Cikksorozatunk első két részében a tehergépkocsi-gyártók standjain kalauzoljuk végig olvasóinkat. Az április közepén megrendezett bauma 2019 vásáron az európai haszonjárműgyártók jó része is képviseltette magát.
Ginaf
Ahol a nagy márkák tehergépkocsi-kínálata véget ér, ott kezdődik a holland Ginaf palettája. A többek között az öttengelyes bányabillencseiről híres gyártó a HD járműcsaládjának két tagját vitte el a baumára. A HD 5395 TS a Ford Trucks hazánkban is ismert építőipari teherautóinak fülkéjével, 15 literes, 455 kilowattos, azaz 610 lóerős Cummins motorral, ZF AS Tronic 12 fokozatú automatizált sebességváltóval és 10×6-os hajtásképlettel készül, 95 tonna megengedett legnagyobb össztömegéből pedig 70 tonna a hasznos teherbírás. A HD 5380 T viszont a DAF CF fülkéje alatt PACCAR MX-13-as, 340 kilowattos, vagyis 460 lóerős motort, ZF AS Tronic 16 fokozatú automatizált sebességváltót és 10×6-os hajtásképletet kínál, 81 tonna megengedett legnagyobb össztömegéhez pedig 60 tonna hasznos teherbírás társul.
IVECO
Széles építőipari járműkínálatának teljes vertikumát lefedte az IVECO a standján kiállított tehergépkocsikkal. A 3,0 literes, 180 lóerős motorral hajtott, Hi-Matic nyolcfokozatú automatikus váltóval és hátsó légrugózással felszerelt Daily zárt furgon a Sortimo belső polcrendszerével azt mutatta be, hogy egy ilyen jármű mennyire jól alkalmazható műhelykocsiként.
IVECO Daily 4×4 70 S 18A8 H
A Daily 4×4 viszont egy vérbeli, masszív terepjáró tehergépkocsi, amely a 7,0 tonna össztömegű 4×4-es járművek között egyedüliként kínál akár 4,3 tonna terhelhetőséget és akár öt méter felépítményhosszúságot. Sajnos még egyik Daily sem a tavasszal bemutatott, átfogóan frissített nemzedéket képviselte.
IVECO Stralis NP AD 260 S 40 Y/PS CNG
A kiállított Stralis Natural Power 6×2-es, kompakt, jól manőverezhető, nagy teherbírású és csendesen üzemelő fülke-alvázat két irányba billenthető platóval és daruval szerelték fel, így a hulladékfeldolgozó iparban is jól alkalmazható. A 8,46 tonna saját tömegű fülke-alváz 8,7 literes, 294 kilowattos, azaz 400 lóerős gázmotort kapott, összesen 1050 liter kapacitású gázpalackjait pedig az alváz két oldalán helyezték el. A 6×4-es, 353 kilowattos, vagyis 480 lóerős, 11,1 literes motorral hajtott, három irányba billenthető platóval ellátott Stralis X-Way egyik különlegessége a Hi-Traction kapcsolható, hidrosztatikus elsőkerék-hajtás. Ezzel közúton gazdaságosan, míg terepen összkerékhajtással üzemelhet, normál alvázmagasság és kis saját tömeg mellett.
IVECO Stralis X-Way AT 260 X 48 Z
IVECO Astra HHD9 86.50 8×6 Euro VI
Míg a Trakkernél nagyobb járművet igénylő bányaipari üzemeltetők számára az IVECO Astra HHD9 86.50 8×6 Euro VI billencset tette közszemlére a gyártó a standján. A 65 tonna össztömegű és 23,5 tonna saját tömegű, 2,9 méter széles, 368 kilowattos, azaz 500 lóerős, 12,9 literes motorral hajtott jármű 24 köbméteres erősített billenőplatót kapott.
MAN
Nem kevesebb mint tizenegy tehergépkocsin keresztül mutatta be az MAN a legfrissebb termékújdonságait a baumán, amelyekről egyébként a tavalyi hannoveri IAA kiállítás kapcsán már részletesen beszámoltunk. Miután a legutóbbi baumán, 2016-ban az MAN leleplezte a korábbinál 180 kilogrammal könnyebb, hipoid tandemtengelyét, idén kiváltja a D20-as motort a kompaktabb D15-össel, ami további 230 kilogrammot farag le a fülke-alvázak saját tömegéből.
MAN TGS 32.400 8×4 BB
Így 410 kilogramm megtakarításáról, vagyis 8,95 tonna saját tömegű 8×4-es fülke-alvázról beszélhetünk, ami jelentős előny például a betonszállításban. A soros, hathengeres, 9,0 literes D15-ös 243, 265 és 294 kilowattos, azaz 330, 360 és 400 lóerős változatban készül, kiválóan beékelődve a legfeljebb 320 lóerős D08-as és 430 lóerőnél induló D26-os közé. A D26-os és a D38-as erőforrás pedig az átfogó továbbfejlesztés eredményeként tíz lóerővel nagyobb teljesítményszinteket és száz newtonméterrel nagyobb nyomatékszinteket kínál.
MAN TGX 33.640 6×4 BLS
Továbbá az MAN az idei évben vezeti be a ComfortSteering elektrohidraulikus kormányrásegítőt a TGM, a TGS és a TGX típusban, amely egyrészt kényelmesebbé teszi a vezetést, másrészt előkészíti a terepet az aktív sávtartó (LRA) számára. Több kiállított jármű is tartalmazta már a VAS Video Manoeuvring System nevű kamerás oldalsó holttérfigyelő rendszert, amely ultrahangos érzékelővel és hang-, illetve fényjelzéssel figyelmeztető berendezéssel is kiegészíthető. A legkisebb oroszlán, a TGE pedig már 5,5 tonna össztömeggel és összkerékhajtással is készül, akár duplafülkés alvázként, így az építőiparban is kiválóan bevethető.
MAN TGS 50.500 10×4-6 BB