Közbeszerzések elnyerésére tervezték, minimális élettartamköltséggel, és Kelet-Közép-Európát, illetve Kelet-Európát veszi célba a Conecto. Nem is maradt el a típus sikere, most pedig itt a teljesen új generációja.
Hirdetés:

Ne gondoljon senki konnektoros hibridre vagy elektromos buszra a név alapján, hiszen a fali csatlakozó aljzatot nem mindenütt hívják így, és egyébként is egy tízéves Mercedes-Benz típus legújabb kiadásáról van szó. A kedvező árszintű, alacsonypadlós Conecto városi autóbusz főképp kelet-európai közlekedési vállalatoknál és a Közel-Keleten sikeres, több mint háromezer darabot adtak el belőle Varsótól Isztambulig, a Baltikumtól Taskentig, szóval a magyar buszgyártás hajdani felségterületén. Ahonnan mi kivonultunk, azaz inkább kihaltunk, már a német márka tarol, pontosan a helyi igényeknek megfelelő, korszerű járműveinek kibővített kínálatával. Nem meglepő, hogy a menetbiztonságot, az utaskomfortot és a vezethetőséget magasabb szintre emelő új generációs Conecto nemzetközi bemutatóját éppen a lengyel fővárosban tartották szeptemberben.
A célországokra árérzékeny közbeszerzések és a lehető legcsekélyebb élettartamköltség központi kérdésként kezelése jellemző, ugyanakkor igénylik a korszerű technikát, egészen az Euro 6-os dízelig, illetve a kifogástalan biztonságot. A Mercedes-Benz persze nem mulasztja el, hogy fellengzősen a korszerű városi buszok új gazdasági csodájának nevezze a típust, de még ha tudjuk is, hogy csodák nincsenek, el kell ismerni a jó sok részletét a világszerte bestsellernek számító Citaro építőszekrényéből örökölt Conecto erősségeit. A Citaróéval azonos például a szóló, illetve csuklós kivitel 5900, illetve 5900+5990 milliméteres tengelytávja és az optimalizált tömegű vázszerkezet.

 -

 

Dízel- és földgázüzemű
A Conecto függőleges elrendezésű hátsó hajtáslánctornyában korszerű, könnyen karbantartható, 60 ezer kilométeres szervizperiódusú, új generációs, 7,7 literes, 299 lóerős OM 936 (szóló), illetve 10,7 literes, 360 lóerős OM 470 (csuklós) dízelmotor dolgozik, a tüzelőanyag-fogyasztást csökkentő szabályozott segédberendezésekkel. Alternatívaként első ízben rendelhető a típushoz csendes és csekély károsanyag-kibocsátású, 302 lóerős M 936 G földgázüzemű (CNG) motor, amely főképp Törökországban és néhány kelet-európai piacon számíthat sikerre.
Ezt a változatot kívülről is könnyű felismerni, mivel a tetején hordja az egyenként 227 literes, szénszálas kompozit anyagú gázpalackjait, amelyek többlettömege a szólók esetében hat palackkal 458 kilogramm, a csuklósokra nyolc is kerülhet. Tömegelosztási okból ezeket a szólókon az első, a csuklósokon a középső tengely fölött helyezik el. Ahol viszont még mindig csak Euro 3 az előírás, továbbra is kapható az elődmodell.
A motorokhoz ZF vagy Voith automatikus sebességváltó rendelhető. Figyelmet érdemel az opcionális rekuperációs modul: motorfékezéskor 6 kilowatt teljesítményű, 1 amperóra kapacitású kondenzátort tölt a generátor, és gyorsítás közben ezt az energiát lehet kihasználni. A megoldás körülbelül kétszázalékos fogyasztáscsökkenést hoz.

 -

Nagymértékben fokozza a menetbiztonságot a Mercedes-Benz ATC aktív bebicskázásgátló rendszere

 

Magas szintű biztonság
Magasra teszi a lécet a Conecto aktív biztonsága, amire példa a komfortos, ugyanakkor jó menettulajdonságokat nyújtó független első futómű, a szóló buszhoz opcióként kapható elektronikus menetstabilizáló (ESP), illetve a csuklós változat egyik alapfelszerelése, a Mercedes-Benz ATC (Articulation Turntable Controller) bebicskázásgátlója. Ennek előfeltétele az új B2E elektronikai rendszer, amely a korábbinál több adatot szolgáltat, és kevesebb kábelt igényel.

 -

Három nagy ajtó és alacsonypadló szolgálja a gyors utasáramlást. A hajtásláncot a bal hátsó toronyban helyezték el

 

Közbeszerzésekre szabva
Ellentétben a gyanús közbeszerzésekkel, amelyek kirívóan favorizálnak egyetlen járműtípust, itt a fordított eset áll fenn: a buszt tervezték a célországok jellegzetes kívánalmaihoz, hogy minél több pályázaton lehessen befutó. Készül 12,13 méter hosszú, háromajtós szóló busz és 18,12 méteres, négyajtós csuklós. Ezek a legkedveltebb méretek, így nem kell külön szériákat kihozni.
Hasonlóképp az „eszi, nem eszi, nem kap mást” elv érvényesül a hajtáslánc terén is, amivel nincs semmi baj, hiszen műszakilag megfelel, és árban még inkább. Az új, alapkivitelként szegmentált oldalfal sérülései egyszerűen javíthatók, és ügyeltek arra is, hogy olcsó legyen a külső tükrök, valamint a fényszórók és hátsó lámpák cseréje.

 -

A fényszórók, illetve lámpák funkciónként külön-külön cserélhetők, ez olcsóbbá teszi a sérülések javítását

 

Komfort utasnak, sofőrnek
A Conecto utastere a gyártói információk szerint egyszerű, de barátságos, csendes és funkcionális, a vezetőhely tágas és jó ergonómiájú. Magas pozíciójából jól lát a vezető, a lendületes ívű műszerfalon korszerű kijelzők tájékoztatják, sok mindent kezelhet a multifunkciós kormánykerékről.
A szóló busz 101 személyes, a csuklós 148 főt szállíthat, a gázüzemű 99-et, illetve 158-at. Súlyos felszerelés, például légkondicionáló berendezés, akár tízzel is csökkentheti az utaskapacitást. Van viszont lehetőség kevesebb ülést és megfelelően több állóhelyet választani. A pneumatikus működtetésű ajtók befelé nyílnak. Bőséges férőhely fogadja a kerekesszékeket, illetve babakocsikat. Alapkivitelben az oldalfalba építik a fűtést, opcióként tetőlégcsatorna rendelhető. Textilből készült légvezetékek csökkentik a tömeget, de a zajt is, ha rossz úton halad a jármű.
Az új Conecto tehát kapcsolatot teremt a korszerű, nyugati technika és a keletebbi régiók költségérzékenysége között. Az utóbbira jól rá tudtunk készülni a közelmúltban, csak egy kis színvonalemelés hiányzott, hogy most méltó vetélytársa lehessünk a Mercedes-Benznek. Elmaradt, az Ikarus lemaradt. Kár, mert a piac továbbra is megvan.