WABCO TailGuard: Vigyázz, kész a baj!

Hirdetés:

Számtalan forrófejű újonc írta már be magát egy életre a kollégái emlékezetébe, amikor látványosan lebontotta a fél félpótkocsit egy lendületes rámpára tolatással. Az ilyen szégyenfoltok ellen is véd a WABCO utólag beépíthető rendszere.

Figyelmet és összpontosítást igényel a nyerges szerelvénnyel való tolatás, nemcsak a zöldfülűektől, hanem még a hidegvérű profiktól is. A jármű vége közel húsz méterrel a vezető mögött kígyózik, és a tükrökből a közvetlenül a félpótkocsi mögötti 2,5 méter széles terület beláthatatlan. Ez egy hatalmas holttér, amelyben akár ott felejtett eszközök vagy figyelmetlen munkatársak is könnyedén elbújhatnak. Csak egy pillanat műve, hogy malőr legyen az eredmény. Elég egy kis figyelmetlenség egy hosszú munkanap vége felé közeledve, egy csipogó telefon vagy a sötétben is rendületlenül szakadó eső. Jó esetben csak az aláfutásgátló vagy a hátsó lámpatestek látják kárát a mutatványnak, rosszabb esetben a rakomány vagy személyek is megsérülhetnek.

Nyilvánvalóan lehetne a napszakra, az évszakra vagy az időjárás okozta rossz látási viszonyokra fogni a problémát. A versenyzői kifogások között említhető mások felelőtlen viselkedése, mert soha nem figyelnek a közelükben mozgó járművekre, ráadásul szana- és szerteszéjjel hagyják a rájuk bízott objektumokat. Azonban végső soron mindig a járművezető felel a rá bízott tonnák biztonságos kezeléséért, ez alól nem menti fel sem fáradtság, sem pillanatnyi figyelmetlenség.

Nem mindig ilyen sikeres a manőver

A félpótkocsi ezzel legalább egy napra kiesett a munkából, csak az ajtajainak cseréje akár a kétezer eurót is meghaladhatja. A lámpatestek és helyzetjelzők, valamint az aláfutásgátló együtt szintén ezer euró fölötti számlát eredményezhetnek, és ugyanekkora kárt okozhat a jármű a rámpában, előtetőben is.

A WABCO számtalan biztonsági és hatékonyságnövelő megoldást kínál Intelligent Trailer Program ajánlata keretében, ennek egyik eszköze a fent leírt rémálom ellen védő TailGuard. Kiviteltől függően kettő–hat darab, a félpótkocsi hátulján elhelyezett ultrahangos érzékelővel felügyeli a hátsó holtteret. Ez az akadályfelismerés és távolságmérés egyik biztos módja, a csak kamerákat alkalmazó rendszerek ugyanis csak megfelelő külső fény mellett képesek bármilyen értelmezhető képet produkálni. Ráadásul a hátramenet kapcsolásakor aktivizálódó őrangyal segíti a járművezetőt a biztonságos tolatásban is, ugyanis pulzáló fékezéssel kilenc kilométer/órára szabályozza a szerelvény tempóját. A felismert akadályok előtt az előre beállított távolságban automatikusan megállítja a szerelvényt. Így elkerülhető a baleset, és különös figyelemmel fejezhető be az araszolás. Az utólag is beszerelhető és kamerával is bővíthető rendszerhez akár a járművezető okostelefonja is alkalmazható felhasználói kezelőfelületként.

Még egy jó ideig a gépkocsivezető marad a legfontosabb csavar a gépezetben, addig számszerűsíthető nyereség az ő munkáját könnyebbé és biztonságosabbá tévő minden eszköz

Természetesen nem csupán félpótkocsikra szerelhető fel, a kommunális szektorban, az elosztófuvarozásban és az építőiparban is mindennapos veszélyforrást jelentenek a tolató járművek. Ezen ágazatokban is nagy segítséget jelenthet ez a vezetői segédrendszer. Ha a félpótkocsi vagy felépítmény hosszú szolgálati évei alatt csak egyetlen esetben megelőzi a bajt, már megérte az árát.