Kortrijk városában, az autóbuszipar nagy seregszemléjén, a Busworld kiállításon mutatta be új rendszereit a Bosch. Ezek beépítése hatékonyabbá, biztonságosabbá és vonzóbbá teszi a járművet.
Hirdetés:

Egyértelműen a Mobility Solutions a Bosch-csoport legnagyobb részegysége, 2016-ban 43,9 milliárd euróval az összbevétel hatvan százalékát adta. Az autóipar egyik vezető beszállítója, fő üzletágai a befecskendezés, belső égésű motorok segédberendezései, elektromos hajtásrendszerek, asszisztensek és automaták, szórakoztató, illetve információs rendszerek és járművek közötti kommunikáció, valamint műhely- és járműkereskedelmi koncepciók. A Bosch innovációja volt az elektronikus motorvezérlés, az elektronikus menetstabilizáló (ESP) és a dízelmotorok közös nyomócsöves befecskendezése. Most autóbuszos újdonságaival rukkolt ki Belgiumban.

 -

Az utas gombnyomással válogathat filmnézés, zenehallgatás vagy a navigátor képernyője között

 

Mint egy személyautó
Az egyik vívmány, hogy a személyautókon már egy ideje megszokott elektromos kormányrásegítést, annak biztonsági és vezetőtámogató funkcióival együtt, átültették nehézjárművekre. A Bosch Servotwin tehergépkocsikhoz és autóbuszokhoz is rendelkezésre áll. Nyomatékátvitele hatékonyabb a korábbi berendezésekénél, asszisztensfunkciói pedig biztonságosabbá és komfortosabbá teszik a buszvezetést. Ilyen például a sávtartó asszisztens, amely véletlenszerű sávelhagyáskor figyelmeztet, és ha nem reagál a sofőr, aktívan korrigálva beleavatkozik a kormányzásba, visszatereli a sávba a járművet.
Nagy oldalfelülete miatt egy magaspadlós turistabusz különösen érzékeny az oldalszél hirtelen rohamaira. Ezt a veszélyt is kiküszöböli az elektromos Servotwin kormánymű: automatikusan korrigálva tartja a kívánt irányt, a pilóta beavatkozása nélkül. Nincs többé ide-oda kígyózás, hektikus és idegileg kifárasztó kormánymozdulatokkal.

 -

Előfutó segédtengely kormányzása Servotwin rendszerrel, mechanikus vagy hidraulikus kapcsolat nélkül a jármű elejével

 

Hátsókerék-kormányzás
A Bosch elektrohidraulikus hátsókerék-kormányzása is teljesen új koncepció. Főképp a hosszú tengelytávú autóbuszoknak válhat előnyére, mert csökkenti a fordulókört. Például városban sokkal ügyesebben mozog vele a jármű. Nagy sebességnél, autópályán, a menetstabilitást javítja a rendszer, így simábbak és biztonságosabbak a sávváltások.
Az elektrohidraulikus kormánymű önállóan működő, igény szerinti teljesítményfelvételű rendszer, amelyet nehéz-tehergépkocsik és autóbuszok elő- vagy utánfutó hátsó tengelyére lehet felszerelni. Különlegessége a hidraulikus munkahenger intelligens kombinálása az elektronikus felügyeletű és elektromos működésű aktuátorral. Ennek köszönhetően nincs szükség mechanikus vagy hidraulikus kapcsolatra az első és a hátsó tengely között. Energiát csak akkor vesz fel, amikor ténylegesen kormányoz. A villanymotor hidraulikus szivattyút hajt, és a nyomás munkahengeren keresztül hat a kerekek irányzókarjára. Ez a megoldás 0,6 litert elérő mennyiségű gázolajat takaríthat meg száz kilométeren. A Bosch hátsókerék-kormányzását egyaránt be lehet építeni gyártás közben új járművekbe, és utólag is. A gépkocsi geometriai adatai, például a tengelytáv és a bekormányzási szög, egyénileg programozhatók a vezérlőkészülékkel.

 -

DV3 T2 tuner szolgáltat tiszta, zajmentes hangminőséget, és sokféle kiegészítő információt

 

Csúcsminőségű tévékészülék
Hosszú utazáson sem kell unatkozni: a Bosch szórakoztatóközponttá teszi az utasteret. HD-minőségben (H.265-standard), tűéles képen lehet sorozatokat, filmeket nézni, akárcsak az otthoni készüléken, és egyetlen focimeccsről sem csúszik le senki. Arról persze nem szól a fáma, hogy miképp egyezzenek meg a labdarúgás, illetve a szappanoperák rajongói – ez már legyen az ő dolguk.
A Bosch DVB-T2 vevő világszerte az első, amelyet kimondottan járművekbe terveztek. Minden eddiginél több adót képes fogni, egész Európából veszi a digitális műsorokat, és élményszerűbbé teszi a buszon töltött órákat, ha majd 2018 tavaszától gyártásba megy.
A tuner négy antennával keresi folyamatosan a legerősebb bejövő jelet, és mindig azt választja ki, így a lehető legtisztább a közvetítés. A kódolt szórakoztató programokat integrált CI-csatlakozó dekódolja. Saját filmeket és zenét USB-n keresztül lehet lejátszatni. Ezenkívül összekapcsolható a készülék műholdas tévévevővel és DVD-lejátszóval is, a jármű szórakoztató és információs rendszeréhez CAN-busszal csatlakozik, és CAN Remote segítségével vezérelhető. Senki sem panaszkodhat a változatosság hiányára – tőlem inkább azt kérdezi a kisördög, hogy minek egyáltalán útnak indulni egy ilyen busszal, álló helyzetben is lehet a képernyőt bámulni, és akár azt a tájat nézegetni, amerre az utazás vezetett volna…

 -

A tandem funkció jóvoltából különböző rádióműsor szólhat a buszvezetőnél és az utastérben

 

Multimédiás szórakoztatás
Aki nem akar kinézni az ablakon, elővenni egy könyvet, vagy elmerülni saját gondolataiban, szörfözhet az interneten, videókat tekinthet meg, vagy a világhálóról hallgathat slágereket – erre szolgál a Bosch új Coach smartInfotainment sorozata. „A Coach smartInfotainment fokozza a jó közérzeti tényezőt a túrabuszon, ezzel versenyelőnyhöz jut a vállalkozó, vendégei pedig élvezik a hangulatos kirándulást” – mondta Oliver Bäcker, a Robert Bosch Car Multimedia GmbH autóbusz-üzletágának értékesítési vezetője. A rendszer fő építőelemei a Coach smartRadio és a Coach smartPanel. Az előbbi fogja a DAB+ rádióadókat, Bluetooth útján vesz át zenét okostelefonról, és a sofőr még telefonálhat is anélkül, hogy el kellene vennie tekintetét az útról, vagy kezét a kormányról.

 -

Setra S 531 DT emeletes buszba beépített Coach Media Router, amely a különböző műsorforrásokat vezérli

 

Kiváló hangminőség
A túra-, városközi és városi autóbuszokba beépíthető új Coach smartRadio a DAB+ standard szerint sugárzott rádióműsorok vételére alkalmas. A DAB a „Digital Audio Broadcasting”, azaz antennával vehető digitális rádióadás rövidítése, a „+” pedig azt jelenti, hogy tiszta, zajmentes a hangminőség, és a műsort kísérő sokféle kiegészítő információt lehet venni, például a zeneműről és az előadóról. Ezzel a készülékkel a Bosch az elsők között kínál magas színvonalú szórakoztató-tájékoztató rendszert az autóbuszgyártóknak. Az egész járművet kétszer negyven wattos Class-D végfokozat telt hangzása varázsolja koncertteremmé. A Coach smartRadio egyébként képes zenét lejátszani egy USB- és két AUX-csatlakozóról, illetve memóriakártyáról is. Az okostelefont Bluetooth 3.0 integrálja, az audiostreaming- és multimédiás vétel lehetőségével. A rendszer szoftverfrissítései egyszerűen és gyorsan letölthetők az USB-csatlakozóról, amely közben fel is tölti a telefont. Talán mondani sem kell, hogy a Coach smartRadio a kormánykerékről kezelhető.

Első osztályú szolgáltatás
A Coach smartPanel kibővíti a Coach smartRadio funkcióit, és még magasabb szintre emeli a túrabusz szolgáltatásait. Ez felügyeli a digitális zenelejátszást és a külső műsorforrásokat, mint a DVD-lejátszó és a nagyfelbontású tévévevő – nagyon változatosan lehet szórakoztatni az utasokat. Rádióadások vételére a Tandem-Out funkció szolgál, ennek jóvoltából a vezetőnél hip-hop szólhat, míg hátrébb népzene, tehát ez esetben nincs szükség egyezkedésre. A Coach smartInfotainment berendezéshez három mikrofon csatlakoztatható: a vezető fixen beépített mikrofonjának kihangosító funkciója is van, ezzel tájékoztathatja a pilóta az utasokat, az idegenvezető két mikrofonja közül az egyik vezeték nélküli típus, hogy a buszban kötetlenül járkálva is tudjon beszélni.
Ezeknek az innovációknak a jelentősége túlmutat a monoton utazások nyomott hangulatát feloldó szórakoztatáson: vonzóbb alternatívává teheti a társasutazást az egyéni autózásnál, ami mind gazdasági, mind környezetvédelmi szempontból kívánatos. Ma már elvárják az emberek, hogy az autójukban ugyanolyan színvonalú zenehallgatásra nyíljon lehetőség, mint odahaza, és a nívós tévévétellel a busz még előnybe is kerülhet.

Előző cikkSEMA őrültségek
Következő cikkSzemélyeskedik
Gyerekkorom óta autórajongónak tartom magam. Járműgépész mérnökként diplomáztam, 13 évig dolgoztam a Közlekedéstudományi Intézetben. Jogosítványom 1963 óta van, sok országban rengeteg élményt szereztem autós újságíróként, mindenféle furgon és kamion kipróbálásával. Ötven éve publikálok.