Gazdaságosság, rugalmasság, kényelem, biztonság, izgalmas formaterv – hangoztatja magáról a Setra új emeletes busza. A slágernek számító szavakat az S 531 DT egyenlő mértékben szánja a potenciális vevők és az Év Autóbusza zsűrijének meghódítására.
Hirdetés:

Mindenki magának akarja az Év Autóbusza díjat, ami nem meglepő, hiszen az új borulásvédelmi szabályok miatt szinte minden gyártónak új vázat kellett építenie távolsági autóbuszához. Ha már egyszer új járművet épített, akkor szeretné alapos munkáját mindenki számára egyértelművé tenni egy szép kitüntetéssel. A Setra mérnökei esetében különösen igaz ez, hiszen másfél évtized után a típus történelmének legsikeresebb nemzedékét váltják most le. Ennek megfelelően beleadtak mindent: az üzemeltetők számára még a prémiumkategóriában is a tüzelőanyag-fogyasztás az egyik legfontosabb szempont, így az újdonság felhasználástól függően elődjénél 7–10 százalékkal kevesebb gázolajat igényel. Ennek hátterében a Setra S 531 DT döbbenetes légellenállási együtthatója áll, a 0,35 olyan alacsony cd érték, mint amilyet húsz évvel ezelőtt a kisautók produkáltak vagy éppen a tíz évvel ezelőtti egzotikus sportautók. Ezt többek között olyan trükkökkel érték el, mint a homlokfal lekerekített szélei, valamint a légáramlás leválását kisimító élek és behúzások a hátfalon.

 -

Alapáron LED-technikájú főfényszórókat kap a negyedik DT-nemzedék

Nevéhez híven műszaki tartalom tekintetében is a csúcskategóriát képviseli az új emeletes TopClass. Autóbuszok között elsőként itt találjuk meg az Active Brake Assist 4 vészfékrendszert, amely immár a gyalogosgázolás veszélyét is jelentősen csökkenti. Emellett szerepel a kínálatban a SideGuard Assist holttérfigyelő is, amely jobbra kis ívben kanyarodáskor figyelmezteti a vezetőt a gyalogosokra, kerékpárosokra. A rendszer radarérzékelőkkel figyeli a jármű melletti területet, így nagyobb sebességnél normál sávváltási asszisztensként jelzi a holttérben tartózkodó járműveket. E két rendszer az új Tourismo opciós listájáról például hiányzik, ezzel (is) különbséget tesz a gyártó a különböző szintű termékei között.

 -

A már jól ismert 12,8 literes, 510 lóerős OM 471 motorhoz továbbra is nyolcfokozatú automatizált váltót társítanak. A hajtáslánc az elmúlt két évben bemutatott újdonságokkal mind rendelkezik, így a domborzatkövető sebességszabályozó sem hiányzik kelléktárából

Belső felszereltsége sem hagy kívánnivalót maga után: számtalan üléstípus és -elrendezés, belső szín, anyag és opció közül választhatnak a megrendelők. Ma már elképzelhetetlen lenne egy olyan új prémiumtermék a távolsági autóbuszok kategóriájában, amely nem gondoskodik a XXI. századi élet alapszükségleteiről: a töltőről és az internetről. Ezért a Setra S 531 DT fedélzete USB-csatlakozókkal vagy 230 voltos konnektorokkal specifikálható. A vezeték nélküli internetcsatlakozást a Bosch Coach MediaRouter biztosítja, ráadásul az egység segítségével az utasok a helyben tárolt kínálatból zenéket hallgathatnak vagy filmeket is nézhetnek. Újdonság a beépített illatosító, a Mercedes-Benz S-osztály prémiumlimuzinból származó rendszer hat választható illat egyikével teszi még kellemesebbé a fedélzeten tartózkodás élményét. Sőt, még a szükséghelyzetek komfortját is fokozták, hiszen tágasabb a mellékhelyiség az okosabb belső elrendezésnek köszönhetően.

 -

Az alsó szinten a menetirány szerinti jobb oldalon elhagyható a dobogó, így ide kialakítható egy mozgó bisztró kiszolgálópultja vagy akár menetrend szerinti járatokhoz kerekesszékek vagy gyermekkocsik számára megfelelő helyek is

Variálhatóság tekintetében is mércéket állít az új emeletes Setra. Remek példa erre a két világos lépcsőház: a második ajtó mögötti fix, ám az első pozíciója variálható. Turistabuszok esetében jobban szeretik ugyanis a vezetőtér mögé helyezni, a kényelmes és tágas jobb oldali ülőhelyek megtartására. Ám a távolsági vonaljáratokon a gyorsabb utasáramlás érdekében szerencsésebb inkább a jobb oldalra, közvetlenül az első ajtó közelébe helyezni.

 -

A felső ablaktörlő függőleges nyugalmi pozícióját a motorsportból lesték el, ez az egy apró trükk is jelentősen hozzájárul a légellenállás csökkentéséhez

A bevezetésben említett elismerésért igen komoly küzdelmet folytatnak majd idén a buszgyártók. Az már a fentiek alapján látszik, hogy az emeletes Setra igen komolyan veszi a küzdelmet. Ám házon belüli komoly kihívója az új Mercedes-Benz Tourismo RHD, és ne felejtsük el, hogy az új MAN Lion’s Coach is ezen a héten debütál!