Cikksorozatunk befejező részében azt kutatjuk, hogy a háttéripar szereplői mennyire érezték meg a koronavírus-járvány hatásait, hogyan reagáltak és milyen várakozásokkal tekintenek a közeljövőbe.
BorgWarner
Egészségvédelmi okokból a BorgWarner Oroszlány Kft. már márciusban a leállás mellett döntött, majd április végétől kezdte újra a működését volumenének fokozatos növelésével. Április elején hidegködös fertőtlenítést is végeztek a cég telephelyén, június közepén pedig a teljes munkavállalói állományon elvégezték a koronavírustesztet. Habár a márciusi és áprilisi megrendelések lenullázódása jelentős árbevétel-kiesést okozott, a létszámleépítést sikerült elkerülniük. Sőt, a cég a társadalmi felelősségvállalás jegyében egy lélegeztetőgépet adományozott a tatabányai Szent Borbála Kórháznak. A BorgWarnernél már bíztató jeleket látnak, a rendelésállományuk az év végéig is kedvező képet mutat, nyilatkozta dr. Karaszek Szabolcs, a BorgWarner Oroszlány Kft. HR-igazgatója.
Bridgestone
Habár a Bridgestone Tatabánya Kft. a termékei mintegy nyolcvan százalékát a másodlagos piacon értékesíti, az európai autóipar visszaesését természetesen megérezte. Nyár óta azonban lassú növekedés tapasztalható, a másodlagos piac pedig a kezdeti sokkból gyorsan magához térve kevésbé szenvedte meg a koronavírus-járvány hatásait. A teherabroncsok értékesítése a várakozásokhoz képest kevésbé esett vissza, a vállalat október közepére már elérte az éves szint nyolcvan százalékát. A tatabányai gyárban csupán két rövidebb leállásra volt szükség, azóta a megrendelések teljesítése és az ellátási lánc zökkenőmentes. A gyár, illetve a budapesti iroda anyagi és abroncsadományokkal segít számos intézményt, köztük kórházakat. A vállalat vezetése szerint a jövőbe invesztálás biztosíték arra, hogy megerősödve kerüljenek ki a jelenlegi nehéz időszakból, mondta el Topolcsik Melinda, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. ügyvezető igazgatója, Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Europe NV/SA magyarországi fióktelepénél a személyabroncs-üzletág értékesítési vezetője és Fehér András, a Bridgestone Europe NV/SA magyarországi fióktelepénél a teherabroncs-üzletág értékesítési vezetője.
Continental
Világszinten a Continental sem kerülhette el egyes üzemeiben a gyártás átmeneti felfüggesztését, de mára már a legtöbb helyen újraindult a termelés. Bizonyos üzemegységeket pedig egészségügyi maszkok gyártására állították át. A Continental Hungaria Kft. figyelmének középpontjában a munkatársai és partnerei egészsége, illetve az ellátási láncok fenntartása áll a koronavírus megjelenése óta. Munkatársai naponta száznál is több egyeztetéssel szondázzák a piacot, hogy megfelelő támogatást nyújthassanak a partnereiknek. Egyébként a hazai hálózat szerencsésebb helyzetben volt, mint sok más európai állam vagy akár a szomszédos országok szervizei, illetve kereskedői. A cég vezetése bizakodó, hiszen a gazdaság működéséhez szükségesek a termékeik és szolgáltatásaik, tájékoztatott bennünket Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria Kft. marketingvezetője.
Knorr-Bremse
A járványhelyzet ellenére a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. sikeresen megőrizte versenyképességét, nem szenvedett el jelentősebb visszaesést. A vállalatnak a karantén idején sem kellett leállítania a termelését, így folyamatosan biztosította és biztosítja jelenleg is ügyfelei kiszolgálását. Ez annak is köszönhető, hogy a cég már március legelején megalakította a Pandémiás Bizottságot. Ennek eredményeként például minden hétvégén ózonos takarítást végeznek. A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. legfontosabb értékesítési piacai felépültek a mélypont óta, és hónapról hónapra folyamatos javulást mutatnak. A műszaki képzések nem szakadtak meg, akár online is megtartják ezeket, a Facebookon keresztül pedig rendszeresen tájékoztatják ügyfeleiket a termékújdonságaikról és a műszaki tanácsokról. A hálózat tagjainak jelentős része sikeresen alkalmazkodott a megváltozott körülményekhez, sőt a tőkeerős, haszongépjárművekre specializálódott márkakereskedők növekedni is tudtak, számolt be Bíró Attila, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója.
OMV
A járvány első hulláma alatt az OMV Hungária Ásványolaj Kft. tevékenységében a kereslet, illetve a vásárlások időbeli megoszlása is megváltozott, ehhez alkalmazkodva egyes töltőállomások nyitvatartását módosította a vállalat. A gasztroforgalom terén a járvány előtti szint eléréséhez nagyban hozzájárulna a tranzit-, illetve idegenforgalom élénkülése és a második hullám visszaszorulása. Új intézkedésként kézfertőtlenítőket helyeztek ki a legforgalmasabb töltőállomásokon és továbbiak telepítése is folyamatban van, valamint elsőként az OMV épített ki plexi elválasztófalakat a pénztáraknál. Természetesen mindenki köteles az üzletben a szájat és az orrt eltakaró eszközt viselni, az asztalokat minden vendég után le kell törölni fertőtlenítőszerrel, illetve a kútoszlopoknál is rendszeresen fertőtlenítenek, tájékoztatott bennünket az OMV Hungária Ásványolaj Kft. marketingosztálya.
Kérdéseinkkel az ABB, az Allison Transmission, a Bosch, a Denso, a Goodyear, a Hankook, a Mahle, a Michelin, a MOL, a Pirelli, a Prista Oil, a Schaeffler, a Shell, a thyssenkrupp, a Total és a ZF hazai képviseletét is megkerestük, azonban ők nem éltek a megjelenés lehetőségével.