Nyár elején hazánkba is megérkezett az új Crafter, így első itthoni tapasztalatainkat osztjuk meg olvasóinkkal a magyarországi bemutatkozás és menetpróba kapcsán, többek között azokat, amelyekre munkájuk során remélhetőleg soha nem lesz szükségük.
Hirdetés:

Olvasóink számára bizonyosan ismerősként köszön vissza az új Volkswagen Crafter, hiszen online felületünkön kétszer is beszámoltunk róla. Először a hivatalos sajtóanyagra támaszkodva mutattuk be a kishaszonjárművet majd a nemzetközi menetpróbán szerzett tapasztalatainkat osztottuk meg webfelületünkön. Az újdonság fejlesztéseit, műszaki adatait, méreteit, felszereltségét ezért most nem írjuk le újból.
Lássuk inkább, mennyire ötletesen oldotta meg a vezérképviselet a hazai bemutatót, amelyen bepillantást nyerhettünk a Crafter sokoldalúságába, pakolhatóságába és kiváló vezethetőségébe, szélsőséges helyzetekben is. Olyan szélsőséges helyzetekben, amelyek sosem, vagy csak nagyon ritkán fordulhatnak elő az ember életében, igaz akkor akár tragikus vége is lehet. A helyszín a drivingcamp vezetéstechnikai központ Zsámbékon és annak környéke, valamint a Nyakas Pincészet.
Egy haszonjárműnek ma már rengeteg fontos szempontnak kell megfelelnie, hogy versenyképes legyen akár a flották, akár az egyéni vásárlók körében. Elsődleges persze továbbra is a raktérméret, terhelhetőség és az ár/érték arány, valamint a teljes üzemelési költség, ugyanakkor az aktív és passzív biztonság, a kényelem, az ergonómia is előtérbe került.

 -

A rántópad után hatékonyan segített az elektronika stabilan egyenesbe hozni a nagy furgont

Mi ez utóbbiakat próbálhattuk ki, a nap végére teljesen elvarázsolt bennünket a Crafter. A drivingcamp területén különböző vészhelyzet-szimulációkat éltünk át, vezettünk a rántópadon, végeztünk hirtelen felbukkanó akadály kikerülését és lejtős U-alakú csúszós útfelületen kanyarodást. Mondanom sem kell, mindenhol „bent ült” még rajtunk kívül valaki az autóban. Nevezhetjük őrangyalnak, „ő” volt az, aki a veszélyhelyzetből sima manővert varázsolt, de menjünk sorjában!

Jól vizsgázott az őrangyal
Először a rántópados feladat következett. Ez elég közismert, aki járt már vezetéstechnikai pályán, vagy tévében látott ilyen felvételt, annak nem újdonság. Az autóval haladunk egyenesen, majd egy rántópad valamelyik oldalra hirtelen kirántja az autó hátsó kerekeit. A sofőrnek egy pillanat alatt kell reagálnia és ellenkormányoznia, hogy egyenesben maradjon a jármű. Tesztautónkban négyszáz kilogramm műterhelés volt, ezzel együtt olyan meglepetés ért bennünket, amit még sosem tapasztaltunk ennél a feladatnál. A rántás után szinte nem is kellett korrigálnunk, a Crafter egy leheletnyi kormánymozdulat után biztonságosan, egyenesen folytatta útját. Többször ismételtünk, az eredmény mindig ugyanez volt. Természetesen a hosszú tengelytáv, a nagyobb tengelyterhelés is hozzájárult ehhez, de a főszerepet az érzékelők, az ezek alapján működő segédrendszerek és az elektronikus rásegítésű kormánymű kapták.

 -

Körpályán, nagy sebességgel, jeges utat szimuláló felületen – a Crafter fejlett menetstabilizálója ezzel is megbirkózott

A második dinamikus feladatnál váratlan akadályt szimulálva egy hirtelen feltörő vízfüggöny előtt kellett megállni vizes, csúszós úton. Remélhetőleg ilyen is nagyon kevésszer fordul elő egy sofőr életében, de fel kell készülni rá, városi terítőfuvarozás esetén különösen. A feladatot sikerült tökéletesen végrehajtani, a fékrendszer precízen tette a dolgát a terhelt járműben.
A harmadik pálya volt a legizgalmasabb, egyben kicsit életszerűbb, többször találkozhatunk ilyen szituációval az életben. Bárkivel előfordulhat, hogy rosszul méri fel a helyzetet és nagyobb sebességgel megy be egy kanyarba.  Ezen a pályán ezt gyakoroltuk, egy U-alakú kanyarba kellett meghatározott sebességgel bemenni, az út speciális felülete a locsolás hatására olyan síkossá vált, mintha jégen mennénk. A leglátványosabban itt segített őrangyalunk, az érezhetően túl nagy sebességgel vett kanyarban nekünk semmi dolgunk nem akadt, a kormányt ugyanolyan íven tartottuk, mint normál esetben, a pedálokon sem kellett táncolnunk, az elektronika elvégzett helyettünk mindent, és a Crafter úgy jött ki a kanyarból, mintha sínen húzták volna. Tökéletesen.

 -

Csúszós úton túl nagy sebességgel érkezett a Crafter a kanyarba? Sebaj, az őrangyal segített ezt is biztonságosan megoldani – persze csak a fizika határain belül

Mindenre figyel
A próba a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer tesztjével folytatódott, autentikus környezetben, a Nyakas Pincészet udvarán.  Egy körbelemezelt, több mint hét méter hosszú furgonnal bizony nem egyszerű a tolatás szűk udvarokon, kapukiállókban. Őrangyalunk ilyenkor is éberen figyel, amint tolatás közben keresztirányú forgalmat (akár gyalogost is), veszélyhelyzetet érzékel, azonnal jelez és a sofőr helyett fékez is.
A Crafter kínálatában összesen tizenhatféle vezetéstámogató rendszer szerepel, több, mint a személyautók többségében. Így az összes segédrendszert egyszerűen lehetetlen volt egy nap alatt kipróbálni, így ezeket az első tesztünk alkalmával mutatjuk majd be.

 -

A típus hazai sikerét egyébként jól mutatja, hogy az értékesítés első négy hónapjában már közel száz példány talált gazdára