Ha nagy késéssel repül rá egy márka valamelyik piaci szegmensre, akkor könnyen fordíthatja előnyre a hátrányát: jól látszik, hol vannak a konkurencia hiányosságai, mivel lehet letromfolni a vetélytársakat. Különösen akkor helyezné magasra a mércét az ember, ha a világ egyik vezető technológiai-technikai hatalma, a Smarttól személyautók során át az Actrosig mindenféle járművet kínáló Mercedes-Benzről van szó, amely terepjáróival is kimagaslik a mezőnyből – elegendő csak a GL-osztályt, a G-osztályt vagy az Unimogot említeni. Az utóbbi kettő elismerten az abszolút élvonalat képviseli.
A gázlómélység 600 milliméter, térdig érő víz sem akadály
Ehhez képest nem nagy durranás a csillagosok most bemutatott X-osztálya. Hát persze, hogy X a típusjel, a BMW X5 óta ez az összkerékhajtás nemzetközi kódja, kötelező csatlakozni hozzá. Adottak a műfaji jellegzetességek, a létraalváz, a merev hátsó tengely, a választható vagy állandó összkerékhajtás, a magas fülkepadló, a küszöb alatt nadrágkoszoló fellépővel, a viszonylag kicsi plató, de nagy vontatható tömeg és így tovább. Az X-osztály bármi különösebb innováció nélkül veszi át a kaptafát, de szattyánbőrt és díszítő motívumokat húzva rá kínál luxustúratopánt, a Duna-korzón sétálóknak.
Mégse én akarjam elmondani, kiket vesz célkersztbe az X-osztály, inkább idézek a gyári sajtóinformációból: argentin földbirtokosokat és gazdálkodókat, ausztrál építési vállalkozókat, „prémiumaffinitású” (de szép szó!) brazil családokat, trendtudatos individualistákat Dél-Afrikából és Nagy-Britanniából, valamint a sportért lelkesedő új-zélandi és német kalandkeresőket.
A mászóképesség 100 százalék, ez 45 foknak felel meg
Japán gének, spanyol bölcső
Az X-osztállyal a negyedik típust veszi fel portfóliójába a Mercedes-Benz Vans, tehát az óriáskonszern kishaszonjárműves részlege, kitöltve az eddigi hézagot az áruszállítók és a személyautók között. Növekedési stratégiájuk mottója „Mercedes-Benz Vans goes global”.
Ennek megvalósítására tipikusan globalista módszert választottak, amennyiben egy járműcsalád hosszadalmas és költséges kifejlesztése helyett, kihasználva hét éve fennálló stratégiai együttműködésüket, gyártási (és vélhetően fejlesztési) közösségre léptek a Renault-Nissan Alliance cégcsoporttal, amelynek emblematikus terméke a nálunk is népszerű Nissan Navara − meglehetősen emlékeztet is rá az X-osztály. Az európai, ausztrál és dél-afrikai piacra idén kezd el termelni a barcelonai Nissan-üzem, Dél-Amerikát pedig az argentínai Cordoba szolgálja ki, 2019-től. Az X-osztály magyarországi ára még nem ismert, Németországban 37 294 eurótól indul − a Nissan Navaráé 27 ezertől, aki akar, tippelgethet ennek alapján. Az európai piaci bevezetést novemberben kezdik.
E perspektívából nem is sejteni, hogy pickupban nézünk körül: olyan, mintha egy fényűző Mercedes-Benz személyautót ültettek volna terepjáró-alvázra. Valójában a Nissan Navarát prémiumosították
Életstílus-pickup
Mitől lesz „életstílus-autó” egy jármű? Attól, hogy megfelel gazdája életvitelének vagy elvágyódásainak. Ennek megfelelően a Mercedes-Benz X-osztály lehet egy vadász autója, vagy olyané, aki szeretné magát Nimródnak képzelni. Miközben „progresszív” dizájnja jórészt átmentette a Concept X-CLASS formai elemeit a szériába, kitágítja a pickupok világának határait, háromféle változatban készül, kielégítve mindenféle igényt.
A PURE alapkivitel elvileg igazi, strapabíró igásló, de komfortja és dizájnja azért megfelel polgári használathoz is. A PROGRESSIVE már az utóbbi jellemzőket helyezi előtérbe, az önálló vállalkozó mobil névjegye és reprezentatív magánautó lehet. A csúcsot a POWER képviseli, teljesítménye és kistafírozása az urbánus környezetből alkalmilag kiszakadni kívánó ember luxuskocsijává teszi.
A madártávlati kép és a tolatássegítő kamera képe nagymértékben megkönnyíti a manőverezést a 13,4 méteres fordulókörű behemóttal
Az ügyfél négy- és hathengeres motorok, hatfokozatú manuális sebességváltó vagy hétfokozatú automatikus, hátsókerék-, illetve állandó vagy kapcsolható összkerékhajtás közül választhat. Ezekhez jön hatféle üléskárpit, amelyek közül kettő készül bőrből, háromféle vezetőhely-dekoráció és a sokféle tartozék, amelyekkel szemre és gyakorlati szempontból is egyénivé tehető az autó.
A Mercedes-Benz elsőként reagált a prémiummárkák közül a piac változására: ma már a legtöbb pickup-vásárló nem tanyasi sárdagasztót, hanem terepjáróalvázra helyezett luxuskocsit keres. Kérdés, meddig marad egyedül, mikor jön platós Rolls-Royce vagy Ferrari? Hiszen szabadidő-autót (SUV) sem tudtunk ilyenekből elképzelni, és lám, hamarosan megjelennek! Persze ennek az irányzatnak megvannak a maga kényszerű korlátai. A Mercedes-Benz hangsúlyozza ugyan, hogy látszólagos ellentéteket egyesít az X-osztály, amennyiben például mind a komfort-, mind a menetdinamikai elvárásokat kielégíti a komfortfutómű Mercedes-Benzekre jellemző hangolása, de azért egy merev hátsó tengely sohasem lesz repülőszőnyeg. Az igazságot majd az első teszt után tudjuk meg.
Van mit bámulni: hátul is elegendően nagy a férőhely és a lábtér
Robusztus karakter, dinamikus kisugárzással
Csillagoséktól aztán lehet öntömjénezést tanulni, lássuk csak pontos fordításban: „progresszív dizájnjával a Mercedes-Benz X-osztály áthidalja a szakadékot a keménység és a stílus között, érzéki letisztultsággal testesítve meg a márka kikristályosodott formanyelvét. A purista, felülethangsúlyos dizájn redukált és rendkívül precíz grafikái emócionálisan és szinte határtalan funkcionalitással érvényesítik egy pickup alaperényeit” – tralala-tralala.
Nézzük inkább a tényeket! Csak kétüléssoros, ötszemélyes, négyajtós fülkével készül. A hasznos terhelés a kategória felső határát kijelölő 1,1 tonna. Az utánfutó viszont akár 3,5 tonnás is lehet, például két ló vagy nyolcméteres jacht szállítására.
Ami a dizájn gyakorlatias részét illeti, a PURE első köténye fényezetlen, a PROGRESSIVE kivitelét viszont az autó színére fényezik. Ezeket szó szerint elhomályosítja a POWER színre fényezett lökhárítója és krómozott haspáncélja – mint tükörben, szájtátva nézegethetik magukat benne a mezei pockok, amikor elzúg fölöttük. Változattól függően, a hátsó lökhárító fekete, színre fújt vagy krómozott lehet, mindegyik esetben integrált fellépővel. A hátfalajtó 90 fokos szögig nyílik le, de ha ez nem elég, lehet rendelni hátsó lökhárító nélküli kocsit is, ezé függőlegesig lehajtható. Mindhárom felszerelési szinthez vonzó színeket és exkluzív könnyűfém keréktárcsákat választhat a megrendelő, 17, 18 és 19 colos méretben.
A platót úgy méretezték, hogy a kerékívek között is elférjen keresztben egy Euro-raklap. A középkategóriájú pickupok közül egyedül az X-osztály szériafelszerelésébe tartozik fénydiódás platóvilágítás (a gyújtás bekapcsolásakor kialszik), de van 12 voltos dugaszoló aljzat is, például kompresszor működtetésére.
Ez itt az automatikus váltóművű (extra) kivitel vezetőhelye
Komfortos, értéksugárzó utastér
„A komfortot és az értékhatást a szegmensben új szintre emelő utastér nóvumként hozza be a járműosztályba a műszerfal konkáv díszítőelemét” – tudjuk meg, hogy többek között mitől olyan jó a térérzet. Már a POWER szinthez is háromféle dekorvariáció kínálja magát: mattfekete pixeloptikájú, szálcsiszolt alumíniumhatású, illetve fához hasonló mattbarna, ARTICO műbőrrel a műszerfal felső részén. A PROGRESSIVE és a POWER középkonzolján Silver Shadow díszkeret pompázik, a hűvös tapintású Cool Touch hatást a V-osztályból ismert, szabadon álló kijelző erősíti. A COMAND Online multimédia-rendszerhez 8,4 col képátlójú, és ezzel a szegmens legnagyobb monitora jár, ezen jelenik meg például a 360 fokos madártávlati kép a járműről és a navigációs térkép. Páratlan a kategóriában a kézmozdulatokra vagy betűk ráfirkálására reagáló tapipad is.
Ennyi melldöngető felvezetés után kicsinyesnek érződik, hogy csak a POWER változatban széria a motoros ülésállítás és deréktámasz. Igaz, rengetegféle díszvarrás kápráztatja a szemet, és a két rangosabb kivitelhez megrendelve a Style-csomagot, még a hátsó ablak is motorosan mozog.
Íme, a csupasz üsd-vágd munkaautó-kivitel
Nyomatékos négy- és hathengeresek
A piaci bevezetéskor a négyhengeres, közös nyomócsöves, 2,3 literes dízelmotor kétféle teljesítményű kivitele közül lehet választani. A X 220 d modellben szimpla feltöltéssel ad le 163 lóerőt, az X 250 d Biturbo változata 190 lóerő kifejtésére képes. Ezeket egyaránt meg lehet rendelni hátsókerék-hajtással vagy kapcsolható 4×4-gyel, illetve bal- vagy jobbkormányos fülkével. Van benzines modell is, az X 200, 165 lóerő teljesítménnyel, de ezt csak különleges piacokra exportálják, például Dubajba vagy Marokkóba, kizárólag bal oldali kormánnyal és hátsókerék-hajtással. A sebességváltó alapból manuális hatfokozatú, de a biturbós X 250 d-hez és X 250 d 4MATIC-hoz opcióként kínálnak hétfokozatú automatát is.
2018 közepén jön majd az X 350 d csúcsmodell, V6-os dízellel, 258 lóerő teljesítménnyel és 550 newtonméter legnagyobb nyomatékkal, 4MATIC állandó összkerékhajtással és volánbillentyűkről is kapcsolható 7G-TRONIC PLUS automatával, valamint ECO stop-start funkcióval. A vezetési élmény fokozását a pickup-szegmensben eddig ritkaságnak számító DYNAMIC SELECT rendszer ígéri: öt választható menetprogramja − Comfort, ECO, Sport, Manuell és Offroad – a motorkarakterisztikát, a váltómű kapcsolási pontjait és az ECO stop-start működését variálja.
Keresztban is elfér a platón a szabványos Euro-raklap. A Navarából jól ismert rakományrögzítő síneket is átvette a csillagos márka
Mint egy Mercedes-Benz…
Gyártója szerint az X-osztály az első pickup, amely amellett, hogy remekül boldogul terepen, kimagasló menettulajdonságokat mutat aszfalton – komfortfutóművével hozza egy Mercedes-Benz személyautó nívóját. Ebben bizonyosan van igazság, de azért aligha örülnének Stuttgartban, ha megfordítva a kijelentést azt állítanánk, hogy egy S-osztály összemérhető a kisplatós terepjáró teherautójukkal… Mindenesetre különlegesnek számít a szegmensben az elöl-hátul csavarrugós felfüggesztés. Így a merev hátsó tengelyt lengőkarok vezetik, feltétlenül precízebben két laprugónál. Az átlagosnál nagyobb nyomtáv jobb kanyarstabilitást ad, a hosszú tengelytáv a hosszirányú bukdácsolást csökkenti. Egyedüliként a szegmensben mind a négy kereket belső szellőzésű tárcsafék lassítja. A tárcsaátmérő elöl 320, hátul 308 milliméter. A szériakivitelű jármű szabad hasmagassága 202 milliméter, de aki komolyan veszi a terepezést, rendelhet 20 milliméterrel megnöveltet is – Európán kívül ez lesz az alapkivitel.
A tengelyek nagyfokú viszonylagos elcsavarodása jó terepjáró képességet eredményez
A Mercedes-Benz-nívójú felszerelés többek között fék-, sávtartó- és jelzőtábla-asszisztenst tartalmaz, van vontatmánystabilizáló, guminyomás-ellenőrző, vészhívó rendszer, adaptív sebességtartó automatika és oldalanként hat fénydiódás fényszóró. Feláras extra a tolatássegítő kamera (ez azért gyalázat ezen az árszinten) és a 360 fokos madártávlati képet adó segéd is. Az X-osztály viszont az első középméretű pickup, amelyet ellátnak beépített SIM-kártyás kommunikációs modullal, amely hozzáférést nyújt a „Mercedes me connect” szolgáltatásokhoz és az okostelefon tartalmához. A kissé gügyének feltételezett autótulajdonos Európa 21 országában tudakolhatja meg a távolból, hogy mennyi tüzelőanyag van a tartályban, vagy hol parkolta le a kocsiját. Ennél többet ér, hogy a regisztrált felhasználó százméteres pontossággal látja a navigációs térképen a forgalmi dugók helyét és kiterjedését, sőt, azt is, hogy hány percet fog késni miattuk. A városokat háromdimenziós, plasztikus modellként ábrázolja a navigációs készülék.
A legcsekélyebb kétség sem fér hozzá, hogy korrekt árat kalkuláltak Stuttgartban: a Mercedes-Benz X-osztály többet ad az átlagos életmód-pickupnál. Prémiumosítja a kisplatós terepes divatautót, pontosan azt adva meg vásárlóinak, ami biztosítja a prémiumaffinitású, trendtudatos individualista testi-lelki jólétét. Bizonyos esetekben pedig még haszonjárműként is megállhatja a helyét.
A Mercedes-Benz X-osztály főbb műszaki adatai: | ||
---|---|---|
Modell | X 220 d | X 250 d 4 MATIC |
Motor: | négyhengeres soros, hengerenként négy szelep | |
Összlökettérfogat (cm³): | 2298 | |
Legnagyob teljesítmény (kW(LE)/1/min) | 120(163)/3750 | 140(190)/3750 |
Legnagyobb nyomaték (Nm1/1min) | 403/1500-2500 | 450/1500-2500 |
Hajtás | 4×2 | 4×4 |
Szélesség/hosszúság/magasság (mm): | 5340/1920/1819 | |
Tengelytáv (mm): | 3150 | |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1632/1625 | |
Saját tömeg (kg): | 2158 | 2251 |
Hasznos teherbírás (kg): | 1042 | 999 |
Vontatható tömeg (kg): | 1650-3500 | |
Fordulókör átmérője (m): | 13,4 | |
Gyorsulás 0-100 km/h (s): | 12,5 | 11,1 |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 172 | 180 |
Tüzelőanyag-fogyasztás városban/városon kívül/vegyes (NEFZ, l/100 km): | 8,4/7,1/7,6 | 8,3/8,0/7,7 |
CO2-kibocsátás (g/km): | 199 | 209 |
Gázlómélység (mm): | 600 | |
Legnagyobb mászóképesség (százalék): | 100 |