhető. Az új elektromos rendszer pedig számos vezetéstámogató funkció megjelenését tette lehetővé. Így a Ducato már kettes szintű önvezetésre is képes, többek között automatikus vészfékrendszerrel, táblafelismeréssel, éberségfigyelővel, dugóban araszolást megkönnyítő rendszerrel, aktív sávtartással, kamerás visszapillantóval, oldalszélsegéddel, vontatmánystabilizálóval és aktív parkolássegítővel kiegészítve. Mindemellett a hálózatba kapcsolhatóság tekintetében is a legkorszerűbb színvonalat képviseli az Uconnect rendszer szolgáltatásaival és a FIAT alkalmazással.

Nagy villám

Az Opel legnagyobb típusa, a Movano pedig mostantól már szintén PSA-termék, akárcsak a kisebb testvérei. A valamelyest a villámos márka arculatára szabott külső egy 2,2 literes, Euro 6d minősítésű dízelmotort rejt, amelynek teljesítménykínálata 88 és 121 kilowatt, azaz 120 és 165 lóerő közé esik. Ezekhez pedig 300, illetve 375 newtonméter legnagyobb nyomaték társul 1500-as, illetve 1750-es percenkénti fordulatszámtól. Mindegyik változathoz hatfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó párosul.

Az új Movano biztonsági rendszerei között alap- vagy extrafelszerelésként automatikus vészfékrendszer, holttérfigyelő, lejtmenetvezérlő és sávelhagyásra figyelmeztető is szerepel. Míg az Opel Connect telematikai rendszer többek között földrajzi nyomon követést, útvonal-optimalizálást, valamint a karbantartások és a tüzelőanyag-fogyasztás figyelemmel kísérését kínálja, sőt hasznos tanácsokkal támogatja a gazdaságos vezetést.

A dízellel együtt az elektromos változat is debütált. A Movano-e villanymotorjának legnagyobb teljesítménye 90 kilowatt, míg maximális nyomatéka 260 newtonméter. A kellő hatótáv érdekében a legnagyobb sebességét 110 kilométer/órára korlátozták, így a WLTP-ciklus szerint a 37 kilowattórás akkucsomaggal 117, a 70 kilowattórással 224 kilométert is megtehet egy feltöltéssel. A méretes akkumulátorokat úgy helyezték el a raktér padlója alatt, hogy nem befolyásolják a jármű használhatóságát. A Free2Move Services alkalmazás Charge My Car funkciója pedig Európa-szerte hozzáférést biztosít a töltőpontokhoz, illetve támogatja az elektronikus fizetést is. Ha a Stellantis kishaszonjárműveinek friss kínálatából az üzemanyagcellás modellek egyelőre nem is, de a Ducato ismét naprakésszé tett nemzedéke és az új Movano remélhetőleg hamarosan a magyar piacra is megérkezik.

A belső visszapillantó tükrön jelennek meg az elektromos hajtás legfontosabb adatai, például az akkumulátorok töltöttsége