Sokan tartanak tőle, sokan kételkedve fogadják, míg sokan óriási lehetőségeket látnak az 5G-ben. Egy biztos, megteremtheti a gépjárművek és az infrastruktúra közötti kommunikációt, ami számos innovatív megoldást szülhet a fenntartható közlekedéshez.
Fontos mérföldkövet jelentenek a teljesen hálózatba kapcsolt közlekedés felé vezető úton a Bosch számos partnerrel közösen folytatott 5G-projektjei. A valós idejű kommunikáción alapuló megoldások a biztonság, a kényelem és a hatékonyság fokozása mellett a környezeti terhelést is csökkenthetik. Ám ez a kommunikáció olyan stabil és megbízható adatkapcsolatot igényel, amelyet a nagy teljesítményű, ötödik generációs vezeték nélküli mobilhálózati technika, vagyis az 5G és ennek wifialapú alternatívája, az ITS-G5 biztosíthat.
A gyakorlati hasznosításra kiváló példát jelentenek azok a helyzetek, amikor a járművezető vagy a gépkocsi érzékelőrendszere egy „trükkös” útkereszteződésben nem láthatja időben az úttestre lépő gyalogost, vagy takarásból, illetve a holttérből hirtelen felbukkan egy másik jármű. Ugyanis még a legkorszerűbb radarok és kamerák sem látnak be a beláthatatlan kereszteződésekbe vagy az akadályok mögé. Erre jelenthet megoldást a jármű és jármű (V2V), a jármű és infrastruktúra (V2I), valamint a jármű és hálózat (V2N) közötti közvetlen kommunikáció, amelynek segítségével valós időben megoszthatók az érintett felek között a szükséges adatok.
Így kifejleszthető például az úttestet keresztező gyalogosokat és kerékpárosokat védő rendszer a beláthatatlan kereszteződésekben. Ha a közlekedési lámpákon magasan elhelyezett kamerák vagy lidarok gyalogost, illetve bármilyen járművet érzékelnek, akkor a közeli szervernek 5G-hálózaton keresztül továbbított adatok alapján a rendszer néhány ezredmásodperc alatt figyelmeztetheti a bekanyarodni szándékozó gépkocsit, illetve annak vezetőjét a veszélyre. Ennél a megoldásnál nemcsak a szinte azonnali adattovábbítás a lényeg, hanem az is, hogy az adatfeldolgozás a lehető legközelebb legyen a forráshoz. Erre szolgálnak a mobil peremhálózati (MEC) szerverek, amelyeket közvetlenül a mobilhálózatba építenek be. Ezek a közlekedési lámpából, a jármű érzékelőiből és a nagy pontosságú digitális térképekből érkező adatokat összesítik, és megalkotják az adott környék közlekedési helyzetének modelljét, amelyet elérhetővé tesznek a gépkocsi rendszerei számára.
A kutatás másik kiemelt területe a tehergépkocsik konvojozása, amely a járművek közötti valós idejű kommunikáción alapul. Ennek a technikának persze teljesen megbízhatónak, nagy adatátviteli kapacitásúnak és gyorsnak kell lennie. Mi történik, ha mégis romlik az adatfeldolgozás minősége, például a helyileg kisebb sávszélesség miatt? Ezt azonnal felismeri a rendszer és automatikusan megnöveli a követési távolságot.
Az 5G-n alapuló járműkommunikációs technika tehát már a közeljövőben is nagy segítséget jelenthet a gépkocsivezetőknek, ám később elengedhetetlenné válik a teljesen önvezető gépjárművek biztonságos közlekedéséhez.