Mindeddig hiába próbáltak a bűvös 4,5 tonnás saját tömeg alá menni az építőipari billenős félpótkocsik gyártói. A MEILLER új, 44-es sorozata hozta el az áttörést, akár 4360 kilogrammal.
Hirdetés:

Nem tartozik a nagy volumengyártók közé a müncheni F. X. MEILLER GmbH & Co KG, de azért hosszú hagyományra tekinthet vissza az 1850-es alapítás óta. Jó renomét szerzett az építőipart és a hulladékgazdálkodást kiszolgáló kiváló minőségű billenőplatós, valamint egykaros horgos és kétkaros láncos konténeremelő felépítményeivel, illetve járműveivel, továbbá innovatív hidraulikarendszereivel.

Hatékonyság mindenekelőtt

Az építőipari, útépítési sóder-, homok-, zúzottkő- és forróaszfalt-szállításban egyre nő a nyerges szerelvények jelentősége, mert egyszerű a szerkezetük, fordulékonyak, könnyen kezelhetők, nagy a raktérfogatuk, összességében előnyösebbek a pótkocsis teherautóknál. Ahhoz azonban, hogy termelékenyen és hatékonyan dolgozhassanak, ami végső soron eldönti a versenyképességet, a nagy teherbírás érdekében minél kisebbnek kell lennie a saját tömegnek.

Az ágazatban évek óta számít mágikus számnak az 4500 – mármint a félpótkocsi saját tömegére értve, kilogrammban. Többnyire csak lefelé kerekítéssel jön ki ennyi a valóságban, mert a biztonság és a tartósság kedvéért nem tanácsos meggyengíteni a konstrukciót. Most viszont a MEILLER új félpótkocsijának teknőjén „4360“ olvasható, áttörték az álomhatárt! Az ömlesztett anyag közúti fuvarozására való, következetesen optimalizált tömegű 44 Light sorozat masszív kivitelt kombinál maximális nyereségességgel. Ám nemcsak ennyiről van szó: a MEILLER létrehozott egy modulrendszerű építőszekrényt, könnyített szerkezeti elemekből, így feladatok széles spektrumára tud megfelelő billenős járművet konfigurálni.

Az új teknőket első pillantásra felismerhetővé teszik az oldalfalba hosszirányban préselt élek, amelyek javítják a csökkentett vastagságú fal szilárdságát és alaktartását.

 -

A teknő teljes hosszában felfekszik az alvázon, így nem keletkeznek pontszerű erőhatások

 

Alapként új alváz

A könnyű billencs gerince az új létraalváz. Végeselem-módszerrel méretezték, majd menetpróbák sorozatával ellenőrizték. Az eredmény igazolta is a nagy ráfordítást, ugyanis 320 kilogrammot nyertek, változatlan szilárdság mellett. Rossz belegondolni, hogy világszerte hány ezer tonna vasat hurcolnak fölöslegesen, mennyi gázolaj elpazarolásával, de hát ilyesmit minden újdonság bevezetésekor elmondhatunk… A viszonylag alacsony szelvényű hossztartókat lesüllyesztett kereszttartókkal és optimalizált szerelvényrögzítési pontokkal merevítették. Ahol csak lehet, furatokkal csökkentették tovább a tömeget. Mindez nem ment a billentési stabilitás és a menettulajdonságok rovására.

Új sarokkötések és merevítések

Tömeget spóroltak meg a teknőn is. A MEILLER félköríves platója hasasabb, ezáltal alacsonyabb a szokásosnál, oldalfalai meredekebben állnak, ezért a szilárdság csökkentése nélkül lehet kisebb a falvastagságuk. A stabilitás fokozása érdekében átlapolással hegesztik össze a fenéklemezt az oldalakkal. Az utóbbiakat újszerűen csatlakoztatják a homlokfalhoz, eredményképpen rakodás közben kissé „lélegezhet” a szerkezet, ami megakadályozza a repedések képződését. A homlokfalat a belső oldalon és a sarkoknál külön megerősítették.

 -

Az elektromos mozgatású harmonikaponyva a fordulóidő csökkentésével járul hozzá a hatékonysághoz

 

Karcsúsított teknő

A legnagyobb teherbírású LHPA 44-3 könnyű pótkocsi alumíniumteknőjének padlólemeze hét, oldalfala öt milliméter vastag. A különösen nagy terhelésnek és koptató hatásnak kitett hátsó részen opcióként lehet kérni erősítést változó vastagságú, illetve egyedi méretezésű lemezzel. Az itt alapvetően felhasznált acélféleség a finomszemcsés, kopásálló VS 120-as.

Nem kerülték el az újítások a felnyíló hátfalat sem. Duplacsuklós ágyazása robusztusabb az eddiginél, menet közben zárócsúcsok akadályozzák meg mozgolódását. Az új, mechanikus zárszerkezet egyrészt tartósabb a korábbihoz képest, másrészt közelebb helyezték a sarkokhoz. Már háromfokos emelési szögnél kinyílik, fokozva a billentési stabilitást.

A platóágyazás egyszerű, csavarkötéses megoldása a biztonsági tartalék feladása nélkül takarít meg tömeget. A billentőtengely nitridált csapágyperselyeinek hornyolása hosszú időre elegendő kenőzsírt tartalékol. Újdonság az is, hogy a teknő teljes hosszában felfekszik az alvázon, így teljes terheléssel is mérsékeltebbek a deformáló erők, illetve üres menetben kevésbé dübörög a pótkocsi. 

 -

A hátfalajtó új zárszerkezete már háromfokos billentésnél nyílik, ezáltal javul a billentési stabilitás

 

Fontos részletek

Kilogrammokat faragott le a MEILLER a futóműnél is: optimalizált BPW vagy SAF-Holland tengelyeket épít be. A BPW esetében tengelyenként 18 kilogramm nyereséget hozott a kovácsolt alumínium kerékagy, a még könnyebb SAF gyártmány integrált többfunkciós lengőkarral védi a fékhengereket és a lengéscsillapítókat. Az ügyfélnek azt tanácsolják, hogy funkcióanalízissel fontolja meg alaposan, milyen szerelvényekre van ténylegesen szüksége: valóban kell-e kezelői járólemez, szereljék-e fel a járművet könnyűfém keréktárcsákkal és támasztólábakkal? Még olyan apróság sem mellékes, mint a homlokfalra fixen felszerelt lehajtható létra – kielégíti a munkavédelmi előírásokat, és helyettesítheti a súlyosabb kezelői platformot.

Maximális hatékonyság a cél? Aligha hiányozhat a billentőhidraulika gyors leeresztő rendszere, vagy az elektromosan mozgatható harmonikaponyva. Aszfaltszállításhoz pedig a szintén könnyített, új generációs hőszigetelt teknőit ajánlja a MEILLER. Ezek hidrofób (víztaszító) szigetelése jól bírja a nedvességet és a 200 Celsius fokig terjedő hőmérsékletet. A hőhidakat gondosan kiküszöbölték, a szigetelést rozsdamentes acélburkolat védi. A szögletes teknőjű LHKA44-3 N modell, amely 2017 őszén jelent meg, megfelelő konfigurációval mindössze 4800 kilogrammos, hasznos terhelése ennek a legnagyobb a piacon.

Vas helyett rakomány – az ebből adódó fuvarelőnyt kell összevetni a költségekkel, és könnyen lehet, hogy könnyebb járművel lehet súlyosabb pénzeket keresni.