Abszolút biztosra szeretne menni a Renault a kompakt kishaszonjárművek kategóriájában. Nem elég, hogy egy egyedülálló innovációt is bevetve teljesen megújította a Kangoo típust, bevezette mellé a rendkívül sikeres Dacia Dokkeren alapuló Expresst is.
Annak idején a kompakt kishaszonjárművek kategóriájának egyik úttörőjeként mutatkozott be 1997-ben a Renault Kangoo számos formabontó megoldással. Azóta több mint négymillió példánya talált gazdára praktikus családi személyautóként vagy sokoldalú, ügyes kisáruszállítóként. A 2007-ben megjelent és máig dolgozó második generációja is több különlegességgel szolgált az évek során, például háromféle karosszériahosszúsággal. Az elsők között készült sorozatgyártásban tisztán elektromos hajtással, a Renault egyébként azóta is piacvezető az elektromos kishaszonjárművek körében.
Az új kenguru
A most bemutatkozott harmadik generáció legnagyobb dobása az Easy Side Access megoldás, amely nem más, mint az utasoldali B oszlop elhagyása. Ennek köszönhetően 1416 milliméter széles oldalsó rakodónyílást kínál a jármű, ami zsúfolt városi környezetben, például csomagkiszállításkor, különösen előnyös lehet. Az Easy Inside Rack elnevezésű belső tetőcsomagtartó pedig a rakomány praktikus rendszerezését teszi lehetővé azáltal, hogy a hosszú vagy terjedelmes, de lapos áruk felül helyezhetők el. A rövidebb karosszériájú változat rakterének térfogata 3,3, ledöntött utasüléssel 3,9 köbméter, míg a hosszabb modell alaphelyzetben 4,2, kibővítve pedig 4,9 köbmétert kínál a rakodáshoz. Az utóbbi érték bizony már az eggyel nagyobb járműkategória alsó határát nyaldossa.
Ránézésre elegánsabb és ergonomikusabb a Kangoo (balra) műszerfala, mint az Expressé, elég csak megfigyelni a kezelőelemek és a középkonzoli kijelző elhelyezését, az üléseket, valamint a középső könyöktámaszt. Az Express Van fülkéjében összesen 48 liternyi tárolóhely áll rendelkezésre
A fülkében is minden vadonatúj a gyártó szerint kényelmesebb és tartósabb ülésektől egészen a műszerfalig és a Renault Easy Link multimédia-rendszerig. A Kangoo fontos újítása a jármű hátuljára szerelt kamera képét megjelenítő digitális belső visszapillantó tükör, amely ablak nélküli válaszfal vagy személyautónál telepakolt csomagtér esetén is kiváló hátralátást biztosít. Szintén újdonság a vontatmánystabilizáló és az automatikusan vészfékező rendszer. Az új Kangoo benzin- és dízelmotorral, kézi sebességváltóval és tengelykapcsoló-pedált nélkülöző változatban, illetve természetesen tisztán elektromos hajtással is készül.
A Renault Kangoo Van főbb műszaki adatai | ||
---|---|---|
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 4485/1860/1893 | |
Tengelytávolság (mm): | 2716 | |
Motor | Benzinmotor | Dízelmotor |
Összlökettérfogat (cm3): | 1333 | 1461 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)): | 75(100), 96(130) | 55 (75), 70(95), 85(130) |
Legnagyobb nyomaték (Nm): | 200, 240 | 230, 260, 270 |
Kombinált tüzelőanyag-fogyasztás, WLTP-szerint (l/100 km): | 6,1–6,9 | 4,9–5,9 |
Gyors testvér
A Renault mindemellett az árérzékenyebb családokra, illetve vállalkozásokra, cégekre is gondolt. Ezért a rendkívül népszerű, hazánkban például évek óta toronymagasan piacvezető Dacia Dokkert is átültette a kínálatába, így született meg az Express. A név nem újdonság, már a Renault 5 puttyonos változata is ezt kapta, és a Kangoo is sokszor viselte már utónévként. Az ismerős elnevezés mellett a jármű orra is szinte megszólalásig hasonlít az új Kangoo típuséra, de profilból egyértelműen felismerhetők a román fivér jellegzetes vonásai.
A 4,39 méter hosszú és 2,81 méter tengelytávolságú Express Van raktere az egyik legnagyobb a kategóriában, padlója 1,91 méter hosszú, térfogata 3,3, lehajtott utasüléssel 3,7 köbméter, az oldalsó tolóajtó nyílása pedig 716 milliméter széles. A benzines modellek akár 780, míg a dízelek legfeljebb 650 kilogramm hasznos terhet cipelhetnek, amelynek rögzítését a padlón hat, az oldalfalakon pedig négy gyűrű segíti.
Az Express kínálatában szintén megjelent a nyolccolos érintőképernyőn futó és az okostelefon áttükrözésére is alkalmas Renault Easy Link multimédia-rendszer, ezenkívül indukciós telefontöltő, három USB-csatlakozó és négy 12 voltos aljzat is kérhető, hogy a személyzet minden kütyüt megfelelően elláthasson árammal. A vezetéstámogató arzenálban pedig a Kangoo kapcsán már említett digitális belső visszapillantó tükör és a kétoldali holttérfigyelő is megtalálható. A jobb oldali holttérre segít rálátni az utasoldali napellenzőbe épített különösen nagy látószögű tükör, ezt a jellemzőt a bátyjaitól örökölte.
Európában az Express Van az 1,3 literes TCe turbós, benzines erőforrás 74 kilowattos (100 lóerős) változatával és az 1,5 literes Blue dCi dízelmotor 55 és 70 kilowattos (75 és 95 lóerős) kivitelével, minden esetben hatfokozatú kézi sebességváltóval kerül piacra. Az 55 kilowattos dízelmotorral felszerelt Ecoleader modell száz kilométer/órás sebességkorlátozóval segíti még tovább csökkenteni a tüzelőanyag-fogyasztást. Más piacokon viszont az 1,6 literes, 81 kilowattos (110 lóerős) SCe benzinmotor és ötfokozatú, kézi sebességváltó párosa, valamint a dCi erőforrásnak csak a 70 kilowattos változata szerepel a palettán. A Renault két új kompakt kishaszonjárműve hamarosan a magyar piacra is megérkezik, így bizonyára már nem kell sokat várnunk, hogy tesztek keretében személyesen is alaposabban megismerhessük új képességeiket. Arról viszont egyelőre nincs hír, hogy egy ráncfelvarrás kapcsán a román rokon, a Dacia Dokker is megkapja-e a Renault Express újításait. Remélhetőleg az nem tűnik el a kínálatból, ellenkező esetben jelentős áremelkedéssel kellene számolnia a leendő vásárlóknak, amivel pedig akkor már ugrik is a piacvezető szerep. Illetve egyelőre még a Kangoo ikertestvérére, a Mercedes-Benz Citan típusra is várnunk kell, ám még az is kibújik anyja erszényéből idén.
A Renault Express Van főbb műszaki adatai | ||
---|---|---|
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 4393/1775/1893 | |
Tengelytávolság (mm): | 2812 | |
Motor | Benzinmotor | Dízelmotor |
Összlökettérfogat (cm3): | 1333 | 1461 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)): | 75(100) | 55 (75), 70(95) |
Legnagyobb nyomaték (Nm): | 200 | 220, 240 |
Kombinált tüzelőanyag-fogyasztás, WLTP-szerint (l/100 km): | 6,8–7,1 | 4,7–5,4 |