Sorra mutatja be az amerikai Nikola az elektromos hajtású nehéz-teherautóit. A harmadik típusa a Tre, amelyet a startupcég elsősorban az európai piacra szán. Ezért szoros együttműködést kezdett az IVECO márkával.
Tavaly ősszel fontos bejelentést tett a Nikola Motor Company arról, hogy stratégiai partneri kapcsolatba lép az IVECO anyacégével, a CNH Industriallal. Ennek nyomatékosítására a CNH Industrial máris 250 millió dollárt fektetett be az amerikai startupcégbe, és egy vegyesvállalat létrehozását is tervbe vették. Ennek célja akkumulátoros, majd üzemanyagcellás elektromos hajtású nehéz-tehergépkocsikat kifejleszteni, gyártani és értékesíteni az európai piacokon. Az együttműködés mindkét fél számára igen előnyös. Egyrészt a Nikola az IVECO és az FPT Industrial európai gyártóbázisaira és kiterjedt értékesítési, illetve szervizhálózatára támaszkodva, az európai igényekre szabott fülke használatával lényegesen könnyebben rúghat labdába az öreg kontinens piacain. Másrészt az IVECO vállalatnak nem egyedül kell viselnie a tisztán elektromos hajtásláncú tehergépkocsik kifejlesztésének és piaci bevezetésének terheit, hanem egy évek óta ezzel foglalkozó partnerrel közösen. A felek olyannyira belevetették magukat az ígéretes közös munkába, hogy nem sokkal a stratégiai együttműködés bejelentését követően be is mutatták az európai piacot megcélzó Nikola Tre nyerges vontatót.
Igazi öszvér
Jól látható, hogy a Tre a nyáron bemutatott IVECO S-Way típuson alapul, annak fülkéjét kapta meg az Italdesign segítségével a Nikola arculatára szabott orral. A belsőtér is az S-Way járműveket idézi, azonban a teljesen digitális műszerpanel és az információs, illetve szórakoztatórendszer hatalmas, 17 colos érintőképernyője a Nikolától származik. Ennek menürendszere egyébként a hagyományos kapcsolók többségét kiváltja. A jármű legtöbb kezelőeleme szintén az amerikai startupcég műve, akárcsak a külső visszapillantó tükröket helyettesítő és a 360 fokos madártávlati képet nyújtó kamerás rendszerek, a navigációs berendezés, a telematikai és a diagnosztikai rendszer, a Bluetooth-os telefontársítás, valamint a légkondicionáló vezérlése. Az intelligens, kulcs nélküli ajtónyitás pedig arra is képes, hogy az adott gépkocsivezetőhöz beprogramozott értékre állítsa be a menetszintet és a belsőtér hőmérsékletét.
A Tre egyelőre 4×2-es nyerges vontatóként mutatkozott be regionális alkalmazásokhoz. Ezért moduláris akkumulátorcsomaggal látták el, amelynek kapacitása elérheti a 720 kilowattórát, és ez akár négyszáz kilométer hatótávolságot is eredményezhet. Villanymotorjának legnagyobb folyamatos teljesítménye 480 kilowatt (653 lóerő), míg legnagyobb nyomatéka 1800 newtonméter. Mivel ezt már álló helyzetből is ki tudja fejteni, a gyártó szerint a Tre menetdinamikája legalább olyan jó vagy még jobb, mint a hasonló dízelmotoros tehergépkocsiké. Városi elosztófuvarozásra és kommunális feladatokra pedig kéttengelyes, 18 tonnás, illetve háromtengelyes, 26 tonnás fülke-alvázak is készülnek majd.
Hosszú távú tervek
Hosszú távú fuvarozásra azonban még nem alkalmas az akkumulátoros elektromos hajtás. Ugyanis ma még messze nem tart ott az akkumulátortechnológia, hogy egy negyven tonna össztömegű szerelvény legalább 700-800 kilométert megtehessen egy feltöltéssel, miközben elfogadható tömegű, illetve térfogatú rakományt is szállít, a feltöltés időigénye pedig ne órákban legyen mérhető. Sőt, lehet, hogy soha nem is érik el a kívánt, azaz a versenyképes távolsági fuvarozást biztosító szintet az akkumulátorok. Szerencsére a Nikola erre is kínál megoldást, hiszen az első két csőrös nyerges vontatóját, a One és a Two nevű típust hidrogénnel működő üzemanyagcellás rendszerrel alkotta meg, amely a jármű fedélzetén állítja elő a hajtáshoz szükséges elektromos áramot. A Tre típust úgy alakították ki az IVECO vállalattal közösen, hogy később ez a hajtáslánc is beépíthető legyen.
Nem kell félni
Sokan idegenkednek attól, hogy hidrogént szállítsanak a járművükön. Ám a Nikola a fejlesztés során alapos teszteket és szimulációkat végzett szélsőséges ütközési és környezeti körülmények, illetve tűzesetek között, hogy a mai dízelüzemű tehergépkocsikéval megegyező biztonsági szintet garantáljon. Ezt szolgálják a jármű érzékelői és automatikus áramtalanító funkciója, valamint a tankolási folyamat megfelelő biztonságáról is számos vészhelyzeti érzékelő és automatikus leállítás gondoskodik.
Ugyanakkor a Bosch segítségével fejlesztett üzemanyagcellás technológia több jelentős előnyt is kínál az akkumulátoros hajtással szemben. A teljes feltöltés hosszú órák helyett csupán 10-15 percig tart, akárcsak egy dízelmotoros tehergépkocsinál. A jármű tömege és ezáltal hasznos teherbírása is megegyezik egy hasonló specifikációjú, hagyományos dízelüzemű teherautóéval, a hatótávolság pedig többszöröse a jelenlegi akkumulátoros versenytársakénak, akár az 1200 kilométert is meghaladhatja.
Ígéretes alternatíva
A hidrogén többféle megújuló módon is előállítható, az üzemanyagcellás járművek pedig káros anyagok helyett pusztán tiszta vízgőzt eregetnek magukból. Ráadásul a Nikola One és Two elektromos hajtásának legnagyobb teljesítménye 750 kilowatt (1020 lóerő), míg legnagyobb nyomatéka 2700 newtonméter. Mivel ezt már álló helyzettől folyamatosan kifejti, így a jármű gyorsulása közel kétszer dinamikusabb, mint a gázolajat égető versenytársaké. A kerékagymotoroknak köszönhetően egyenként szabályozható a kerekekre jutó nyomaték, ami optimális kanyarodási, gyorsulási és fékezési képességeket eredményez, ezáltal tovább fokozza a hatékonyságot és a biztonságot. Arról nem is beszélve, hogy a villanymotoros regeneratív fékezéssel a jármű fékkésedelmi ideje csupán egy századmásodperc. Az sem elhanyagolandó, hogy az üzemanyagcella, a hidrogéntartály, a kis akkumulátorok és a villanymotorok alacsonyabban helyezkednek el az alvázon, mint a hagyományos hajtásláncok elemei, ezért alacsonyabb a jármű tömegközéppontja.
Hamarosan az utakon
Rohamos tempóját a későbbiekben is igyekszik megtartani a Nikola és a CNH Industrial közös projektje. Így az akkumulátoros elektromos hajtású Tre nyerges vontató tesztelését már 2020 közepén elkezdik, és a járművet a 2020-as hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon a nagyközönség számára is szeretnék bemutatni. Az ügyfelek várhatóan 2021-ben vehetik át az első sorozatgyártású példányokat, az üzemanyagcellás elektromos hajtású modellek pedig 2023-tól léphetnek piacra.
A Nikola a Tre típushoz teljes körű lízingcsomagot is kínál majd a teljes birtoklási költség (TCO) csökkentése érdekében. Ez az Egyesült Államokban jelenleg olyan konstrukciót takar, hogy a havi díj a lízinget, a javítást és karbantartást, valamint a hidrogént, mint hajtóanyagot is tartalmazza. Ezenkívül az ügyfelek 1,1 millió kilométer vagy hét év után beszámíttathatják tehergépkocsijukat egy újba. Ezzel úgy tűnik, hogy a Tesla egyelőre prototípus szintjén vagy inkább még ott sem tartó nyerges vontatójának legnagyobb ellenfele igen jó úton és gyorsan halad Európa felé.