Hirdetés:

Felére csökkenthetnék a halálos balesetek számát a ma elérhető biztonsági rendszerek – amennyiben minden járműben az alapfelszereltség részét képeznék.

Évente 36 ezer ember veszíti életét közúti balesetben csak az USA területén és összesen 2,5 millióan szenvednek valamilyen sérülést. Mindez 800 milliárd dollár közvetlen és közvetett kárt, költséget okoz. A Consumer Reports fogyasztóvédelmi szervezet tanulmánya a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) adatainak elemzésére épült, eszerint 20 ezernél több emberéletet menthetnének meg azok a rendszerek, amelyek már ma is elérhetők. Ám azokat nem kötelező beépíteni, hanem legtöbbször csak drága pénzen, felárért kerülnek be a járművekbe.

Az adatok szerint 11 000 emberéletet kímélne meg, ha minden járműben lenne automatikus vészfékrendszer, sávelhagyásra figyelmeztetés és holttérfigyelő. További 800 megőrzött életet jelentene, ha a gyalogosfelismerők is a szériafelszereltség részét képeznék. Közel 1400 halálesettel kevesebb lenne a jármű-kommunikáció (V2X) csupán két funkciójának alkalmazásával. Az egyik jelzi, ha a kereszteződésbe valaki tilosban hajtott be vagy hirtelen manővert végez, míg a másik pedig a balra kanyarodásra várakozó vezetőnek szól, ha nem tiszta az út. Így a vezető mindkét esetben tudja, most jobb várni egy kicsit. Biztonságban hazaérhetne 3700-7400 ember, ha az alkoholszondás indításgátlókat kötelezővé tennék. Ez az ittasság miatt bekövetkező halálesetek hetven százaléka!

A nyár közepén az USA kongresszusa által elfogadott Moving Forward Act egyik szakasza előírja, hogy milyen fejlett vezetői segédrendszereket kellene minden új járműbe beszerelni. Ezek a ráfutásgátló és az automatikus vészfékrendszer, amely figyelmeztet, vészfékrásegítő funkciót is kínál, sőt akár önmagától fékezést kezdeményez objektummal, járművel, gyalogossal, kerékpárossal való ütközés veszélye esetén. Ugyanilyen rendszert várnának el tolatás esetére is, amely mind hátrafelé, mind oldalirányban keresi a veszélyeket. Kötelezővé tennék a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, valamint a holttérfigyelőt, amely a védtelen közlekedőket is felismeri. Ám mindez a rendkívül bonyolult, a pandémiát követő újjáépítést célzó csomag egyetlen pontja a több ezerből, és ezt még a szenátusnak is meg kell szavaznia, ott még elvérezhet az egész javaslat. Arról nem is beszélve, hogy csak a jogerőre emelkedést követő két éven belül kellene meghozni a végleges előírásokat, majd az előírások megszületésétől számított két modelléven belül válnak azok kötelezővé. Vagyis vagy semmi nem lesz belőle, mert az elnök sem támogatja a csomag egészét. Vagy még legalább négy-öt év és 80-100 ezer ember élete árán kezdődik csak meg a biztonságosabb autók kora odaát.