Hirdetés:

Debütált a PSA gigakonszern három sajátmárkás és a Toyota elektromos, közepes méretű kisáruszállítója. Ám egyikőjük sem kívánkozik a másodhegedűsi pozícióra, sokkal inkább hisznek a csapatmunkában.

Korábban már bemutattuk, illetve az Opel Vivaro átfogó tesztje során ismertettük az alapot jelentő, belső égésű erőforrással szerelt típus legfőbb külső és belső tulajdonságait. Ám a jövő elvárásainak megfelelően villamosított munkaeszközök annyi érdekességet tartogatnak, hogy ismét megérte billentyűzetet ragadnunk.

Legyen szó kertészről, futárról vagy éppen villanyszerelőről, valamennyi szakma képviselője környezetkímélő munkatársat kap

Egy húron pendülnek

Első látásra könnyen legyinthet az ember, hogy a Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert és Toyota Proace Electric modellekből álló négyesfogat tagjai csak emblémájukban térnek el egymástól. Azonban e tény jelentősen megkönnyíti az ügyfelek dolgát, hiszen a kívánt méret és felszereltség mellett mindössze annyit kell eldönteniük, hogy melyik márkához húz közelebb a szívük. Bármelyiket is választják, a környezet iránt kíméletesebb változatok összesen háromféle hosszúságban és három különböző kivitelben (furgon, duplafülkés furgon és fülke-alváz) léptek porondra, így teljes kínálattal mérhetnek csapást a gázolajos rokonokra és főbb ellenlábasaikra.

Az oldalajtó lábbal is nyitható! Természetesen nem a kilincs lezser, oldalirányú lerúgásával, hanem szofisztikált módon, a lábfejünk érzékelők előtt elvégzett lendítésével

A különböző fantázianevű kisáruszállítók elektromos hajtásláncának és az akkumulátoroknak a többlettömege elenyésző, így az akár 1275 kilogramm hasznos terhelhetőségük alig marad el a hagyományos változatok 1405 kilogrammos kapacitásától. Nem változott viszont a vontatható tömeg, így akár egy tonnát is maguk után köthetnek azok, akik nem férnek el a furgon amúgy tágas rakterében. Apropó, térfogat! Mérettől függően 4,6 és 6,6 köbméter közötti raktér áll a rakodni vágyók rendelkezésére, továbbá a fülkében számos kisebb tárolóhely segíti az apróbb csomagok elhelyezését. A járművek mindössze 1,9 méter teljes magasságának köszönhetően pedig váratlan fémes robajok nélkül hajthatnak be a legtöbb mélygarázsba és parkolóházba. E négyes kötelék a variálhatóság terén is remekül szerepel, hiszen a válaszfalon elhelyezett átrakodónyílás és a felhajtható szélső utasülés kettőse új dimenziókat nyit az extra méretű, akár négy méter hosszúságú tárgyak számára.

A hagyományos üzemű változatoknál kényelmes támasztékul szolgáló fokozatválasztó kar egy diszkrét menetmódválasztó billenőkapcsolóvá zsugorodott, közvetlen tőszomszédságából választhatjuk ki a három menetmód (gazdaságos, normál és teljesítménycentrikus) egyikét

Egységben az erő

A szenzációnak számító négyesikrek a felhasználás módjától függően kétféle lítiumion-akkumulátorcsomaggal várják az érdeklődőket. Amíg a 18 modulból álló, 50 kilowattóra kapacitású egység 230 kilométer hatótávolságot ígér, addig a 27 modulos, 75 kilowattórás telep akár 330 kilométerre (a WLTP-ciklus szerint) repíti a csomagokkal vagy más rakománnyal teli járműveket. A 100 kilowatt, azaz 136 lóerő legnagyobb teljesítményű villanymotor maximális forgatónyomatéka 260 newtonméter, amely messze meghaladja a konkurens modellek jelenleg ismert ebbéli képességeit. Habár az elektromos változatok legnagyobb sebességét 130 kilométer/órában korlátozták, az ígéretek szerint a hatótávolság még folyamatos autópálya-használat mellett sem csökken jelentősen.

A francia tervezők már a típuscsalád négy évvel ezelőtti megálmodásakor számoltak a jövőt jelentő elektromos hajtással, és eleve ennek megfelelően alakították ki a közös platformot. A teljesen sík padló alatt elhelyezett akkumulátoroknak köszönhetően optimális maradt a járművek tömegeloszlása, így még teljes terheléssel is jól viselkednek kanyarban, és a menetszél sem tántorítja el ezeket jól kijelölt útjuktól. A klasszikus változatokkal megegyező kialakítás nemcsak hasonló vezetési kényelmet és változatlan méretű rakteret biztosít, hanem a gyártás teljes folyamatát is leegyszerűsíti. A négyes valamennyi villamosított haszonjárműve ugyanis a dízelváltozatokkal azonos összeszerelő soron készül.

Töltsön egy órát kedvencével

Csatlakozási megoldások tárháza kínál számos lehetőséget a teljes feltöltődésre. A két töltőnyílás a jármű bal oldali első és hátsó sárvédőjén, a kerékívek fölött kapott helyet. Ennek köszönhetően hálózati csatlakozóról, fali töltőről és töltőoszlopról is egyaránt áramolhat a mozgáshoz szükséges energia. A szűk keresztmetszetet egyedül a rendelkezésre álló idősáv jelentheti, ugyanis például az otthoni, szabványos 220 voltos csatlakozó akár két teljes napig is megálljt parancsolhat a helyi károsanyag-kibocsátástól mentes mobilitásnak. Az akkumulátorcsomag hőszabályzó rendszere viszont száz kilowattos gyorstöltést is megenged, így a nagyobb pakkal rendelkező furgon mindössze fél óra alatt éri el a nyolcvanszázalékos töltöttségi szintet az erre alkalmas töltőoszlopnál.

A vidám, mégis elegáns műszeregység takarékos vezetésre ösztönöz – a spórolás végeredményét megannyi hasznos adat mellett a középső digitális kijelző mutatja

Folyamatos kapcsolatban

Egyszerűen nincsen igazi 21. századi haszongépjármű fejlett hálózatba kapcsolhatósági rendszer nélkül! Ennek megfelelően a multikulturális modellcsalád is egy sor kényelmi funkcióval rendelkezik. A mobilalkalmazás segítségével többek között előre beprogramozható a töltés kezdési és befejezési ideje, valamint távolból ellenőrizhetjük az aktuális töltöttségi állapotot is. A járműbe ülve egy pillanatra sem szakad meg a kapcsolat, hiszen az információs és szórakoztatórendszer Apple CarPlay és Android Auto integrációja képernyőtükrözéssel terjeszti ki okostelefonunk mozgásterét. Természetesen kellő számú mikrocsip és megfelelő számítókapacitás maradt a menet közbeni háttérmunkához is, a vezetéstámogató rendszerek terén a hagyományos változatokhoz hasonló megoldásokat kínálnak az elektromos testvérek is.

Eltérő jelvénnyel, de közös (áram)forrásból: csak az ügyfél szimpátiáján múlik, hogy Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert avagy Toyota Proace Electric megnevezés kerül a forgalmi engedélybe

A most bemutatott középméretű villanyászválogatott a legelső hírnöke a PSA és a Toyota tisztán elektromos hajtású kishaszongépjárművei kínálatának. A kompakt méretosztályú, akkumulátorról üzemelő kistestvérek 2021-ben érkeznek, és az elkövetkezendő négy évben valamennyi kisáruszállító-típusuk villamosított hajtásláncot is kap.

Elektromos Citroën és Peugeot kishaszonjárművek: Felvillanyozó franciák

Nagy fába vágta fejszéjét a PSA-csoport, ugyanis öt éven belül az összes Citroën és Peugeot kishaszonjárművet kínálják majd tisztán elektromos hajtáslánccal is.
A Citroën ë-Jumpy, az Opel Vivaro-e, a Peugeot e-Expert és a Toyota Proace Electric főbb műszaki adatai
Kivitel:rövid (L1)közepes (L2)hosszú (L3)
Villanymotor legnagyobb teljesítménye (kW):100
Villanymotor legnagyobb forgatónyomatéka (Nm):260
Legnagyobb sebesség (km/h):130
Hatótávolság (km):230-330
Beépített akkukapacitás (kWh):50-75
Legnagyobb töltőteljesítmény, váltakozó áram (kW):7,4-11
Legnagyobb töltőteljesítmény, egyenáram (kW):100
Töltési idő legnagyobb töltőteljesítménnyel
(egyenáram), gyorstöltő állomásnál (0–80%):
30-45 perc
Teljes hosszúság (mm):460949595306
Magasság (mm):1900
Tengelytávolság (mm):292532753275
Fordulókör átmérője padkák között (m):11,312,412,4
Raktér térfogata bővítési lehetőség nélkül (m3):4,65,36,1
Raktér térfogata bővítési lehetőséggel (m3):5,15,86,6
Megengedett legnagyobb össztömeg
50 kWh/75 kWh esetén (kg):
2830-3103/-2865-3102/30152890-3100/3045
Normál/megnövelt hasznos teherbírás
50 kWh/75 kWh esetén (kg):
1002-1275/-1001-1238/10021000-1210/1005
Legnagyobb vontatható tömeg (kg):1000