A Busworld kiállításhoz kapcsolódó további írásaink itt találhatók.
Mercedes-Benz
Természetesen a Mercedes-Benz távolsági buszait egy 12,1 méteres, 299 lóerős, 49+1+1 fős Intouro és egy 12,3 méteres, 360 lóerős, 49+2+1 fős Tourismo képviselte a standon. Ám egy elektromos hajtású városi buszra irányult a legerősebb reflektorfény, főként, hogy a nyár végén Budapesttel is összeismerkedett eCitaro két rangos szakmai elismerést is bezsebelt a kiállítás előestéjén. Egyrészt elnyerte a 2020 Fenntartható Autóbusza díjat a városi kategóriában, másrészt a 2019-es Címke a Kényelemért díjat is elhódította. A nyolc európai ország képviselőiből álló szakmai zsűri szerint jelenleg az eCitaro nyújtja a fenntarthatóság, a kényelem és a biztonság legjobb ötvözetét. A kerékagymotoros hajtott portáltengellyel ellátott eCitaro motorjainak legnagyobb teljesítménye egyenként 125 kilowatt, lítiumion-akkumulátorainak kapacitása pedig 292 kilowattóra, így még nehezebb körülmények között is legalább 170 kilométer a hatótávolsága. Hamarosan pedig a Citaro G csuklós busz is elérhető lesz elektromos hajtással, míg 2022-ben az üzemanyagcellás kivitel megjelenése is várható.
Mercedes-Benz eCitaro
Emellett a Sprinter Travel 75 a Busworld kiállításon ünnepelte a világpremierjét. A 8,5 méter hosszú, 5,1 méter tengelytávolságú turistabusz a B-oszlopig a Sprinter kishaszonjárműre épül, ám innentől hátrafelé önhordó integrálvázat kapott. Ez tíz centiméterrel szélesebb utasteret eredményez, így 2+1-es sorkiosztással a csillagos márka nagy turistabuszainak kényelmes üléseit építhették be a minibuszba. A kifejezetten minibuszokhoz tervezett, légrugós hátsó tengely révén pedig 6,8 tonna a Sprinter Travel 75 össztömege. A jármű hátuljában két köbméteres csomagteret alakítottak ki, míg kétoldalt további 0,3 köbméternyi tárolóhely áll rendelkezésre. A hátsó lámpák az EvoBus nagyobb buszairól származnak, míg a modell külső formatervezése is a nagyobb testvéreit idézi, ugyanakkor szerves egységet alkot a Sprinter fülkéjével is. A belsőtér is a nagy távolsági buszok stílusában készült, a tetőn légcsatornák és LED-es lámpák húzódnak. Alaphelyzetben 18 utasülés kerül az modellbe, de rendelhető 21 utas- és egy kísérőüléssel is, ezek a Tourismo TravelStarXtra ülései. A Travel 75 alapmotorja a 2,15 literes, 163 lóerős egység, ám választható a 3,0 literes, V6-os, 190 lóerős erőforrás is. Ezenkívül a Mercedes-Benz minibuszok kínálatát a Sprinter Transfer 45 városközi és a Sprinter City 45 városi modell egészítette ki.
Mercedes-Benz Sprinter Travel 75
NEOPLAN
Hasonlóképpen testvérmárkájához, az MAN-hez, a NEOPLAN újdonságait is bemutattuk már a nyári sajtótájékoztató kapcsán. A standon egy Skyliner és egy Tourliner L buszt vehettek szemügyre a vendégek, méghozzá mindkettőt a The World of Hans Zimmer elnevezésű szimfonikus zenei turné dekorációjával ellátva. A 14 méteres, 510 lóerős, 76 üléses, emeletes, több mint félévszázados múltú zászlóshajót NEOPLAN ExclussivoX ülésekkel, a tükröket kamerákkal helyettesítő MAN OptiView rendszerrel és a bekanyarodást segítő oldalsó holttérfigyelővel is felszerelték. A 13,9 méteres, 470 lóerős Tourliner L modell belsőterét pedig 35 NEOPLAN ExclussivoX VIP üléssel, OfficePlus koncepcióval és hangulatvilágítással tették valóban exkluzívvá.
NEOPLAN Skyliner
Scania
Csupa alternatív termékkel érkezett a Scania a Busworld kiállításra. Így az érdeklődők testközelből is megismerhették a világ első cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő távolsági autóbuszát, az Interlink Medium Decker LNG modellt, amely a két, összesen 920 liter térfogatú tartályában körülbelül háromszáz kilogramm LNG-t vihet magával, így a hatótávolsága könnyen meghaladhatja az ezer kilométert. Emellett egy önjáró alváz állt, amelyet komplett, még az akkumulátort és az invertert magában foglaló tetőmodult is tartalmazó dízel-elektromos hibrid hajtáslánccal kínál felépítményezőknek a gyártó.
Scania Interlink Medium Decker LNG
Ám a show-t az új generációs Citywide városi, illetve elővárosi busz vitte el, amelyet külön cikkben mutatunk majd be részletesen. Ráadásul az alapjaitól újragondolt típusnak is a tisztán elektromos hajtású változatát állították ki a svédek a standjukon. A 12 méteres BEV modell 300 kilowatt teljesítményű villanymotort kapott, hatótávolsága 80 és 150 kilométer között lehet, tetőre szerelt pantográf áramszedőn keresztül pedig 300 kilowatt teljesítménnyel is tölthető. Ezenkívül a griffes márka örömmel jelentette be, hogy a teherautóihoz 2016 óta kínált rugalmas, azaz a tényleges használati körülményeken alapuló karbantartási szolgáltatást már az új generációs autóbuszaihoz is nyújtja. Ezáltal az üzemeltetők növelhetik járműveik üzemidejét, csökkenthetik a tartalékbuszok számát, azaz fokozhatják hatékonyságukat.
Scania Citywide BEV
Setra
Négy járművet is kiállított, ám ezúttal különösebb újdonsággal nem szolgált a Setra a Busworld alkalmával. Leginkább arra irányult a figyelem, hogy az S 531 DT emeletes busz nyerte el a 2019-es Címke a Kényelemért díjat a maga kategóriájában. A standon a sokoldalú MultiClass 400 sorozatot egy 12,3 méteres, 354 lóerős, 43+1 üléses, alacsonybelépésű S 415 LE business képviselte.
Setra S 531 DT
Emellett egy S 531 DT emeletes busz állt a TopClass 500 sorozatból, 14,0 méter hosszúsággal, 510 lóerős motorral, 78+1+1 üléssel és TopSky panorámatetővel. Továbbá egy S 516 HDH és egy S 515 HD modellt is megtekinthettek az érdeklődők, előbbi 13,3 méter hosszú, 510 lóerős és 50+1+1 üléssel felszerelt, míg utóbbi 12,3 méteres, 456 lóerős és 44+2+1 ülést kínál.
Setra S 515 HD
Solaris
Több mint tíz éve fejleszti alternatív hajtású autóbuszainak kínálatát a lengyel Solaris, így igen széles választékkal jelenhetett meg a kiállításon, köztük három újdonsággal. Az Urbino 18 electric csuklós busz új generációs Solaris High Energy+ akkumulátorcsomagokat kapott, amelyek nagy energiasűrűségük révén még kedvezőtlen körülmények esetén is kétszáz kilométer hatótávolságot biztosítanak. A 18 méter hosszú modell hét ilyen csomaggal 553 kilowattóra kapacitást nyújt, és még így is 120 főt szállíthat. Ebből négy csomag a tető elülső részén, három a jármű hátuljában helyezkedik el. Ezt a buszt az új Mobileye Shield+ rendszerrel is felszerelték, amely kamerák segítségével észleli a gyalogosokat és kerékpárosokat a jármű holtterében, és hang-, illetve fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt erre. Ezenkívül automatikus vészfékrendszerrel, a tükröket helyettesítő kamerákkal és szén-dioxiddal működő hőszivattyús légkondicionálóval is ellátták.
Solaris Urbino 18 electric
Emellett az Urbino 12 hydrogen modell már a gyártó üzemanyagcellás elektromos buszainak új generációját képviselte a standon. A 12 méteres, 93 férőhelyes, két 125 kilowattos villanymotorral hajtott jármű akár 350 kilométert is megtehet egy tankolással. A tetején elhelyezett öt új generációs kompozitpalackban 350 bar nyomáson tárolják a sűrített hidrogéngázt.
Solaris Trollino 24 MetroStyle
Ám a legnagyobb feltűnést a Trollino 24 modell keltette a Solaris kiállítási területén. A 24,7 méter hosszú, 37 tonna össztömegű, duplacsuklós trolibusz két, egyenként 160 kilowatt teljesítményű villanymotort alkalmaz, amelyek egy-egy tengelyt hajtanak. Az 58 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagja pedig menet közben a felsővezetékről töltődik. A MetroStyle formatervezésű, 1-2-2-2-2 ajtóképletű hernyón akár 215 fő is utazhat, negyedik tengelye is kormányzott, tükreit pedig kamerák helyettesítik.