Közel 25 évvel ezelőtt mobiltelefonokhoz való akkumulátorok gyártásával indult a kínai BYD sikertörténete. Neve a Build Your Dreams rövidítéséből származik, amely magyarul annyit jelent, hogy: Építsd az álmaidat! Ma már az elektronika, a járműipar, az alternatív energiák és a kötöttpályás közlekedési rendszerek terén is eredményesen tevékenykedik a vállalat, amely világszerte 220 ezer főt foglalkoztat, közülük 31 ezer mérnököt a kutatás-fejlesztésben. Tavalyi árbevétele elérte a 17,15 milliárd eurót, és már 16 ezer szabadalmat birtokol. A BYD az egyetlen szereplő a járműiparban, amely akkumulátorgyártóként kezdte a pályafutását, így nem csoda, hogy négy éve világszerte az elektromos gépjárművek első számú gyártója. Tisztán elektromos hajtású személyautókat, autóbuszokat, kishaszonjárműveket, tehergépkocsikat és villás targoncákat is kínál, és eddig már több mint ötvenezer elektromos buszt értékesített. Termékkínálatában 8,7, 10,8 és 12,0 méteres szóló városi busz, 18 méteres csuklós busz, 10,2 méteres emeletes busz, 12,0 méteres távolsági és reptéri busz, sőt, újabban már 27 méteres duplacsuklós modell is szerepel, ez utóbbi a világ leghosszabb elektromos hajtású busza. A BYD Európában 2013 óta 12 ország 44 városában több mint hétszáz elektromos autóbuszt adott el, neves európai buszüzemeltetők is beszereztek már akár 20-30 darabos flottákat is a kínai gyártótól. Például a brüsszeli és az amszterdami repülőtéren is ilyen járművek szállítják az utasokat.
Komárom győzött
A sikeres európai piacra lépés és a kereslet felfutása indokolttá tette egy európai gyártóbázis létrehozását. A komáromi Nokia mobiltelefongyár bezárása után a BYD megvette az egyik beszállító itteni üzemét, és ez éppen megfelelt a nagyszabású tervek megvalósításához. Ráadásul ez a város kiváló vízi, vasúti és közúti infrastruktúrával rendelkezik, közelében húzódik az M1-es autópálya, Bécs, Budapest és Pozsony is könnyen elérhető innen, valamint európai kitekintésben központi helyen, Nyugat-Európa és Törökország között félúton fekszik. Ezenkívül Magyarországon erős ágazat a járműipar, ahol sok neves beszállító tevékenykedik.
Az akkumulátorok élettartama körülbelül négyezer töltési ciklus, ami több mint tíz évet jelent. A gyártó öt év garanciát vállal az akkumulátorokra
Folyamatos felfutás
A BYD hatvanezer négyzetméteren fekvő komáromi gyára egy húszmillió eurós beruházás eredményeként 2017 áprilisában kezdte meg működését, és azóta folyamatosan futtatják fel a kapacitását, illetve ezzel együtt a dolgozói létszámát. Jelenleg évi kétszáz autóbusz és háromszáz önjáró alváz előállítására képes egy műszakban, az idei év végére pedig a munkaerő-állománya eléri majd a háromszáz főt. Az egykori Ikarus vállalat több kiváló szakembere is itt kamatoztatja most a buszgyártásban szerzett tudását és tapasztalatát. A komáromi üzemben egyébként kutató-fejlesztő központ is működik.
Jelenleg K9-es tisztán elektromos hajtású, két- vagy háromajtós, szóló városi buszok, illetve tavaly november óta önjáró buszalvázak készülnek itt, ám a BYD nyitott arra, hogy kellő megrendelés esetén bármelyik típusának a gyártását elindítsa Komáromban, beleértve a kishaszonjárműveket és a tehergépkocsikat is. Kapacitását pedig kétműszakos munkarenddel vagy akár a gyár területének bővítésével is tudja növelni igény esetén.
Igényes lakatosmunka
A gyártási folyamat első üteme a vázszerkezet összeállítása. Ennek alsó része rozsdamentes acélból hegesztéssel készül, az oldalak és a tető váza alumíniumból, méghozzá sok helyen szegecskötéssel, az oldalfalakra alumínium, míg a tetőre műanyag burkolóelemek kerülnek. A motortérben csavarkötések is feltűnnek. Az acél- és az alumíniumelemek találkozását úgy oldják meg, hogy ne léphessen fel elektrokémiai korrózió. A járművek vázán szépen kivitelezett és pontos hegesztési varratokat, köszörüléseket és hajlításokat láttunk, ami valóban igényes, minőségi munkavégzésről tanúskodik.
Korszerű fényezőüzem
A korszerű fényezőkamrákban pontosan be tudják állítani az adott művelethez ideális hőmérsékletet
Az elkészült vázszerkezetek a fényezőüzembe kerülnek. A fényezéshez vízalapú és oldószeres festéket is használhatnak. A fényezőkamrák hőmérsékletét nagy pontossággal tudják beállítani, hogy minden esetben ideális hőmérsékleten történjen a fényezés. Ezt követően egy számos fénycsővel megvilágított állomáson szigorúan ellenőrzik a fényezés minőségét, és ha ez nem megfelelő, akkor a vázszerkezetet visszaküldik a fényezőkamrába.
A fényezést nagyon alapos minőség-ellenőrzés követi
Gondos összeszerelés
A fényezést a mechanikai szerelés követi
Amennyiben a fényezett váz sikeresen átmegy a vizsgálaton, akkor következik a mechanikai összeszerelés, amely során beépítik többek között a tengelyeket és az egyéb gépészeti részegységeket. A Kínából érkező BYD hajtott tengely nagyon hasonlít a ZF AVE 130 modellre, vagyis kerékagymotoros, portálkivitelű, tárcsafékes és légrugós. A villanymotorok és az akkumulátorok is a BYD saját gyártmányai, sebességváltó, differenciálmű és kardántengely pedig nincs is a buszban a kerékagymotoroknak köszönhetően.
Beépítik a gépészeti részegységeket és az elektromos berendezéseket, illetve a nagyfeszültségű vezetékeket
Előre a ZF légrugós portáltengelye kerül, továbbá a fékrendszer a Knorr-Bremsétől érkezik, a lengéscsillapítók a Sachs vállalattól, míg a könnyűfém keréktárcsák az Alcoa székesfehérvári üzeméből. A tíz modulból álló akkumulátorcsomagot is ezen a soron építik be a jármű hátuljába, illetve a tetőre, akárcsak a légkondicionálót és a belső burkolatok egy részét. Ezt a gyártósort már a „saját lábukon” hagyják el a buszok.
Ezt követi a készre szerelés a végösszeszerelő soron. Itt beragasztják az üvegeket, beszerelik a további belső burkolatokat, az üléseket, az ajtókat, a műszerfalat, a kábelcsatornák fedeleit és így tovább. Ehhez olykor ragasztanak, vágnak és fúrnak is a szerelők.
Ez már a végösszeszerelés utolsó fázisa, innen gurulnak át a buszok a tesztállomásra
Alapos tesztelés
Az elkészült buszok egy különálló csarnokba kerülnek át a tesztállomásra. Itt többek között esőztetéssel ellenőrzik, hogy beázik-e valahol a jármű, görgős fékpadon vizsgálják a fékberendezés működését, beállítják a futóműveket és a fényszórókat, zajszintet mérnek és szoftveres teszteket is lefuttatnak. Majd minden egyes buszt közúton tesztelnek hatszáz kilométeren keresztül, valamint az akkumulátorok tölthetőségét is vizsgálják. A komáromi gyár saját töltőállomást is üzemeltet, és minden buszát teljesen feltöltve adja át az ügyfeleinek, szemben azzal, hogy a dízelüzemű buszokat szinte üres gázolajtartállyal szokták kiszállítani a gyártók. Ezt úgy tudja megvalósítani, hogy a kész buszokat közúton speciális nyerges szerelvények szállítják el a rendeltetési helyükre.
Minden busz megfelelő vízszigetelését ellenőrzik az esőztetőben
Próbakör a gyár területén
A gyárlátogatást követően az üzem területén belül, a legnagyobb csarnok körül vezethettünk pár száz méter erejéig, legfeljebb harminc kilométer/óra sebességgel egy K9-est. Ez ugyan nem sok, de egy kis ízelítőnek megfelelt, az így szerzett benyomásaink pedig több mint kedvezők. Semmilyen szokatlan, elnagyolt vagy az európai színvonaltól elmaradó megoldást sem fedeztünk fel a végig alacsonypadlós utastérben, illetve a járművezető munkahelyén.
Az utastérben az olyan részletek is igényes kivitelezésűek, mint például a világítás és a kapaszkodók
Az anyagok és a kivitelezés igényes, a színvilág ízléses, míg az eloxált alumíniumból készült kapaszkodók, az ülések kék plüsskárpitozása és a rejtett tetővilágítás jó minőségi hatást kelt. Akárcsak az, hogy zavaró rezgések, zörejek nélkül futott a busz a gyárudvaron, az elektromos hajtásnak köszönhetően pedig rendkívül csendesen is. A gyári szabványos mérések szerint a belső zajszint 62-65 decibel, míg légkondicionálóval 65-68 decibel, ami még a legjobb dízelüzemű városi buszoknak is a becsületére válna.
A kipróbált BYD K9 főbb műszaki adatai | |
---|---|
Méretek/tömegek | |
Hosszúság (m) | 12,05 |
Tengelytávolság (m) | 5,9 |
Ülő-/állóhelyek száma | 30/50 |
Kerekesszékes helyek száma | 1 |
Ajtóképlet | 2-2-2 |
Megengedett össztömeg (kg) | 19 000 |
Hajtáslánc | |
Motor típusa | elektromos kerékagymotorok |
Teljesítmény (kW) | 2×120 |
Akkumulátorok típusa | lítium-vas-foszfát |
Akkumulátorok kapacitása (kWh) | 348 |
Hatótávolság SORT-ciklus szerint (km) | 300 |
Töltés fajtái | egyenáram, váltakozó áram, áramszedő |
Feltöltés minimális ideje (h) | 4 |
A vezetőállás a német VDV-szabvány szerint készült, korszerű és ergonomikus
Aki ismeri például a német gyártmányú városi buszok VDV-szabvány szerinti, kormányoszloppal együtt állítható műszerfalát, az a K9-esben is egyből otthonosan érzi majd magát a volán mögött. Az ergonómia terén sem marad el a típus az európai versenytársaktól, a légrugós vezetőülés minden elvárható kényelmi funkciót kínál, a kezelőelemek elhelyezése a szokásos.
Nagy, színes, grafikus központi kijelző tájékoztatja jól áttekinthetően a vezetőt minden fontos adatról
A műszerpanel központi kijelzője százalékosan és grafikusan is mutatja az akkumulátorok töltöttségét, dinamikusan futó nyilak jelzik az aktuális energiafolyamatokat, valamint leolvasható az akkumulátorok két hűtőkörének a hűtőfolyadék-hőmérséklete is. Egyébként ezzel a folyadékkal is lehet fűteni az utasteret, a Valeo hőszivattyús légkondicionálója pedig az egyik leghatékonyabb a piacon.
Abszolút európai színvonalú az utastér, nem találkoztunk elnagyolt vagy elavult részletekkel
A fordulatszámmérő a villanymotorok percenkénti fordulatának számát mutatja, amelyek egy fordulatszám-csökkentő áttételen keresztül a teljes sebességtartományban fokozatmentesen gyorsítják a buszt. Így harminc kilométer/óra sebességnél picivel háromezer felett jár a motorok fordulatszáma, kilencven kilométer/óránál pedig 9500-on. Ennek ellenére valóban rendkívül csendes a jármű, a villanymotorokat még gyorsításkor sem lehet hallani a vezetőülésben. Ráadásul egyenletesen, dinamikusan és simán gyorsítják a K9-est, ahogy az az elektromos járművektől megszokott.
A második ajtóval szemközti peronnál két lehajtható ülés segíti a tér rugalmas kihasználását
A gázpedálról lelépve a motorok egyből visszatermelésbe kezdenek, így némi fékhatás is jelentkezik. Ha fékpedállal lassítunk, akkor is nagyon jól adagolható akár a rekuperációs, akár az üzemi fékek ereje, kiválóan összehangolták a két üzemmódot. Továbbá a kormánykerék kis erőt igényel, a busz szűken fordul, így könnyedén manőverezhető. A kilátás is dicséretet érdemel, az ívelt, keskeny A oszlopok minimális holtteret eredményeznek, a tükrök nagy látószögűek és tolatássegítő kamera is támogatja a vezető munkáját.
A padló végig alacsony, ám a dobogók viszonylag magasak. Hulladékgyűjtőket is elhelyeztek az utastérben
A BYD komáromi üzemének a gyártási folyamatait, illetve technológiáit és magát a terméket is igen meggyőzőnek találtuk. Nem véletlen, hogy a K9-es Európában is egyre jobb referenciákkal büszkélkedhet, és Görögországtól Skandináviáig bárhol nagyszerűen megállja a helyét. Így bíztató jövő áll a komáromi gyár előtt, és a későbbiekben minden bizonnyal egyre több típus gyártásának a beindításáról számolhatunk majd be. Idén már magyarországi tendereken is indul a BYD.
Minden irányból karakteres, egyedi képet mutat a BYD K9-es. A gyártó többféle töltőrendszert kínál, saját gyártmányúakat és ABB töltőket is, sőt a megrendelők tetőre szerelt pantográfos áramszedőt is kérhetnek