Önvezetés, hálózatba kapcsolhatóság és villamosítás – alapvetően e három téma köré csoportosul a Bosch minden újítása, amelyet a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon bemutatott. Kezdjük most a végéről!
Villamosítás
A Bosch villamosított pótkocsitengelye a ráépített villanymotor/generátor segítségével a fékezéskor felszabaduló energiát visszatáplálja egy nagyfeszültségű akkumulátorba. Ez a villamos energia pedig később többféle célra is hasznosítható, például hűtőaggregát működtetésére vagy építőipari járművek esetében az elindulás megkönnyítésére. A gyártó számításai szerint a villamosított pótkocsitengellyel évente akár kilencezer liter tüzelőanyag is megtakarítható járművenként. A Bosch persze az olyan szükséges segédberendezéseket is kínálja a tengelyhez, mint az inverter vagy a vezérlőelektronika. A különálló motor ráépítése helyett pedig arra is van lehetőség, hogy a forgó- és az állórészt beépítsék a tengelybe.
A villamosított pótkocsitengely a fékezéskor felszabaduló energiát hasznosítja, így csökkenti a szerelvény tüzelőanyag-fogyasztását
A Bosch az elektromos hajtásláncok egy új, moduláris rendszerét is kifejlesztette, az eCityTruck megoldásokat legfeljebb 7,5 tonna össztömegű kishaszonjárművekhez szánják. Ezek lényege, hogy a villanymotort és a teljesítményelektronikát egyetlen egységben társítják, így csökkenthető az alkatrészek száma, valamint fokozható a hajtáslánc hatékonysága.
Sőt, a gyártó egy olyan intelligens hőmenedzsmenttel is kirukkolt, amely az akkumulátoron belüli optimális hőmérsékletelosztással akár 25 százalékkal is növelheti az elektromos járművek hatótávolságát. Továbbá a rendszer arról is gondoskodik, hogy a hajtáslánc minden egyes eleme optimális hőmérsékleti tartományban működjön.
Az eCityTruck elektromos hajtáslánc kétféle változatban áll a kishaszonjármű-gyártók rendelkezésére: az egyik sebességváltóval, a másik anélkül. Mindkettőre igaz, hogy a villanymotort és a teljesítményelektronikát egyetlen egységben társítják
Manapság az iparág sok szereplője úgy látja, hogy a két-, három- vagy négykerekű, elektromos rásegítésű teherkerékpárok egyre fontosabb szerepet játszanak majd a gyors és rugalmas városi kiszállításokban. Nem kivétel a Bosch sem, így bemutatott egy 48 voltos hajtáslánccal ellátott tehertriciklit. Továbbá a Bosch Performance Line nevű elektromos hajtáslánca a 63 newtonméter legnagyobb nyomatékával teherkerékpárok mozgatásához is kiválóan megfelel, még meredek emelkedőkön is. A fedélzeti számítógépe pedig többek között kiszámítja a leggyorsabb kiszállítási útvonalat.
A Performance Line elektromos hajtáslánc a 63 newtonméter legnagyobb nyomatékával teherkerékpárokhoz is kiváló
Felhőalapú szolgáltatások
Emellett a Bosch bemutatott egy új hálózatba kapcsolási platformot olyan felhőalapú szolgáltatásokhoz, mint például a megelőző jellegű távdiagnosztika és a távolból végezhető szoftverfrissítés.
Az elektronikus horizont mostantól azt is ellenőrzi, hogy az elektronikus térkép adatai megegyeznek-e a valós körülményekkel
A GPS-adatok alapján az útvonal jellegéhez előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés lelkét, az elektronikus horizontot is továbbfejlesztette a vállalat. A program most már azt is meghatározza, hogy az elektronikus térkép különféle adatai megegyeznek-e a valós körülményekkel. Például, ha a jármű kamerája egy harminc kilométer/órás sebességkorlátozó táblát észlel, a térkép viszont ötven kilométer/órás korlátot ad meg arra az útszakaszra, akkor a jármű navigációs rendszere megtanulja az új sebességhatárt. Sőt, ezt a felhőn keresztül a többi teherautóval is megosztja.
A Transport Data Logger nevű rendszer átláthatóvá teszi az ellátási láncot: a raktérben elhelyezett kis doboz az érzékelőivel méri a hőmérsékletet, a páratartalmat, a dőlésszöget és az ütődéseket a szállítás során
Merre jár és milyen állapotban van az árum? Ezt a kérdést gyakran felteszik a logisztikai szakemberek. A Bosch Transport Data Logger nevű rendszere választ ad és átláthatóvá teszi az ellátási láncot. A raktérben elhelyezett, körülbelül tíz négyzetcentiméter alapterületű kis doboz az érzékelői segítségével méri a hőmérsékletet, a páratartalmat, a dőlésszöget és az ütődéseket a szállítás során. A mért értékek megjeleníthetők egy okoseszközön és persze dokumentálhatók is. Rendellenes érték esetén az alkalmazás riasztást küld a megfelelő személyeknek, így megelőzhető az értékes áru sérülése.
A flottamenedzsment rendszerek számára a szabványos adatátvitelt biztosító FMS-átjárók esetében pedig korszerű átviteli és titkosítási technológiákkal különösen biztonságossá tették az adattovábbítást.
A központi FMS-átjáró felügyeli az adatátvitelt a jármű elektronikus motorvezérlő egysége és a külvilág között, így ez a hálózatba kapcsolt haszonjárművek kommunikációs központja
Digitális berendezések
Még az idén megkezdődik a Bosch és a Mekra Lang által közösen kifejlesztett digitális oldalsó visszapillantó tükrök sorozatgyártása. Ezek esetében a hagyományos tükröket kamerák helyettesítik, amelyek képe az utastérben elhelyezett kijelzőkön jelenik meg. Ez a megoldás körülbelül két százalékkal csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást.
Akát két százalékkal is csökkentheti a tüzelőanyag-fogyasztást, hogy kis kamerák helyettesítik a külső visszapillantó tükröket
Az EasyFit nevű rendszer segítségével pedig a tehergépkocsik utólag is felszerelhetők a jármű környezetéről 360 fokos képet nyújtó kamerákkal. Továbbá már a műszerpanel is lehet digitális. A Bosch megoldása a hagyományos információkon túl többek között a működéssel összefüggő adatokat, az útvonaltervezést, valamint a tolatássegítő kamera és az éjjellátó berendezés képét is megjelenítheti, ráadásul az adott vezetési helyzetnek megfelelő rangsorolással.
A Perfectly Keyless rendszer esetében az okostelefon helyettesítheti a jármű analóg kulcsát
Egy olyan kulcs nélküli nyitást fejlesztett ki a Bosch, amellyel a flottaüzemeltetők hamarosan digitálisan kezelhetik járműveik kulcsait. Az üzemeltetők egy okostelefonos alkalmazáson keresztül adhatnak a gépkocsivezetőknek hozzáférést a flotta adott járműveihez, illetve rugalmasan megszabhatják, hogy kinek, mikor és melyik járműhöz lehet hozzáférése. Ehhez érzékelőket építenek be a járművekbe, amelyek kommunikálnak az okostelefonos alkalmazással. Az alkalmazás generál egy egyedi biztonsági kódot, amely illik a jármű digitális zárjába. Ha a vezető közelít a járműhöz, a rendszer felismeri az okostelefont, beazonosítja a biztonsági kódot és kinyitja az ajtót. Ha a sofőr elhagyja a járművét, az automatikusan bezáródik.
Úton az önvezetés felé
A Bosch számos korszerű vezetéstámogató rendszert is felvonultatott az IAA-n a bekanyarodáskor a kerékpárosokra és gyalogosokra figyelmeztető oldalsó radaros holttérfigyelőtől, a sávváltást segítő oldalsó radaros holttérfigyelőn át a kormánykeréken enyhe beavatkozással a sávtartást támogató rendszerig, illetve oldalszélsegédig. Utóbbiak alapja a Bosch Servotwin elektrohidraulikus kormányrásegítés, amely kényelmesebbé és gazdaságosabbá teszi a vezetést. Ez biztosítja például az új Mercedes-Benz Actros esetében az aktív sávtartó funkciót is.
A Servotwin (balra) elektrohidraulikus kormányrásegítés sebességfüggő rásegítést nyújt, valamint csökkenti a tüzelőanyag-fogyasztást. A többtengelyes járművek hátsó tengelyének elektronikus vezérlésű kormányzása (eRAS, jobbra) csökkenti a fordulási kör átmérőjét és az abroncskopást
A három vagy több tengelyen futó járművek hátsó tengelyének elektronikus vezérlésű kormányzása (eRAS) pedig csökkenti a fordulási kör átmérőjét és az abroncskopást. Ennek lényege, hogy az első tengely bekormányzási szöge alapján a rendszer meghatározza a hátsó tengely optimális bekormányzási szögét. A kanyar elhagyása után pedig egyenesbe állítja a tengelyt.
Újdonságok dízel- és gázmotorokhoz
A moduláris közös nyomócsöves befecskendezőrendszer (CRSN) a dízelmotorok hatékony tüzelőanyag-ellátását biztosítja
Habár napjainkban minden az elektromos hajtási megoldásoktól hangos, ne feledjük, hogy a haszonjárművek esetében még hosszú évekig a dízelmotor jelenti majd a fő csapásirányt. A dízelekhez a Bosch egyik fontos újdonsága a Denoxtronic 2.2 evo nevű AdBlue-adagoló rendszer, amely rugalmasan konfigurálható és még tüzelőanyag-megtakarítást is eredményez. A gyártó a kishaszonjárművekhez egy különösen kompakt változatot kínál Denoxtronic 6-5 néven. Ugyanakkor a 6-HD változat az akár 15 kilogramm/óra adagolási kapacitásával nehézhaszonjárművek nagy teljesítményű motorjaihoz is megfelel. A moduláris közös nyomócsöves befecskendezőrendszer (CRSN) pedig akár nyolchengeres, 850 kilowatt teljesítményű dízelmotorokhoz is alkalmazható. A rendszer tervezett élettartama közúti felhasználásban 1,6 millió kilométer, terepes járművekben pedig 15 ezer üzemóra. Ráadásul a hagyományos rendszerekhez képest egy százalékkal csökkentheti a tüzelőanyag-fogyasztást. A változó szállítókapacitású olajszivattyú szintén akár egy százalékkal is mérsékelheti a gázolajfogyasztást.
A Bosch számos részegységet kínál földgázüzemű motorokhoz is
Az előrejelzések a földgázüzemű járművek számára jelentős piaci növekedést mutatnak. A Bosch ezekhez is számos korszerű részegységet kínál, például motorvezérlő egységet, alkatrészeket a befecskendező-, illetve a szívórendszerhez, valamint számos érzékelőt.
Szórakoztatóberendezések buszokhoz
A Bosch új multimédiás rendszerével minden autóbuszos utazás a határtalan szórakozásról szólhat
A távolsági buszokat illetően pedig a Bosch célja az, hogy az utasteret valóságos szórakoztatóközponttá alakítsa. A gyártó új Coach szórakoztatóberendezése a korszerű multimédiás és hálózatba kapcsolhatósági technológiákat a buszok kategóriájában is meghonosítja. A nagy felbontású képernyőktől a központi fejegységig a rendszer minden eleme Ethernet AVB-vel kapcsolódik egymáshoz. Az AVB az audio-videó áthidalás rövidítése, amely egy folyamatos és szinkronizált audiovizuális lejátszást biztosító adatátviteli technológia az autóiparban, még nagyfelbontású (HD) filmekhez is. Az új Ethernet-kábelezés különösen kis tömegű és helytakarékos. A központi Coach fejegység segítségével pedig a buszvezetők egy pillantással áttekinthetnek minden fontos információt. Az érintőképernyőn keresztül kezelhetik a beépített navigációs rendszert és az utastér szórakoztatófunkcióit egyaránt, míg a mySPIN okostelefon-integráció képernyőtükrözési funkciója hozzáférhetővé teszi az alkalmazásokat. Ezenkívül minden funkció hangvezérléssel is használható, a telefonhívásokat pedig beépített kihangosító könnyíti meg.
A Bosch tehát a haszonjárművek teljes skálájához számos technológiai újdonságot mutatott be, a teherkerékpároktól a nehéz-tehergépkocsikon át a távolsági autóbuszokig. Ezek az innovációk pedig mind hozzájárulnak a jövő tisztább, gazdaságosabb, biztonságosabb, hatékonyabb és stresszmentesebb, egyszóval fenntarthatóbb áru-, illetve személyfuvarozásának megteremtéséhez.
A hátulra szerelt közepes hatósugarú radart használó rendszer figyelmezteti a gépkocsivezetőt a holttérben tartózkodó járművekre