Terepesített változatokkal és hajtáslánc-újdonságokkal gazdagodott a Ford kishaszonjárműveinek eddig is igen széles körű igényeket kielégítő kínálata. Összkerékhajtás, differenciálzár, tízfokozatú automatikus váltó és hibrid hajtás is szerepel a terítéken.
Legyen szó professzionális felhasználókról vagy magánügyfelekről, egyre nagyobb az igény a többé-kevésbé terepes használatra is alkalmas kishaszonjárművek iránt. Sőt, a szabadidő-autók elsöprő divathulláma miatt sokaknak már annyi is elég, ha kicsit terepjárós hangulatú a gépjárművük megjelenése. Erre az irányzatra válaszolt most a Ford a kishaszonjárműveinek Active és Trail elnevezésű modelljeivel.
Aktivisták
Bár a Transit Custom Active és Tourneo Custom Active modellek extrafelszerelései között is megtalálható a mechanikusan, részlegesen önzáró differenciálmű, ezek a járművek inkább a szabadidő-autós külső-belső megjelenésről, illetve a praktikus, rakodást megkönnyítő megoldásokról szólnak. Legfőbb ismertetőjegyeik az egyedi, 17 colos könnyűfém keréktárcsák, az alul körbefutó fekete elemek, a szériafelszerelésnek számító tetősínek és a részben bőr üléskárpitozás. A személyszállító Tourneo Custom Active utasterében az ülések szembefordíthatók egymással vagy kivehetők, hogy helyükre például rácsos tárolókat rögzíthessenek.
Kisebb testvéreik, a Transit Connect Active és a Tourneo Connect Active viszont a szabadidő-autós külső fizimiska és az extraként kínált mechanikusan, részlegesen önzáró differenciálmű mellett elöl 24, míg hátul 9 milliméterrel megnövelt hasmagassággal készülnek, hogy könnyebben boldoguljanak hepehupás terepen. A kipörgésgátló működését pedig összhangba hozták a részlegesen önzáró differenciálművel. Továbbá az Active modellek esetében szériafelszerelés a tetősín, elöl és hátul az alsó védőlemezek, az ötküllős, 17 colos könnyűfém keréktárcsák, valamint két új színnel bővült a választék. A belsőtérben egyedi mintázatú üléskárpitok, kék színű részletek és Active feliratok különböztetik meg ezeket a kiviteleket, míg a küszöböket fémbetétek védik a bakancsok okozta karcolásoktól. Orrukban az 1,5 literes EcoBlue dízelmotor dolgozik 100 vagy 120 lóerős változatban.
Ösvényjárók
A Transit Trail és a Transit Custom Trail modellek alul körbefutó fekete műanyag elemeikről, szintén fekete, 16 colos könnyűfém keréktárcsáikról és a hűtőrácsukon az embléma helyett az amerikai F-150 pickupot idéző Ford feliratukról ismerhetők fel már messziről. Az elsőkerék-hajtású Transit Trail és a Transit Custom Trail alapfelszerelése a mechanikusan, részlegesen önzáró differenciálmű, amellyel összhangban az elektronikus menetstabilizáló működését is átprogramozták.
Míg a Transit Trail összkerékhajtással is rendelhető a még jobb terepjáró képesség érdekében, amely a nyomaték akár felét is az első tengelyre juttathatja az alaphelyzetben meghajtott hátsó tengelyről a körülményektől függően. A műszerfal hajtásmódkapcsolójával csúszós, illetve sáros terepre való program is választható, illetve fixre zárható az összkerékhajtás, ilyenkor a nyomaték fele-fele arányban oszlik meg a két tengely között. A Transit Trail 4×4-es hajtásrendszerének egyik nagy előnye, hogy nem befolyásolja a raktér méretét. A fülkében pedig szériafelszerelés a bőrkárpitozás, amely egy kiadós terepezés után könnyebben tisztítható, mint a szövet.
A Transit Trail és a Transit Custom Trail hajtásáról is a kétliteres EcoBlue dízelmotor gondoskodik, 130, 170 vagy 185 lóerős változatban, ám a kisebbik típus ugyanennek a motornak egy 48 voltos elektromos rendszerrel részlegesen hibridesített kivitelével is rendelhető.
Tízes skálán
A nagy Transit hajtásláncainak azonban nemcsak a terepes funkciók az újdonságai, hanem egy korszerű, tízfokozatú automatikus sebességváltó is. A hátsókerék-hajtású modellekhez extrafelszerelésként elérhető váltó nemcsak a vezetés kényelmét fokozza, hanem az igen széles áttételi tartományával az üzemelés gazdaságosságát is.
Ez a kétliteres, 170 lóerős EcoBlue HDT dízelmotorhoz választható részegység egyébként az F-150 pickupban már bizonyította strapabíróságát és tartósságát, így az ezzel felszerelt Transitok akár 2800 kilogrammot is vontathatnak. A tízfokozatú váltó korszerűségét jól mutatja, hogy fejlesztése során nem kevesebb mint húsz műszaki szabadalmat védetett le a Ford. A kisebb össztömegű, elsőkerék-hajtású Transitokhoz pedig továbbra is rendelkezésre áll a hatfokozatú automatikus váltó.
Dízel helyébe hibridet várj!
A kékoválos márka kishaszonjármű-kínálatának túlsó végén elhelyezkedő Fiesta Van sem maradhatott ki a sorból, amikor a Ford az újításokat osztogatta, így ez egy részleges hibrid hajtást kapott. A Fiesta Van EcoBoost Hybrid modell esetében az 1,0 literes, 125 lóerős benzinmotorhoz egy 48 voltos lítiumion-akkumulátorból és egy 24 newtonméter legnagyobb nyomatékú, szíjhajtással csatlakozó, az önindítót és a generátort is kiváltó villanymotorból álló rendszer társul.
A részleges hibrid hajtás elemei nem csökkentik az 1,0 köbméteres raktér méretét, a modell hasznos teherbírása pedig 531 kilogramm. Ugyanakkor a tüzelőanyag-fogyasztást hat százalékkal is mérsékelheti a villamosítás a nem hibrid, benzines változatokhoz képest. Így az Eco Boost Hybrid a 85 lóerős, 1,5 literes TDCi dízelmotort helyettesíti a kínálatban. A Ford szakemberei tehát több tekintetben is új terepekre merészkednek kishaszonjárműveik legfrissebb újdonságaival, és ezek manapság igen felkapott területek a piacon.