Minden eddiginél nagyobb kereteket öltött az ötödször megrendezett BUSEXPO. A zsámbéki driving camp területén 2700 látogató összesen 47 kiállító termékeit és szolgáltatásait ismerhette meg, köztük 13 járműkiállító harminc új autóbuszát.
Hirdetés:

Szokásához híven idén sem jött újdonság nélkül a BUSEXPO kiállításra a Credo buszokat gyártó Kravtex-Kühne Csoport, sőt, két vadonatúj modellt is hoztak. Ezek egyike a magazinunk májusi lapszámában részletesen bemutatott Credo Econell 13 CiTY alacsonybelépésű városi busz volt, amely 13 méter hosszúsága révén 114+1 fő kapacitásával sok hazai vonalon csuklós buszokat is kiválthat, jóval gazdaságosabb forgalomszervezési alternatívát kínálva. A győri próbaüzem során például 18 méteres csuklós buszt helyettesített utaslemaradás nélkül. A másik újdonság, a Credo Econell 13 valójában igen hasonló a CiTY modellhez, ám ez kétajtós felépítésével és az állóhelyek rovására több, illetve kényelmesebb ülésével inkább elővárosi használatra ideális. A 49+1 ülő- és 46 állóhelyet kínáló Econell 13 hajtásáról ugyanúgy a 6,7 literes FPT NEF 6 dízelmotor 285 lóerős változata gondoskodik, azonban ZF EcoLife automatikus helyett ZF AS Tronic lite automatizált sebességváltóval. Ezek mellett pedig ott állt a tavaly bemutatott Optinell 10 kompakt távolsági busz is. A 9,8 méter hosszú, 37+1+1 ülő- és 21 állóhelyet biztosító, emelt padlószintű jármű a 6,7 literes FPT NEF 6 motor 320 lóerős kivitelét kapta, ZF AS Tronic lite automatizált sebességváltóval. Mint megtudtuk, az év vége felé az Inovell helyközi típus 13 méteres változata is bekerül a gyártási programba. A termékválaszték bővülésével a gyártó eladásai is növekedést mutatnak. Tavaly 216 autóbuszt értékesített a Kravtex-Kühne Csoport, és ezt az éves darabszámot idén, illetve a közeljövőben még tovább szeretné növelni.

 -

A Credo Econell CiTY új, 13 méteres változata sok járaton akár csuklós buszokat is kiválthat

Két midibuszt állított ki az Isuzu magyarországi hivatalos képviseletét ellátó Anadolu Automobil Rom SRL Importer román cég. Az egyik egy Novo Ultra városközi busz volt, 7,5 méter hosszúsággal, négy köbméteres csomagtérrel, 29+1 üléssel, 5,1 literes, 190 lóerős Isuzu dízelmotorral és hatfokozatú kézi sebességváltóval. Ez a típus egyébként turistabusznak is specifikálható. A másik egy Visigo turistabusz volt, 9,5 méter hosszúsággal, öt köbméteres csomagtérrel, 39+1+1 üléssel, 6,7 literes, 254 lóerős Cummins dízelmotorral és ZF AS Tronic lite hatfokozatú automatizált sebességváltóval. A típus városközi kivitele középen kétszárnyú ajtóval és kerekesszék-emelővel készül. Mindkét jármű igen népszerű az európai piacon, hazánkban pedig tavaly három Turquoise és két Novo Ultra midibuszt értékesítettek, míg egy üzemeltető idén négy Visigo beszerzését tervezi. Az Isuzu buszokat Magyarországon jelenleg öt márkaszerviz szolgálja ki, azonban az importőr már dolgozik újabb szerződéses partnerek bevonásán, köztük van például a Delta-Truck Kft. is. Az Anadolu Automobil Rom SRL ezenkívül a Karsan és a Temsa márka képviseletét is ellátja. Így egy Karsan Jest minibuszt és egy Karsan Star midibuszt is elhoztak a kiállításra. A Jest alacsonypadlós városi busz csupán 5,85 méter hosszú, ám így is 11 ülő- és 10 állóhelyet kínál, míg orrában egy 2,3 literes, 126 lóerős FPT motor dolgozik. A 8,15 méter hosszú Karsan Star turistabusz pedig 31+1+1 főt szállíthat, akik 4,25 köbméteres csomagtérben helyezhetik el poggyászaikat. A járművet 4,5 literes, 186 lóerős FPT motor hajtja hatfokozatú kézi sebességváltón keresztül. A Temsa márkát pedig egy Maraton VIP turistabusz képviselte. A 12,365 méter hosszú, 3,9 méter magas, 12 köbméteres csomagterű, 435 lóerős MX-11 motorral hajtott jármű különlegessége, hogy csupán 41 utasülést kapott, ugyanis 2+1-es elrendezéssel építették be az üléssorokat a nagyobb kényelem érdekében. Ezenkívül WiFi internet-kapcsolatot, bőrkárpitozást, valamint minden fejtámlában kis képernyőt kínál.

 -

A 9,5 méteres Isuzu Visigo turistabusz 39 utasának öt köbméteres csomagtér áll a rendelkezésére

Négy busszal érkezett a BUSEXPO kiállításra az IVECO BUS márkát hazánkban képviselő DanubeTruck Magyarország Kft. Először is itt tartotta magyarországi premierjét a szlogenje szerint sokoldalúnak és nyereségesnek született Evadys, amelyet magazinunk tavaly decemberi számában részletesen bemutattunk. A 12,1 méter hosszú bemutatójárműbe 51 ülést szereltek, és egy kerekesszékes helyet alakítottak ki a kétszárnyú második ajtó mögött, ahova elektrohidraulikus emelő került. A 6,6 köbméteres csomagterű buszt 8,7 literes, 400 lóerős Cursor 9 Euro VI motor hajtja. Emellett egy zöld városi busz állt, és ez nem csak a színére értendő. Az Urbanway Full Hybrid modell ugyanis soros elvű hibrid hajtáslánca révén tisztán elektromos üzemmódban, azaz csendben és károsanyag-kibocsátás nélkül gurul be a megállókba, majd így is indul el innen. Ez az Arrive&Go funkció automatikusan aktiválódik, amikor a busz sebessége húsz kilométer/óra alá csökken. A mérések szerint a hibrid modellnek 33 százalékkal kisebb a szén-dioxid-kibocsátása, és negyven százalékkal kisebb a nitrogén-oxid-kibocsátása a dízelekhez képest. A 12 méter hosszú, 113+1 fő kapacitású, alacsonypadlós busz hátuljában egy 6,7 literes, 286 lóerős Tector 7 dízelmotor, valamint egy 175 kilowatt csúcsteljesítményű, 120 kilowatt normál teljesítményű, aszinkron villanymotor dolgozik. A tetőre pedig egy 11 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátor került. Ezenkívül a vezetéstechnikai pályán két midibusz körözött. A Compacto 2 típust a Kapos Járműgyártó Zrt. készíti IVECO Daily 70-es alvázra, 170 lóerős motorral és opcióként Hi-Matic automatikus sebességváltóval. A harmincfős, turista kivitelű midibusz a belső csomagtartó polcokkal együtt összesen négy köbméternyi poggyászt fogadhat be, az utasok kényelméről pedig LCD-monitorok, DVD-lejátszó, WiFi, légkondicionáló és álló helyzeti fűtés gondoskodik. A másik midibuszt is ugyanilyen alvázra készítették, ám ezt egy cseh gyártó felépítményezte alacsonybelépésű városi busznak. A jármű összesen 26 álló- és 18 ülőhelyet kínál, a hátsó ajtónál rámpa segíti a kerekesszékes utas beszállását, a számára kialakított peronon pedig négy ülés felhajtható. Végül a sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy a kortrijki Busworld kiállításra egy jelentős újdonsággal készül az IVECO BUS.

 -

A kiállításon tartotta magyarországi premierjét a sokoldalúnak és nyereségesnek született IVECO Evadys

Immár hagyományosan az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. jelent meg a legnagyobb és legszínvonalasabb standdal a BUSEXPO kiállításon. A középpontban az új generációs NEOPLAN Tourliner háromtengelyes változata állt, amely itt tartotta a világpremierjét, vagyis itt mutatkozott be először a nagyközönség előtt haszonjármű-kiállítás keretében. A gyári bemutatójármű oldalán egy táblára szabadon felírhatták a vendégek, hogy mit gondolnak a buszról, és bizony a nap végére sok elismerő, illetve kedves vélemény díszítette a turistabuszt. Főleg az után, hogy Keszthelyi Vivien autóversenyzővel a volán mögött sokan menet közben is kipróbálhatták az új kivitelt a vezetéstechnikai pályán. A 13,913 méter hosszú, 3,8 méter magas buszba akár 63+1+1 ülés is beépíthető, csomagtere pedig 11,4 köbméteres is lehet. A bemutatójárműbe ritkított kiosztással 54+1+1 ülés került, valamint WC-vel és minikonyhával is felszerelték. A 12,4 literes, D26-os motor 460 lóerős kivitelét kapta, de rendelhető 500 lóerő teljesítménnyel is. Az utasok kényelmét USB-csatlakozók, LED-es világítás, WiFi internet-hozzáférés és 230 voltos csatlakozók szolgálják, míg a hatékony üzemelésről a domborzathoz előrelátóan igazodó EfficientCruise hajtáslánc-vezérlés gondoskodik. Ezenkívül egy MAN Lion’s City városi buszt is megtekinthettek a látogatók a standon, habár a Budapesten és környékén lakóknak ez mindennapos látvány az utakon, hiszen több mint száz ilyen busz üzemel a VT-Arriva Kft. flottájában a BKV járatain. A távolsági buszok értékesítését tekintve idén az MAN Lion’s Coach eladásai csak toporognak az új NEOPLAN Tourliner miatt, amelyből már négyet átadtak az első hónapokban, és további megrendelések is érkeztek már. Ősszel azonban a Busworld kiállításon az új Lion’s Coach is bemutatkozik.

 -

Budapesten és környékén több mint száz ilyen MAN Lion’s City alacsonypadlós városi busz teljesít szolgálatot nap mint nap a BKV színeiben

Idén csak egy Mercedes-Benz buszt hozott el Zsámbékra az EvoBus Hungária Kft., ám ez egy fontos újdonság volt az új generációs Conecto. A Citaro 2 padlólemezére épülő típus dízelmotorral és sűrített földgázzal (CNG) üzemelő erőforrással is készül, háromajtós szóló vagy négyajtós csuklós változatban, sőt, a fékezési energia egy részét visszanyerő rekuperációs modul is rendelhető a járműbe. A kiállított gyári bemutatóbusz már a BKV-nál is teljesített próbaüzemet. A 7,7 literes, 300 lóerős OM 936 dízelmotorral és Voith DIWA.6 négyfokozatú automatikus sebességváltóval hajtott, 12,134 méter hosszú, 3,12 méter magas, alacsonypadlós modell 26 ülő- és hetven állóhelyet nyújt. Az utastér belmagassága 2,31 méter, és a jármű többek között elektromosan fűthető szélvédőt, FleetBoard Bus flottairányító rendszert, mikrofont, valamint LED-es belső világítást kapott. Már most megtudtuk, hogy a kortrijki Busworld kiállításon tartja világpremierjét a Citaro Hybrid, valamint az új Tourismo. Az ügyfelek már várják a népszerű távolsági típus új generációját, legalábbis a piacon most ez érződik, mivel idén csak négy Tourismo talált gazdára hazánkban. Fontos hír, hogy a Mercedes-Benz szállítja majd az alvázakat a Debrecenben készülő új magyar autóbuszokhoz az Inter Traction Electrics Kft. számára. Ezek a megbízható, OC 500 LE típusú önjáró buszalvázak OM 936 dízelmotort tartalmaznak, amely 210 vagy 260 kilowatt teljesítményű lehet, ehhez pedig ZF EcoLife automatikus sebességváltó csatlakozik.

 -

Az új generációs Mercedes-Benz Conecto a BUSEXPO-n tartotta magyarországi premierjét

Ezúttal az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. égisze alatt jelentek meg az eredetileg evopro Modulo néven megismert, kompozit karosszériás midibuszok a BUSEXPO kiállításon. A fejlesztő továbbra is az evopro, ám a gyártást a megszűnt MABI-BUS Kft. helyett az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. végzi. Persze ez leginkább csak névváltozást jelent, hiszen a buszokat ugyanúgy az Újszász utcai üzemben szerelik össze. A gyártó kínálatában szereplő acélvázas, szóló, illetve csuklós Modulo buszok ezúttal nem képviseltették magukat a kiállításon, a kompozit karosszériás midibuszokból viszont kettőt is megtekinthettek a látogatók. Egyrészt a budapesti forgalomból ismerős, tisztán elektromos hajtású változatot, amely egyébként nemrég első elektromos buszként szelte át Észak-Amerikát, és már több magyar városban is sikeresen teljesített tesztüzemeléseket. A jármű öt akkumulátorcsomagjával összesen 142 kilowattóra kapacitást kínál, amellyel városi forgalomban akár 250 kilométert is megtehet. A nyolc méter hosszú, 53 férőhelyes (ebből 19 ülőhely) midibuszt 160 kilowatt teljesítményű, 1000 newtonméter nyomatékú villanymotor hajtja. A másik kiállított Modulo egy modullal hosszabb, azaz 9,5 méteres volt, hátuljába pedig egy 5,98 literes, 210 lóerős, 780 newtonméter legnagyobb nyomatékú Cummins gázmotort (CNG) építettek. A 3-as típusú, azaz alumínium belsőtestből és kompozit külső héjból álló palackok közül kettőt-kettőt a tengelyek közé, az ülések alá építettek be, egyet pedig a motortér felett helyeztek el. Így ezek összkapacitása meghaladja a száz kilogrammot, ami 440-460 kilométeres hatótávolságot biztosít. A Modulo midibuszok egyik újdonsága, hogy a padló immár nem rétegelt farostlemezből készül, hanem egyszerűen csak a kompozittestre fújnak kopásálló, csúszásgátló és égésálló festéket, amivel a járművek tömege, illetve gyártási költsége is csökkent. A tervek szerint pedig hamarosan egy önjáró trolibuszt is bemutat a gyártó.

 -

A kompozit karosszériás Modulo midibusz immár sűrített földgázzal (CNG) üzemelő változatban is elérhető

Egyetlen autóbusszal vett részt a BUSEXPO 2017 kiállításon a Scania Hungária Kft., mégpedig egy Interlink HD távolsági modellel. A 13 méter hosszú, kéttengelyes, 3,66 méter magas járműbe nagy ülésközökkel 51 utasülés került, hajtásáról pedig a 13 literes, „csak SCR”-es, ezáltal nagyon hatékony dízelmotor 410 lóerős változata, illetve a 12 fokozatú Opticruise automatizált sebességváltó gondoskodik. A rozsdamentes acél vázszerkezettel készülő Interlink buszokat a Scania finnországi gyárában építik, és a típus sűrített földgázzal (CNG) üzemelő, 280 vagy 320 lóerős motorral is rendelhető. A svéd gyártó termékkínálatában újdonságnak számít, hogy a Citywide Low Entry M3/2 kategóriájú modellek alumínium helyett acél vázszerkezettel készülnek, ugyanis az év második felétől ebben a kategóriában is életbe lép az ECE R 66.02 borulási szabvány. Továbbá a Scania Hungária Kft. autóbuszos üzletága már most eredményesebb hónapokat tudhat maga mögött, mint az egész tavalyi év volt, hiszen már hét új és egy használt buszt értékesített. Az új járművek megoszlása négy Touring és három Irizar i6S volt.

 -

A Scania OmniExpress utódja, az Interlink sokkal jobban illeszkedik a márka formai arculatába

Ezúttal egyik ügyfelének új Setra autóbuszát állította ki az EvoBus Hungária Kft. az ulmi márka képviseletében, ám ez az S 516 HDH modell felért egy gyári bemutatójárművel is, sőt. Egyrészt ez az első újonnan forgalomba helyezett TopClass busz hazánkban, leszámítva az emeletes kiviteleket, másrészt szinte minden extrafelszerelést megkapott a 13,2 méteres, háromtengelyes, 48+1+1 üléses, 510 lóerős jármű. A részben bőrkárpitozott Ambassador üléseihez 230 voltos csatlakozók tartoznak, és még a fej feletti szervizpaneljei között is varrott bőrbetétek díszítik elegáns utasterét, amelyet WiFi internet-hozzáféréshez is előkészítettek. A LED-es fényszórókkal ellátott jármű DuraBright könnyűfém keréktárcsákat és az Actros tehergépkocsikéhoz hasonló, LCD-kijelzős, menürendszeres kártyakulcsot kapott. A Setra egyébként hazánkban már most rekordszintű értékesítést ért el a 2017-es évre, ugyanis tíz új buszt adott át ügyfeleinek. Kortrijkben pedig a Busworld kiállításon érkezik a TopClass 500 emeletes modell.

 -

Megtört a jég, átadták hazánk első újonnan forgalomba helyezett, nem emeletes Setra TopClass autóbuszát, egy S 516 HDH modellt

Két különleges távolsági buszt hozott el Zsámbékra a VDL Bus & Coach, amelyek az Európa-szerte népszerű Futura típus méretválasztékának két végletét képviselték. Az egyik ugyanis a tavalyi IAA haszonjármű-kiállításon bemutatott és magazinunk januári számában ismertetett Futura FHD2-106, azaz 10,6 méteres VIP klubbusz volt, amely a BUSEXPO-n tartotta magyarországi premierjét. A 37+1+1 üléses, öt köbméteres csomagterű buszba a PACCAR MX-11 motor 435 lóerős változatát szerelték be, ZF AS Tronic automatizált sebességváltóval társítva. A másik pedig a tavaly novemberi lapszámunkban a hollandiai menetpróba kapcsán bemutatott Futura FDD2-141 emeletes busz volt, amely nagyon jó fogadtatásra talált az európai piacon, így a gyártónak már az év végéig megtelt a rendelési könyve erre a modellre. Ezenkívül Amszterdam száz elektromos Citea városi buszt rendelt, így a VDL Európában már piacvezetőnek számít az elektromos buszok szegmensében. A kortrijki Busworld kiállításra ismét egy újdonsággal érkezik majd a holland gyártó, ám ezt még titok övezi.

 -

Pontosan ezt a VDL Futura FDD2-141 emeletes tesztbuszt próbálhattuk ki tavaly Hollandiában, amelyről novemberi lapszámunkban részletesen beszámoltunk

Csúcstermékeket hozott a Volvo Hungária Kft. is a BUSEXPO kiállításra, mégpedig két exkluzív 9900-as, 6×2-es turistabuszt. Az egyik egy osztrák bemutatóbusz volt, ennek megfelelően szinte minden létező biztonsági és kényelmi extrával, illetve vezetéstámogató rendszerrel felszerelve. A 13,05 méter hosszú, 3,74 méter magas, négycsillagos minősítés mellett is 49+1+1 fős, kilenc köbméteres csomagterű turistabuszba a 11 literes dízelmotor 460 lóerős változata került a 12 fokozatú I-Shift automatizált sebességváltóval társítva. A járművet a bi-xenonfényszórók, az elektrohidraulikus rásegítésű Volvo Dinamikus Kormányzás és a vezetési stílust kiértékelő I-Coaching rendszer mellett az Axion AV S360° körkörös látóterű kamerarendszerrel is ellátták, amely az A-oszlopra szerelt függőleges képernyőjén tökéletes körkörös kilátást nyújt, valamint segítségével a vezető folyamatosan ráláthat a holttérben tartózkodó járművekre, illetve a közlekedés védtelenebb résztvevőire. Az utasok kényelméről részben bőrkárpitozású Volvo Comfort Level 4 utasülések, LED-es olvasólámpák, kék hangulatvilágítás, 32 kilowattos légkondicionáló berendezés, hűtő, kávéfőző, WC, Bosch Professional multimédiás szórakoztatórendszer, USB-csatlakozók, 230 voltos csatlakozók és Wi-Fi internet-hozzáférés gondoskodik. A busz egyik további különlegessége a járműmosó-berendezés tömlődobbal, kefékkel és lehúzóval, amely megkönnyíti a busz „út közbeni” mosását, így a jármű mindig kifogástalan külsővel jelenhet meg. A százliteres kiegészítő víztartály és a nagy teljesítményű szivattyú a hátsó tengely felett helyezkedik el. Ezenkívül a Volvo tesztel egy új rendszert, amely egy háromezer wattos, váltakozó áramú inverteres töltőt és egy lítiumion-akkumulátort tartalmaz. Ez mind a 24, mind pedig a 230 voltos készülékeket táplálhatja, így a várakozási idő alatt számos mellékfogyasztó, például hűtőszekrény, rádió vagy videóberendezés, hosszabb időn át is működtethető anélkül, hogy a motort járatni kellene. A kiegészítő akkumulátor feltöltése a normál generátoron, a 230 voltos hálózatról vagy újdonságként a jármű tetején elhelyezett fotovoltaikus elemeken keresztül is lehetséges. Az osztrák bemutatóbuszhoz nagyon hasonló felszereltségű a másik kiállított 9900-as is, amelyet azóta már egy magyar üzemeltető használ. Idén eddig három 9700-as modellt értékesített a Volvo Hungária Kft., valamint a Volánbusznak átadtak 160 használt, 6-8 éves 7700-as szóló, 7700-as csuklós, 8700-as szóló és 8500-as szóló, háromtengelyes buszt.

 -

Számos különleges extrafelszereléssel ellátták ezt a Volvo 9900 6×2 osztrák bemutatóbuszt

Nem hiányzott a kiállításról a ZF bemutatóteremnek és tárgyalónak berendezett szerelvénye sem, amellyel a márkát hazánkban képviselő Protruck Kft. jelent meg. A cég tavaly növelni tudta árbevételét a 2015-ös évhez képest, idén pedig további fejlődést vetít előre, hogy az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. által gyártott buszokhoz jelentős mértékben szállítanak részegységeket. A ZF tekintetében fontos újdonság, hogy már Magyarországon is futnak tehergépkocsik a TraXon moduláris automatizált sebességváltóval, hamarosan pedig az autóbuszokban is felváltja az AS Tronic váltókat a TraXon. A Protruck Kft. teljes mértékben felkészült már ezek szerviztámogatására. A ZF kapcsán még fontos megemlíteni, hogy Egerben épül egy új üzem, ahol a nyolcfokozatú automatikus sebességváltókat gyártják majd.