Bárminél világosabban jelzi a pickuppiac prémiumirányú elmozdulását egy új szereplő, a Mercedes-Benz X-osztály megjelenése. Megmutatja, hogyan lehet elegánsan vidékies egy városi yuppie.
Hirdetés:

Volt egyszer egy Vadnyugat, ahol a ponyvás szekér idővel átadta helyét a kisplatós, terepes teherautónak, a pickupnak. Ezzel hordta a farmer a bálát az istállóhoz, és járt este a pubba. Aztán felfedezték maguknak a sokoldalú, masszív járművet a városiak, ugyanúgy menővé vált használni, mint a farmernadrágot, amelyhez jól áll a sportzakó. Most pedig itt a legújabb fejlemény: selyemszmokingot öltött a parasztautó, hogy a legkényesebb igényt is kielégítve mutassa kalandkereső felfedezőnek jómódú, fiatal, professzionális, divatozó gazdáját. Az X-osztály előfutárának tekinthető Mercedes-Benz Concept X-CLASS tanulmányjármű nem titkolt célja a prémiumkategória kiterjesztése erre a szegmensre, méghozzá (egyelőre) egyetlen szereplőként.

Kalandor és felfedező
Jól érzékelteti a koncepció megalkotóinak célkonfliktusát, hogy egyaránt nevetséges lett volna egy nagyon peres gumis „szerepjáró”, amely már egy megöntözött focipályán is képes elakadni, vagy egy marcona küllemű vérbeli terepjáró, csörlővel és bütykös gumival, amely előreláthatólag sohasem hagyja el az aszfaltot. Választási lehetőséget kínálva megcsinálták hát kétpetéjű ikerpárként mindkettőt, persze nem műszaki-, hanem dizájnvariánsként: a lakkcipős a Concept X-CLASS stylish explorer (stílusos felfedező), abakancsos aConcept X-CLASS powerful adventurer (erőteljes kalandkereső). Mindkettő valódi Mercedes-Benz, annak megfelelő komforttal, menetdinamikával és biztonsággal.
Noha a csillagos márkának óriási a terepes tapasztalatkincse – gondoljunk csak az Unimogra vagy a G-osztályra – pickupjával kissé későn futott, neki már csak készen jutott az elcsépelt X a típusnévben, és a jármű alapja sem saját, hanem, kihasználva Stuttgart együttműködését a Renault-Nissan Szövetséggel, a Navarát használták fel. Ennek megfelelően Barcelonában a Nissan, illetve Dél-Amerikában a Renault üzemében készül majd.

 -

Feltűnő tűzoltókészülék utal az elképzelt küldetés izgalmasan kalandos jellegére

 

Vevőcsoportok fókuszban
A pickupok erősségeit a Mercedes-Benz személyautók jellemzőivel ötvöző X-osztály felvevőpiaca jórészt Ausztrália és Argentína lehet, ahol tíz százalék fölötti az egytonnás pickupok részaránya az újautó-értékesítésből. Arrafelé elsősorban az aktív családokra számítanak vevőként, akik ilyesmivel járnak munkába, hordják iskolába a gyerekeket és utaznak el szabadságra. Európában azokra a sikeres városiakra számítanak, akik például síelni járnak, jet skiznek, saját hajót tartanak vagy lószállító utánfutót vontatnak, de egy Navarában is úgy éreznék, hogy engedtek a nívóból.
Itt vannak aztán a trendtudatos, prémiumaffinitású (de szép szó a sajtóanyagból!) individualisták. Ők mindenképp kimutatnák különállásukat a mainstreamtől, és egy dizájnalkotással fejeznék ki személyiségüket, státuszukat. Színházi bemutatókra, meccsre járnának vele. További célcsoport a járművét hivatásgyakorlás közben használó ingatlanügynök, építész, építési vállalkozó, aki olyan pickuppal vinné ki ügyfeleit, értékes műszereit a helyszínekre, amely egyértelműen megkülönböztethető a művezető egyszerű járgányától. Végül számításba vették a dél-amerikai és ausztrál földbirtokosokat, akiknek udvarházához csak földút vezet. Magyar őstermelőkről nem szól a fáma…

 -

 

 

Concept X-CLASS powerful adventurer
Nem kevesebbre vállalkoztak a Concept X-CLASS stylish explorer tervezői, mint a robusztusság újradefiniálására, mégpedig, ahogy ömlengenek magukról, „figyelemerős” módon. Új kifejezések a fényűzés új csúcsaihoz illően… A jármű magassága 1,90 méter, gumimérete 35 x 11,50, valamint szabad hasmagassága is tekintélyes. A jármű orrára csörlő került, hátulra pedig fémhorog. Az utastérben matt karbonelemek, fémes felületek és markáns színek hivatottak felidézni a kalandozó hangulatot. Az ülések mindenféle menethelyzetben és terepviszonyok között megfelelő oldaltartását a szegélyek extrém jó tapadású, ugyanakkor finoman puha fekete bőrbevonata biztosítja.

 -

Szükség esetén csörlő húzza ki a járművet vagy útitársát a slamasztikából

 

Utazás X-osztályon
A motorpaletta csúcsváltozata egy nyomatékos, V6-os dízel, 4MATIC állandó összkerékhajtással, amelyhez elektronikus hajtásvezérlés, terepáttétel és két differenciálzár (hosszirányú és hátsó keresztirányú) tartozik. A masszív létraalvázú jármű hasznos teherbírása 1,1 tonna, utánfutója 3,5 tonnás lehet. Merev hátsó híd persze szóba sem jöhetett, ötlengőkaros, csavarrugós futómű teszi komfortossá a rugózást és agilissé a kanyarvételt. Talán fölösleges is említeni, hogy a vezetőtámogató rendszerek egész arzenálja őrködik a biztonságon.
Mindkét jármű egyelőre még csak tanulmányterv, de hogy komolyan gondolják, azt a sok százmillió euró jelzi, amelyet portfóliójának negyedik típussorozatába invesztált a kishaszonjárművekért felelős Mercedes-Benz Vans üzletág. Úgy tervezik, hogy 2017 végén kerül piacra az új X-osztály, vélhetően a most leírtnál kevésbé elszállt, de azért fokozott igényeknek megfelelő kivitelben.