Ami a légi közlekedésben a legkényelmesebb business class, az akar lenni az autóbuszok világában az új generációs Mercedes-Benz Tourismo RHD. Európa legnagyobb darabszámban gyártott típusát váltja fel a távolsági buszok piacán.
Hirdetés:

Nehéz letromfolni a vetélytársakat az autóbusziparban, hiszen adottak az igények és a lehetőségek. Ennek előrebocsátásával említem, hogy a Mercedes-Benz állítása szerint a business-szegmens új csillaga a júniusban bemutatott Mercedes-Benz Tourismo RHD. Nincs is ok kétségbe vonni, hogy üzemköltségével, teljesítőképességével, biztonságával, komfortjával az élvonalat képviseli a négy-négy bal-, illetve jobbkormányos kivitelben, kétféle vezetőhellyel kapható magaspadlós jármű.

Az új Tourismo RHD tizenegy év után küldi nyugdíjba földrészünk darabszámkirályát, valamennyi verziójának gyártása az év végéig fut majd fel. Sőt, az európai piacon a csillagos márka buszainak zászlóshajóját, a Travego típust is az új Tourismo RHD váltja fel, így a tervezők arra is felkészítették, hogy méltán betölthesse a luxustípus szerepét.

 

 -

A háromtengelyes változatok is bemutatkoztak a kéttengelyesekkel együtt. Rakodóhelyből a poggyásztartón kívül sincs hiány, sok minden elfér a kerekek feletti tárolókban

 

Minimális költség, maximális teljesítés
Akármilyen vonzó egy busz, a vállalkozó szemében még szebb a csekély üzemköltség. A legszebb pedig, ha találkozik a kettő, amire jó példa a frontkiképzés. A helyzetjelző lámpákat a domború szélvédőbe integrálták, amely optimalizált rádiusszal megy át a tetőbe és az oldalfalba. Az első túlnyúlás 130 milliméternyi növekedéséből nyolcvan jut az orrkiképzés lekerekítésére. A keret nélküli Aquablade ablaktörlők simán lapulnak rá a szélvédőre. Hátul a tetőél és az oszlopok karcsúsítása javítja az áramlást, és hogy emiatt ne legyen szűkebb az utastér, rátettek 15 milliméternyit a hátsó túlnyúlásra. Sőt, 95 kilométer/óra fölött automatikusan lesüllyed húsz milliméterrel a jármű, csökkentve az áramlási homlokfelületet, és 75 kilométer/óra alatt ismét az eredeti magasságba emelkedik. A 0,33-os légellenállási alaktényezőt a távolsági buszok legjobbjának mondják.

Opcióként kínálják a visszapillantó tükrökbe integrált lámpát, amely a jármű előtti térséget világítja meg. A busz lemosásakor, illetve szűk helyen manőverezve jön jól, hogy elektromosan be lehet hajtani a tükröket. Az elődmodellhez képest hangsúlyosabb a felső rész elkeskenyítése. Ezáltal nem annyira tömbszerű a látványhatás, és javul az utasok kilátása. Mutatós látványelem, hogy kívánságra a jármű színére fényezik a tetőre szerelt, az eddiginél könnyebb, de változatlan teljesítményű klímaberendezés burkolatát.

A Tourismo RHD tüzelőanyag-fogyasztását négy és fél százalékkal redukálta az aerodinamikai csiszolás és a kétmázsányi tömegcsökkentés, sőt, ha ehhez hozzávesszük a tavaly nyáron bevezetett, hatékonysági csomaggal ellátott, soros, hathengeres, 10,7 literes OM 470-es motor hatását, akkor már hét százalék megtakarítás is kijöhet.

Az olajcsere-periódus elérheti a 120 ezer kilométert, a karbantartást távdiagnosztika és 24 órás szervizszolgálat segíti. Tovább javítja a költségmutatókat az extraként beépített, a domborzathoz előrelátóan igazodó hajtásláncvezérlés, azaz a Predictive Powertrain Control (PPC) és a sofőrt a vezetési stílusának hatékonyságáról valós időben tájékoztató Eco Driver Feedback (EDF). Évi százezer kilométeren 1500–2000 liter gázolajat, azaz három-négy tankolást takaríthat meg gazdájának a Tourismo RHD. A dupla tüzelőanyag-tartály egyébként 480 literes, az AdBlue-tartályba 40 liter fér.

 

 -

Ennél a műszerfalváltozatnál a középkonzol felső burkolata eltávolítható, helyet adva a jegykiadó-, illetve pénztárgépnek menetrend szerinti járatokhoz

 

Hatfokozatú automata is
A bevált erőátvitelt az elődmodellből örökítették át. A hatfokozatú automatikus sebességváltót kézre eső joystickkel lehet kapcsolni, az opcionális, teljesen automatizált Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift nyolcfokozatút pedig kormányoszlopkarral. Ez utóbbi bármelyik, akár a legkisebb motorvariáns partnere is lehet. Centizésre, lassú manőverezésre külön kúszóüzemmód való, ilyenkor csak a fékpedált kell nyomni, mert ugyanúgy viselkedik a jármű, mintha hidrodinamikus nyomatékváltója lenne. Ez sokkal lágyabb viselkedést biztosít az utasok és a gépkocsivezető kényelme érdekében, sőt, a tengelykapcsolót is kíméli.

Mivel a bal oldali közlekedésű országok vásárlói egyértelműen a teljes automatizálást részesítik előnyben, náluk alapfelszerelés a Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift, míg opció a hatfokozatú ZF EcoLife automatikus váltó.

 

 -

Tessék kényelmesen kinyújtani a lábakat, van hely bőven!

 

A kategória legbiztonságosabbja
Active Brake Assist 3 (ABA 3) automatikus vészfékrendszer, dugóban araszolást segítő asszisztens, Attention Assist (AtAs) éberségfigyelő – három példa az új Tourismo RHD biztonsági arzenáljából. Az adaptív sebességszabályozó 15 és 100 kilométer/óra között aktív, a „dugósegéd” pedig 0-tól 100 kilométer/óráig. Ha két másodpercnél rövidebb ideig állt a jármű, nem is kapcsol ki, de később is csak a gázpedál enyhe megérintésre van szükség az újraindításához. A manőverezést tolatássegítő kamera teszi biztonságosabbá, és van abroncsnyomás-ellenőrző berendezés is. A fényszórót és a ködfényszórót a Mercedes-Benz Actrosról vették át, míg a hátsó lámpa a Citaro városi buszról származik.

Magas színvonalú a passzív biztonság is. Frontális ütközéskor a páratlan Front Collision Guard (FCG) vázszerkezeti megoldás védi a gépkocsivezetőt és a mellette ülő kísérőt. Oldalirányú felboruláskor a teljesen új, gyűrűbordás váz pedig az utasok túlélőterét őrzi meg, ezzel a jármű megfelel az ENSZ-EGB 66.02 borulásbiztonsági szabványnak. A vázszerkezet új csomóponti elemeinek és az oszlopszelvények optimalizálásának köszönhetően egyszerre szilárdabb és könnyebb a felépítmény. Az esetleges karosszériajavítás költségét cserélhető kerékívburkolatok csökkentik.

 

 -

Gondosan megválasztott, barátságos színek dobják fel az utasteret

 

Új ülések, egyéni berendezés
Ennek kipróbálására remélhetőleg nem kerül sor, elég, ha a kényelmes beszállásra és a hívogató utastérre korlátozódnak a tapasztalatok. Például a 210 centiméteres belmagasságra, a házon belül gyártott, és az idősebbeknek is könnyen elfoglalható új Softline-ülésekre, amelynek huzatmintája a Mercedes-Benz felsőkategóriájú limuzinjait idézi. Hatásukat állítható magasságú fejtámlával és bőr-textil huzattal lehet fokozni. Azért, hogy egy pillanatra sem feledje az utas, milyen márkájú buszban szállítják, az egyik kivitel üléstámláinak hátoldalán Mercedes-Benz-csillag virít.

A megrendelő egyéni kívánságait többféle padlódekorációval (például „metál” és sódermintás), ülésszövettel, függönnyel, önhordó konstrukciójú kézipoggyásztartóval, kapaszkodókkal és tetőközéprésszel képes kielégíteni a gyártó. A dupla üvegezésű oldalablakok fényáteresztő képessége alapkivitelben 56 százalék, de kívánságra tíz százalékig vehető vissza, kizárva a leskelődést.

 

 -

A leghosszabb utazás alatt sem merülhet le a laptop – 230 volt tölti

 

A mosdó és a konyha opcionális. Az utóbbi nemcsak friss dizájnt kapott, hanem új, gazdagabb berendezést is: az energiával mikroprocesszor-vezérlésű, érintőképernyős rendszer takarékoskodik. Van hatvan csésze kapacitású kávéfőző, teavízforraló, virslifőző és mikrohullámú sütő. A teljesen automatikus vezérlésű, kétzónás (plusz harmadikként külön a vezetőhelyé) klímaberendezés kompresszora igény szerint működik, a fűtést és a hűtést két külön kör látja el, egyenletes hőmérsékletet hozva létre a belsőtérben. A világítás teljes mértékben LED-es lámpáit az elődmodelléből fejlesztették tovább – ezeket ufónak becézik a bennfentesek. Az ülések feletti szervizpanel fényes fekete vagy ezüstszínű lehet, olvasólámpát, hangszórót és hoszteszhívó-gombot tartalmaz. Modulszerkezete a későbbiekben esetleg megváltoztatott üléskiosztáshoz igazítható.

Minden ülésnél van USB- és 230 voltos csatlakozó, elöl és a második ajtó térségében 19 colos monitort építenek be, ezenkívül rendelhető felhajtható monitorsor is a középfolyosóra. A tetőkupolában egy kijelző mutatja a pontos időt, a hőmérsékletet, a toalett foglaltságát, a figyelmeztetést a biztonsági öv becsatolására, és esetleg a leszállási szándékot (menetrendszerű járaton).

Külön modellel várja az új buszcsalád a mozgásukban korlátozott utasokat. Már a lépcső is megfelel a vonatkozó ENSZ-EGB 107 előírásnak, kerekesszékhez pedig liftet építenek be a csomagtér ajtóoldali részébe, közvetlenül az első tengely mögé. Ehhez egy további ajtó tartozik, sínen elcsúsztatható ülésekkel, amelyek helyet adhatnak a kerekesszéknek.

 

 -

Ez az elegánsabb kivitelű műszerfal a különjárati alkalmazásokhoz, ennek szélesebb felső részén nagyképernyős multimédiarendszer is elfér

 

Négy modell, kétféle vezetőhely
A modulrendszerű Tourismo RHD valamennyi változata kapható lesz jobb- és balkormányos kivitelben – ez újdonság. A vezetőhely kissé magasabbra került, javítva a kilátást. Tervezői már az Európai Unióban nemrég megnövelt össztömeghatárt vették figyelembe, ennek megfelelően a busz kéttengelyes változata elérheti a 19,5 tonnát, a háromtengelyes pedig a 24,75 tonnát. Szélessége 2,55, magassága 3,68 méter, a klímaberendezést is beszámítva. A csomagtér a jármű hosszától függően 9,9 vagy 12,1 köbméteres, de ehhez még hozzá jön 1,35 köbméternyi rakodótér a vezető poggyászának, és a busz tartozékainak elhelyezésére.

A Tourismo RHD kéttengelyes, 12,3 méteres belépőmodellje a standard méreteket képviseli. Az M/2 a nyújtott kivitel, 13,1 méteres hosszúságával nagyobb kapacitást, így különösen gazdaságos üzemelést biztosít. Az M modell a klasszikus háromtengelyes változat, szintén 13,1 méter hosszúsággal, ez főként Közép-Európában lehet népszerű. Míg a 13,9 méteres, háromtengelyes L változat a lehető legtöbb ülést és legnagyobb csomagteret nyújtja.

Mindegyik balkormányoshoz kétféle vezetőhely, a Cockpit Basic Plus és a még kényelmesebb Cockpit Comfort Plus közül lehet választani. Az alapvető konstrukció, a multifunkciós kormánykerék és a színes TFT-kijelzővel ellátott új műszerpanel azonos, de a forma és a funkció már eltér, a rangosabb változatot például dupla DIN-formátumú Coach Multimedia System (CMS) és dekorációs betét, illetve a kísérő oldalán elhelyezett 67 literes hűtőrekesz különbözteti meg.

Kétség sem fér hozzá, hogy ha minden szépet és jót megrendel az ügyfél, akkor csakugyan business classon kényeztetheti utasait. Anélkül, hogy el kellene viselniük a reptéri kellemetlenségeket – ez csakugyan alternatívája lehet a repülésnek.

 

Az új Mercedes-Benz Tourismo RHD főbb műszaki adatai
Modell:RHDM/2ML
Tengelyek száma:2233
Hosszúság (mm):12 29513 11513 11513 935
Szélesség (mm):2550255025502550
Magasság (mm):3680368036803680
Tengelytáv (mm):609069106090 + 13506910 + 1350

 

Motor típusa:OM 936OM 470
Összlökettérfogat (l):7,710,7
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):260(354)/2200265(360)/1600,
290(394)/1600,
315(428)/1600,
335(456)/1600
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):1400/1200–16001700/1100, 1900/1100,
2100/1100, 2200/1100