Debütált a PSA gigakonszern három sajátmárkás és a Toyota elektromos, közepes méretű kisáruszállítója. Ám egyikőjük sem kívánkozik a másodhegedűsi pozícióra, sokkal inkább hisznek a csapatmunkában.
Korábban már bemutattuk, illetve az Opel Vivaro átfogó tesztje során ismertettük az alapot jelentő, belső égésű erőforrással szerelt típus legfőbb külső és belső tulajdonságait. Ám a jövő elvárásainak megfelelően villamosított munkaeszközök annyi érdekességet tartogatnak, hogy ismét megérte billentyűzetet ragadnunk.
Egy húron pendülnek
Első látásra könnyen legyinthet az ember, hogy a Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert és Toyota Proace Electric modellekből álló négyesfogat tagjai csak emblémájukban térnek el egymástól. Azonban e tény jelentősen megkönnyíti az ügyfelek dolgát, hiszen a kívánt méret és felszereltség mellett mindössze annyit kell eldönteniük, hogy melyik márkához húz közelebb a szívük. Bármelyiket is választják, a környezet iránt kíméletesebb változatok összesen háromféle hosszúságban és három különböző kivitelben (furgon, duplafülkés furgon és fülke-alváz) léptek porondra, így teljes kínálattal mérhetnek csapást a gázolajos rokonokra és főbb ellenlábasaikra.
A különböző fantázianevű kisáruszállítók elektromos hajtásláncának és az akkumulátoroknak a többlettömege elenyésző, így az akár 1275 kilogramm hasznos terhelhetőségük alig marad el a hagyományos változatok 1405 kilogrammos kapacitásától. Nem változott viszont a vontatható tömeg, így akár egy tonnát is maguk után köthetnek azok, akik nem férnek el a furgon amúgy tágas rakterében. Apropó, térfogat! Mérettől függően 4,6 és 6,6 köbméter közötti raktér áll a rakodni vágyók rendelkezésére, továbbá a fülkében számos kisebb tárolóhely segíti az apróbb csomagok elhelyezését. A járművek mindössze 1,9 méter teljes magasságának köszönhetően pedig váratlan fémes robajok nélkül hajthatnak be a legtöbb mélygarázsba és parkolóházba. E négyes kötelék a variálhatóság terén is remekül szerepel, hiszen a válaszfalon elhelyezett átrakodónyílás és a felhajtható szélső utasülés kettőse új dimenziókat nyit az extra méretű, akár négy méter hosszúságú tárgyak számára.
Egységben az erő
A szenzációnak számító négyesikrek a felhasználás módjától függően kétféle lítiumion-akkumulátorcsomaggal várják az érdeklődőket. Amíg a 18 modulból álló, 50 kilowattóra kapacitású egység 230 kilométer hatótávolságot ígér, addig a 27 modulos, 75 kilowattórás telep akár 330 kilométerre (a WLTP-ciklus szerint) repíti a csomagokkal vagy más rakománnyal teli járműveket. A 100 kilowatt, azaz 136 lóerő legnagyobb teljesítményű villanymotor maximális forgatónyomatéka 260 newtonméter, amely messze meghaladja a konkurens modellek jelenleg ismert ebbéli képességeit. Habár az elektromos változatok legnagyobb sebességét 130 kilométer/órában korlátozták, az ígéretek szerint a hatótávolság még folyamatos autópálya-használat mellett sem csökken jelentősen.
A francia tervezők már a típuscsalád négy évvel ezelőtti megálmodásakor számoltak a jövőt jelentő elektromos hajtással, és eleve ennek megfelelően alakították ki a közös platformot. A teljesen sík padló alatt elhelyezett akkumulátoroknak köszönhetően optimális maradt a járművek tömegeloszlása, így még teljes terheléssel is jól viselkednek kanyarban, és a menetszél sem tántorítja el ezeket jól kijelölt útjuktól. A klasszikus változatokkal megegyező kialakítás nemcsak hasonló vezetési kényelmet és változatlan méretű rakteret biztosít, hanem a gyártás teljes folyamatát is leegyszerűsíti. A négyes valamennyi villamosított haszonjárműve ugyanis a dízelváltozatokkal azonos összeszerelő soron készül.
Töltsön egy órát kedvencével
Csatlakozási megoldások tárháza kínál számos lehetőséget a teljes feltöltődésre. A két töltőnyílás a jármű bal oldali első és hátsó sárvédőjén, a kerékívek fölött kapott helyet. Ennek köszönhetően hálózati csatlakozóról, fali töltőről és töltőoszlopról is egyaránt áramolhat a mozgáshoz szükséges energia. A szűk keresztmetszetet egyedül a rendelkezésre álló idősáv jelentheti, ugyanis például az otthoni, szabványos 220 voltos csatlakozó akár két teljes napig is megálljt parancsolhat a helyi károsanyag-kibocsátástól mentes mobilitásnak. Az akkumulátorcsomag hőszabályzó rendszere viszont száz kilowattos gyorstöltést is megenged, így a nagyobb pakkal rendelkező furgon mindössze fél óra alatt éri el a nyolcvanszázalékos töltöttségi szintet az erre alkalmas töltőoszlopnál.
Folyamatos kapcsolatban
Egyszerűen nincsen igazi 21. századi haszongépjármű fejlett hálózatba kapcsolhatósági rendszer nélkül! Ennek megfelelően a multikulturális modellcsalád is egy sor kényelmi funkcióval rendelkezik. A mobilalkalmazás segítségével többek között előre beprogramozható a töltés kezdési és befejezési ideje, valamint távolból ellenőrizhetjük az aktuális töltöttségi állapotot is. A járműbe ülve egy pillanatra sem szakad meg a kapcsolat, hiszen az információs és szórakoztatórendszer Apple CarPlay és Android Auto integrációja képernyőtükrözéssel terjeszti ki okostelefonunk mozgásterét. Természetesen kellő számú mikrocsip és megfelelő számítókapacitás maradt a menet közbeni háttérmunkához is, a vezetéstámogató rendszerek terén a hagyományos változatokhoz hasonló megoldásokat kínálnak az elektromos testvérek is.
A most bemutatott középméretű villanyászválogatott a legelső hírnöke a PSA és a Toyota tisztán elektromos hajtású kishaszongépjárművei kínálatának. A kompakt méretosztályú, akkumulátorról üzemelő kistestvérek 2021-ben érkeznek, és az elkövetkezendő négy évben valamennyi kisáruszállító-típusuk villamosított hajtásláncot is kap.
Elektromos Citroën és Peugeot kishaszonjárművek: Felvillanyozó franciák
A Citroën ë-Jumpy, az Opel Vivaro-e, a Peugeot e-Expert és a Toyota Proace Electric főbb műszaki adatai | |||
---|---|---|---|
Kivitel: | rövid (L1) | közepes (L2) | hosszú (L3) |
Villanymotor legnagyobb teljesítménye (kW): | 100 | ||
Villanymotor legnagyobb forgatónyomatéka (Nm): | 260 | ||
Legnagyobb sebesség (km/h): | 130 | ||
Hatótávolság (km): | 230-330 | ||
Beépített akkukapacitás (kWh): | 50-75 | ||
Legnagyobb töltőteljesítmény, váltakozó áram (kW): | 7,4-11 | ||
Legnagyobb töltőteljesítmény, egyenáram (kW): | 100 | ||
Töltési idő legnagyobb töltőteljesítménnyel (egyenáram), gyorstöltő állomásnál (0–80%): | 30-45 perc | ||
Teljes hosszúság (mm): | 4609 | 4959 | 5306 |
Magasság (mm): | 1900 | ||
Tengelytávolság (mm): | 2925 | 3275 | 3275 |
Fordulókör átmérője padkák között (m): | 11,3 | 12,4 | 12,4 |
Raktér térfogata bővítési lehetőség nélkül (m3): | 4,6 | 5,3 | 6,1 |
Raktér térfogata bővítési lehetőséggel (m3): | 5,1 | 5,8 | 6,6 |
Megengedett legnagyobb össztömeg 50 kWh/75 kWh esetén (kg): | 2830-3103/- | 2865-3102/3015 | 2890-3100/3045 |
Normál/megnövelt hasznos teherbírás 50 kWh/75 kWh esetén (kg): | 1002-1275/- | 1001-1238/1002 | 1000-1210/1005 |
Legnagyobb vontatható tömeg (kg): | 1000 |