Ha idén külföldi autópályákon áramszedős szerelvényeket látunk, akkor jó eséllyel griffes vontatóval találkozunk. Persze arra egyelőre nincs esély, hogy mindez az M1-esen is megtörténjen, viszont Németországban 2019 és 2020 folyamán három, egymástól független területen is elindulnak tesztüzemeltetések. Köztudott, hogy a svéd gyártó az alternatív hajtásláncok fejlesztésének egyik élenjárója, köztük a nehéz-tehergépkocsik terén még gyerekcipőben járó elektromos hajtástechnológiának is. Ugyanakkor kikacsintva a személyszállítás irányába, felsővezetékes autóbuszt is találhatunk már sorozatgyártásban.
De most térjünk vissza Németországba, ahol pár évvel ezelőtt elindultak az elektromos autópályák előkészületei! A jelenleg futó projekt előzménye a Volkswagen-csoport és a Siemens között létrejött együttműködés, amelyhez a Scania tavaly két dízel-elektromos hibrid vontatót biztosított. A legújabb, azaz idei és részben jövő évre átcsúszó német tesztek során az első elektromos szerelvények Hessen tartományban az A5-ös autópályán állnak munkába, ahol már mindkét irányba kiépült az öt kilométeres tesztszakasz infrastruktúrája, beleértve a felsővezetékeket is. A második e-autópálya, azaz villamosított útvonal az A1-es autópályán Lübeck kikötője felé valósul meg, amelyhez egy kiegészítő töltési pontot is létrehoznak a kikötőn belül. A tervek szerint az áramszedős Scania tehergépkocsik a nyár folyamán vehetik birtokba az autópálya ezen szakaszát. A harmadik szakaszt Baden-Württemberg tartományban a B462-es gyorsforgalmi út mentén alakítják ki 2020 elejére.
Tűzpiros elektromos Scania bevetésre várva
Az elektromos utakon munkába álló összesen 15 vontató fülkéje mögött a Siemens által kifejlesztett áramszedő található, így a járművek a felsővezetékből nyert árammal üzemelnek. A szerelvények mindegyike valós fuvarfeladatokat teljesít majd. Elsőként Hessenben kezd el dolgozni a villamos-Scania, egy R 450 vontató kezdi meg napi munkáját a villamosított úton.
Úgy tűnik, hogy Olaszország sem szeretne kimaradni az innovatív országok sorából, hiszen Lombardiában, a tartományon belül is egész pontosan Brescia, Bergamo és Milánó között tervezik kiépíteni az infrastruktúrát. Sőt, a tervezők itt még tovább mennek, ugyanis egy több mint 60 kilométeres szakaszon napelemek telepítésével szeretnék megoldani a járművek áramellátását.
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért szükséges ennyire bonyolult rendszert kiépíteni, hiszen az elektromos személyautók felsővezetékek nélkül közlekednek. A válasz nagyon egyszerű: a személyautók a nap jelentős részében parkolókban, garázsokban állnak, így a tulajdonosoknak szinte bármikor lehetőségük adódik feltölteni őket. A haszonjárművek azonban ezzel szemben hosszú órákat mozgásban, úton töltenek és az üzemeltetők számára a töltések miatti kiállás komoly veszteségeket jelentene. Erre nyújt kézenfekvő megoldást a menet közbeni, azaz a felsővezetékes áramellátás.
Lehajtott áramszedővel hibrid tehergépkocsiként üzemelnek a Scaniák