Tavaly nyáron mutatták be Európa piacvezető távolsági autóbusza, a Mercedes-Benz Tourismo legújabb generációját. Az újdonság jól felszerelt, háromtengelyes, 428 lóerős példányát egy hazai túra alkalmával vezetőként és utasként is kipróbálhattuk.
Hirdetés:

Nem kis feladat vár az új generációs Mercedes-Benz Tourismo típusra. Egyfelől fenn kell tartania az elődei által megszerzett előkelő piaci pozíciót, miközben a vetélytársak sem pihennek. Hiszen nemrég jött ki szintén új generációval például az MAN Lion’s Coach, a NEOPLAN Tourliner és a Volvo 9700/9900. Másfelől a Travegót szép csendben kivezette az európai piacról a Mercedes-Benz, noha Törökországban továbbra is forgalmazzák az új generációját. Így a Tourismónak kell betöltenie a luxusszínvonalú zászlóshajó szerepét is, kielégítve az egyébként Travegót igénylő ügyfelek és utasok elvárásait. Ezért az új Tourismo elődjénél igényesebb kivitelben, illetve gazdagabb specifikációs lehetőségekkel is rendelkezésre áll. A hazánkba látogatott tesztbusz minden ízében ezt a felső termékvonalat képviselte. A Tourismo újdonságait már részletesen bemutattuk, így most a menetpróba tapasztalataira összpontosítunk.

 -

Ilyen elegáns kivitelezésű utastérrel az új Tourismo méltán veszi át a Travego szerepét az európai piacon

 

Exkluzív környezet

Először utasként nyílt lehetőség a már a méreteivel is tekintélyt parancsoló, háromtengelyes, elegáns megjelenésű busz kipróbálására. A 13,1 méter hosszú modellbe 48 utasülés került, ami már eleve az átlagosnál nagyobb lábteret eredményez, megteremtve a hosszú távon is kényelmes utazás alapját. Ráadásul ezek a márka saját fejlesztésű Travel Star Eco ülései, kombinált bőr/Alcantara kárpitozással, fahatású betétekkel, oldalsó kiegészítő párnázással, lehajtható italtartós asztalkával és állítható magasságú fejtámlával. Amennyire exkluzív a megjelenésük, annyira kellemes a használatuk is. Ezenkívül minden ülőhelyhez kék LED-del megvilágított USB-csatlakozó, hulladéktároló és LED-es olvasólámpa is tartozik. A narancssárga LED-es mennyezeti hangulatvilágítással ellátott utastér több pontján 230 voltos csatlakozó aljzat is található. Az utastér különlegességei közül említést érdemelnek még az esőérzékelős tetőszellőzők.

 -

A lábtér bőséges, az ülések minden igényt kielégítenek, a felszereltség pazar

 -

Ma még csak kevés turistabuszba rendelhetők állítható magasságú fejtámlával ellátott utasülések

A légies megjelenés és az akadálytalan használat érdekében a felső csomagtartópolc nem függesztett, hanem konzolos kivitelű, vagyis teljesen egybefüggő a nyílása. Ennek ellenére rosszabb minőségű utakon sem zörgött, hanem masszívan állt. Egyébként a rázósabb szakaszokon vagy úthibákon az egész utastérben csak minimális, az átlagosnál enyhébb zörejek, rezgések hallatszottak, valamint a rugózás is igen kényelmesnek bizonyult. A motorhang pedig még a leghátsó sorban sem öltött zavaró, feltűnő mértéket, inkább csak visszafogott duruzsolás maradt, elöl szinte nem is hallatszott. Minden bizonnyal nem lesz tehát csalódott, aki egy korábbi Travegóból átül az új Tourismóba.
Akkor sem, ha éppenséggel gépkocsivezető az illető!

 -

A tartóoszlopoktól mentes csomagtartó polc szélén kapaszkodó húzódik végig

 -

A fej feletti panelek is elegáns kivitelezésűek, az olvasólámpák LED-esek

 

Csúcsszínvonalú munkahely

A Tourismo kétféle műszerfallal készül. A Basic Plus inkább menetrend szerinti járatokhoz ideális, ugyanis rövidebb a középkonzol felső része, így itt jól elhelyezhető a jegykiadó-, illetve pénztárgép. A Comfort Plus szélesebb felső részén jól elfér a nagyképernyős multimédia-rendszer és több kapcsoló az opcionális berendezések működtetéséhez, ezért ez a különjárati alkalmazásokhoz előnyös. Tesztbuszunkba persze ez utóbbit szerelték, erősítve a luxusturistabusz karakterét.

 -

A Comfort Plus műszerfal különösen igényes kivitelezésű, elegáns formavilágú és ergonomikus kialakítású

A műszerfalon az Actrosból ismerős kezelőelemekkel találkozhatunk a kártyakulcstól és nyomógombos indítástól a kapcsolókon, a multifunkciós kormánykeréken, valamint a váltót és a retardert vezérlő bajuszkaron át a műszerpanelig. Habár ez utóbbi színes, grafikus központi kijelzője viszonylag nagy, nem tud minden szükséges információt egyszerre megjeleníteni. Szerencsére a kormánykerékről nagyon könnyű lépkedni a logikus felépítésű menüben.

 -

Az Actrosból származó műszerpanelt ügyesen a Tourismo funkcióihoz szabták

 -

A multimédia-rendszer nagyméretű kijelzőjén a tolatássegítő kamera és a második ajtónál elhelyezett kamera képe is megjeleníthető

 -

A légkondicionáló rendszer is annyi ügyes funkciót, illetve személyes beállítási lehetőséget kínál, hogy egy külön menürendszert kapott

A legnagyobb dicséret a légkondicionáló és a multimédia-rendszer kezelőpaneljét illeti. Először is a Mercedes-Benz vette a fáradságot, pontosabban rászánta a kellő költségkeretet, és nem a beszállítók teljesen eltérő fejegységeit, hanem saját, a műszerfal többi eleméhez szervesen illeszkedő, egységes képet mutató paneljeit építi be, amiről más gyártók is példát vehetnének. Másrészt a légkondicionáló rendszer egy hasonló menüt kapott, mint amilyen a központi kijelzőn fut. Így rengeteg egyéni beállítás és programozási funkció elérhető innen, például a vezető- és az utastér külön klimatizálásához, valamint az álló helyzeti fűtés megfelelő beállításához. Még az is beprogramozható, hogy mikor milyen késleltetéssel kezdjen jégmentesíteni. A multimédia-rendszer kezelőpaneljén pedig nagyon egyszerű és egyértelmű a vezetőállás, illetve az utastér külön szórakoztatórendszerének vezérlése. Természetesen a vezetőülés kialakítása, kényelme is luxusbuszba illő, a kilátás pedig minden irányban kiváló.

 -

A vezetési stílust a központi kijelzőn valós időben kiértékelő rendszer is elérhető az új Tourismóhoz

 -

Számos fejlett vezetéstámogató rendszert kínál a Tourismo

 -

Sok személyes beállítás könnyedén elvégezhető a központi kijelző menüjében

 

Erősen kifinomult

Erről a nagyszerű munkahelyről a tesztjárműben egy nagyon jól méretezett hajtásláncot dirigálhattunk. A soros, hathengeres, 10,7 literes OM 470 motor 428 lóerős változata az MB PowerShift nyolcfokozatú automatizált sebességváltóval és egy hosszú, száz kilométer/óra sebességnél csupán 1200-as percenkénti fordulatszámot eredményező hátsó tengelyáttétellel ideális választásnak bizonyult a 24 tonna legnagyobb megengedett össztömegű buszhoz. Igaz, nem teljes terheléssel az Alpokban, hanem csak néhány fővel a fedélzeten, a 7-es út Budapest és Velencei-tó közötti szakaszán próbáltuk ki, ám itt bőséges tartalékokat mutatott.

 -

A vezetőt is prémiumszínvonalú ülés, ergonomikus környezet, korszerű megoldások, valamint gazdag felszereltség kényezteti

A fordulatszámmérőn 900 és 1500 között húzódik a zöld mező, és való igaz, a motor nemhogy 900-ról, de már 850-ről is simán, erőlködés nélkül húzott. A váltó nagy gázadásra sem pörgette 1500-1600 fölé az erőforrást, a turistabuszoktól megszokott lassú, de kényelmes váltással 1000-1100 közé ejtve a fordulatszámot. A fokozatváltások között pedig a motor mindvégig erőteljesen, dinamikusan gyorsította a buszt. A legtöbb emelkedő sem hozta zavarba, még gyorsítani is tudott a jármű. A 6-os és a 7-es út közös érdi szakaszán a meglehetősen meredek kaptatón ejtette csak egy kicsit, nagyon lassan a sebességet nyolcadik fokozatban. A hűtőfolyadékkal működő Voith retarder pedig a lejtőkön nagyon hatékonyan fogta a buszt. Már a második fokozatában szinte egy intenzív fékezés erejével torpantotta meg a Tourismót.

 -

A Mercedes-Benz OM 470 motort tavaly egy átfogó hatékonysági csomaggal fejlesztették tovább a még kisebb tüzelőanyag-fogyasztás érdekében

 

Fejlett segédek egy kis szeplővel

Nagyon szépen működött a domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés, a PPC is. Mindig pontosan eltalálta, hogy mikor kell elvennie a gázt, mikor kell kitenni szabadon gurításba a váltót, mikor kell ráengedni a motorféket és így tovább. Sőt, a műszerpanelen a vezetési stílus valós idejű kiértékelését is nyomon követheti a gépkocsivezető, ami az autóbuszok kategóriájában még ritkaság számba megy. Az automatikus vészfékrendszer, az ABA 3 azonban két téves megmozdulást is produkált a rövid tesztúton.

 -

A kerekek feletti kis tereket is jól kihasználták a tervezők. A kormányzott harmadik tengely jó fordulékonyságot biztosít

Egyszer a falu szélén a forgalomlassító sziget tábláját akadálynak érzékelte, és váratlanul befékezett. Ez még csak-csak elnézhető, hiszen nem okozott vészhelyzetet, persze felesleges fékkopást és a visszagyorsítás miatt felesleges tüzelőanyag-fogyasztást, illetve károsanyag-kibocsátást igen. Majd a nyílt országúton egy kerékpároshoz közeledve jó előre kitettem az irányjelzőt, elkezdtem átkormányozni a buszt a szemközti sávba, ám a biciklishez közel érve mégis befékezett a rendszer. Ez a téves közbelépés veszélyes is lehet, amennyiben a szembejövő előtt a váratlan sebességvesztés miatt nem sikerül időben befejezni az eltervezett és kiszámított kikerülési manővert. Az ilyen esetek is azt mutatják, hogy még korai lenne az önvezető járművek általános forgalomba engedése.

 -

A csomagtartó befogadóképessége WC-vel, sofőrhálóhely nélkül 8,7 köbméter

Ettől a két malőrtől eltekintve csak kellemes benyomásokat szereztünk az új Tourismóval, úgy utasként, mint gépkocsivezetőként. A javított aerodinamikának, a kisebb tömegnek és a hatékonysági csomaggal továbbfejlesztett OM 470 motornak köszönhetően hét százalékkal kisebb átlagos tüzelőanyag-fogyasztás, valamint a kibővített olajcsere-periódus és a távdiagnosztika révén pedig minden bizonnyal az üzemeltetők is ugyanígy érzik majd. Úgy tűnik tehát, hogy az új generációs Tourismót megfelelően felkészítették a cikk elején említett feladatainak sikeres teljesítésére, beleértve a luxusturizmus igényeinek kielégítését is.

 

A kipróbált Mercedes-Benz Tourismo Business M/3 RHD LL főbb műszaki adatai
Méretek/tömegek
Hosszúság (mm):13 115
Szélesség (mm):2550
Magasság (mm):3680
Tengelytávolság (mm):6090+1350
Padlómagasság (mm):1370
Belmagasság (mm):2014
Csomagtér térfogata WC és sofőrhálóhely nélkül (m3)9,9
Csomagtér térfogata WC-vel, sofőrhálóhely nélkül (m3):8,7
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):480
Ülőhelyek száma:48+1+1
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg):24 000
Fordulási kör átmérője falak/padkák között (m):21,03/16,68
Hajtáslánc
Motor típusa:Mercedes-Benz OM 470
Hengerek elrendezése, száma:soros, 6
Összlökettérfogat (l):10,7
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):315(428)/1600
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/1/min):2100/1100
Sebességváltó típusa:Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift