Valódi felhasználói élményt kínál az új Mercedes-Benz Sprinter fedélzeti információs és szórakoztató rendszere. Reméljük, hogy erről példát vesz a többi járműgyártó is, az MBUX ugyanis még a csúcskategóriás okostelefonokkal elkényeztettettek számára is tu
Hirdetés:

Végre eljutottunk oda az elmúlt években, hogy immár felhasználói élményt tervezünk, nem felhasználói felületet. Az utóbbi folyamatból ugyanis legtöbbször hiányzott az előbbi. A járművekben egyszerű hardvereken, egyszerű megjelenítés mellett ilyen vagy olyan minőségben összetákolt szoftvereket használtunk. Minden egyes új nemzedékkel igyekeztek valami új jellemzővel elkápráztatni a nagyérdeműt, de a szoftverek átgondolt tervezése nagyon kevés esetben látszódott ki az ikonok és menük tengeréből. Nyilván egyik vagy másik gyártó előrébb járt e téren, ám az igazán igényes rendszerekkel többnyire csak drága személyautókban találkozhattunk.

Most viszont a Mercedes-Benz Sprinter harmadik generációjával egy olyan új infotainment rendszer debütál, amely megérdemli a modern és korszerű jelzőket. A felhasználói élmény alapján könnyedén azt hihetnénk, hogy az idén éppen aktuális almás táblagéppel vagy egy csúcskategóriás zöldrobotos eszközzel akadt dolgunk. Sőt, számos tekintetben még az életmód-kiegészítőnek számító eszközök gyártói is tanulhatnának a csillagos márkától!

 -

Igen, nyilvánvalóan sok Sprinter „fapadosan”, azaz színes érintőképernyő és elektronikus rögzítőfék nélkül hagyja majd el a gyárat. Ám nyilván nem véletlen, hogy a gyártó a legkisebb személyautójával egyszerre éppen a legnagyobb kishaszonjárművében mutatta be a forradalmi infotainment rendszert

 

Remélem, ezzel a képpel sikerült az értetlenkedőket gyorsan a helyükre rakni. Bizony, ott figyel a vezetőülés mellett a kézifék karja, ebben nincs ám elektronikus rögzítőfék! Munkaeszköz ez, itt nincs helye holmi zongoralakk-fekete fényes felületnek, és az érintőképernyő is csupán úri huncutság! Igen, köszönjük, ám most gyorsan el is búcsúzunk ettől a hozzáállástól, és azokkal folytatjuk, akiket érdekel, mitől különleges ez a rendszer. Ugyanis egy gazdagon felextrázott új Sprintert könnyen összetéveszthetnénk a stuttgartiak valamelyik személyautójával. Elegáns krómozott kapcsolók, igényes anyagok és luxusautókat idéző felszereltség. Haszonjárműben például biztos, hogy nem láttunk még két érintőpaddal felszerelt kormánykereket. Bizony, a műszeregység központi képernyőjét és az információs, illetve szórakoztató rendszert egy-egy érintésérzékeny felülettel kezelhetjük a kormánykerék bal, illetve jobb oldali küllőjén. Az új MBUX rendszer a kormánykerék „gombjai” mellett az érintőképernyőn és hangvezérléssel is kezelhető.

 -

Igen, nyilvánvalóan sok Sprinter „fapadosan”, azaz színes érintőképernyő és elektronikus rögzítőfék nélkül hagyja majd el a gyárat. Ám nyilván nem véletlen, hogy a gyártó a legkisebb személyautójával egyszerre éppen a legnagyobb kishaszonjárművében mutatta be a forradalmi infotainment rendszert

Az új rendszer az Nvidia egylapos rendszereire épül. A kisebb és szerényebb képességű változata hétcolos képátlót kínál, a nagyobb és erősebb pedig 10,25 colos képernyőn terjeszkedik. A lenti táblázatból is látható, hogy a hardver igencsak tisztességes specifikációt kapott. Ezt azonban nemcsak a rendkívül gyors és akadásmentes lapozásokban és képernyőváltásokban érhettük tetten a Sprinter düsseldorfi bemutatóján. Az egység erőlködés nélkül, valós időben rendereli a jármű igen részletgazdag háromdimenziós modelljét, amelyet bármilyen látható késedelem nélkül forgathatunk a képernyőn.
Az MBUX számára a saját LTE-modulja biztosítja a szükséges internetkapcsolatot. A mai trendeknek megfelelően egyszerre akár két mobiltelefon is csatlakoztatható hozzá Bluetooth segítségével. Így a járművezető a privát és a céges telefonját is biztonságosan, kéz nélkül kezelheti. Szintén a modern idők szavának engedve a rendszer képes az okostelefonok tartalmát tükrözni a saját képernyőjére Android Auto és Apple CarPlay használatával. Egyrészről most ez a trendi. Másrészről pedig ez biztosíthatja a rendszer hosszú távú használhatóságát: hiába aktualizálható az MBUX szoftvere távoli frissítéssel, pár év múlva egy friss okostelefon fejlettebb képességekkel rendelkezhet, mint a járműbe fixen beépített hardver. Szerencsére addig azonban még lenne mit tanulnia az Apple és a Google fejlesztőinek.

 

Az MBUX főbb jellemzői
Képernyő
Képátló (col)7 vagy 10,25
Max. felbontás (pixel) / max. képpontsűrűség (pixel/col)1920×720 / 200
Egylapos rendszer hardvere
Grafikus csipNvidia Reilly PX vagy Parker 128
Grafikus csip magjai128–256 CUDA grafikus mag
Processzor6 magos: 2 Denver és 4 db A57 mag
Memória8 GB DDR4
Kommunikáció
CsatolófelületekCAN helyi járműhálózat
LTE-szabványú mobilinternet
USB 2.0 és 1.1 szabványú,
illetve C típusú a gyorstöltéshez
Bluetooth
NFC közeli kommunikáció
Szofver
Operációs rendszerLinux
Térkép és az érdekes pontok forrásaHERE
Hangvezérlés forrásaNuance
TükrözésApple CarPlay és Google Android Auto

 

Ugyanis az igen erőteljes grafikus teljesítmény mellett az MBUX nevű új infotainment rendszer egy további aduászt is tartogat: a természetes beszédet is megérti – több mint harminc nyelven. Ezzel messze lekörözi az okostelefonokat, a Siri és a Google Assistant hangasszisztenseket. A Mercedes-Benz e téren egy olyan szolgáltatót választott, amely kifejezetten autós alkalmazásra fejlesztette ki hangvezérlési rendszerét. A típus bemutatóján a rendszert demonstráló mérnök nem tudott pontos választ adni, hogy a rengeteg nyelv között szerepel-e a magyar. Ám a fejlesztőcég szoftvere magyarul is ért, így bizakodunk, hogy a Mercedes-Benz is megvásárolta ezt a nyelvi csomagot. Ellenkező esetben a következő teljes bekezdést ki kell húznunk, helyette elég lenne ennyi: nekünk elhihetitek, remek lenne, ha magyarul is tudna!

A hangvezérlési funkció a kormánykerék nyomógombjával vagy ébresztőszóval aktiválható – akárcsak az okostelefonokon már „megszokott” rendszerek. Így elég annyit mondani: „Hey Mercedes, üres a tank”. Ez alapján automatikusan kilistázza a közeli üzemanyagtöltő állomásokat, az áraikkal együtt. Ami ebben nagy szó, hogy évekkel ezelőtt, a hangvezérlés hajnalán csak meghatározott parancsszavakat meghatározott módon kimondva lehetett bármire is rávenni a gépet. Erre a Mercedes-Benz korai rendszerei remek példák, sokszor még anyanyelvi beszélőknek sem engedelmeskedtek. Ma azonban már nem csak a mereven betanult parancsszavakat, hanem az indirekt utalásokat is megérti. Vagyis nemcsak azt kérdezhetjük meg, hogy „süt-e majd a nap holnap Budaörsön”, hanem azt is, hogy „kell-e holnap napszemüveg Budaörsön”? Megérti, ha elmondom, hogy „fázom”, nem kell neki elmagyarázni, hogy mi a teendője ez alapján.

A beszédértelmezés működése is megérdemli a 2018-as plecsnit: a rendszer először megtisztítja a felvett hangot a háttérzajtól és tömörítve küldi tovább. A jármű számítógépe és a szerver egyaránt kielemzi azt, majd választ küld. Ezt követően meghatározza, melyik eredmény a valószínűbb, így néhány másodpercen belül választ kap a felhasználó vagy megtörténik a kívánt reakció. Fontos kiemelni, hogy helyben is elemez, nem csupán a felhőben – így internetkapcsolat nélkül is képes reagálni. Természetesen tanulóképes, ráhangolódik a beszélőre és az ő hangjára, valamint válaszaiban is igazodik a kérdezőhöz. Az öntanuló mivolta miatt jobban érti a nem anyanyelvi felhasználókat is. Ráadásul a szerveren kezelt szoftvermodellek idővel megtanulják az új divatos kifejezéseket vagy az eltérő nyelvhasználatot.

 -

Az alkalmazások legfontosabb funkciót a képernyő közepén kezelhetjük, a további opciókat egy alsó menüsávba csoportosították

 

A személyre szabás a rendszer egészére igaz, magától értetődő, hogy több felhasználó személyes beállításait képes tárolni. Ez közel sem merül ki abban, hogy a kezdőképernyőre választhatunk saját alkalmazásokat. A rendszer öntanuló algoritmusa figyeli a felhasználói szokásokat, ezek alapján minden járművezetőnek személyre szabott funkciókat, célokat és szórakoztató tartalmakat ajánl fel a helyzetnek megfelelően. Ha kedden délutánonként hazafelé menet a kedves mamával szokott telefonálni, akkor eleve ezt ajánlja neki ilyenkor. Ha rendszeresen egy adott rádióállomásra vált a hírek meghallhatásához, akkor ezt felkínálja neki a megfelelő időpontban. Ha munka után minden pénteken a közeli parkhoz hajt, akkor eleve a kedvenc sétaútvonalához irányítja őt e napokon.

A navigációs rendszerhez az autóipari összefogással finanszírozott térképszolgáltató, a HERE biztosítja a térképeket. Ez a funkció is tartogat nyalánkságokat: a valós forgalmi adatokat biztosító szolgáltatása például a jármű első három évében ingyenes. Hoppá, ez aztán nagyvonalú! A hagyományos és megszokott célmegadási rendszerek mellett támogatja a what3words rendszerét is. Ez a startupcég a földet 57 billió 3×3 méteres négyzetre osztotta, és mindegyikhez rendelt egy címkét. A címkék három angol szó egymást követő szótári alakjából állnak, innen a vállalat és a rendszer „melyik3szó” neve is. Felmérések alapján a három szót sokkal könnyebb megjegyezni és továbbadni, mint a hosszú címeket. A koordináták megjegyzésével pedig ugye nem is érdemes próbálkozni. Az egymáshoz közeli helyek címkéi szándékosan nagyon eltérően hangoznak a félreértések elkerülésére. Ráadásul az adatbázisa alig több mint 10 megabájt, így internetkapcsolat nélküli helyi keresés is végezhető a w3w-címek között. A rendszer előnye, hogy így például a lakott településektől távoli helyekre is viszonylag hatékonyan és pontosan elirányítható például egy szerelő. Egyik legnagyobb hátránya, hogy nem nyílt a szabvány, és a háromméteres felbontása nem minden iparágban elég pontos. A kétdimenzióssága is korlátozza az alkalmazhatóságát, hiszen így az emeletek és a többszintes utak is ismeretlenek számára.

 -

Ha felismeri, hogy egy gyakran használt cél felé tartunk, akkor egy nyugtázást követően megkezdi az útvonalvezetést. Így a vezető akkor is értesül a forgalmi helyzetről, ha az ismerős és gyakran használt útvonalon manuálisan nem indította el volna el a navigációt

 

Nem véletlenül szenteltünk egy újabb, önálló cikket a Mercedes-Benz Sprinter új MBUX infotainment rendszerének. Rendkívül igényes, felhasználói élménye egyértelműen új mércét képvisel a személyautók és a kishaszonjárművek kategóriájában egyaránt. Kíváncsian várjuk, hogy mikor jelenik meg a márka többi kisebb és nagyobb típusában, különösen a nehéz-teherautóiban és autóbuszaiban. Ugyanis a következő évtized – vagyis a következő generációs haszonjárművek kora – egyértelműen a felhasználói élményről is szól majd. Már nem elég jó terméket gyártani, korszerű informatikai rendszerekkel élménnyé kell tenni a járművek használatát. Olyan szolgáltatások kellenek hozzá, amelyek megkönnyítik a mindennapi munkát, terhet vesznek le a járművezető válláról, kevésbé megterhelővé vagy éppen biztonságosabbá teszik a jármű kezelését. Az új Mercedes-Benz Sprinter bemutatását a hardver és a szoftver után az előbb felsorolt modern elvárásoknak megfelelő szolgáltatásokkal fejezzük majd be.