Hat generáció után külső kézbe kerül a Volkswagen legendás típusának tervezése, cserébe terepes testvére lekerült a kihalással fenyegetettek listájáról, valamint nemsokára Ford-emblémával is elérhető népautó születik.
Igaza volt a pletykáknak, valóban veszélyben forgott a Volkswagen Amarok jövője, ám nem utód nélkül tűnik majd el az első önálló „újkori” pickupjuk. Tegnap a Ford és a Volkswagen Haszonjárművek (VWN) a korábban bejelentett együttműködést újabb konkrét típusokra terjesztette ki, a két cég közleményei azonban az összkerekes szabadidő-haszonjármű jövőjénél is nagyobb bombát rejtettek!
Modulegyterű
Legelső fejleményként az amerikaiak megkapják az új Caddy modulegyterűt, ez adja majd a Ford Transit Connect (és valószínűleg a Courier) új alapját. Ezt az első közös gyereket jövőre várják, azt a németek tervezik és gyártják majd mindkét partner számára – vagyis a következő Ford modulegyterű is a lengyelországi Poznańban látja meg a napvilágot.
Pickup
Kegyelmet kapott a hannoveriek pickupja! A Volkswagen Haszonjárművek márka igazgatója nyíltan be is vallotta, hogy a Ford nélkül nem lett volna második generáció. Nyilván nem a nyitóképen látható csodával tér majd vissza a típus, azt a rajzot csak azért adták ki, hogy kattintsanak az emberek a cikkre. Köszönjük is minden érintettnek, mind a dizájnernek, mind az olvasónak! Ezért az ilyed vad dizájnskiccek láttán támadó vágyakat és elvárásokat el kell osztani kettővel, hogy az eurócentre kiszámolt szériagyártású termék ne csalódást okozzon majd. Ebben semmi új nincs, ilyen ez a haszonjárműves popszakma. Ám a túlélés mellett további jó hír, hogy az új Amarok nem az aktuális, hanem már a következő generációs Ranger átmaszkolt változataként érkezik majd 2022-ben. Az Amarok első nemzedéke 2010 óta, a jelenlegi Ranger pedig 2011 óta szerepel a piacon, így mindkét típus szempontjából időben érkezik a váltás. A két típusért értelemszerűen a Ford felel, így a gyártást is a kék ovál végzi majd Dél-Afrikában. Ahogy Ausztráliában is alkottak saját szót (ute) a kategóriára, úgy e másik egykori gyarmaton is külön névvel illetik őket. Bár még van két évünk megtanulni, már most nyugodtan elkezdhetjük gyakorolni e járművek helyi nevét: bakkie.
Furgon
Ezenkívül pedig egy egytonnásként hirdetett furgon szerepel még a tervekben, amelyet a Ford tervez és épít majd. Ezt egy félmondattal elintézik, pedig ennek az aprócska információmorzsának a legnagyobb a hordereje. Egyrészt akkor tudjuk, hogy a 2012 óta kapható Ford Transit Custom utódja belátható időn belül érkezik, ami nem meglepő a kategóriában jellemző 10-12 éves életciklus ismeretében. Ám ezek szerint a Volkswagen Transporter T7 valójában egy népautós emblémával felvértezett Ford Transit Custom lesz. Hoppá!
Belegondolni is döbbenetes, hogy hetven év és hat generáció után kiadják kezükből a márka második (!) típusát. Az idén szép kerek évfordulót ünneplő Volkswagen Transporter a hivatalos számozás szerint a 2016-ban bemutatott hatodik nemzedékénél tart, amely azonban a 2003-ban debütált T5 padlólemezére épül a mai napig. Így igen nagy lehetőségeket tartogat egy teljesen új nemzedék, ám ezek szerint az már házon kívülről érkezik.
Tovább is van, mondjam még? Ami még ennél is furcsább, hogy tulajdonképpen csak félig engedik el a kezét, valójában két külön termékké válik szét az eddig egységes Transporter-család. A Ford tervezi és gyártja az egytonnás furgont, ám a T6.1 privát felhasználásra szánt utódját a VWN házon belül fejleszti és építi majd. Ha tippelnem kellene, akkor azt mondanám, hogy ezek szerint a Multivan, a Caravelle és a California feladja a belső égésű motorokat, és a teljesen elektromos ID.BUZZ szériaváltozatában élnek majd tovább. Azt ugyanis tudjuk, hogy a villanyos típus biztosan érkezik ebbe a kategóriába. Az a kifejezetten elektromos járművekhez tervezett MEB-padlólemezen él majd, amelyben szó szerint nincs helye az „ódivatú” erőforrásoknak. Ez tűnik az „ésszerű” magyarázatnak, ugyanis nehéz elképzelni, hogy ebben a szegmensben még egy harmadik termékcsaládot is kínáljanak a Ford kishaszonjárműve és a saját személyszállítójuk mellett.
A Volkswagen-konszernen belül a VWN felel a mobilitási szolgáltatásokért és az azokat kiszolgáló önvezető rendszerek fejlesztéséért, a cégcsoport első négyes szintű önvezetésre képes ID.BUZZ tesztjárműveit várhatóan 2020-ben engedik ki a közutakra. Ezenkívül még a németek a jövőbeli villany-Bulli MEB-platformját is alapul adják egy európai Ford villanyautó alá. Ám ennél szorosabbra nem fűzi a viszonyt a két óriás, nem vásárolnak egymásban részesedést. A két fél a három típus életciklusa során összesen nyolcmillió példány eladását reméli. Minden bizonnyal nem alaptalanul, biztosan kiszámolták. Mert úgy látszik, már semmi sem szent, csak a költséghatékonyság. Nyilvánvaló, hogy mindezt csak a bennem lakozó drámakirálynő mondatja most velem: örülnünk kell, hogy az Amarok megússza a kivégzőosztagot, és a Transit sem véletlenül a legnépszerűbb típus hazánkban is. A részvényesek és a vásárlók csak nyerhetnek ezzel az együttműködéssel, egyedül a változatosságért rajongó újságíró töröl le zsebkendőjével egy könnyet a szeme széléről.