Teljesen újonnan tervezett vezetőfülkével mutatkozik be az IVECO S-Way, dinamikus, rámenős stílusa esztétikát kombinál funkcionalitással. Mostanáig kissé fantáziátlannak hatottak a márka nagyteherautói, de mostantól nyugodtan, sőt, a siker reményében lehetne benevezni őket teherautós szépségversenyre. Sokkal dinamikusabban néz ki elődjénél, az IVECO Stralisnál az új S-Way, ráadásul gazdaságosabb is, mert kisebbek a tüzelőanyag-fogyasztási és a karbantartási költségei. Vele együtt jött két fülkekoncepció: az IVECO Fit Cab testedzési lehetőséget kínál, a Magirus pedig a márka múltja előtt tiszteleg, ugyanakkor a jövőbe is mutat.
Évek óta izgatottan figyeltük a kémfotós oldalakat, sokszor lencsevégre kapták már a most bemutatott új fülkét. Egy biztos: kívülről teljesen új, divatos külsőt kapott az IVECO, míg a lemezek alatt inkább visszafogott változásokat találunk
Javított aerodinamika
Az új fülke, az eddigihez képest, 12 százalékot elérő mértékben javít a légellenállási alaktényezőn, azt sajnos elhallgatják, hogy ez csak magára a fülkére vonatkozik, vagy a jármű egészére. Annál kézzel foghatóbb és lényegesebb adat, hogy jórészt az új dizájnnak tulajdoníthatóan akár négy százalékkal mehet vissza a teherfuvarozás egyik legnagyobb költségtétele, a tüzelőanyag-fogyasztás. Ez tetézi be a fejlesztés utolsó fázisaként az IVECO nehézjármű-evolúcióját, amely 2016-ban kezdődött el a hatékonyabb motorokkal, erőátvitelekkel és műszaki újításokkal.
Látványos különleges kivitelekkel igyekeztek a lehető legjobban kiemelni az új, előnyösebb vonalakat
A fülke külsejének minden részletét az áramvonalazás jegyében tervezték meg. A homlokfal simán megy át a tetőbe, minimális légörvénylést keltve. A szélvédő tisztántartására szolgáló fellépő behúzható, használaton kívül teljesen eltűnik. A mutatós hűtőmaszk, a jármű sarkainak nagy sugarú lekerekítése, az oldalsó légterelők, a köténylemezt integráló lökhárító és a lendületes kerékívek optimálisan vezetik el a légáramlást, és összetéveszthetetlenné teszik a járművet. Hozzájárul a példás aerodinamikához a hézagok csökkentése, például a vontató és a félpótkocsi között az oldalsó szoknyák gumiszegélyével. A második lépcsőfokig lenyúló ajtó sima oldalfelületet ad, itt sincs esélyük pajkos légörvényeknek a szokásos menetsebességnél.
Természtesen továbbra is szerepelnek a kínálatban a CNG- vagy LNG-üzemű kivitelek – a 460 lóerős IVECO S-Way Natural Power akár 1600 kilométeres hatótávolságot biztosíthat
Lefaragott üzemköltségek
Egy nehéz-tehergépkocsi fenntartásába sajnos be kell kalkulálni apróbb-nagyobb sérülések kijavítását is. Ezek leszorítására is figyeltek a tervezők. A több részből álló lökhárítónak mindig csak a károsodott elemét kell kicserélni. Az IVECO statisztikái szerint az esetek óriási többségében csak ennyire van szükség, tehát sokat lehet megspórolni. További előnnyel jár az integrált álló helyzeti légkondicionáló, amely energiahatékonyabb az utólag beépíthetőknél, és nem rontja le a fülke aerodinamikai jellemzőit.
Fő a biztonság
Az új S-Way fülkét nagyfokú passzív védelemre méretezték, mechanikus szilárdsága megfelel az ENSZ-EGB 29.03 számú ütközésbiztonsági szabványnak. Nem feledkeztek meg az aktív biztonságról sem; az első futómű finom módosításainak köszönhetően 15 százalékkal csökkent a fékút hossza.
Újak a külső visszapillantó tükrök is, kellően nagy a távolság ezek és az A oszlopok között
A vezető jó kilátását nagy, egyrészes oldalablak és jókora felületű visszapillantó tükrök szolgálják. A világítás teljes mértékben fénydiódás (LED-es), ami erősebb, messzebbre nyúló fénykévét eredményez, 15 százalékkal javítva az akadályok érzékelhetőségét. Természetesen számíthat a pilóta a vezetőtámogató rendszerek arzenáljára is, amelyek a biztonságot és a vezetés hatékonyságát fokozzák, illetve csökkentik az ember elfáradását a volán mögött. A mélyre lenyúló ajtó a megcsúszás veszélyét is mérsékli, hiszen csak az alsó lépcsőfok marad szabadon. Nemkívánatos látogatóktól egy kiegészítő biztonsági zár véd, amely belülről kezelhető.
A fülkehátfali kezelőpanelről közvetlenül az ágyból vezérelhető például az ajtózár, az ablakemelők és belső világítás
Fit Cab és Magirus |
---|
Két koncepciójármű, az IVECO Fit Cab és a Magirus az új IVECO S-Way család bemutatása kapcsán állt a közönség elé. Ezeket majd workshopokon mutatják be flottatulajdonosoknak és gépkocsivezetőknek, hogy meghallgassák észrevételeiket.
Nagyon örömteli, hogy egy fontos foglalkozás-egészségügyi kérdést választottak az egyik tanulmány központi témájának Az IVECO Fit Cab a távolsági fuvarban elgémberedett sofőr edzőtermévé varázsolja a fülkét, a hátfalra szerelt erőfejlesztő géppel jól átdolgoztathatja izmait. Ezt inkább zuhanyozós kamionparkolóban javasolnám, hogy ne megizzadva kelljen nyugovóra térni. Az ötlet mindenesetre új, és nagyszerű! Rendkívül fontos, hogy a sok ülőmunkát végzőkben (is) tudatosítsuk a testmozgás fontosságát! A Magirus az IVECO egyik alapító márkája előtt tiszteleg, egyben a jövőbe mutat. Hatásos fényezésével, krómozott díszítéseivel, bőrkárpitozásával és fém kezelőelemeivel sikeresen kapcsol össze két korszakot. A márka és elődeinek múltja előtt tiszteleg a kívül-belül igényes részletekkel nemesített Magirus kivitel |
Emberbarát munkahely
Azért egy vadonatúj fülkébe illett volna új műszerfalat is tervezni. Itt azonban csak néhány részlet újult meg
A vezetőülés alapja alacsonyabb az eddiginél, hogy nagyobb lehessen a magasságállítási tartomány és a párnázás vastagsága. A multifunkciós volánon 22 gomb teszi lehetővé valamennyi lényeges funkció kezelését. A műszerfal középrészén hétcolos, színes érintőképernyőről lehet hozzáférni az Apple Car Play-kompatibilis információs és szórakoztató rendszerhez, amely természetesen integrálja az okostelefont, és tükrözi a monitorra. A szórakoztatást Bluetooth-kapcsolat, DAB-rádió, teherautós navigáció, hangvezérlés és sokféle egyéb szolgáltatás biztosítja – mindehhez nagyfokú kibernetikai biztonság társul. Nem hiányzik a nonstop segélyszolgálat, a távsegítség és a vezetési stílus kiértékelése sem. A motor gombnyomással indítható be, és a távvezérlős kulcsot külön hely várja a műszerfalon, az automatizált váltómű gombjai mellett.
Számtalan régi ismerőst fedezhetünk fel például a műszeregységben, a váltógombokban és a szellőzőrostélyokban
Tágas élettér
Kosárlabdázók is kihúzhatják magukat az áttervezett tető és a lejjebb süllyesztett motorsátor jóvoltából 2,15 méter belmagasságú fülkében, míg felül 35 centiméterrel nőtt a hasznos belső hosszúság. A berendezéshez USB- és 12 voltos aljzat, A4-es iratokat fogadó fiók, kihúzható étkező- és munkaasztal és sok tároló tartozik – egyedül a felső polc raktérfogata 250 liter, míg a kívülről is hozzáférhető tárolóké egy átlagos személyautó poggyásztartójának megfelelő 375 liter.
Az új fülke tetejét nem kerekítették le annyira, mint az elődjéét, így a szélvédő feletti rész lényegesen tágasabb
Változatos igényekre különféle hűtőrekeszeket lehet rendelni, az egyikből jól kézre esik egy üdítő a volánnál ülve. A szintén LED-es, és fokozatmentesen szabályozható fényerejű fülkevilágítás munkára, olvasgatásra és hangulatlámpának is megfelel.
Igazán elegáns a Magirus kiadás belső kivitelezése, a fekhely alól egy hűtőrekesz és egy tároló húzható ki
A fekhely környékén szimmetrikusan rendezték el a tárolókat és USB-csatlakozókat, hogy tetszése szerinti irányban fekhessen le a járművezető, innen is elérve a fűtés, a világítás, a rádió vagy az ajtózár gombjait. Az alsó fekhely egy darabból álló matraca 14 centiméter vastag, a felsőé 60 széles és 8 vastag vagy 70 széles és 10 centiméter vastag lehet. Az utóbbihoz létra is jár.
Az alsó fekhely matraca 14 centiméter vastag, sajnos a szélességét elfelejtette közölni a gyártó
Az IVECO távolsági nehéz-teherautóit idáig nem a prémiumkategóriába sorolták az üzemeltetők, illetve a gépkocsivezetők, hanem inkább jó ár/érték arányú vételnek. Az új S-Way típus fülkéjével és egyéb innovációival viszont jelentősen nőhet az ázsiójuk.
Italtartók a középkonzol alatti nagy polcon – és az elengedhetetlen hordozható presszógép!