Nemcsak a közép-európai nyári forróság, hanem a sok szempontból különleges szlovákiai pálya is feladta a leckét a kamion-Európa-bajnokság versenyzőinek. Ám Kiss Norbi a mostoha körülmények ellenére megszerezte idei első futamgyőzelmét.
Hirdetés:

Akár vízválasztónak is nevezhetjük az idei szezon negyedik versenyhétvégéjét, ugyanis a Slovakia Ringen megrendezett futamok a kamion-Európa-bajnokság félidejét jelentik. A következő négy verseny előtt egy hosszabb szünet vár a csapatokra, legközelebb szeptember elején szurkolhatunk a több ezer lóerős gépeknek és pilótáiknak. Ám mielőtt valaki azt gondolná, hogy ez a másfél hónap a pihenésről szól, el kell árulnunk, hogy nem. A szokatlanul szoros eredményeknek köszönhetően a csapatok a következő heteket lázas felkészüléssel töltik majd, hogy megőrizzék vagy fokozzák versenyképességüket. Nem is beszélve arról, hogy a szezon második felében nagyon sűrű program vár rájuk, hiszen a még hátra levő négy versenyhétvége öt hétre koncentrálódik. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a pilóták egy részének fontos PR-feladatokat is el kell közben látniuk az őszi járműkiállításokon. Például a frankfurti Automechanika kiállításon vagy pedig a haszonjárművek szempontjából mérvadó hannoveri IAA kiállításon.

 -

A hétvégén nemcsak a kamion-Európa-bajnokság futamait tartották a Slovakia Ringen, hanem a Túraautó-világkupa (WTCR) soron következő versenyeit is. Nem csoda hát, ha a két sorozat pilótái összeálltak egy közös képre

Ahogy a bevezetőben is említettük, a Slovakia Ring több szempontból is különleges helyszínnek számít. Egyrészt tavaly került be a versenynaptárba a Pozsonytól nagyjából negyven kilométerre elhelyezkedő pálya, így a pilóták nagy része szinte semmi vagy csak korlátozott tapasztalattal rendelkezik itt. Kiss Norbi kivételnek számít, hiszen ő pályafutása elején jó pár versenyt abszolvált ezen az aszfaltcsíkon. Igaz, akkor még jóval kisebb kategóriában, személyautóval. A hétvége eredményét elnézve azonban sajnos megállapíthatjuk, hogy Norbi ezt a tudást csak részben tudta értékes pontokká alakítani. Másrészről ez a pálya a leghosszabb és egyben a leggyorsabb is. Az aszfaltcsík hossza megközelíti a hat kilométert, szemben a többi pálya négy kilométer körüli távjával. Nem véletlen, hogy itt csak nyolc körből áll egy-egy futam. Illetve mindehhez társul a gyorsaság is. Például a nürburgringi pályával összehasonlítva a körönkénti átlagsebesség körülbelül 15 kilométer/órával nagyobb! És ha mindez nem lenne elegendő alap a hétvégi izgalmakhoz, a hőmérséklet az előzőeket fokozta – szó szerint. Kiderült, hogy a közép-európai nyár nem viccel, a levegő hőmérséklete mindkét napon 30 fok fölé kúszott, az aszfalté viszont 50 fok körül mozgott, ami nagy igénybevételt jelentett az abroncsoknak, de megviselte a pilótákat is. Nem véletlenül bizonyult ennyire eseménydúsnak a hétvége.

 -

Összességében több tízezer lóerő dübörgött a szlovák pályán

A szombati nyitófutamon nem sokáig élvezhette első rajthelyét Adam Lacko. Miután a cseh versenyző túl lassan reagált a zöldre váltó lámpákra, MAN versenygépével a spanyol Antonio Albacete, illetve a nyomában Jochen Hahn és IVECO kamionja gyorsan az élre kerültek. Ez a kettős a kockás zászlóig már nem is változott, a spanyol versenyző után a német futott be másodikként. Albacete ezzel az idei második futamgyőzelmét szerezte meg. A mezőny többi részében azonban nem uralkodott ennyire békés hangulat, komoly csatákat vívtak egymással a helyezésekért. Adam Lackót hamarosan Sascha Lenz is lehagyta, és nagyon sokáig úgy tűnt, hogy ezzel bebiztosította magának a harmadik helyet. A negyedik helyért Kiss Norbi folyamatosan támadta az első rajtkockából visszacsúszott Lackót, ám eredménytelenül. Az utolsó, azaz a nyolcadik kör hozott egy nem várt fordulatot, amikor is Adam Lacko és Kiss Norbi is megelőzte Sascha Lenz kamionját. Így a dobogó legalsó fokára szombaton még felfért a tavalyi címvédő, Norbi pedig a negyedik helyet szerezte. Nem kísérte a szerencse a mezőny egyetlen hölgy tagját, ugyanis Steffi Halm egy meggondolatlan manővernek köszönhetően már az első körben komoly hátrányba került, majd Steffen Faas Mercedes-Benz kamionjával ütközve a futam feladására kényszerült.

 -

 -

Persze nem maradhatott ki az élményautózás sem. Az utasülésben Michelisz Norbi ismerkedik a versenykamionok világával

Jochen Hahn vasárnap egyértelműen megmutatta, hogy nem elégszik meg az eddigi négy Európa-bajnoki címével, igényt tart egy ötödikre is. IVECO versenygépével a szezon során hatodszor állhatott a dobogó legfelső fokára. Az első futamon az első rajtkockából ugyan a tavalyi címvédő, Adam Lacko és Freightliner kamionja indult, ám a német versenyző már az első kanyarban utolérte, lehagyta és innentől kezdve nem is lehetett elvenni tőle a pozíciót. A dobogó harmadik fokáért Steffi Halm és Kiss Norbi folytattak komoly küzdelmet, amelyből nemcsak hogy Norbi került ki vesztesen, hanem ráadásul gyorshajtásért még tíz másodperces büntetést is kapott, ezért végül csak a hatodik helyet szerezte meg.

 -

A vasárnapi második futamon megtört a jég: Kiss Norbi az idei szezonban először állhatott a dobogó legfelső fokára

A hétvége utolsó futama aztán kárpótolta Norbit a korábbi versenyek nem túl fényes eredményéért.  A kétszeres Európa-bajnok a fordított rajtsorrend következtében a harmadik helyről indult, majd a Mercedes-Benz versenygéppel először csapattársát, Steffen Faast előzte meg, illetve a negyedik körben a kék MAN kamionnal az élről induló Rene Reinertet is maga mögé utasította. Innen már egyenes út vezetett a kockás zászlóig és a dobogó legfelső fokára, ahova idén először állhatott fel a magyar versenyző. Bár Norbi után a második helyen végzett Reinert, de a gyorshajtásért utólag kapott tíz másodperces büntetés következtében végül csak a hetedik helyet szerezte meg. A dobogós helyekért nem kevesebb mint hat kamion küzdött, akik négy másodpercen belül futottak be. Az említett büntetés miatt az MAN-es Sascha Lenz kapta a második helyért járó trófeát, őt két IVECO versenygép követte. A harmadik helyezett végül André Kursim, míg a negyedik Jochen Hahn lett.

 -

Ryan Smith és Jázmin, az MAN versenykamion ezúttal nem álltak rajthoz. Egy héttel korábban viszont Thruxtonban koptatták az abroncsokat, ahol az angol bajnokság hétvégi futamait sorra megnyerték

A magyar szurkolóknak bizonyosan feltűnt, hogy Jázmin, azaz az OXXO Hungary Truck Racing Team piros-fehér-zöld színekben pompázó MAN kamionja hiányzott a mezőnyből. Mind a kamion, mind Ryan Smith pilóta igazoltan maradtak távol. Ryannak egészségügyi problémái adódtak, amelyek miatt nem tudott rajthoz állni. Öröm az ürömben, hogy a brit versenyző Jázminnal együtt a kamion-Európa-bajnokság futamai mellett párhuzamosan indul az angol kamion-bajnokságban, ahol viszont kárpótolta magát. Július első hétvégéjén tartották az angol bajnokság soron következő futamait, ahol az összetett pontversenyt vezető Ryan az összes futamot megnyerte. Ezzel tovább növelte eddigi előnyét és egyre esélyesebbé válik immár a harmadik angol bajnoki címre.

 

Vezetőváltás az OXXO kamionjában!
A cikk megjelenése előtt érkezett az OXXO sajtóközleménye, miszerint megválnak a brit pilótától, még most a szezon közben. A nyilatkozat értelmében a csapat és Ryan Smith véleménye nem egyezett, előbbi továbbra is az EB-szereplésre koncentrálna, míg utóbbi számára az angol bajnokság a fő cél. Az OXXO ígérete szerint az utódot néhány napon belül bejelentik, a csapat tevékenységét ismerve nem lepődnénk meg, ha egy újabb hölggyel gyarapítanák az EB-mezőnyt.

 

A szlovák versenyhétvége az összetett pontverseny sorrendjét nem változtatta meg: Jochen Hahn áll az élen, őt követi a címvédő Adam Lacko, a harmadik helyen pedig Kiss Norbi várja a folytatást. A pontok közötti különbség viszont megnőtt a versenyzők mögött, egyelőre azonban ezek nem kőbe vésett eredmények. Egy versenyhétvége négy futamán maximum 60 pontot szerezhet egy pilóta, tehát matematikailag bármi történhet még. És ahogy az elején írtuk, a szezon szeptemberben kezdődő második felének négy hétvégéje még sok izgalmat tartogahat!

Ranglista a negyedik versenyhétvége után, 2018
PozícióNévKamionNemzetiségPontszám
1Jochen HahnIVECOnémet188
2Adam LackoFreightlinercseh131
3Kiss NorbertMercedes-Benzmagyar121
4Antonio AlbaceteMANspanyol112
5Steffi HalmIVECOnémet107
6Sascha LenzMANnémet96
7Rene ReinertMANnémet82
8André KursimIVECOnémet77
9Ryan SmithMANangol41
10Anthony JaniecMANfrancia31

 

Az idei versenynaptár mindössze 8 versenyhétvégéből áll. 

Kamion-Európa-bajnokság, 2018., versenynaptár
HelyszínDátum
Misano, OlaszországMájus 26-27.
Hungaroring, MagyarországJúnius 16-17.
Nürburgring, NémetországJúnius 29 – július 1.
Slovakia Ring, SzlovákiaJúlius 14-15.
Most, CsehországSzeptember 1-2.
Zolder, BelgiumSzeptember 15-16.
Le Mans, FranciaországSzeptember 29-30.
Jarama, SpanyolországOktóber 6-7.