Hirdetés:

Sorra mutatják be tisztán elektromos hajtású modelljeiket a tehergépkocsi-gyártók, és ezzel szükségszerűen a felépítménygyártóknak is lépést kell tartaniuk. Így a Liebherr már elektromos betonkeverő felépítményeket is kínál.

Méltán nevezhetjük a betonkeverő felépítmények nagymesterének a Liebherr vállalatot. Ezen a területen 1967 óta tevékenykedik, és jelenleg már világszerte öt üzemben állít elő ilyen termékeket. Fontos mérföldkőként idén tavasszal átadta a százezredik mixerfelépítményt. Élenjáró prémiummárkaként már tisztán elektromos hajtású betonkeverő felépítményeket is kínál, hogy ezzel is hozzájáruljon az iparág fenntarthatóbbá válásához. Ugyanis a betonüzemek már jelenleg is elektromosan, tehát helyileg tisztán és csendesen működnek, ám a készterméket döntően dízelüzemű tehergépkocsikkal szállítják ki az építkezésekre.

A villanyos változatok tömegeloszlása megegyezik a Liebherr hagyományos termékeivel, így viselkedésük nem okoz meglepetést a gyakorlott járművezetők számára. A 650 volt feszültségű mixerfelépítmény akár félpótkocsiként is elérhető

Ennek megváltoztatására fejlesztette ki a Liebherr az ETM típusjelű termékcsaládot, amely hét és tizenkét köbméter közötti feltöltési kapacitású felépítményekből, illetve egy tíz köbméteres félpótkocsiból áll a gyártó ötödik generációs betonkeverőin alapulva. Az ETM felépítmények hajtásáról egy 60 kilowatt folyamatos, illetve 125 kilowatt csúcsteljesítményű, meglehetősen kompakt villanymotor gondoskodik egy erre a célra optimalizált áttételű, a ZF vállalattal közösen kifejlesztett hajtóműn keresztül. Nincs szükség tehát hidraulikarendszerre, amelynek nehézkes a használata és számos hibalehetőséget tartogathat, például szivárgást. A felépítmény hátsó részén, alul, segédvázkeretben elhelyezett, 32 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomag kevesebb mint két óra alatt feltölthető a beépített, 22 kilowatt teljesítményű töltővel. Ezenkívül a fülke-alváz is ellátható egy kiegészítő generátorral, amely menet közben töltheti az akkucsomagot, habár az a gyártó szerint kibír egy teljes munkanapot. A felépítmény hátulján elhelyezett kijelzőn pedig minden szükséges információ megtekinthető, például az akkuk töltöttségi szintje. Az ETM modellek F1-től F6-ig mindenféle osztályú beton keverésére alkalmasak, és dízel-, illetve gázüzemű, valamint hibrid és tisztán elektromos hajtású fülke-alvázakra egyaránt felépíthetők.

A Futuricum villanymotorral hajtott, öttengelyes, negyven tonna össztömegű fülke-alvázára a Liebherr ETM 1205 jelű, azaz 12 köbméteres, villanyhajtású mixerfelépítményét szerelték fel, így ez a betonkeverő autó teljes mértékben elektromos hajtású

Ezt továbbgondolva a Liebherr a Designwerk nevű vállalattal közösen kifejlesztett egy teljesen elektromos betonkeverő tehergépkocsit. A Futuricum vállalat villanymotorral hajtott, öttengelyes, negyven tonna össztömegű fülke-alvázára a saját ETM 1205 jelű, azaz 12 köbméteres, villanyhajtású mixerfelépítményüket építették. Mivel a betonüzemek és az építkezések között általában kicsi a távolság, az elektromos fülke-alváz jól megfelel erre az alkalmazásra. Ráadásul a járművek rendszeresen visszatérnek a betonüzembe, ahol rakodás közben tölthetők az akkumulátorok, ám erre legtöbbször nincs is szükség. Még úgy sem, hogy ennél a modellnél maga a felépítmény is a fülke-alváz akkumulátoraiból táplálkozik. A Futuricum villanymotorjának teljesítménye 500 kilowatt, így könnyedén megbirkózik a betonnal teletöltött jármű tömegével. A jövőbe mutató betonkeverő tehergépkocsi első példányait a Holcim és a KIBAG üzemelteti majd Svájcban.

A Liebherr százezredik betonkeverő felépítményét a Heinz Transportbeton Ingolstadt GmbH & Co KG vállalat vette át, amely 45 éve a gyártó hűséges ügyfele