Új márkanevek, új generációjú típusok, új motorok, alternatív hajtások, hálózatba kapcsolási megoldások, tanulmányjárművek és limitált modellek – röviden ezzel találkozhattak a látogatók az IAA kiállításon a kishaszonjárműves standokon.
Hirdetés:

Cikksorozatunk előző részében a nehézkategóriás haszonjárművek újdonságairól számoltunk be, most pedig az IAA „legkisebbjei” kerülnek terítékre.

A legnagyobb újdonságot a Jumpy vadonatúj generációja jelentette a Citroën standján. Az EMP2 padlólemezre épülő jármű hasznos teherbírása eléri az 1,4 tonnát, Euro 6-os BlueHDi dízelmotorjai pedig a gyártó szerint a legjobb tüzelőanyag-fogyasztás nyújtják a kategóriában. A Citroën az új Jumpy típusból egy négyszemélyes, kétfekhelyes, konyhával felszerelt lakóautót is kiállított, amelyet a Pössl Freizeit und Sport GmbH céggel együttműködésben alkotott meg. Ezenkívül a Berlingo Electric tisztán elektromos hajtású kompakt kisáruszállítóval is találkozhattak az érdeklődők.

 -

A Citroën Berlingo tisztán elektromos hajtású változatban is megtekinthető volt

„A munka soha sem áll meg” – ezzel a szlogennel jelent meg a Fiat Professional az idei IAA-n, vadonatúj kialakítású standja pedig azt igyekezett érzékeltetni, hogy az olasz márka teljes kishaszonjármű-kínálata megújult az elmúlt két évben. A reflektorfényben a 35. születésnapját ünneplő Ducato típus állt, amelyből már közel hárommillió példány talált gazdára. Legfrissebb újítása az Euro 6-os motorok választéka, amelyek SCR-rendszerrel felelnek meg a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak. Jövőre pedig érkezik a Ducato új Minibus változata, teljesen új belsőtérrel, új ülésekkel, hatékonyabb légkondicionálóval és még több személyre szabási lehetőséggel. Szintén sok érdeklődőt vonzott a márka palettáján nemrég megjelent pickup, a Fullback, amely a Mitsubishi L200 átemblémázott ikertestvére.

 -

A Fiat új pickupja, a Fullback a motocross világbajnokság hivatalos járműveként is megjelent az IAA-n

A Fiat Professional a 2016-os motocross világbajnokság hivatalos támogatója volt, így a standon az egyik hivatalos támogatói Fullback is a nagyközönség elé állt, a feladatára utaló dekorációval. Szintén nem saját fejlesztésű a Scudót leváltó új Talento, amely az Opel Vivaro/Renault Trafic páros klónja. Persze nem hiányzott a standról a ráncfelvarrott Fiorino sem, amelyből egy Natural Power, azaz sűrített földgázzal (CNG) üzemelő modellt állított ki az olasz gyártó, 1,4 literes, 70 lóerős motorral. A padló alatti két, összesen 77 literes palackban 13 kilogramm gáz tárolható, változatlan méretű raktér mellett. A sikeres Doblò Cargo típusból szintén közszemlére tettek egy Natural Power változatot, 1,4 literes, turbófeltöltős, 120 lóerős, 206 newtonméter legnagyobb nyomatékú motorral. A rövid tengelytávú modell összesen 95 literes, azaz 16 kilogramm gáz tankolására alkalmas palackokat hordoz a padlója alatt, míg a hosszú kivitel 130 literes, tehát 22 kilogramm gáz befogadására képes palackokat. Ezeket egy 22 literes benzintartály egészíti ki. A Fiat Professional ernyője alatt idén először az amerikai Ram márka is megjelent az IAA-n, méghozzá egy Ram 1500 Quad Cab Sport pickuppal. A méretes jármű 5,7 literes HEMI benzinmotort és nyolcfokozatú automatikus sebességváltót kapott, a tüzelőanyag-költségek kordában tartásához cseppfolyós autógázt használó LPG-rendszerrel kiegészítve.

 -

Idén először szerepelt a Ram márka az IAA-n, a Fiat és a Chrysler együttműködésének eredményeként

A Ford standján a vadonatúj EcoBlue dízelmotorokkal ellátott Transit Custom és Transit kishaszonjárművek álltak a figyelem középpontjában, amelyeket töviről hegyire bemutattunk. Számos korszerű megoldásuk révén ezek a kétliteres, 105, 130, illetve 170 erőforrások akár 13 százalékkal is tüzelőanyag-takarékosabbak lehetnek, mint a korábbi 2.2 TDCi dízelek. Ezenkívül az IAA-n mutatkozott be a Transit és a Transit Custom típusokhoz rendelhető új, hatfokozatú SelectShift automatikus sebességváltó, a Transit továbbfejlesztett összkerékhajtási rendszere, valamint új SYNC 3 kommunikációs rendszere. A SelectShift fél másodperc alatt váltja a fokozatokat, akár 415 newtonméter nyomaték fogadására is alkalmas, a váltókar kapcsolójával pedig manuálisan is beavatkozhat a gépkocsivezető. Az új EcoBlue dízelmotorok mellé a Transit összkerékhajtási rendszerét is finomították a fejlesztők. A negyedik generációs AWD rendszer egyetlen kompakt egységben fogja össze az első differenciálművet és az osztóművet, ami tíz kilogramm tömeg megtakarítását eredményezte. Ezenkívül az elektronikus menetstabilizálót is átprogramozták a mérnökök, hogy minden menethelyzetben jobb tapadást és stabilitást nyújtson az összkerékhajtás. Az első és a hátsó tengelyre jutó nyomaték 0:100 és 50:50 közötti arányban változhat. A SYNC 3 hangvezérlése pedig már nemcsak parancsszavakkal, hanem például olyan kifejezésekkel is működtethető, mint a „tankolnom kellene”. A rendszer erre odanavigálja a vezetőt a legközelebbi töltőállomáshoz. A SYNC 3 áttervezett érintőképernyője is nagyobb a korábbinál, míg a gombjai könnyebben működtethetők, sőt, gesztusokkal is vezérelhető a berendezés. A nagyobb teljesítményű processzor révén gyorsabb is a rendszer működése, valamint az Apple CarPlay és az Android Auto™ rendszerekkel is kompatibilis.

 -

A Ford Transit akár téli útfenntartó járműként is megállja a helyét, persze már az új EcoBlue dízelmotorral

A legnagyobb orosz haszonjárműgyártó, a GAZ cégcsoport is tiszteletét tette az idei hannoveri IAA-n, mégpedig a teljes NEXT járműcsaláddal. A vadonatúj generáció legkisebb tagja a 3,5 tonna össztömegű GAZelle NEXT, amely egy rövidfülkés platós és egy minibusz kivitelben feszített a szabadtéri standon. A platós GAZelle Oroszország legnépszerűbb kistehergépkocsija, amelynek masszív alváza még mostoha útviszonyok, illetve nagy terhelés esetén is tartósságot biztosít. Hasznos teherbírása egyébként 1,5 tonna. A NEXT típusok új generációs fülkéjének tervezésekor az utasbiztonságra is nagy hangsúlyt fektettek, így a vázszerkezetét energiaelnyelő zónákkal látták el. A GAZelle hajtásáról korszerű, 2,8 literes,150 lóerős Cummins dízelmotor gondoskodik, míg a kormánymű a ZF-től, a fékrendszer döntően a Boschtól, a légkondicionáló pedig a Delphitól származik. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a gyártó három év vagy 150 ezer kilométer garanciát vállal a kishaszonjárműre. Ezenkívül benzines és CNG-üzemű erőforrások is rendelkezésre állnak.

 -

A Hyundai H350 üzemanyagcellás tanulmányautóként is a nagyközönség elé állt

Két évvel ezelőtt éppen a hannoveri IAA-n mutatkozott be a Hyundai H350, amelynek egyik legfontosabb újdonsága az Euro 6-os motorok választéka. A SCR-rendszerrel és változó szállítókapacitású olajszivattyúval ellátott erőforrások 4,4 százalékkal tüzelőanyag-takarékosabbak elődeikhez képest. Az Active Eco Drive üzemmód pedig a mindenkori vezetési stílushoz igazítja a motor nyomatékkarakterisztikáját, tovább csökkentve a fogyasztást. Emellett a gyártó kiterjesztette a típusra vonatkozó garanciát öt évig vagy 200 ezer kilométerig. Tovább bővült a H350 modellválasztéka is, ugyanis az idei IAA-n tartotta premierjét a három oldalra billenthető platóval felszerelt gyári változat, a kombinált személy- és áruszállításra alkalmas H350 MultiCab modell és az üzemanyagcellás H350 Fuel Cell tanulmányjármű. Az új billencs H350 modell 150 vagy 170 lóerős, 2,5 literes, Euro 6-os dízelmotorral rendelhető, három irányba hidraulikusan billenthető platójának alumínium oldalfalai 400 milliméter magasak. A kétféle tengelytávolsággal készülő H350 MultiCab utasterében akár heten is utazhatnak, a hosszú rakományok pedig betolhatók a második üléssor alá. A H350 Fuel Cell nagy előnye, hogy a fedélzetén állítja elő az elektromos energiát hidrogénből, így nem kell órákat lógnia egy töltőn, valamint a hatótávolsága is jóval nagyobb az akkumulátorokat használó elektromos járművekénél. A H350 esetében az üzemanyagcellát, a hidrogénpalackokat, a villanymotort, az invertert és az energiatárolásra szolgáló, 24 kilowattóra kapacitású lítium-polimer akkumulátorokat a „motortérben”, illetve a padló alatt helyezték el, így nem befolyásolják a belsőtér kapacitását. A jármű 700 bar nyomású, összesen 175 literes palackjai 7,05 kilogramm sűrített hidrogéngázzal tölthetők fel, amely 422 kilométerre elegendő, és négy perc alatt tölthető fel újra. A hátsó tengelynél elhelyezett, 100 kilowatt teljesítményű, 300 newtonméter nyomatékú villanymotor segítségével a kishaszonjármű legnagyobb sebessége elérheti a 150 kilométer/órát.

 -

Az új IVECO Daily Euro 6 tisztán elektromos hajtással is rendelhető, furgonként és minibuszként egyaránt

 Többféle kivitelben is kiállította az IVECO a standján a már részletesen ismertetett Daily Euro 6 generáció tagjait, amelyek legfőbb újdonsága az akár nyolc százalékkal tüzelőanyag-takarékosabb dízelmotorok és a négy decibellel csökkentett belső zajszint mellett a Daily Business Up nyílt forráskódú hálózatba kapcsolhatósági rendszer, amely számos különféle alkalmazással bővíthető. Ezenkívül tisztán elektromos hajtású minibuszként is a nagyközönség elé állt Hannoverben a legújabb Daily.

Hannoveri összefoglaló cikksorozatainkban még soha sem szerepelt a kishaszonjárművekről szóló részben az MAN. Most azonban ebbe a kategóriába is beteszi a lábát az oroszlános márka az új Volkswagen Crafter ikertestvéreként készülő MAN TGE típussal, amelyet részletesen bemutattunk. Az IAA-n egy duplafülkés platós, egy zárt furgon és egy személyszállító minibusz változattal ünnepelte világpremierjét a TGE. A típus a 3,0-5,5 tonna közötti össztömeg-kategóriába is kiterjeszti a gyártó kínálatát, amely így már szinten mindenféle fuvarfeladatra megfelelő megoldást nyújthat. A jármű kétféle tengelytávolsággal, háromféle hosszúsággal és háromféle magassággal áll rendelkezése, első-, hátsó- és összkerékhajtással, 102-177 lóerős dízelmotorokkal, számos biztonsági segédberendezéssel, valamint új flottairányító rendszerrel.

 -

Az MAN TGE az új Volkswagen Crafter ikertestvére, és többféle kivitelben is bemutatkozott az IAA-n

A Mercedes-Benz két pavilont elfoglaló kiállítási területén bőven jutott hely a kishaszonjárművek széles választékának is, amelyek közül a legnagyobb szenzációt a Vision Van tanulmányfurgon jelentette. Ezt az izgalmas koncepciót egy külön cikkünkben mutatjuk be részletesen. A Vito újítása, hogy a Mixto és a Tourer modellek elhúzható középső ablakokkal is rendelhetők, a Tourer pedig 2-2-3-as üléselrendezéssel is kérhető, míg a hosszú változata panorámatetővel is felszerelhető. Továbbá a Vitók lehajtható kartámaszú komfort-vezetőülés és dupla utasülés kombinációjával is elérhetők mostantól. Sőt, megjelent egy kevésbé formázott vezetőülés is a kínálatban a naponta sokszor ki és beszálló járművezetők kedvéért. Kívülről pedig az opcionális, krómozott hűtőrács számít újdonságnak. A legkisebb típus, a Citan új felszereltségi csomagokkal bővült. Az Exterior Off-Road Styling csomag terepjárós stílust nyújt a kerékjárati ívek sötétszürke burkolataival, valamint az ugyanilyen színű küszöbbetéteivel és első-hátsó légterelőivel, ezenkívül megnövelt hasmagasság, acélból készült alsó védőlemezek és erősített gumiabroncsok támogatják a szilárd burkolatú út elhagyását. Az Exterior Dynamic Package by Hartmann csomag dinamikus megjelenésű első és hátsó lökhárítóval, illetve küszöbbetétekkel, valamint opcionálisan 16 colos könnyűfém keréktárcsákkal hívja fel magára a figyelmet. A belsőteret a Colour Interior Design csomaggal lehet feldobni, ennek részeként piros betétek kerülnek a levegőbefúvók és a hangszórórácsok köré, valamint piros varrással díszítik az üléshuzatokat, a középső könyöklőt és a váltókart. Míg a Chrome Interior Design csomag ugyanezeket a piros díszvarrásokat krómozott betétekkel társítja. A rádiók pedig immár navigációt és hangvezérlést is kínálnak. 

 -

A Mercedes-Benz Citan új felszereltségi csomagokat kínál, például dinamikusabb külső megjelenést biztosító elemekkel

Két újdonsággal érkezett a Nissan az IAA-ra, egyrészt a Primastar utódjával, az NV300-zal, másrészt a Navara pickupból készített Navara EnGuard Concept tanulmányautóval. Valójában persze az NV300 nem egy új jármű, hanem az Opel Vivaro/Renault Trafic átemblémázott változata. Műszaki paraméterei tehát már ismertek, így a standon tartott sajtótájékoztatón is elsősorban azt hangsúlyozták ki, hogy öt év vagy 160 ezer kilométer garanciával kínálja a Nissan, szervizintervalluma pedig két év vagy 40 ezer kilométer. Egyébként mostantól a Nissan e-NV200 tisztán elektromos hajtású kompakt furgonra is öt év garancia vonatkozik. A Navara EnGuard Concept platójára két olyan technológiájú, kivehető akkumulátorcsomag került, mint amilyenek a márka elektromos járműveiben, például a Leaf személyautóban szolgálnak. Ezáltal a tanulmánypickup a világ legszélsőségesebb körülményei között is bevethető mentőjármű szerepét tölti be. Tartozékai között egy kamerás drón is szerepel a terep gyors és biztonságos felderítésére, a hordozható akkumulátorokról pedig az életmentő eszközök is feltölthetők, de elektromos emelőberendezést is működtethetnek.

 -

A Nissan Navara EnGuard tanulmányautó a márka elektromos járműveiben használt akkumulátorok technológiájára hívta fel a figyelmet

Számottevő újdonságok híján inkább növekvő tendenciát mutató piaci eredményeiről számolt be az Opel az IAA-n. A márka tavaly több mint százezer kishaszonjárművet értékesített, 24 százalékkal többet, mint 2014-ben. A Vivaro eladása 38, a Movanóé 27, míg a Combóé 12 százalékkal erősödött. Idén szintén jól alakulnak a mutatói, ezért ismét egy kiugró évre számít a gyártó. A standon így a három típus különleges feladatokra átalakított, berendezett, illetve felépítményezett változatai tartottak számot a közönség érdeklődésére.

A Renault kishaszonjárműveket egy ernyő alá foglaló Renault Pro+ standján a márka új pickupja, az Alaskan jelentette a fő szenzációt, amelyet már részletesen bemutattunk. A Nissan Navara ikertestvérének számító típus többféle speciálisan átalakított kivitelét is megtekinthették a látogatók, egy emelőkosaras, egy útkarbantartó, egy tűzoltó- és egy mentőautót. A márka ezenkívül kiterjesztette terepjáró technológiáit a többi típus számára. A már évek óta elérhető Extended Grip elektronikus differenciálzár mellett most ugyanis a Kangoo, a Trafic és a Master kínálatában is megjelent a Renault X-Track elnevezésű részlegesen önzáró differenciálmű, míg a Master 4×4 összkerékhajtással, hátsó differenciálzárral, terepáttétellel, megemelt karosszériával és alsó védőlemezekkel is rendelhető. A Kangoo további újdonsága az EDC nevű, hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltó, amely egyelőre csak a 115 lóerős Tce benzinmotorhoz kérhető, de hamarosan az 1.5 dCi dízelmotorhoz is társítható lesz. A Renault Sport Formula One Team csapattal folytatott szoros együttműködés tiszteletére pedig az IAA-n is felsorakoztak a Formula Edition korlátozott példányszámú kiadás egyedi megjelenésű, fekete-arany színösszeállítású tagjai, egy Kangoo, egy Trafic és egy Master.

 -

A Renault Kangoo Z.E. elektromos hajtású kompakt furgonból a Kollé készít pickupot

Ez utóbbi típus egyébként a Renault Trucks standján is képviseltette magát, méghozzá már be is mutattuk Euro 6-os kivitelben. A 110-170 lóerő legnagyobb teljesítményű motorok SCR-rendszer segítségével teljesítik a legszigorúbb környezetvédelmi normát. Ehhez egy 22 literes AdBlue-tartályt kapott a Master, amely akár 12 ezer kilométeres hatótávolságot is biztosíthat. Szintén hozzájárul a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, illetve a takarékosabb működéshez a kapcsolható Eco üzemmód, amely korlátozza a motor nyomatékát. Továbbá a Media Nav 2.0 szórakoztató és informatikai rendszer is megjelent a Master kínálatában, hétcolos érintőképernyővel, amelyen a tolatássegítő kamera képe is megtekinthető.

Soha sem szerepelt még a Toyota a hannoveri IAA-n annyira sokoldalú haszonjármű-kínálattal, mint idén. A vadonatúj Proace, amelyet májusban már alaposan bemutattunk, többféle változatban is megjelent a standon, köztük egy hűtőkocsival, egy műhelykocsival, valamint a személyszállító Proace Verso exkluzív kivitelével, többek között konferenciaasztallal, 180 fokos szögben elfordítható ülésekkel és panorámatetővel. A speciális sarkvidéki expedíciókra felkészített Hilux Artic Truck pedig Izlandról érkezett, 40 milliméterrel megnövelt hasmagassággal, csörlővel, 35 col külső átmérőjű terepabroncsokkal, nagy teherbírású tetőcsomagtartóval és erős kiegészítő tetőfényszórókkal felszerelve.

 -

A Toyota Hilux egy sarkvidéki expedíciós kivitellel is vonzotta a látogatókat

Számos újdonságot állított ki méretes és elegáns standján a Volkswagen Haszonjárművek márka. Itt tekinthette meg először a nagyközönség a vadonatúj Craftert és a ráncfelvarrott, V6-os TDI motorral ellátott Amarok pickupot, amelyeket már bemutattunk. Sőt, a Crafter a 2017-es Év Kishaszonjárműve díjat is megkapta a kiállítás sajtónapján tartott gálavacsorán. Ezeken kívül nagy érdeklődésre tartott számot a megújult e-load up!. A csupán 3,6 méter hosszú, tisztán elektromos hajtású mini-áruszállító kétszemélyes utastere mögött a személyautó változat megtartott hátsó ajtóin keresztül is megközelíthető egy köbméteres raktér áll rendelkezésre, 360 kilogramm hasznos teherbírás mellett. Így kiválóan alkalmas belvárosi feladatok ellátására.

 -

A tavasszal megújult, V6-os Volkswagen Amarok többek között a Canyon különleges kiadással jelent meg az IAA-n

A jármű hatótávolsága 11,7 kilowattóra/száz kilométeres vegyes ciklusú áramfogyasztással számolva 160 kilométer. Az eco load up! pedig sűrített földgázzal üzemel, amelyből csupán 2,9 kilogrammot igényel száz kilométerenként. Persze 60 lóerős benzinmotorral is választható a load up!. Az IAA-n tartotta premierjét a Caddy Edition 35, amely a típus 35. évfordulójának állít emléket. A különleges kiadású modellek egyedi dizájnelemeikről ismerhetők fel, mint például az egyedi színek, a fényes fekete tető, a fekete, 17 colos könnyűfém keréktárcsák, a küszöbléceken, az ajtókon és a jármű hátulján olvasható feliratok, a karbonmintájú üléshuzatok, valamint a bőrbetétek. Persze a Caddy Edition 35 modellek felszereltsége is kellően gazdag. Szintén az IAA-n mutatkozott be először a nagyvilágnak az Amarok Canyon különleges kiadású sorozat és az Amarok Comfortline felszereltségi szintje. Az Amarok Canyon modellt többek között a mattfekete oldalsó fellépők és a plató mattfekete sportkerete, valamint további fekete kiegészítők különböztetik meg. Mindemellett egy intelligens telematikai rendszert is bevezetett a Volkswagen Haszonjárművek új és már használatban lévő gépkocsik számára. A ConnectedVan teljes körű megoldást nyújt az üzemeltetőknek flottájuk hatékony irányítására, ugyanis a járművekből kinyert adatok kiértékelése alapján pénzt és időt takaríthatnak meg.

Sorozatunk következő részében az autóbuszok újdonságait ismertetjük.