Természetesen a munkás hétköznapok keserű oldalába is belekóstoltunk az új Mercedes-Benz Sprinter nemzetközi menetpróbáján a fent nevezett úr örökérvényű törvényeinek köszönhetően. Szerencsére sok mindennapos nyűgre gyógyírt kínál a harmadik generáció.
Hirdetés:

Azt hittem, hogy könnyű napnak nézek elébe, ugyanis elsőként egy jól felszerelt, V6-os iránytaxira osztottak be. Az újdonságról elméletben már igen sokat tudtunk addigra (lásd a QR-kódot a sarokban!), most azonban gyakorlatban is próbára tehettem. Külön jó hír, hogy a Mercedes-Benz Sprinter típus Tourer utónevű kivitelének utaslistáján mindössze egyetlen utas szerepelt. Ráadásul a személyszállító egy hétfokozatú automatikus váltóval felszerelt példány, reméltem, hogy így a holland főváros forgalma is könnyebben elviselhető. És valóban, egyedül az erősebb motorfékhez kellett néha kézzel belenyúlni, de igazából anélkül is egészen ügyesen teszi a dolgát a 7G-Tronic. A vezetői nyugalmat csak fokozta, hogy egy szem utasunknak csupán a festői holland kisvárosokat és tájat kellett megmutatni egy másfél órás körút során. És az útvonalat sem kellett tudni, hiszen előre beprogramozták. Az MBUX infotainment rendszer 10,25 col képátlójú képernyőjével öröm a navigáció! A nagy felbontású és rendkívül részletgazdag térkép mellett hangutasításokkal és a műszeregység új színes információs képernyőjén is segíti a tájékozódást.

 -

Nemcsak fényűző iránytaxiként, hanem akár 19 fős minibuszként is elérhető vagy akár több köbméteres csomagterű kilencszemélyes mikrobuszként is

V6, személyszállító

Lehet, hogy az egyetlen vendégünknek is a fent említett kódot kellett volna megmutatni! Lehet, hogy akkor rendesen viselkedett volna. Többször rá is kellett szólni, hogy ne ugráljon, üljön vissza. Szerencsére elérhető elektromos gyermekzár is a tolóajtókra a Mercedes-Benz Sprinter esetében, így csak a járművezető idegeit borzolta, nem jelentett komolyabb veszélyt. Pedig semmi oka nem lehetett a panaszra és a féktelenkedésre! A kinti melegrekordot feledtetve az utastér mind a négy üléssorában kellemes hőmérséklet uralkodott a tetőre szerelt kiegészítő légkondicionáló jóvoltából. Fedélzeti wifi és töltőcsatlakozó gondoskodhatott volna a modern időkhöz igazodó szórakoztatásáról – olvashatta volna lapunk internetes változatát –, ha a méretes ablakok előtt elterülő látvány esetleg mégsem köti le. Pedig a falvak gyönyörűségéhez sem férhetett kétség, ahogyan a kanyargós kis utcák szűk mivoltához sem – a házak és a parkoló autók között alig pár centiméter maradt a Sprinter oldalai mellett.

 -

Az elsőkerék-hajtású változatok értelemszerűen üresen, illetve kis terhelésnél lényegesen kezesebb viselkedésűek, valamint csúszós útfelületen is. A hátsókerék-hajtás szűkebb fordulókört biztosít, és vontatásnál, illetve nagy terhelés esetén stabilabb

Két szerencsém, hogy a nagyobb motor csak a jobb bekormányzási szöget biztosító hátsókerék-hajtással érhető el, és nem a hétméteres kivitellel kellett próbára tenni a manőverezőképességet. Igen nagy segítséget jelentett a 360 fokos kamerarendszer, amelynek összefűzött madártávlati képe remekül láttatta a jármű sarkait és az akadályokat. A Sprinter új sebességfüggő elektromos kormányrásegítése kis sebességű manőverezéskor rendkívül könnyen tekerhető, nagyobb tempónál pedig kellő ellenállású, jó iránytartást és pontos ívmeghatározást biztosít. Visszafelé az autópályán a kormányzás utóbbi jellemzői mellett az tűnt fel, hogy egyenletes haladáskor milyen csendes az új Sprinter, csupán a külső tükrök keltenek némi szélzajt. A gyorsítósávon a gázpedált erősebben taposva viszont a dízelmotor feltűnően hallatja hangját. Ennél picit problémásabb, hogy kevésbé elegáns (értsd: nyersen kerregős) a hangszíne. Valószínűleg ez keveseknek okoz majd problémát, hiszen az érdekes módon kellemesebb hangzású négyhengeresek adják majd az eladások döntő többségét. Valószínűleg ezt gondolta a diszpécser is, hiszen miután az izgága nagyon fontos személyt leszállítottam, egy kis motorral ellátott furgonra, majd platósra ültetett át.

 -

Hatalmas kényelmi előnyt jelentenek az immár egy kézzel 270 fokos szögig nyitható hátsó ajtószárnyak, valamint az elsőkerék-hajtású kivitel nyolc centiméterrel alacsonyabb rakodási magassága. Ám ha naponta ötven-száz alkalommal kell felmászni a raktérbe, akkor az opcionális hátsó fellépőt mindenképpen érdemes megrendelni!

Futár, expressz kiszállítás és csomagszállítás

Most népszerű hívószó a logisztikában ez a három egymáshoz igen közeli területet lefedő fogalom, hiszen az internetes áruházak folyamatos térnyerésével óriási ütemben nő majd ez az ágazat. Azonban a szakma a következő évtized elejére összesen négymilliárd kiszállítandó csomaggal számol évente – csupán Németországban. Erre remek példát jelentett a nap második megbízatása: egy virág-nagykereskedésből kiszállítani a megrendelt tulipánhagymákat a megadott címre. Murhpy úr itt többszörösen megpróbálta érvényre juttatni a törvényeit, szerencsére többnyire sikertelenül.

 -

Rakományrögzítés terén a lehetőségek jóformán végtelenek: rendelhető burkolt, terhelhető kerékjárati ív, opcionális sínrendszerek, a fémpadló helyett pedig könnyű műanyag- vagy masszív fapadló. Elérhető mozgatható alátámasztás, amellyel a tolóajtók fellépőjében is stabilan állhat a raklap egyik oldala

Már önmagában az sem nyerő, hogy a keskeny, egyetlen nyomtávos út a virágföldek és a csatornák között vezet, ám ezt tovább nehezítette, hogy mindkét irányban erős kerékpárforgalom jellemezte. Ha ez nem lett volna elegendő, éppen egy emeletes busznyi nyugdíjas turista szállta meg a látvány-virágkereskedést. Így a személyautók, a méregdrága Setra, a süvítő kétkerekűek és a bámészkodó külföldiek között kellett lényegében egy szűk Z-folyosót végigtolatni. Ilyenkor a tolatókamera és a parkolószenzorok mellett nagy segítség a hátsó keresztirányú forgalomra is figyelmeztető rendszer. Valamint az elindulási segéd, amely megfékezi a járművet, ha a sebességváltóval kiválasztott menetirányban akadályt észlel elinduláskor. Ha így kifogtunk a törvényhozón, akkor ezek után szinte magától értetődő, hogy a helyszínen a kereskedés öt megkérdezett munkatársából négy nem tudta, hogy hol és milyen csomagot kellene átvennünk. Ilyen fejetlenség nincs a Mercedes-Benz Pro márkanév alatt futó szolgáltatások használatával: induláskor már érkezett is a navigációs rendszerre az új cím szöveges üzenetben, amelyet pár kattintással egyből átvett a navigációs rendszer. Vagyis a diszpécser leküldte nekünk az összes tudnivalót egyből a jármű rendszerére, nem nekünk kellett ezzel vesződni. Ez csak egy a márka sok új, korábban már bemutatott szolgáltatása közül, amellyel a kisebb, néhány járműből álló flották is élvezhetik a modern flottakezelés nyújtotta előnyöket.

 -

Nemcsak kirakat: a következő években a kishaszonjárművek esetében is elvárássá lép elő a jó felszereltség – egy felextrázott Sprinterre sokkal könnyebben talál jó járművezetőt a futárszolgálat

Az egyik ilyen a valós idejű forgalmi információk, amivel menet közben több lassú útszakaszt is sikerült megúszni. Persze M. úr egy kikerülhetetlen torlódást ajándékozott nekünk a fuvar végére, amikor a céltól ötszáz méterre egy híd emelése miatt húsz percet vesztegeltünk egy helyben. Ez viszont remek alkalmat adott arra, hogy az új MBUX infotainment rendszert alaposan próbára tegyük. A grafikus teljesítménye még második látásra is döbbenetes: ezt jól szemlélteti, hogy a Sprinter igen részletes háromdimenziós modelljét valós időben ámító sebességgel forgathatjuk az egyik menüben. Ez a kirakatfunkció látványos, azonban gyorsan megunható, így áttértünk a beszédvezérléses asszisztens nyúzására. A rendszer sajnos nem ért magyarul, és az angol hívószóra is sokszor a füle botját sem mozgatta. Azonban ha egyszer már felkeltettük a figyelmét, akkor a navigációval, üzenetkezeléssel és a telefonnal kapcsolatos funkciókat nagyon jól kezeli. Amikor megkértem, hogy hívja fel a főnököt, rögtön jelezte, hogy nem tudja, ki a közvetlen felettesem. Miután elárultam neki, eltárolta ezt a kapcsolatot, így jelenthettem a késlekedésünk okát. A címről továbbindulva elmondtuk neki, hogy üres a hasunk, mire készségesen kilistázta a közeli lehetőségeket. Milyen messzire jutottunk a merev, egyféleképpen kiejthető, hangsúlyozható parancsszavak korától! Több különböző szófordulattal próbálkoztunk az út folyamán, és mindegyiket remekül értette.

 -

A hatalmas képernyő esetében igyekeznek eleve a saját szolgáltatások felé terelni a vásárlókat, ugyanis az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerekkel való kompatibilitás eleinte csak a kisebb képernyőhöz elérhető

Változatosság, ami gyönyörködtet

A csillagos márka is szeretné jobban megtölteni a bendőjét és ezáltal a bankszámláit is. Tavaly Európában összesen 111 ezer új lakóautót helyeztek forgalomba – 15 százalékkal nőtt a piac az előző évhez képest. Eddig a Sprinter kimaradt a torta legnagyobb részéből, hiszen főként a nagyobb Sevel-járművek (Citroën Jumper, Fiat Ducato és Peugeot Boxer) uralták a piacot. A lakóautók piacán nagy tempóval akarja behozni lemaradását a márka, ezért érhető el ilyen rendkívül elegáns kivitelű műszerfal is, ezért kínál jóformán minden ismert biztonsági és kényelmi extrát a típus. A Sprinter is rendelkezik már az elsőkerék-hajtás előnyeivel: kezes kis terhelésnél és csúszós út esetén is. Nem is kérdés, hogy az új hajtásmód megszületését a félig és teljesen integrált lakóautók piaca, valamint a csomagszállításban való aktívabb részvétel ösztönözte. Ezért is kínál ilyen sok különböző változatot a típusból: ha például nagy kapacitású furgont keresünk, akkor „elsőkerekest” 4,1 tonnáig kínálnak, míg öttonnás „hátsókerekest” akár széles rakteret biztosító szólóabroncsozással is választhatunk. Ha a gyári kínálatban nem találjuk meg a megfelelőt, akkor jó hír, hogy több mint egy évtizede a Mercedes-Benz Vans saját felépítményezői kompetenciaközpontot működtet. Itt vezető felépítménygyártókkal közösen a márka mérnökei jóformán bármilyen egyedi ügyféligényt képesek megvalósítani – ez is fontos része a megfelelő eszközök biztosításának.

 -

A fülke-alvázra akár 9,2 négyzetméter rakfelületű felépítmény építhető hét méter hosszú jármű esetén. A platós így akár nyolc raklapot is szállíthat, eggyel többet a legnagyobb furgonnál

A nap végére mi is egy ilyet kaptunk: rövid, platós járművünkkel egy munkaeszközt kellett kiszállítani a kikötőbe – a délutáni csúcsban. A sűrű forgalom tapasztalatai, hogy elődjénél kényelmesebb az ülés és a fékpedál könnyebben nyomható. Cserébe a stop-start rendszer megfelelő működéséhez muszáj koppanásig kinyomni a tengelykapcsoló-pedált, különben a motor nem hajlandó újra elindulni. Ez megszokást igényel, nem elég bőven a fogáspont alá nyomni, hanem teljesen a padlóig le kell taposni. Ha azonban rendeltetésszerűen használjuk, akkor a városokban jelentős tüzelőanyag-megtakarítást eredményezhet.

 -

A márka egyik szolgáltatásával távolról ellenőrizhetjük, hogy ajtó vagy ablak nyitva maradt-e. Sőt, például az építési terület másik végéből is kinyithatjuk kollégánknak a rakteret, ha ő a kulcsszereplőnél előbb ért vissza a járműhöz

Szintén az útépítésekkel, össze-vissza sávot váltó személyautókkal nehezített utolsó autópályás szakaszon derült ki, hogy miért nem kényelmi extra az aktív sávtartó rendszer. A hatvan kilométer/óra fölött működő biztonsági berendezés szaggatott felezővonal átlépésekor csak figyelmeztet a kormány rezegtetésével. Ám egy záróvonal fölött az ellenkező oldal két kerekét erőteljesen megfékezve visszarántja a járművet a sávba. Emiatt országúton a kerékpárost tudatos, ám finom mozdulatokkal lavírozva kikerülni kimondottan veszélyes művelet. Határozottan át kell terelni vagy „rántani” a vonalon a Sprintert. Szintén alkalmazkodást feltételez, hogy a ráfutásgátló is nagyon érzékeny, néha feleslegesen korán jelez. Bár nyilván ez sem véletlen, láttunk olyan vezetőt, akinél folyamatosan világított – hiába. Mindkét esetben igaz, hogy a rendszer nem tudja, hogy tudatosan engedjük közelebb gurulni az előttünk haladóhoz vagy figyelmetlenségből tapossuk a gázpedált. Nem feladata eldönteni, hogy elaludtunk és azért lépjük át a sávelválasztó felfestést vagy az érzékeny lelkű utas miatt lépünk át ilyen finoman a vonalon. Remélhetőleg a „fals” jelzések miatt nem kapcsolják majd ki a járművezetők ezeket, mert akkor viszont nem tudnak segíteni akkor, amikor valóban kellene. A Sprinter gazdag biztonsági kínálata – például az adaptív sebességszabályozó, az éberségfigyelő és táblafelismerő – sok balesetet megelőzhet. Nem öncélú a kiemelkedő felszereltség, ugyanis az ilyen járművek jó járművezetőket vonzhatnak be, amire a szakmában hatalmas a szükség. A felkészült vezető takarékosabban, biztonságosabban jut célba, azaz vele jobban jár a szállító, a közlekedés többi résztvevője és a környezet is. Vagyis a Sprinterrel csak Murphy nem profitál.

 -

Vonófej: ez a vasúti szótárból kölcsönzött kifejezés valójában egy B-oszlopnál elvágott járművet takar. Értelemszerűen elsőkerékhajtású, a lakóautók gyártói saját felépítményük alvázát építhetik hozzá – akár 5,5 tonna megengedett össztömegig