Egy autó, ami egyaránt illik az öltönyös nyakkendős üzleti hétköznapokhoz és beválik a pólós, rövidnadrágos hétvégéken is. A Volkswagen Passat Variant helye megkérdőjelezhetetlen az esélyesek toplistáján.
Igazi sikersztori a Passat történelme. Az 1973-as bemutatása óta több mint 30 millió példány kelt el a típusból világszerte. Bár a középkategóriás személyautók eladásainak csökkenő trendje megállíthatatlannak tűnik, a Passat egyelőre továbbra is kitart. Évek óta áll a méretosztály eladási listájának élén. Ez az eredmény elsősorban a céges vásárlásoknak köszönhető. Kiváltképp a kombi sikeres. A flottaautók vezetői kedvelik minőségi belterét, csendjét és komfortját, kívül-belül letisztult, szinte minimalista dizájnját. Amikor pedig a család kerül előtérbe, tágas utas- és csomagtere, praktikuma szintén nagyra becsült tulajdonság. Az aktuális, immár nyolcadik generáció azonban már fél évtizede velünk van. A legutóbbi modellfrissítés során az első és hátsó lökhárítók ilyenkor szokásos átalakításán túl a LED technikájú fényszóró és hátsó lámpa is minden modell alapfelszereltségévé vált. A Volkswagen ezúttal azonban nem elégedett meg csupán a külső elemek szerény átdolgozásával. A vezetéstámogató rendszerek, a modell megjelenése óta tapasztalt terjedésével és fejlődésével lépést kellett tartani.
Ki segít kinek?
A ráncfelvarrás legjelentősebb hozománya ezért az átdogozott fedélzeti elektronika. Ennek része a ’Travel Assist’ néven jegyzett vezetéstámogató rendszer. Ezzel az autó részben képes átvenni mind a gáz, mind pedig a fékpedál kezelését a sávtartás támogatása mellett., Eközben továbbra is megköveteli a kellő figyelmet a vezető részéről, hogy ő szükség esetén beavatkozhasson. A rendszer a térképadatok alapján, a táblafelismerővel együttműködve állítja be az adott szakaszra érvényes sebességkorlátozás szerinti haladási tempót, a radaros távolságtartó sebességszabályozó segítségével igazodva a forgalom ritmusához. A teszthét alatt azonban fény derült néhány gyermekbetegségre. A távolságtartó nagyszerűen működik, amíg a követett jármű mozog vagy mozgásból megáll. Ha azonban bekapcsolt sebességtartás mellett egy már álló autó mögé érkezünk, a rendszer nem reagál és semmiféle figyelmeztetést nem ad a vezető felé, hogy az vegye át az irányítást. Talán csak a vészfékező rendszer avatkozna be az utolsó pillanatban az ütközés elkerülése vagy legalább a becsapódás erejének csökkentése érdekében, ezt azonban valós körülmények között értelemszerűen nem kívántuk kipróbálni. Emellett előfordult az érvényes sebességhatárok téves megállapítása is.
Egy pici kritika a holttérfigyelőt illeti. Egyrészt a rendszer nem ad hangjelzést abban az esetben, ha sávot szándékozunk váltani olyankor, amikor másik jármű tartózkodik mellettünk. Csupán a visszapillantó tükrökbe épített figyelmeztető jelzés vált villogóra. Furcsa hiba ez, mert a hangjelzés a hátsó keresztforgalom–érzékelő esetében helyesen aktiválódik, amennyiben szükséges. Súlyosabb probléma viszont, hogy a holttérfigyelő alkalmanként egyáltalán nem érzékelte a mellettünk lévő járműveket. Mindezek megingatják a rendszer elemei iránti bizalmat. Ez oda vezet, hogy az ígért kényelmesebb, nyugodtabb utazás helyett a vezető a forgalom szokásos figyelésén túl a vezetéstámogató rendszerek folyamatos felügyeletének többletterhét kapja a nyakába további feladatként. A fentebb említett bizonytalanságokra a későbbiekben a gyártó általi szoftverfrissítések gyógyírt jelenthetnek.
Fűszerezés ízlés szerint
Megújult a felár ellenében rendelhető digitális óracsoport is. Három jól elkülönülő megjelenítési sémája a kormányon elhelyezett gombbal lapozható. A fedélzeti rendszer egyébként könnyedén kapcsolódott újabb verziójú iOS és Android telefonokhoz vezeték nélkül. A 23,4 centiméter képátlójú központi kijelzővel rendelkező Discover Pro navigáció pedig gesztusvezérlést is támogat. A nagy kijelző áldozatául estek azonban a telefonkezelés és a hangerőszabályzás fizikai gombjai, ezekhez az érintőképernyő használata szükséges. Szerencsére a légkondicionáló jól bevált kezelőszerveik változatlanul megmaradtak. A központi kijelző kontrasztos, részletgazdag. A menürendszer azonban összetett, rengeteg paraméter beállítására ad lehetőséget, időt kell szánni a megismerésére. Erre remek példa, hogy az első napokban az autó gázreakcióit kicsit lomhának, kelletlennek találtam, mint amikor más autókon azz ECO üzemmódot aktiváljuk. És valóban erről volt szó. A Passat esetében azonban nincs fizikai kapcsoló, az üzemmód a vezetői profilban válaszható, de ennek megtalálásához el kell merülni a menürendszer bugyraiban. Ha azonban kitanuljuk rejtelmeit, akkor az autó tulajdonságait, kezelését, kijelzőinek tartalmát meglepő részletességgel alakíthatjuk személyes igényeink szerint. A testreszabhatóság egyébként is a Passat erőssége.
A Volkswagen Csoport szokásaihoz híven a rendelhető kiegészítők listája igazán bőséges, amelyek közül tesztautónk felszereltsége is jó néhányat tartalmazott. A már említett navigációs rendszeren túl többek között panoráma tolótetőt, aktív LED-mátrix fényszórót, hátsó oldallégzsákokat, illetve a – zsúfolt városokban még gyakorlottak számára is igen hasznos – automatikusa parkolófunkciót. Így az újkori vételára 16,9 millió forintra rúgott. A kiegészítők kiválasztásakor az önmérséklet azonban néha nem csak a pénztárcánknak kedvez. Tesztautónk 18 col átmérőjű keréktárcsái kétségkívül mutatós darabok, de használatukkal a hazai úthálózat minősége folyamatosan szembesít a külcsín érdekében a kényelem oltárán hozott áldozatra. A mutatós, bőrborítású üléseket is tartalmazó R-line csomag megrendelése esetén azonban némi további bőkezűség kifejezetten indokolt a hátsó ülések fűthetősége érdekében, ez ugyanis csak elől képezi az alapfelszereltség részét.
A költségek kapcsán térjünk ki a fogyasztásra. A Rolling Tons tesztkörén, amely igyekszik a WLTP mérési ciklusban alkalmazott körülményekhez igazodni, a Passat esetében 6,6 liter/100 kilométer átlagfogyasztást mértünk. Ez az 1525 kilogrammos saját tömeg figyelembevétele mellett kedvező érték. A dízelmotor mellett maradva és megtartva a kiválóan működő 7 fokozatú automatizált sebességváltó kényelmét, megfontolandó alternatíva lehet a 110 kilowatt teljesítényű verzió, amely menetteljesítményét illetően alig marad el az erősebb változat kvalitásaitól, viszont némileg takarékosabb és alapára 0,7 millió forinttal alacsonyabb. Így az Elegance változat 12,5 millió forintos alapáron érhető el a gyártói oldal konfigurátorában jelenleg kérhető 1,5 millió forintos árkedvezmény mellett. Az Elegance kivitel szériafelszereltsége egyébként a fentebb taglalt kiegészítők nélkül is komplett, ezzel kifejezetten jó ár-érték arányú a csomag.
Összességében elmondható, hogy a vezetéstámogató megoldások tökéletesre csiszolása minden gyártót kihívások elé állít, és ez a folyamat még javában zajlik. Nehéz megtalálni az egyensúlyt, amikor a rendszerek érzékenysége épp megfelelő. Nincsenek téves riasztások, de mindig reagálnak, amikor és ahogyan szükséges. A Passat ezen túlmenően azonban továbbra is hordozza azt a mechanikai és ergonómiai kiforrottságot, amely generációk óta biztosítja sikerét.
Illik a polgári környezetbe
Műszaki adatok
Hajtáslánc, felépítés | |
---|---|
Soros, négyhengeres, közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d-TEMP minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel. | |
Összlökettérfogat (cm3): | 1598 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 140(190) |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 400/1900–3300 |
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hétfokozatú kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltó. Önhordó acélkarosszéria, ötajtós, ötszemélyes utastér. | |
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék. | |
Kormánymű: | fogasléces, elektromos rásegítéssel |
Futómű elöl: | MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Futómű hátul: | többlengőkaros, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Continental Wintercontact TS850P 235/45 R 18 V |
Méretek, tömegek | |
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm): | 4773/1832 (2083)/1516 |
Tengelytáv (mm): | 2786 |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1578/1572 |
Szabadmagasság (mm): | 145 |
Fordulókör átmérője (m): | 11,7 |
Saját tömeg (kg): | 1525 |
Hasznos teherbírás (kg): | 665 |
Megengedett össztömeg (kg): | 2190 |
Megengedett tetőterhelés (kg): | 100 |
Vontatható pótkocsi tömege fék nélkül/fékkel (kg): | 750/2000 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 66 |
AdBlue-tartály térfogata (l): | 16 |
Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött üléstámlával (l): | 650/1780 |
Csomagtér szélessége (mm): | 1000–1500 |
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm): | 450/760 |
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm): | 1135/860 |
Hossza előredöntött leghátsó üléstámlával (mm): | 1760 |
Rakodóperem magassága (mm): | 610 |
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm): | 930/800 |
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm): | 1900 |
Szélesség fejmagasságban elöl/hátul (mm): | 1220/1150 |
Szélesség könyökmagasságban elöl/hátul (mm): | 1550/1530 |
Utastér hosszúsága (mm): | 1590 |
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm): | 485–590/265–370 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm): | 500/400 |
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm): | 670/390 |
Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 260 |
Ülésmagasság hátul a padlótól (mm): | 360 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége hátul (mm): | 360 |
Háttámla magassága/szélessége hátul (mm): | 690/1390 |
Lábtér elöl/hátul (mm): | 820–1100/680–940 |
Fejtér elöl/hátul (mm): | 880–970/930 |
Kormánykerék átmérője (mm): | 375 |
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm): | 50/50 |
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig: | 2,75 |
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm): | 190 |
Menetteljesítmények, költségek | |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 232 |
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint lakott, kombinált (l/100 km): | 5,5 |
Fogyasztás a Rolling Tons új ciklusán (l/100 km): | 6,6 |
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. Mérési körülmények: | |
1 személy, 8 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, enyhe forgalom, kikapcsolt légkondicionáló, aktivált takarékos menetmód. | |
A modell bruttó alapára (Ft, áfával): | 13 947 520 |
Garancia: 2 év km-korlátozás nélküli + 2 év vagy 200 000 km általános, 3 év a fényezésre, 12 év az átrozsdásodás ellen | |
Olajcsere, szervizintervallum: | A fedélzeti rendszer jelzése alapján vagy 2 évente |
Országos szervizhálózat tagjainak száma: | 57 |
Ajánlólevél
Széles látószög
Hagyományainkhoz híven tesztünket egy jelentős tapasztalattal bíró üzemeltető meghallgatásával igyekszünk teljessé tenni. Ezúttal Ambrózi Csaba, a Mercarius Flottakezelő Kft. értékesítési vezetője osztotta meg velünk a típussal kapcsolatos információkat. A cég mintegy 10 000 járműből álló flottát kezel, amelyből 210 darab a Passat. Ambrózi Csaba elmondása szerint a típus a rá jellemző konzervatív megjelenés, térkínálat, minőség, teljesítmény, praktikus kialakítás és komfort okán kiemelten kedvelt modell az ügyfeleik körében. Az ehhez társuló pozitív üzemeltetési tapasztalat és értékállóság pedig flottakezelői oldalról is előnyös választássá teszi. Különös tekintettel arra, hogy ezen modellek éves futásteljesítménye ügyféligénytől függően 30 és 50 000 kilométer között változik, ami a kategóriaátlagnál nagyobb. „Tapasztalatunk alapján a Volkswagen Passat modellek üzemeltetése kedvező. Az autó megbízható, és a szervizháttér is átlagon felüli. Autóink esetében minimális a meghibásodások száma és a 48 hónap vagy 200 000 kilométer garancia is kiszámítható üzemeltetést tesz lehetővé. Típushibáról nincs tudomásunk, visszatérő problémák nem fordultak elő az üzemeltetés során. Igyekszünk az ügyféligényeket megfelelő szakmai iránymutatás mellett maximálisan figyelembe venni. Ez azzal jár, hogy a flottánk nem homogén. Jelen kategóriában belső és külső konkurensek egyaránt megtalálhatók a kínálatban. A Volkswagen Csoporton belüli legjelentősebb alternatíva a Škoda Superb, amely műszaki és üzemeltetési jellemzőkben igen hasonló, ügyfélköre azonban eltérő. Ebből a típusból is megközelítőleg 200 darab fut a flottában. Külső konkurensként a Ford Mondeo és az Opel Insignia modellek említhetők, amelyek szintén megtalálhatóak az általunk üzemeltetett flottában.