Végre a ködös Albion kishaszonjármű-palettáját is színesíti egy Toyota Land Cruiser terepjáró! Mit egy, rögtön kettő, hiszen a Land Cruiser J15 (máshol 300 vagy Prado néven) rögtön két tengelytávval – 2450 és 2790 milliméter –, valamint három-, illetve ötajtós kivitelben áll rendelkezésre. Most, ha gonoszok lennénk, mondhatnánk, csak kidobták a hátsó ülést, lemezre cserélték az üveget, máris elkészültek a Utility Commercial modellel. Nem mondjuk, azonban misztifikálni sem szeretnénk, hiszen nem történt sokkal több átalakítás.
Ne tévesszen meg senkit a kerekded forma! A Land Cruiser UC akár az „elhunyt” Defender valós alternatívája is lehetne
Az eredmény azonban valamelyest enyhíti az angol lélek azon szomorúságát, amelyet a bálványozott, nemzeti szimbólum Land Rover Defender hasonló kivitelének elvesztése jelentett. Ugyan az aktuális Discovery kínálatában is szerepel haszonjármű, ám a guruló számítógéptől való félelem a konzervatívabb kisiparosokat jószerivel egyenesen a Toyota karjaiba kergeti majd. Az alvázas konstrukciójának köszönhetően robusztus Toyota pont azokat szólítja meg, akik egy időjárástól és útviszonyoktól függetlenül megbízható kishaszonjárművet szeretnének.
A kép csalóka, hiszen a Utility Commercial nem rönkszállításra termett
Lássuk a számokat!
A háromajtós külső méretei – 4395 milliméter hosszú, 1885 milliméter széles, 1830 milliméter magas – alapján többet várnánk tőle, mint 1574 literes rakteret és 593 kilogramm terhelhetőséget. Az ötajtós 4840 milliméter hosszú, szélessége ugyanakkora, mint kisebb testvéréé, ellenben 15 milliméterrel magasabb. Itt már körülbelül ötven százalékkal nagyobb, 2216 literes rakteret találunk, és a 756 kilogramm terhelhetőség is nagyobb mozgásteret eredményez. Fékezettlen, illetve fékezett utánfutóból egységesen legfeljebb 750/3000 kilogramm tömegűt vontathatnak.
Sík, csúszásmentes padló, amely a tartós igénybevételnek is ellenáll
A 2,8 literes, négyhengeres D-4D dízelmotor 177 lóereje és 420 newtonméter csúcsnyomatéka az 1400–2600 közötti fordulatszám-tartományban végig rendelkezésre áll. Az állandó összkerékhajtáshoz szükséges forgatónyomaték egy hatfokozatú manuális váltón keresztül jut a kétfokozatú osztóműben lévő központi, részlegesen önzáró Torsen-differenciálműhöz, onnan pedig előre, illetve hátulra. A négy, belső szellőzésű tárcsafék akár a 103 mérföld/óra – 174 kilométer/óra – legnagyobb sebességről is határozottan visszafogja a lendületet. A jármű blokkolásgáltó rendszere terepen sem jön zavarba.
A rakteret az utastértől elválasztó, masszív rácson egy praktikus kis ajtót alakítottak ki
Green Laning
Az öt- 215, a háromajtós 205 milliméter szabad hasmagassággal rendelkezik. Az első és a hátsó ütközőt, továbbá az alváz keresztmerevítőit úgy alakították ki, hogy terepen átcsússzanak az akadályon, ha leérnek. A gázlómélység 700 milliméter, az első terepszög 31 fok, a középső 22 fok, a hátsó a háromajtósnál 26, az ötajtósnál pedig 25 fok. A mászóképesség 42 fok, és ugyanilyen meredek lejtőn keresztben, oldalra dőlve is haladhatunk anélkül, hogy a jármű stabilitása meginogna. Elöl kettős keresztlengőkaros felfüggesztést találunk, hátul merevtengelyt. A rugózásról elöl-hátul csavarrugók gondoskodnak, hátul légrugóval kiegészítve. Az acél keréktárcsára szerelt gumiabroncsok 245/70 R 17 méretűek, az ötajtós esetében a pótkerék is ekkora, a rövid viszont csupán egy abroncsjavító készletet kapott.
Külön nyitható a hátsó ajtó kis ablaka, ez szűk parkolóban hasznos lehet
Az alapfelszereltséghez többek között szövetkárpitozású ülések, manuális (az ötajtósnál kétzónás automatikus) légkondicionáló, fűthető motoros visszapillantó tükrök, sebességtartó berendezés, fényérzékelős világításkapcsolás, kulcs nélküli nyitás és indítás, LED-es nappali menetvilágítás, LED-es első ködfényszóró, LED-es kombinált hátsó lámpa és tetősín tartozik. Hathangszórós CD-rádió, AUX-bemenet, Bluetooth- és USB–kapcsolat szintén.
Ugyanez igaz a termetes, oldalra nyíló ajtóra is, két kisebb praktikusabban szolgálná az áruszállítást szűk környezetben
Az aktív kipörgésgátló (A-TRC) a Toyota bevallása szerint a hasonló rendszerekhez képest jóval strapabíróbb, nekik nyugodtan elhihetjük. A biztonságunkról továbbá menetstabilizáló, vontatmánystabilizáló (az ötajtósnál) és abroncsnyomás-ellenőrző rendszer gondoskodik. A szokásos két első és oldalsó légzsákon kívül a vezető térde is védelmet kapott.
Angliában négy színárnyalatból lehet vállasztani, idehaza egyből sem, de ne szomorkodjunk, hiszen vigasztalódhatunk a jóval jutányosabb árú Lada 4×4 Pack kishaszonjárművel!
Ötajtós kivitelben valamivel jobban felszerelt, mint a kistestvér